Kaltenbach of toch Kaprun?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaltenbach

Welk skigebied adviseren jullie ons? Ik ga samen met mijn zoon voor het eerst op wintersport. Nu dacht ik eruit te zijn maar ik lees ik de reviews van Kaltenbach dat er veel sleepliften zijn? Maar bij de informatie over Kaltenbach staat rechts dat er maar 4 sleepliften zijn. Wie oh wie geeft mij die laatste zet? Of evt andere tips…
Graag hoor ik van jullie

Kaltenbach heeft alleen voor een paar oefenpistes sleepliften. Je kan daar overal skiën zonder een sleeplift te hoeven gebruiken, geldt ook voor Hochfügen.

Als er 1 gebied procentueel gezien weinig sleepliften heeft dan is het de skifabriek van Kaltenbach wel.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Skifabriek klinkt negatief Thomas? Heb je een beter alternatief met niet al te veel sleepliften?

Is een effectief skigebied, dat klopt, maar niet vervelend. je kan ook aan de andere kant van het dal gaan kijken, Zell im Zillertal bijv., geldt hetzelfde vwb slepers voor.

Skifabriek klinkt negatief Thomas? Heb je een beter alternatief met niet al te veel sleepliften?

Dees op 6 nov 2014 17:13

Persoonlijk voor mij het meest tegenvallende gebied in de gehele alpen. Het is letterlijk een skifabriek. 8 liften op een rij op 1 bergflank. Dat is het zo ongeveer. De passage naar hochfugen is ook weinig bijzonders en de kant van hochfugen kon het voor mij niet meer redden. Het is een gebied ingesteld op de massa. Echt een zware deceptie. Veel te druk op de pistes en heel veel oostblokkers.

Weinig sleepliften, goede blauwe pistes en echt Oostenrijks? Obertauern. Lekker compact, maar niet te klein voor een week. Lekker skiën rondom het dorp. Veel blauw en lekker gloeiend.

Ps: kaprun is totaal niet aan te raden. Juist bijzonder veel sleepliften namelijk.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Obertauern is miss. wel iets beter, maar meestal ook een duurdere optie.

Kaprun kun je als beginner prima terecht. Op de gletsjer kun je een stoeltjeslift nemen voor een gemakkelijke blauwe piste of een gondel helemaal naar de top, vanwaar je met blauw kan afdalen. Ook bij de maiskogel zijn stoeltjesliften en blauwe pistes.

Als beginner start je vaak bij een babyhelling met een sleeplift. Dat is voor bijna elk skigebied hetzelfde idee, behalve Lermoos (hier heb je een luxe gondel). Maar vergeet niet: de eerste keer is vaak hoe dan ook een fantastische ervaring en al deze skigebieden zijn prima voor beginners. Als je van rust houdt voldoen trouwens beide skigebieden niet echt.

Als jullie allebei pure beginners zijn: Jungholz! Goedkoop, relatief dichtbij, en 2 korte stoeltjesliften boven blauwe pistes. Niet aan te raden als er beteren meegaan.

❄️

Ik zal dan toch voor kaltenbach gaan weinig sleepliften.
Ben er voor het laatst in 2011 geweest maar toen kon je overal gewoon met stoeltjesliften of gondels naar boven.
En ik vindt het na sankt anton ischgl serfaus het vierde mooiste gebied van oostenrijk.
Komt ook dat je nog naar zillertal arena kan en naar mayrhofen.
Ik vindt bv solden en kirchberg minder dan hochfugen hochzillertal

Ok bedankt voor jullie tips!! Ik ben enigszins beperkt want we gaan met de bus. Ik zal nog eens kijken naar de gebieden/plaatsen die jullie noemen.

Ik zou voor Kaltenbach kiezen mooi groot ski gebied en door de dubbele gondel weinig wachttijd.Slepers zijn er bijna niet meer en zo wie zo niet nodig om een route te skiën.Ook als je niet zo goed kan skieen kun je altijd de makkelijke piste z nemen om eenvoudig weer bij de gondels te komen. Wat Thomas zegt over skifabriek is gewoon onzin,kies je voor Obertauern voor een dag links om een dag rechts om ja dat is compact

Ik ben het met de meeste reageerders het hier wel eens, ik zou nl ook voor kaltenbach kiezen, het zijn weliswaar veel liften op een zelfde bergflank maar imo is geen piste echt hetzelfde, en de doorsteek naar hoch fugen is toch echt wel mooi in tegenstelling wat anderen hier zeggen, als je in hoch fugen jezelf niet kan vermaken weet ik het ook niet meer, mooie glooiende blauwe pistes tot zeer pittige rode pistes en een enkele zwarte (welke overigens prima te doen is omdat deze vrij breed is)

Kaprun ben ik zelf geen voorstander van, ik vond het een saai gebied waar ik in een dag eigenlijk wel was uitgekeken.

