Vanuit Grindelwald naar Murren

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jungfrau Region

Komende winter voor de 2e keer naar Grindelwald. Vorig jaar kleine scheidegg en grindelwald first bezocht. Murren maar over geslagen ivm de lange reis er naar toe. Nu wil ik dit komend jaar wel gaan doen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Er zijn namelijk een aantal opties:

  • Gondel Grindelwald grund - Mannlichen. Gondel Mannlichen - Wengen. Trein Wengen - Lauterbrunnen. Trein lauterbrunnen - Grutschalp. Trein grutschalp - winteregg
  • Trein Grindelwald centrum - Lauterbrunnen. Trein lauterbrunnen - Grutschalp. Trein grutschalp - winteregg
  • Trein Grindelwald grund - kleine scheidegg. Trein kleine scheidegg - Wengen. Trein Wengen - Lauterbrunnen. Trein lauterbrunnen - Grutschalp. Trein grutschalp - winteregg

Of maar gewoon met de auto…
En wat zijn de kosten? Want niet alle treinen en liften zijn in de skipas inbegrepen heb ik vernomen.

Alvast bedankt!

''Powder to the people''

Met de auto is het niet al te ver, half uurtje. Lijkt me veel sneller dan met de liften en treintjes.

In de zomer ben ik er twee maal geweest. Beste is de auto, dan is het niet onhandig met ski’s en dan kan je ook gewoon naar het dalstation in Stechelberg rijden, wat met de trein niet kan. Vanuit Stechelberg kan je gewoon met een paar tussenstops naar de top van de Schilthorn.

Met de trein kan ook, maar dan neem je best gewoon Grindelwald-Lauterbrunnen via Zweilutschinen, daar moet je dan ook overstappen(goede aansluiting), dan verder op de nieuwe gondel vanuit Lauterbrunnen. Of die goed aansluit weet ik niet, want vroeger reden we altijd met het stokoude treintje naar boven. Dan op de Grütschalp tot aan de stoeltjeslift van Winteregg of gewoon naar Lauterbrunnen(dichtbijzijnde lift dan is die naar Almendhubel). Om terug te geraken kan je bij voldoende sneeuw terug skiën naar Lauterbrunnen indien niet is het van Lauterbrunnen of Winteregg dezelfde weg terug, de treinen van Lauterbrunnen naar Grindelwald rijden nog lange tijd na sluiting van de liften.

Toch is het beste gewoon de auto lijkt me, tenzij je liever de trein neemt.

Of iemand daar ervaring mee heeft? Ja, ik …

Als je naar Mürren zelf wilt, is de trein via Zweilutschinen en Lauterbrunnen (gondel) waarschijnlijk het snelst (01:02, bron http://www.sbb.ch) en misschien zelfs wel sneller als met de auto.
Wil je naar de Schilthorn, dan kun je beter in Lauterbrunnen de bus naar Stechelberg nemen en dan met de gondel omhoog, met 01:38 (bron idem) sta je dan boven op de Schilthorn.
Sluit allemaal prima op elkaar aan en met prima bedoel ik prima: dwz krap, dus geen tijd om te treuzelen bij het overstappen! Skiënd via Scheidegg of Männlichen duurt aanzienlijk langer en is eigenlijk geen optie.
Kosten treinen:
Hangt een beetje van je pas af, maar met de “grote” pas (Jungfrau Region) kun je met alle treintjes mee (incl. naar Interlaken Ost), uitgezonderd Jungfraujoch (bijbetalen, ik geloof iets van € 40) en de Schilthorn terug (maar volgens mij varieert dat een beetje met de sneeuwcondities).

Alvast veel plezier, ben er zelf al diverse keren geweest, zoweel zomer als winter en ken het gebied bij wijze van spreken als m’n broekzak. Wij gaan komend seizoen naar Adelboden.

@gast738; begrijp ik goed dat de skipas jungfrau region zowel voor de trein is als voor de liften?

Ja, trein + lift, mits je natuurlijk de pas neemt voor het gehele gebied. Bij de verkoopbalie is men deze vraag gewend en rekent men uit wat handig voor je is, waarschijnlijk is de pas voor het hele gebied niet echt veel duurder. Mürren is een zeer mooi gebied om te skien, je bent er niet eerder geweest, dus wellicht een idee om er twee dagen te skiën.

Als je auto in Grindelwald staat, zou ik de auto nemen richting Murren, er is een groot parkeerterrein bij een gondel (stechelberg, zoals hierboven genoemd) die je vrij rap naar boven brengt. Dat werd mij geadviseerd vanuit het hotel, maar de trein naar Lauterbrunnen zal ook wel ok zijn.

Gondel Grindelwald grund - Mannlichen
Die oude lift is hopeloos traag (of zouden ze 'm vervangen hebben). Duurt een uur om boven te komen. Ooit op een megadrukke zaterdagochtend twee uur gewacht in de rij, totaal drie uur erover gedaan om naar boven te komen. Probeer deze altijd te mijden, zeker op een top-weekenddag in februari, er kwamen in mijn geval bussen vanuit heel Zwitserland met honderden mensen!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

dank voor de snelle reactie. Mn hotel is in Interlaken, dus kan dan mooi met de auto naar Stechelberg zoals je voorstelt. Verder nog tips?

