ervaringen skien in zweden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Idre Fjäll

beste forumgenoten,

heeft iemand van jullie ervaring met het skigebied Idre Fjall?
kwam https://www.pharosreizen.nl/wintersport/zweden_wintersport/_… deze aanbieding tegen met vetrek op 28 januari.
Geen gekke prijs voor overtocht en een ruime woning in scandinavie.
Ik ben een ervaren wintersporter maar altijd naar de alpen, Oostenrijk, Frankrijk, Italië. Dus compleet niet bekend met Zweden en dit gebied. Filmpjes op youtube ziet er goed uit, maar wat ik me afvraag of we het in dit gebied een week volhouden. Natuurlijk doen we dan ook andere winterse dingen zoals een husky tocht.
Wat zijn jullie ervaringen met skien in Zweden?
Hoe is het prijsniveau ten opzichte van NL en bijvoorbeeld Oostenrijk, Drank is duur, maar eten op de piste?
En de reis er naar toe vanaf de ferry Goteborg naar Idre Fjall, Hoe zijn de wegen in winters Zweden? google maps geeft een afstand aan van dik 500 kilometer, is dit haalbaar binnen een dag onder de winterse omstandigheden?
Moet ik bijvoorbeeld ook nog extra aanpassingen doen aan mijn auto, naast winterbanden, sneeuwkettingen en een skibox? Koelvloeistof & goeie ruitensproeierantivries heb ik al aan gedacht, ik duid echter meer op het starten van de auto onder zeer koude temperaturen?

Kortom alle tips zijn welkom!

Ik kan een wintersport in Scandinavië aanraden. Ik ben zelf 10 dagen in Finland geweest en vond het geweldig. Had mijn snowboard mee maar ben slechts 3 dagen en een avond wezen boarden. Wel sneeuwscootertochten gemaakt, huskytochten gemaakt, een rendierfarm bezocht, sneeuwschoenwandeling gemaakt, gelanglaufd etc. Het skigebied daar was klein, iets verder een wat groter gebied. Weinig hoogte verschil maar wel overal sneeuw. Temperatuur van -30 meegemaakt maar we hadden het kouder bij -12 en een harde wind. Wij zaten alleen wel 1100 km noordelijker in Finland dus e.e.a. zal wel wat amders zijn maar ook in Fjall is het nu gewoon heel koud met veel sneeuw.

Ga er niet heen met hetzelfde idee als een week naar de alpen, ga erheen en laat je verassen. Ik weet bijna zeker dat je terugkomt met een hele mooie ervaring.

*bericht bewerkt door Martin9 op 05 jan 2017 07:00

🏂

Wij zijn net terug van ons 5e bezoek aan Idre, de afgelopen jaren zijn we oa ook in kitzbuhel en les arcs geweest, maar tijdens het stemmen afgelopen zomer stemden alle 3 de zoons (19,17,13) voor Idre.
Wij nemen de boot van kiel naar oslo, en vanuit daar is idre 340 km, maar de vakantie begint op de boot (20 uur)
Idre is echt voor gezinnen, alle huisjes liggen bij de pistes, en wij lunchen altijd in het eigen huisje.
Er is wel wat horeca, redelijk van prijs, maar niet zoals in de alpen.
Er is van alles te doen, de skootertour slaan we nooit over, maar ook een hondenslee of hottubs in de wildernis zijn opties.
De reis is relaxed, de zweden zijn relaxed, en niemand misdraagt zich op de pistes of in de korte wachtrijen.
Het kan er wel koud zijn, en bruin wordt je niet, daar staat de zon te laag voor.
Met de kerst vinden wij de dagen te kort, maar eind februari is dat probleem er niet.
De winterse wegen in noorwegen of zweden kunnen gewoon wit zijn, vroeger werd er na Elverum, tegenwoordig wordt er voorbij Trysil niet meer gestrooid, dus een witte weg.
Kettingen hebben wij alleen een keer nodig gehad om bij het huisje te kunnen komen.
Grote kans dat wij volgend jaar weer naar Idre gaan

Als Zweden zo goed zou zijn.
Waarom zijn er dan zoveel Zweden in Oostenrijk ?

