wandelpaden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Grindelwald

hoi,
mijn vriendin skiet niet en haar moeder gaat mee om te wandelen
zijn hier in de winter goede wandelpaden ?
ook in de winter ?
welk van deze dorpen heeft de beste wandelpaden ?
alvast bedankt !

Grindelwald staat bekend om haar uitstekende netwerk van wandelpaden, die ook in de winter geprepareerd worden. Ook leuk is de trein die vanuit Grindelwald de berg (Kleine Scheidegg) op gaat. Van daar kun je overstappen op een trein naar de Jungfrau (het hoogst gelegen station van Europa) of over de bergrug naar het andere dal. Hier vindt je Wengen (autovrij dorp). De treinbaan en de pistes kruisen elkaar op heel veel punten, dus zo zou je ook gezamenlijk kunnen lunchen. Genoeg leuke dagtrips dus voor niet-skiers.

Als er één gebied is, waar je zowel in de zomer als in de winter als wandelaar je hart op kunt halen is het dit gebied wel! Ze hebben zelfs een speciale “wandelpas” voor wandelaars, vergelijkbaar met een skipas, maar dan voor wandelaars. Hiermee kun je naar alle plekken die voor een wandelaar interessant kunnen zijn.
En dan heb je het over alle treintjes, ook die naar Interlaken, behalve die naar de Jungfraujoch*, alle gondelbanen en een aantal stoeltjes liften. Mijn vrouw skiet ook niet, maar vermaakt zich daar prima. Zij wandelen, wij skieen en samen lunchen bij de Röstizzeria op de Scheidegg.
Gezien de infrastructuur maakt het niet zoveel uit, maar Grindelwald is wat levendiger.

Wandeltips alleen van horen zeggen:
Scheidegg - Wengen, Scheidegg- Manlichen, Firsrt - ? - en dan de bus terug, langs de Lutschine ri. Zweilutschinen en de trein terug.

Andere tips:
Sneeuwschoenwandeling bij maanlicht olv gids en icv kaasfondue, te boeken bij de grote souvenirswinkel in de dorpstaat van Grindelwald

Jungraujoch:
Bergnatuur in optima forma, normaal ca € 200, maar als je een ski/wandelpas hebt van 3 dagen of meer, kun je volstaan met een “zuzatz ticket”, volgens mij ca € 60

Rob

Uitstekende wandelpaden in dit gebied. Een absolute must is vanaf Grindelwald met de gondel omhoog richting First en vervolgens 2 uurtjes lopen richting de Bachalpsee. Geweldig uitzicht aan het helderblauwe meer. Ook de wandelweg van Holenstein of Männlichen naar Kleine Scheidegg is een echte aanrader. Constant zicht op de Eiger, Mönch en Jungfrau. Veel plezier!

Mr. Slow

tx voor de info

in welk dorp kan best logeren om te wandelen ?
heeft men daar ook betaalbare pensions zoals in Oostenrijk ?

Gezien de infrastructuur, maakt het allemaal niet zoveel uit. Persoonlijk vind ik Grindelwald wel het levendigst.

Inzake betaalbare pensions:
Zwitserland is, zeker na de huidige koerswijziging, sowiesoe duur.
Verder hangt het er vanaf wat je definitie van betaalbaar is. Wat de één vreselijk duur vindt, vindt de ander een koopje.
Al eens op de website van Grindelwald of Zwitserland gekeken? Daar is genoeg te vinden.

Rob

Plaats een reactie