Grindelwald is mijn 'thuis’dorp, zit er van 5 tot 12 januari weer. Wat mij betreft een beter plaatsje om te wintersporten dan Mürren-Schilthorn of Wengen, zeker nu je toch in Interlaken zit! Zou toch overwegen om Grindelwald aan te doen :)

@Constant: Er zijn inderdaad plannen om de Gondelbahn Grindelwald-Männlichen te vervangen door een nieuwe, snellere gondel! Hij is inderdaad niet erg snel maar evenzo al in 1970 oid gebouwd en erg lang, waardoor hij er langer over doet dat bijvoorbeeld de gondel vanuit Wengen of naar de First ;)

Mr. Slow

Ik ben een paar jaar geleden op de ski (naja, het beperkte dalende deel) over Kleine Scheidegg van Grindelwald naar Schilthorn geweest en met de trein over Interlaken terug. Ik kan slechts beamen wat hiervoor is gesteld; Skigebied Mürren is niet echt de reis waard als je al in Grindelwald zit maar lunchen op Piz Gloria is wel leuk met helder weer. Pak dan de trein door het dal, dat zit in de "grote" skipas.

Sluit me bij Quick aan: Grindelwald is het leukst en het levendigst om te verblijven. Murren is om te skien niet verkeerd, meestal vrij rustig.
Uitzicht Piz Gloria (waarvandaan Telly Savallas annex Blofeld ooit probeerde de wereldbevolking te vernietigen) is fenominaal. Andere aanrader is Jungfraujoch, te bereiken met bijbetaling. Niet om te skien, maar bergen in optima forma.
En als je wat Franken overhebt: Een helivlucht vanaf Manlichen. Niet goedkoop (ca CHF 10/min) maar dat vergeet je nooit meer …

En zoals gesteld: Grote pas geldt vanaf Interlaken Ost met alle treintjes

Ik heb besloten toch maar met de auto te gaan. Lijkt me toch de fijnste oplossing. (Met de auto door naar stechelberg en daar de gondel instappen tot Schilthorn).

Ik zal mijn ervaringen over 2 weken posten als ik er geweest ben.

Nog een tip voor degene die naar Jungfrau Region gaan:
Koop je pas online, en je bespaart 20%. (Zo is voor mij de pas voor het gehele gebied goedkoper dan alleen grindelwald-wengen).

Opmerking:
De kosten van de skipas ( 6 dagen m.i.v. 10-02-2013 ) zijn:
Jungfrau Pas (zonder vroegboekkorting): CHF 315 / € 260
Jungfrau Pas (mét vroegboekkorting): CHF 251 / € 207
Grindelwald Wengen Pas: CHF 283 / € 234
(De korting geldt alleen voor een pas voor het gehele gebied).

''Powder to the people''

Reinier, vanaf welke site koop je die skipas met vroegboek korting?

Reinier, vanaf welke site koop je die skipas met vroegboek korting?

Gast630 op 1 feb. 2013 20:13

Op de website van jungfrau region (jungfrau.ch)
http://www.jungfrau.ch/winter/tourismus/skigebiet/vorteile/#…

''Powder to the people''

Sluit me bij Quick aan: Grindelwald is het leukst en het levendigst om te verblijven. Murren is om te skien niet verkeerd, meestal vrij rustig.
Uitzicht Piz Gloria (waarvandaan Telly Savallas annex Blofeld ooit probeerde de wereldbevolking te vernietigen) is fenominaal. Andere aanrader is Jungfraujoch, te bereiken met bijbetaling. Niet om te skien, maar bergen in optima forma.
En als je wat Franken overhebt: Een helivlucht vanaf Manlichen. Niet goedkoop (ca CHF 10/min) maar dat vergeet je nooit meer …
En zoals gesteld: Grote pas geldt vanaf Interlaken Ost met alle treintjes

Gast738 op 25 dec. 2012 14:54

Nog bedankt voor alle adviezen! we hebben ons prima vermaakt in Grindelwald, en metname geboard vanaf klein Scheidegg. Tevens nog naar de top geweest, was wel vrij prijzig; zelfs indien je een minimale vierdagen JFregionpas hebt betaal je daar nog eens 60CHF voor betalen. Echter wel een fantastische ervaring.

Leuk om te horen, wij gaan in maart ook nog een paar dagen die kant op.

Altijd handig deze info, wij gaan eind maart nog een weekje naar Grindelwald.
wij hebben bij de hotelboeking de Grindelwald-Wengen pas, maar ik ga hem proberen om te zetten naar de Jungfrau Pas zodat we ook nog ff een dagje naar de Piz Gloria kunnen gaan.

Hoi allemaal, ik ben ontzettend benieuwd; weet iemand of het mogelijk is aan het einde van de dalafdaling Stepfi vanaf First, door te skiën naar Grindelwald? Of ben je er aan gebonden de bus te moeten nemen vanaf Oberer Gletscher? Ik kom er niet goed uit omdat op oudere skikaartjes er een rood pistelijntje staat ingetekend paralel aan de weg tussen Oberer Gletscher naar Stählisboden (waar de andere dalafdaling uitkomt), maar op de nieuwe pistekaart dit rode lijntje verdwenen is en alleen de weg een verbinding lijkt tussen deze twee afdalingen… Ontzettend bedankt voor de informatie!
Hartelijke groet, Sjoerd

Zie andere topic en privebericht ;)

''Powder to the people''

te gek, thanks;)

Plaats een reactie