En Italië

May the ski force be with you !!

Spot on CJA ??

goed argument, ik lees even een banaan

Als Zweden zo goed zou zijn.
Waarom zijn er dan zoveel Zweden in Oostenrijk ?

Hooykaas op 8 mrt 2017 18:21

omdat ie misschien ook wel eens iets anders willen?

Zweden heeft vooral kleine gebieden heb ik begrepen. Maar goed, afwisseling is ook wat waard.

Als Zweden zo goed zou zijn.
Waarom zijn er dan zoveel Zweden in Oostenrijk ?

Hooykaas op 8 mrt 2017 18:21

Uit ervaring weet ik dat Zweden aardig kunnen drinken. Maar in eigen land loop je daar op leeg :D

He, waarom zijn er dan zoveel Nederlanders in Italië 's zomers? Er is in Nederland toch ook een strand?

Zijn er Scandinavische skigebieden waar je ook Noorderlicht ziet?

He, waarom zijn er dan zoveel Nederlanders in Italië 's zomers? Er is in Nederland toch ook een strand?

Zijn er Scandinavische skigebieden waar je ook Noorderlicht ziet?

Elienc op 8 mrt 2017 20:47

Als je hard genoeg onderuit gaat, zeker…

Als Zweden zo goed zou zijn.

Waarom zijn er dan zoveel Zweden in Oostenrijk ?

Hooykaas op 8 mrt 2017 18:21

Uit ervaring weet ik dat Zweden aardig kunnen drinken. Maar in eigen land loop je daar op leeg :D

Hessel op 8 mrt 2017 19:47

Wacht maar tot je in Noorwegen aan de zoep gaat ?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Maarre…iemand nog bruikbare info???

Maarre…iemand nog bruikbare info???

SkiBeppie op 9 mrt 2017 08:19

wat wil je weten?

He, waarom zijn er dan zoveel Nederlanders in Italië 's zomers? Er is in Nederland toch ook een strand?

Zijn er Scandinavische skigebieden waar je ook Noorderlicht ziet?

Elienc op 8 mrt 2017 20:47

enige voordeel van italie is dat iets meer kans hebt op warmer weer…

Ik ben niet in Idre geweest maar wel in andere skigebieden. Het is, zoals al eerder beschreven, een totaal andere beleving. Wat betreft eten op de piste is er naar mening weinig verschil met de Alpen qua prijs. Het aanbod is wel anders.
@Elienc ; ik heb het Noorderlicht gezien in Abisko waar ik naar de gebieden Björkliden en Riksgränsen ging voor het skiën.
Onder de juiste omstandigheden zou je het ook in Idre kunnen zien (soms zelfs in NL, wel in mindere mate).
Iets minder noordelijk, maar nog steeds ver weg en grotere kans op mooi noorderlicht, ligt het skigebied Hemavan.

Ben ik wel nieuwsgierig of de topic starter uiteindelijk nog gegaan is. Dat maak ik uit de reacties niet meer op. Zo ja ben ik wel benieuwd naar zijn ervaring.

?? 2023

Ik denk dat hij gezellig samen met Pipi Langkous in villa Kakelbont een droog stukje knäckebröd zit te eten ?

Ben ik wel nieuwsgierig of de topic starter uiteindelijk nog gegaan is. Dat maak ik uit de reacties niet meer op. Zo ja ben ik wel benieuwd naar zijn ervaring.

Martijn77 op 9 mrt 2017 21:42

Uiteindelijk is topicstarter, ik in dit geval niet meer zweden geweest, maar naar Flachau. Omdat reisgezelschap het te duur vond worden qua kosten voor eten drinken etc. Ooit wil ik zelf nog wel erg graag keer naar scandinavie voor wintersport. want het ziet er op internet toch wel heel mooi uit

Ben ik wel nieuwsgierig of de topic starter uiteindelijk nog gegaan is. Dat maak ik uit de reacties niet meer op. Zo ja ben ik wel benieuwd naar zijn ervaring.

