Short-ski Obergurgl 14 t/m 18 januari

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obergurgl - Hochgurgl

Vorig jaar februari zijn we voor onze short-ski in Montafon geweest en ondanks de toen niet optimale condities is ons dat best goed bevallen. Daarom wilden we Montafon dit jaar een tweede kans geven. Begin januari sloeg de twijfel vanwege de wederom niet optimale omstandigheden echter toe. Toen @Roel daar op vrijdag 9 januari met zijn weersvoorspelling over heen kwam was de keuze snel gemaakt. De te verwachten temperaturen zouden de te vallen sneeuw van zondag snel weer teniet doen en het risico van groene dalen wilden we niet nemen. Plan B was het sneeuwzekere Obergurgl. Zelf was ik daar in 1993 een keer geweest maar eerlijk gezegd kon ik mij niet veel meer herinneren dan veel wind, stil hangende liften en kou!:) Mijn reisgenoot (vriend en oud collega) was hier echter al vijf keer geweest en maakte mij snel enthousiast. Het vooruitzicht van een wit dorp deed bij mij de rest. Een paar telefoontjes met Oostenrijk later was de bestemming definitief gewijzigd.

Dag 1
De dag begon om 07.15 met een telefoontje van mijn reisgenoot. Hij stond vast op een afgesloten A2 vanwege een geschaarde vrachtauto. Snel even het nieuws op internet gecheckt en daar werd ik niet vrolijk van. De A2 stond helemaal vast en een scenario van een nachtelijke aankomst in Obergurgl doemde in mij op. De tip om een poging te wagen ons huis (omgeving Maastricht) via België te bereiken wierp gelukkig zijn vruchten af. Om 09.45 konden we de spullen in mijn auto omladen en na een kop koffie met verse vlaai :) konden we om 10.15 vertrekken. Het werd een voorspoedige reis met een korte stop in het Zuid-Duitse Illertal. Hierna doemden al snel de witte Alpen toppen voor ons op. Op de Fernpass was het drukker dan verwacht op deze doordeweekse dag maar grotendeels reed het toch lekker door. Regen en natte sneeuw dwarrelden neer op de voorruit en de temperatuur zakte niet verder dan +2. Dit zou zou blijven tot diep in het Ötztal op 1600 meter. Vanaf dat moment een rood lampje  op het dashboard en een witte weg voor ons zoals een aankomst in de bergen hoort te zijn. Na het passeren van een après-skiënd Sölden, Zwieselstein en Hochgurgl arriveerden we om 18.30 uur bij ons pension. Na een praatje met de pensionhoudster snel de spullen uitgeladen en alles op zijn plaats gelegd. Het skihok zag er keurig uit maar was met vier paar skies en een snowboard nagenoeg leeg. Zou iedereen nog aan het après-skiën zijn? We bezochten vervolgens de 20 meter tegenover het pension liggende Pizzeria waar de verhalen over onze voorgaande gezamenlijke trips gecombineerd werden met het ‘bestuderen’ van het pisteplan.

null

Dag 2
We werden wakker met een cadeautje. Een blauwe lucht met wat sluimerbewolking was het uitzicht op deze vroege morgen. De zon al duidelijk aanwezig en dit zou de gehele dag zo blijven. Nadat we 200 (achteraf onnodige, zie dag 3) meters naar de Festkogellift hadden gelopen vroegen we ons nog steeds af waar al die andere wintersporters nu toch waren. We wisten wel dat Obergurgl rustiger was maar het leek wel of iedereen in Sölden was blijven hangen. Het zou de volgende dagen niet anders worden. Geen seconde wachttijd bij de liften en gezellige ‘drukte’ tijdens lunch en après-ski. Ook voor de skischolen een rustige week want buiten een enkel klasje en wat gidsen geen activiteiten bespeurd. Nadat we een uurtje op de pistes van de Festkogel hadden geskied maakten we de ‘oversteek’ naar Hochgurgl.