Als je zoals u (dees) voor het eerst gaat skiën met een jonger kind zou ik denk ik ook eens een klein gebied overwegen, lofer, pertisau, bramberg etc etc, aan ongeveer 50 kilometer heb je dan denk ik echt wel genoeg.

Kaltenbach heeft 80 kilometer piste voor alle duidelijkheid. Naast het rijtje van Gerald kun je ook kijken naar Brandnertal, Ehrwald, Berwang, Balderschwang, et cetera. 30-50 kilometer is wel genoeg denk ik. Jungholz voldoet daar alleen aan icm de andere gebieden van het Tannheimertal… Maar met de bus wordt dat lastig.

❄️

Als je in Kaltenbach zit, heb je natuurlijk meer km dan @David23 noemt, vanuit Kaltenbach kan je heel eenvoudig naar andere gebieden in het Zillertal. Mayrhöfen, met de Penken en de Zillertalarena, liggen vlak bij en zijn prima bereikbaar met de bus, als je je al verveeld als beginner in Kaltenbach/Fügen (lijkt me niet). De skipas die je in Kaltenbach koopt is geldig voor het gehele Zillertal, dus meer dan genoeg keuze voor beginners. Kaltenbach ligt dan wel niet helemaal centraal in het Zillertal, maar is een prima uitvalsbasis voor het gehele dal. Als dat niet genoeg is?

Bijzonder dat Kaltenbach hier zo bejubeld wordt… Ik vraag me af wat dan de maatstaf is.

Zeker als je met de bus gaat kun je beter naar Obertauern. Daar is namelijk alles met per voet te bereiken, waar je in Kaltenbach al snel veel dingen met de bus moet doen.

Anyway, succes met de keuze.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Iets met ieder zijn eigen smaak… @Thomas…
@Ronald14 Die 600 kilometer ga je ook echt allemaal gebruiken als beginner? 80 km is voor dat niveau meer dan genoeg.

Kaprun is inderdaad niet geschikt, het is een gletsjer dus zijn er veel slepers, vanaf 2016 gaat er een en ander veranderen met de GletscherJets 3+4.

❄️

@David23 , Klopt, maar mocht ze na 5 dagen iets anders willen, dan is de mogelijkheid daar, zonder kosten, het kost slechts enige reistijd met de bus. De skipas is immers geldig in het gehele gebied, maar inderdaad, een beginner kan zich zeker een week vermaken in dit gebied. Mijn eerste weken waren in een gebied met veel minder KM’s, en ik heb me geen moment verveeld. Ik kwam tijd te kort, maar geen km’s/piste’s.

@Dees, juist daarom is Zillertal een prima bestemming: skipas is geldig in het hele dal en je kan daarmee ook gebruik maken van de skibussen en het treintje om andere gebieden te bezoeken. Ik zie het übernegatieve van @Thomas ook niet zo, zeker voor beginnende skiërs meer dan genoeg.

Tot zover bedankt! Ik kan idd kijken naar kleinere gebieden maar dan heb je waarschijnlijk niet het gemak van een skidepot? Btw mijn zoon is 12 dus het kindvriendelijke zou hem moeten zitten in wat kleine schansen. Van het weekend wil ik echt geboekt hebben want we willen 13-2 vertrekken met bizztravel of de jongIntra.

Aan welke accommodatie zitten jullie eigenlijk te denken in Kaltenbach?