Martijn77 op 9 mrt 2017 21:42

Uiteindelijk is topicstarter, ik in dit geval niet meer zweden geweest, maar naar Flachau. Omdat reisgezelschap het te duur vond worden qua kosten voor eten drinken etc. Ooit wil ik zelf nog wel erg graag keer naar scandinavie voor wintersport. want het ziet er op internet toch wel heel mooi uit

Hendrik1987 op 9 mrt 2017 22:53

En geloof me, in het echt is het nog mooier, je zult er geen spijt van krijgen. Verwacht alleen niet dat je met een rugzakje om hele dagtochten kunt gaan skiën van gebied naar gebied. Verder is Zweden een stuk betaalbaarder dan Noorwegen. Een liter benzine is in Zweden al gauw 12 cent goedkoper dan in Nederland en Noorwegen. Ook de alcohol is iets goedkoper in Zweden. Afgelopen weekend was ik nog even in Oslo voordat de boot terug ging en betaalde ik € 21,00 voor twee uurtjes parkeren in het centrum. En dan moet je de stad nog in :-).

?? 2023

Wij zijn nu op zomervakantie in idre fjäll en dachten dat het misschien eens leuk zou zijn om hier op wintersport te gaan. Ik denk dat je hier best aardig kunt skieën, maar de huisjes zijn nog beroerder dan de goedkoopste franse ski appartementen, oud, klein en vies. Er wordt hier wel volop gebouwd, dus als je een nieuwe ruime accomodatie kunt boeken kun je dit best overwegen, maar ik ben afgeknapt op het huisje hier en de ongeinteresseerde reactie van de receptie op onze klachten (Pas na 2 keer vragen kwamen er eindelijk 2 schoonmakers).
Wij zijn ook in Orsa Grönklitt geweest en daar was ons huisje juist heel goed, ruim en luxe, daar is wel een stuk minder piste slechts 7 km. Maar die 41 km in idre fjäll moet je ook met een korrel zout nemen als je gewoon 10 smalle pistes naast elkaar op 1 helling legt en ze dan allemaal apart telt kom je wel aan de kilometers.

Wij zijn inmiddels twee keer naar Idre geweest in de week van kerst. Wij vinden het als familie een super gaaf ski gebied! Huisje op 150 meter afstand van de piste, nooit druk op de pistes, heerlijk relaxed zijn de meeste gasten en je kunt er meer dan alleen skiën. Ben je kilometer vreter, en wil je minimaal 70 kilometer per dag skiën dan moet je hier niet zijn. Wil je een geweldige familie vakantie, waar je je kinderen ook met een gerust hart zelf "los" kunt laten op de piste wat ons betreft een aanrader!
Wat huisjes betreft zit er inderdaad wel verschil in, zijn veel verschillende types te vinden. Wij hebben tot nu toe altijd een "gerenoveerd" huisje gehad en die waren echt helemaal prima inclusief volledige keuken, vaatwasser, open haard en plek voor vier kinderen om te slapen. Grote kans dat we volgend jaar weer terug komen!

null

*bericht bewerkt door Markv op 03 jan 2020 15:00

Wij kunnen ook niet wachten om weer terug naar Scandinavië te gaan voor een wintersport vakantie. Het is heel anders dan in de Alpen. Beiden waarderen we en wisselen we van jaar tot jaar af. Zie hier mijn reisverslag van Lapland 2019.
https://www.wintersport.be/forum/topic/475950

null

sneeuw witje en de 7 bergen

En Italië

CJAHulskamp op 8 mrt 2017 18:37

Heb ik gevraagd aan Noren, Zweden en Finnen die ik vaker tegenkwam in Cervinia. Hun reden: het is donker en koud in Scandinavië en de Alpen hebben vaak veel meer km aan pistes. Qua prijs is het voor hen ook best aantrekkelijk…

Plaats een reactie