null

null
Met de Top Express in 12 minuten over het Ferwall- en Königstal
null
naar dit deel met voornamelijk brede blauwe pistes en een enkele mooie rode en zwarte piste. De sneeuw was van topkwaliteit en in combinatie met de blauwe lucht was het genieten.
null
Gezien het mooie weer had ik mijn spiegelreflex camera meegenomen en daar had ik geen spijt van. Ondanks de relatief goede kwaliteit van een I-Phone brengt een spiegelreflex toch net even iets meer. Dit bewees zich boven op de top (3082 m) van de Wurmkogl waar de Top Mountain Star is gevestigd.
null
Een bar met panorama plateau en een adembenemend uitzicht. Op het plateau zijn in metalen plaquettes in verlengde richting de contouren en namen van de omliggende bergen geschetst.
null
Vergeef mij dat ik in mijn enthousiasme bij de foto’s geen namen heb genoteerd. Ben je nieuwsgierig ga er dan eens zelf kijken
null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null
. In ieder geval kijk je over een deel van de Alpen en Dolomieten. Zo is bijvoorbeeld ook de Italiaanse Sella groep te zien. Ook heb je van hieruit zicht op het gebied van Sölden.
null
Na de foto’s en de koffie weer terug de pistes op en genieten. Blauw 27/26, en de rode 28 en 20 waren enigszins favoriet. Via deze laatste of de blauwe 20a kom je uit bij de Timmelsjoch Hochalpenstrasse, de pas die je naar Italië voert. In de winter uiteraard afgesloten. Nadeel van deze plek is dat je vervolgens met een lange sleeplift terug omhoog moet
null

null
, maar daar hebben ze vanaf seizoen 2015/2016 iets op gevonden. Een splinternieuwe 10-persoons gondelbahn met daarbij nog een restaurant en tolstation.
null
Vanwege de uitstekende condities en geen wachttijden bij de liften besloten we de lunch wat later te nemen. Hiervoor gingen we terug naar Obergurgl want mijn skimaat wilde spareribs bij de Nederhütte eten. Ik moet eerlijk bekennen, dit was geen verkeerde tip.
null

null
Na de lunch omhoog naar de Hohe Mut (2670 m). De rode 1 vond ik fantastisch met in het lagere deel heerlijke stukken tussen de bomen door. In combinatie met het mooie weer en de rust op de pistes heerlijk genieten.
null

