Opnieuw zomersneeuw verwacht voor Hintertux

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher

null

51cm in augustus? Zou het kunnen? :D

*bericht bewerkt door Rogier op 05 aug 2016 11:44

Onze altijd optimistische sneeuwhoogte.nl heeft het zelfs over 128cm nieuwe sneeuw… Zouden ze op WePowder al een nieuwe PA hebben geschreven ;) Maar het lijkt er hoe dan ook op dat er een flinke opfrisser onderweg is voor de gletsjers. Misschien is het net voldoende om alles in redelijke conditie te houden totdat de eerste herfstsneeuw weer komt. Wanneer ik op de cam van de Hintertuxer kijk lijkt het er al flink te sneeuwen bij een temp van -1.8. Gewoon mooie droge sneeuw dus.

Born to Ride

Van op de facebook van de Hintertux:

null

null

Na een opleving in het weekend wordt het midden en eind volgende week opnieuw heel koud. Voor de Alpen/gletsjers is het goed. Voor hier in Nederland is het echt te triest voor woorden. 16 graden later in de week…man…man…man.
@Roel @Rogier, volgens mij is het best een gunstige zomer voor de gletsjers, toch? Ligt er meer sneeuw dan vorig jaar rond deze tijd? Vorig jaar was het veel langer aan de warme kant. Niet te vroeg juichen, natuurlijk. We kennen allemaal de lange droge periode in de herfst van vorig jaar.

Not all who wander are lost

@Edwin. De precieze gevolgen van elke zomer zijn pas na de zomer zichtbaar. Maar in de Alpen ziet het er prima uit, ik kan beter zeggen, minder slecht dan dat we gewend zijn afgelopen jaren. De vele sneeuw in het voorjaar de niet al te warme zomer zorgt ervoor dat er nog veel sneeuwvelden intakt zijn gebleven waar normaal nu al geen sneeuw meer ligt en ook de sneeuw op de gletsjers is nog prima en vrij dik.

Om een voorbeeld te noemen, normaal wordt de Mont Pelvoux (in mijn achtertuin) nu al niet meer door een sneeuwcouloir geklommen maar door de rotsen omdat het sneeuwcouloir te gevaarlijk/aper is. Dit jaar is dit couloir nog gewoon prima te doen, bijna voorjaarscondities. Ook zijn er op de Glacier Blanc heel veel minder spleten zichtbaar dan andere jaren. Helaas is de gletsjer wel geel vanwege het vele sahara zand. Nu is het hopen dat we geen bloedhete nazomer krijgen.

Click. Click. Peace

@Arnh Om antwoord op je vraag te geven. Dat kan zeker en ook wel meer ;-) Zeker op grote hoogte sneeuwt het vaak in de zomer. Alleen klinkt deze sneeuw ook erg snel in.

Click. Click. Peace

Het is nog onzeker wat er volgende week gebeurt. De berekeningen vandaag zijn wat minder extreem geworden voor volgende week. Iets minder koud vooral, maar kan nog veranderen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

De zomer is voorlopig ver te zoeken op de Hintertuxer…

null

Born to Ride

Plaats een reactie