@Userd

Het is heel simpel gezegd gewoon geen logische keus voor een beginner. Er is geen goede dalafdaling voor beginners, er is onder bij de lift geen oefenwijde en ligt na 14.30 uur volledig in de schaduw waardoor het vaak ijskoud is. Tevens moet je vanuit het dorp toch wel de bus pakken naar de lift, gezien lopen net wat te ver is.
Het gebied is overvol (ik werd daar omver geskied door een Rus) zelfs buiten de vakanties om. Als beginner is er bovenaan bij de bakjeslift slechts een hele kleine oefenweide. Anders ben je toch al aangewezen op de vele sleepliftjes er om heen, wat juist de topicstarter niet wil. Of wou je iemand gelijk helemaal naar boven de berg op sturen met de vele stoeltjesliften? Oftewel, voor een gemiddelde skiër kan het een leuk gebied zijn (alhoewel ik ook dat sterk in twijfel trek), maar voor een beginner is het gewoon niet zo’n geschikt gebied.

Wat betreft de discussie over het gebied in het algemeen: laat voorop staan dat wintersport eigenlijk ALTIJD wel leuk is, daar is Kaltenbach gewoonweg ingesteld op het massatourisme. Dat moet je willen. Auto in een parkeergarage van paar verdiepingen hoog, enorme rijen 's ochtends bij de cabineliften (ondanks de capaciteit) waar je lekker samengeperst wordt, overvolle pistes in het onderste bereik, een totaal verskiede dalafdaling, een oververtegenwoordiging van Russen en door de hoge liftcapaciteiten enorme drukte op de pistes.
Daarnaast is het gebied wat betreft afwisseling echt enorm tegenvallend, wordt de natuur vakkundig om zeep geholpen door alle liftinstallaties om maar aan de vraag te kunnen voldoen en is het door de oost-ligging in januari vaak goed koud.

Er zijn simpelweg veel leukere en betere opties te benoemen. Denk alleen al aan Zillertal 3000 of het tegenovergelegen Zillertal Arena. Afwisselender, rustiger en voor de gemiddelde skiër uitdagender. Echter alle 3 voor de beginnende skiër niet heel geschikt. Voor de beginnende skiër, een gebied met weinig sleepliften en goede faciliteiten denk ik aan:

  • Obertauern
  • Oetz
  • Lermoos
  • Rohrmoos (zeer geschikt in mijn ogen!!)
  • Sonnenkopf

Ps: zo denkt de gemiddelde Oostenrijker/Duitser erover: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=4127…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Volledig eens met @Thomas, behalve dan het gedeelte van Hochfügen, daar kan ik me heel goed vermaken ;)

Voor de echte beginners is Kaltenbach niet interessant, te groot en overvol. Er zijn inderdaad weinig mogelijkheden voor de beginners in de buurt van de gondel. Bijvoorbeeld de Neuhüttenbahn, Sonnenjet, Schnee-Express zijn allemaal sterk af te raden voor de echte beginners. Er blijft dan dus eigenlijk niets over. De enige stoeltjeslift die nog redelijk te doen is, is de Mizunbahn.
Verder zijn er alleen maar beginnerspisten bij de sleepliften onderin en de ‘‘Z’’-afdaling dwars door het gebied heen. Die laatste is niet interessant en bovendien ook nog eens erg lastig voor beginnende skiërs door de vele kruisingen.

@Thomas, jouw ervaring, niet de mijne.
‘De vele sleepliften’ is onzin, er zijn er niet veel (op de meeste locaties zijn er dubbel geplaatst (Zirbenlift 1&2, Panoramalift 1&2 en een paar oefenliftjes)) en al helemaal niet die je per se moet nemen en dat was de vraag van TS. Nee dus, niet veel sleepliften. Ja, je moet naar boven om te kunnen skiën en nee, de dalafdaling is niet heel geschikt voor echte beginners, als die überhaupt al open is anders kom je hooguit tot het middenstation. Gelukkig is de verbinding prima met gondels geregeld. Verder heeft TS zelf Kaltenbach uitgezocht, ik neem aan met reden maar er zijn idd meer mogelijkheden in het Zillertal (ook al genoemd) en ook elders. Ben je echt firsttimer zonder enige ervaring en weiger je pertinent sleepliften te gebruiken, ga je het in heel veel gebieden lastig krijgen en zijn sleepliften niet meteen je eerste zorg. Is de vraag van TS eigenlijk “is Kaltenbach een zeer geschikt gebied voor absolute beginners?” dan zeg ik ook dat er betere gebieden te vinden zijn maar nogmaals, dat was de vraag niet. Dat Kaltenbach niet alleen maar blauwe pistes heeft had TS ook wel op het kaartje kunnen zien.