null

null

null

null

null

null

null
Vervolgens via het dal weer omhoog met de Rosskarbahn. Hier vervolgens, met uitzondering van zwart 9 en ski-route1, alles gedaan. Na nog een laatste drankje in de zon bij de quattro Festkogel Alm gedaan te hebben via de rood 3 terug naar het dal. Hier merkte je in de laatste paar honderd meter wel dat sneeuwkanonnen de laatste dagen hun werk hadden gedaan met ijsplaten onder de losse sneeuw. ’s-Avonds een restaurantje in het dorp bezocht waar de dag nog eens uitgebreid werd doorgenomen en we ook wel stiekem enkele malen de weersberichten hebben bekeken.
Dag 3
Het is bewolkt maar vooralsnog geen neerslag. In tegenstelling tot dag 2 lopen we vanuit het pension 50 m tussen twee hotels door naar de piste. Een klein stukje omlaag skiën en dan weer met de sleeplift omhoog en vervolgens skiënd naar de Festkogelbahn. Het gemak dient de mens, toch? Het wordt wederom een uitstekende dag waar het zonnetje wel zijn best doet maar het helaas niet wint van de bewolking
null
. De sneeuw is wederom perfect en mijn Oakley 
null
doet de rest. De lunch doen we deze keer in David’s Hütte maar die wint het wat ons betreft niet van de Nederhütte. In de Schirmbar van deze laatste eindigen we uiteindelijk ook de dag. Een liveband speelt hier vier dagen per week de pannen van het dak. Het wordt nog heel gezellig en om 19.30 uur klikken we weer in onze bindingen en skiën via een deels verlichte dalafdaling terug naar het dorp.
Dag 4
Het sneeuwt licht in het dal en op de pistes ligt inmiddels zo’n 10 cm verse sneeuw. Voor mij als piste skiër helemaal fantastisch. Ook nu doet mijn Oakley goed zijn werk en als we oversteken naar Hochgurgl hebben we zelfs een half uurtje geen neerslag. Maar dat verandert snel en het zicht wordt minder. We besluiten een kop koffie te nemen in de Kirchenkarhütte. Een gezellige hut waar het haardvuur voor ons wordt ontstoken
null
. We raken in gesprek met de kelner. Hij weet ons echter bar weinig te vertellen over het gebied. Voor hem zijn alle bergen hetzelfde. Hij werkt hier als seizoenarbeider en komt uit Karinthië. Hij heeft blijkbaar weinig met wintersport. Hij probeert ons wel warm te maken voor een zomers VW GTI treffen dat jaarlijks in zijn woonplaats wordt gehouden en waar meer dan 200.000 bezoekers op af komen. Samen met de koppen aan de muur horen we het geduldig aan.
null
Buiten intensiveert de sneeuwval en we besluiten terug te gaan naar Obergurgl. Omdat op de hoger gelegen delen ook de wind zijn werk doet blijven we na de lunch een beetje rondom de Bruggenbodenlift en de Steinmannbahn skiën. We gaan toch nog een paar keer met de Hohe Mut Bahn 2 omhoog maar ondanks de mooie rode 1 is dat bovenin met de wind niet echt prettig. We maken een laatste afdaling en sluiten af bij de Schirmbar van het Edelweiss & Gurgl Hotel.
Dag 5
Normaliter skiën we op zondag ook nog twee uurtjes maar de aanhoudende sneeuwval de avond ervoor
null
hebben ons doen besluiten om de spullen in te pakken en na het ontbijt huiswaarts te keren. Het is immers onzeker hoe de omstandigheden in het dal zijn. De verleiding is groot als op zondagochtend volop de zon schijnt maar we blijven bij onze keuze van de avond ervoor. We merken overigens wel dat het wat drukker wordt, het skihok is nu driekwart gevuld. Nadat we nog even onze liftpassen hebben ingeleverd (€ 3,- borg p. st.) rijden we het dorp uit.
null
De weg is besneeuwd maar goed berijdbaar. Geen politiecontrole bij Zwieselstein en geen Kettepflicht gelukkig. Al snel is de weg niet meer wit en is het genieten van de omgeving. We kijken nog even glimlachend naar de wachtrij voor de lift in Sölden, wat een contrast met de afgelopen dagen . De terugreis verloopt soepel en we zien ook nog even dat de treinen hier wel altijd rijden
null
. Het panoramisch uitzicht krijg je er gratis bij . Ook de Fernpass is vandaag een feestje om te rijden met deze uitzichten
null

null

null
. We profiteren optimaal van de ‘vrachtwagen loze’ zondag en rijden, na een tankstop onderweg, om 16.45 thuis weer de oprit op.
Algemeen
Vervoer: Ford Grand C-Max 140 pk aut
Verblijf: Pension Martinshof, € 47,- p.p.p.n. inclusief ontbijt, sauna en stoombad.
null

Restaurants: Pizzeria Belmonte en rest. PicNic
Skipas 3 dagen laagseizoen: € 131,-
Ski’s: Rossignol Alias 74, 166
Schoenen: Nordica
Kleding: Tenson, Lutha
Brillen: Adidas, Oakley
Foto’s gemaakt met: I-Phone4/5, Canon EOS 1000d 28-80 + 75-300

