verwarring aantal pistekilometers

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaltenbach

Hallo allemaal,

Het is een bekend fenomeen: skigebieden die het aantal pistekilometers in hun communicatie graag wat naar boven afronden. Echter stuit ik nu zo ongeveer op het tegenovergestelde.
Ik ben me aan het oriënteren op o.a. Kaltenbach/Hochzillertal als bestemming voor de komende wintersport. Ben er nog nooit geweest en zoek dus ook naar het aantal pistekilometers. Dat valt nog niet mee! Alleen al op deze site is de verwarring groot. Kop bij Kaltenbach: “Wintersportdorp met 166 km piste”. Kop bij gebied Hochzillertal-Hochfügen: “Skigebied met 76 km piste”. En in de tekst: “…met zo’n 145 kilometer aan pistes”.
Ja wat is het nu???
Op andere sites kom ik ook een een keur aan getallen tegen, meestal ergens tussen 150-170 km. Echter, de site van het gebied zelf (best-of-zillertal.at) houdt het op 89 km (en daarnaast nog 11 km op de Spieljoch). Nogal een verschil…

Ik ga dus maar uit van die 89 km. Maar heeft iemand een idee waar die enorme verschillen vandaan komen? Ik kan me niet herinneren ooit zulke verschillen bij andere gebieden te hebben gevonden.

Ik herinnerde me dit artikel nog, van al weer 1,5 jaar geleden. Even voor je opgezocht, misschien dat 't je wat helpt.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/3670/Piste-kilomet…

Ik was zelf ook afgelopen week nog op zoek naar de pistekilometers van het skigebied waar ik zelf voor het eerst heen ga dit jaar. Dit verschilt ook tussen de 40-45 en de 80 kilometer.

Thnx. Misschien dus dat Kaltenbach het aantal kilometers in zijn communicatie dus onlangs heeft aangepast, maar een aantal ‘algemene’ wintersportsites (zoals deze) dat nog niet heeft overgenomen? Misschien wel een tipje voor de moderators hier om in ieder geval 1 getal te hanteren ipv 3 ;)

Het verschil in kilometers piste ontstaat doordat er hier op de site wordt vermeldt hoeveel pistekilometers er zijn door het aantal blauwe, rode en zwarte pistekilometers bij elkaar op te tellen.

Het Hochzillertal (skigebied Kaltenbach) maakt echter onderscheid tussen blauw, rood, zwart, skiroute en park (funpark?). Als deze afstanden er bij op worden geteld kom je op ruim 88 kilometer piste.

Zie http://www.hochzillertal.com/de/das-skigebiet/liftepisten/…

edit: De tekst in het artikel over het hochzillertal is inderdaad verouderd. Dit heb ik doorgegeven, maar kun je ook zelf doen ;-)
https://www.wintersport.nl/forum/topic/170921

Oh top!
Ik heb net hetzelfde gedaan voor het dorp Kaltenbach. :)

Ik ben nu in Kaltenbach en op hun nieuwste skiplan staat 88 km aan pistes

Ik snap ook niet goed hoe ze dat berekenen, vergelijk het eens met de Tiefenbachgletscher in Sölden. Die is echt waanzinnig breed en erg lang. Is dat dan hetzelfde als een bospad van 4 meter breed welke ook erg lang is.

Skiën. What else.

Ik snap ook niet goed hoe ze dat berekenen, vergelijk het eens met de Tiefenbachgletscher in Sölden. Die is echt waanzinnig breed en erg lang. Is dat dan hetzelfde als een bospad van 4 meter breed welke ook erg lang is.

SkileraarJohn op 26 jan 2015 15:53

Lees het bovenstaande artikel eens. Daarin staat dus ook hoe er gemeten wordt.

Hier nog een leuk plaatje om te zien hoe je aan verschillende KM’s kunt komen:

null

Bron: Silvretta Montafon

Plaats een reactie