@Thomas, jouw ervaring, niet de mijne.
‘De vele sleepliften’ is onzin, er zijn er niet veel (op de meeste locaties zijn er dubbel geplaatst (Zirbenlift 1&2, Panoramalift 1&2 en een paar oefenliftjes)) en al helemaal niet die je per se moet nemen en dat was de vraag van TS. Nee dus, niet veel sleepliften. Ja, je moet naar boven om te kunnen skiën en nee, de dalafdaling is niet heel geschikt voor echte beginners, als die überhaupt al open is anders kom je hooguit tot het middenstation. Gelukkig is de verbinding prima met gondels geregeld. Verder heeft TS zelf Kaltenbach uitgezocht, ik neem aan met reden maar er zijn idd meer mogelijkheden in het Zillertal (ook al genoemd) en ook elders. Ben je echt firsttimer zonder enige ervaring en weiger je pertinent sleepliften te gebruiken, ga je het in heel veel gebieden lastig krijgen en zijn sleepliften niet meteen je eerste zorg. Is de vraag van TS eigenlijk “is Kaltenbach een zeer geschikt gebied voor absolute beginners?” dan zeg ik ook dat er betere gebieden te vinden zijn maar nogmaals, dat was de vraag niet. Dat Kaltenbach niet alleen maar blauwe pistes heeft had TS ook wel op het kaartje kunnen zien.

Userd op 7 nov 2014 10:33

De vraag was of er veel sleepliften zijn. Dat heb ik inderdaad al ontkracht.
Het enige advies wat wij kunnen geven is of het gebied geschikt is voor de absolute beginner. Zowel jij en ik zijn het eens dat het gewoonweg niet de meest geschikte optie is.

Wat betreft echt goede opties, zonder sleepliften, voor de absolute beginner: Rohrmoos & Obertauern. Veel geschikter krijg je het volgens mij niet.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas, jouw ervaring, niet de mijne.

‘De vele sleepliften’ is onzin, er zijn er niet veel (op de meeste locaties zijn er dubbel geplaatst (Zirbenlift 1&2, Panoramalift 1&2 en een paar oefenliftjes)) en al helemaal niet die je per se moet nemen en dat was de vraag van TS. Nee dus, niet veel sleepliften. Ja, je moet naar boven om te kunnen skiën en nee, de dalafdaling is niet heel geschikt voor echte beginners, als die überhaupt al open is anders kom je hooguit tot het middenstation. Gelukkig is de verbinding prima met gondels geregeld. Verder heeft TS zelf Kaltenbach uitgezocht, ik neem aan met reden maar er zijn idd meer mogelijkheden in het Zillertal (ook al genoemd) en ook elders. Ben je echt firsttimer zonder enige ervaring en weiger je pertinent sleepliften te gebruiken, ga je het in heel veel gebieden lastig krijgen en zijn sleepliften niet meteen je eerste zorg. Is de vraag van TS eigenlijk “is Kaltenbach een zeer geschikt gebied voor absolute beginners?” dan zeg ik ook dat er betere gebieden te vinden zijn maar nogmaals, dat was de vraag niet. Dat Kaltenbach niet alleen maar blauwe pistes heeft had TS ook wel op het kaartje kunnen zien.

Userd op 7 nov 2014 10:33

*** Dat heb ik inderdaad al ontkracht. ***

Wat betreft echt goede opties, zonder sleepliften, voor de absolute beginner: Rohrmoos & Obertauern. Veel geschikter krijg je het volgens mij niet.

Thomas op 7 nov 2014 15:37

Jij ook…

Obertauern een Rohrmoos hebben ook een paar sleepliften maar zijn bijv een optie idd. Lijkt me beter om een paar uurtjes les te nemen zodat je geen sleepliftangst meer hebt. Dan op zoek naar een leuk klein(-er) gebied en daar heerlijk gaan skiën. Bijkomende voordelen zijn dat die vaak een stuk rustiger en goedkoper zijn dan gebieden als Kaltenbach e.d. Die kilometers ga je toch niet benutten.

@Thomas, jouw ervaring, niet de mijne.