Samenvattend

Obergurgl is door zijn ligging en hoogte een sneeuwzeker gebied. Het wordt omringt door 21 3000+ers! Obergurgl heeft ook echt de uitstraling van een wintersportdorp. Het heeft de naam van een wat duurder en exclusief gebied. Dit komt met name door de uitstraling van enkele luxe hotels. Er zijn zeker goed betaalbare onderkomens te vinden en er is ruime keus in restaurants. De prijzen hiervan wijken niet sterk af van andere gebieden. De door ons bezochte hutten waren van hoge kwaliteit. Zowel qua inrichting, eten drinken alsmede de bediening. Er waren vooral Britse families en groepjes mannen. Daarnaast de in Oostenrijk altijd aanwezige Duitse wintersportvrienden en een enkele Nederlander. Desondanks was tijdens ons verblijf zeer rustig maar ook in drukkere weken zijn de wachttijden minimaal. Dit komt mede door de uitstekende lift faciliteiten. Hochgurgl is niet meer dan een compacte verzameling van enkele hotels maar heeft een mooi skigebied. Ondanks de vele brede blauwe pistes kan ik het niet echt een puur beginners gebied noemen maar de licht gevorderden zullen zich hier ook uitstekend amuseren. Al met al waren wij blij met de keuze voor plan B, zeker gezien de hoge temperaturen die dagen in Montafon. Obergurgl is dan wel wat verder rijden maar dat hadden we er graag voor over. Hier komen we zeker terug. Nu het vizier op Kleinwalsertal over ruim twee weken met mijn gezin, een heerlijk vooruitzicht!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 13:55

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Wat een mooie foto’s en uitgebreid verslag! Ook bedankt voor de piste- en resto-tips, ze zullen van pas komen. Wij beginnen alvast te watertanden!

Bekend terrein. Bedankt voor je verslag

May the ski force be with you !!

En nog veel plezier in Kleinwalsertal over 2 weken!!

Héél herkenbaar! Mooie foto’s ook. Het is zo’n heerlijk gebied!

Prachtig verslag!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Dus zo ziet Obergurgl er uit als je iets kan zien :p

❄️

goed verslag en mooi gebied!

Ik lees deze morgen als ik thuis kom

Gang is alles

@David23

familie overtuigen om volgende keer iets verder te rijden dan Sölden?:)

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Top verslag! Is nog echt een gebied dat op mijn must-do list staat :D

Gang is alles

@Peter30

Ik zal vast nog wel eens in Hochgurgl komen iig!

❄️

Cool. Was er vorig jaar en ben t met je eens, fantastisch gebied!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@CJAHulskamp

Ben wel benieuwd of jij als ervaren Obergurgl/Hochgurgl ganger, ook met kinderen, mijn opmerking/gevoel deelt over Hochgurgl wel/geen echt beginnersgebied.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Jesper

Top verslag! Is nog echt een gebied dat op mijn must-do list staat :D

Jesper op 29 jan 2015 14:03

Eerst nog maar eens een keertje vanuit Warth oversteken naar Albona pistes rondom Stuben, toch??

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@CJAHulskamp

Ben wel benieuwd of jij als ervaren Obergurgl/Hochgurgl ganger, ook met kinderen, mijn opmerking/gevoel deelt over Hochgurgl wel/geen echt beginnersgebied.

Peter30 op 31 jan 2015 11:48

Het is niet echt een beginners gebied. Natuurlijk is er een oefenweide in Obergurgl Het stuk boven Hochgurgl is niet moeilijk en genoeg blauwe pistes aanwezig maar je moet wel een klein beetje ervaring hebben.

May the ski force be with you !!

@Peter30 Dat zeker ! :)
Nee maar ik geloof echt wel dat dat een mooi deel is hoor, ook in zo’n uithoek. M’n vader is er nu en heb m ook aangeraden om daar even heen te gaan :]

Gang is alles

Mooi! Lekker veel foto’s en info! Ik ben het helemaal met je eens, echter…vind ik de Kirchenkarsleeplift een leuk liftje op zich. Zonde dat deze weggaat, maar oké, wat er allemaal voor in de plaats komt:D Bovendien vind ik dit idd nu ook niet echt speciaal een gebied voor beginners:p
Goed skigebied gekozen:D Thnx voor je verslag!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mooi verslag! Wij zijn in 2012 en 2013 beide jaren één dag in het skigebied Obergurgl-Hochgurgl geweest en waren ook onder de indruk. Het heeft veel te bieden, de restaurants zijn van uitstekende kwaliteit en het is er niet druk. Veel plussen dus. Het enige nadeel vonden wij dat er veel Russische skiërs waren die de hele dag met elkaar communiceren via walkie-talkies, dat vonden we wat vervelend. Verder alleen maar lof.

Plaats een reactie