‘De vele sleepliften’ is onzin, er zijn er niet veel (op de meeste locaties zijn er dubbel geplaatst (Zirbenlift 1&2, Panoramalift 1&2 en een paar oefenliftjes)) en al helemaal niet die je per se moet nemen en dat was de vraag van TS. Nee dus, niet veel sleepliften. Ja, je moet naar boven om te kunnen skiën en nee, de dalafdaling is niet heel geschikt voor echte beginners, als die überhaupt al open is anders kom je hooguit tot het middenstation. Gelukkig is de verbinding prima met gondels geregeld. Verder heeft TS zelf Kaltenbach uitgezocht, ik neem aan met reden maar er zijn idd meer mogelijkheden in het Zillertal (ook al genoemd) en ook elders. Ben je echt firsttimer zonder enige ervaring en weiger je pertinent sleepliften te gebruiken, ga je het in heel veel gebieden lastig krijgen en zijn sleepliften niet meteen je eerste zorg. Is de vraag van TS eigenlijk “is Kaltenbach een zeer geschikt gebied voor absolute beginners?” dan zeg ik ook dat er betere gebieden te vinden zijn maar nogmaals, dat was de vraag niet. Dat Kaltenbach niet alleen maar blauwe pistes heeft had TS ook wel op het kaartje kunnen zien.

Userd op 7 nov 2014 10:33

*** Dat heb ik inderdaad al ontkracht. ***

Wat betreft echt goede opties, zonder sleepliften, voor de absolute beginner: Rohrmoos & Obertauern. Veel geschikter krijg je het volgens mij niet.

Thomas op 7 nov 2014 15:37

Jij ook…

Obertauern een Rohrmoos hebben ook een paar sleepliften maar zijn bijv een optie idd. Lijkt me beter om een paar uurtjes les te nemen zodat je geen sleepliftangst meer hebt. Dan op zoek naar een leuk klein(-er) gebied en daar heerlijk gaan skiën. Bijkomende voordelen zijn dat die vaak een stuk rustiger en goedkoper zijn dan gebieden als Kaltenbach e.d. Die kilometers ga je toch niet benutten.

Userd op 7 nov 2014 15:56

Exact.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik heb gekeken naar Obertauern en Rohrmoos maar ik kan daar niet zo 1, 2, 3 een busverbinding naar toe vinden, dwz een reisorganisatie die bus + hotel aanbiedt, zoals bizztravel of jongIntra.
We zijn al skilessen aan het nemen hier in NL op een borstelbaan en men zegt dat ik er wel de feeling voor heb

Wat is er mis met een sleeplift, voor een beginner? Vroeger hadden de meeste gebieden bijna alleen maar sleepliften, de stoeltjesliften waren dunbezaaid.
Voor een beginner is het even wennen, zo’n sleeplift, maar dat geld evengoed voor een stoeljeslift.
Dus ik begrijp het probleem niet echt.
Persoonlijk denk ik dat je beter kan beginnen met een sleeplift, en meestal hebben oefenweide’s ook alleen sleepliften.

PS Ik val liever uit een sleeplift, dan uit een stoeltjeslift. :)

Over de zwaarte: In een stoeltjeslift kun je even heerlijk zitten en op adem komen. In een sleeplift moet je toch blijven staan. De sleeplift is niet heel vermoeiend, vooral niet bij de oefen piste, omdat deze niet steil omhoog gaat en niet zo lang is (voelt als een paar minuutjes stilstaan). Als het goed gaat kun je al vlug door naar een normale blauwe piste met stoeltjeslift.

ps. het uitstappen van een stoeltjeslift moet je in het begin nog wel een beetje onder de knie krijgen en kan voor hilarische momenten zorgen, maar met juiste instructie heb je dat snel onder de knie.

O ja, Lermoos is wel bij jongIntra te boeken i.c.m. busreis. Hier is een gondel i.p.v. sleeplift voor de oefenpiste (super relax vervoer). Andere optie is dat je al in een skihal of iets dergelijks gaat oefenen zodat je geen absolute beginner meer bent op je bestemming. Succes met je keuze!

Sleepliften verzuren gewoon je spieren. Ik kan mij voorstellen dat dit erg vermoeiend is met een longziekte. Uiteindelijk draait het toch om zuurstof.

Kaltenbach is trouwens vrij hoog, hoe verhoudt zich dat tot uw longziekte @Dees ?
Wellicht dat dit namelijk invloed heeft.

Ski depots zijn eigenlijk tegenwoordig bij ieder dalstation wel. Ik kom het eigenlijk niet tegen dat het niet aanwezig is.

Succes met de keuze. Wintersport is een feest, dus leuk zal het sowieso zijn.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Plaats een reactie