Kappl en Silvretta Arena Ischgl/Samnaun: 25-29 januari 2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun en Kappl

__Kappl en Silvretta Arena Ischgl/Samnaun: 25-29 januari 2015__

null

Het was alweer meer dan een jaar geleden dat ik nog in Oostenrijk was. Deze keer was het Paznauner Tal de bestemming. We verbleven in het dorp Kappl en zijn de eerste 2 dagen ook in het skigebiedje van Kappl gaan skiën. De derde dag zijn we dan naar het veel grotere Ischgl gegaan.

Algemeen
Bestemming: Kappl/Ischgl, Tirol, Oostenrijk
Verblijf: Haus Enzian, Kappl
Skidagen: 3
Mijn ski’s: Elan Amphibio XTi 82

Zondag 25 Januari
Van Genk tot de Fernpas: overal lag er sneeuw. Groot was dan ook onze verbazing toen we zagen dat alles vrij groen was in het dal aan de andere kant van de Fernpas. Ook in het Paznaundal lag er niet zoveel sneeuw. Wel genoeg, maar zeker niet te veel. Op sommige zuidhellingen zelfs niks. Gelukkig zou dat snel veranderen! De reis ging vlot, enkel wat vertraging door zware sneeuwval voor de Fernpas. Tien uur na vertrek in Genk konden we dan ook al genieten van een lekker Weizenbier in Ischgl.

Maandag 26 Januari
Wat een heerlijk weertje om de skivakantie mee te starten! Op maandagochtend gaan de liften in Kappl al om 8u open. Daarvan profiteerden we om al vroeg op de latten te staan. En het was de moeite waard!

Al vroeg op de pistes

null

Veel liften zijn er niet in Kappl, maar toch heeft het gebiedje heel wat te bieden. Samen met het feit dat het erg rustig is en de pistes er prima bij lagen zorgde dat voor een topdag. De brede pistes bij de Alblittbahn zijn ideaal om wat in te skiën. Daarnaast heb je de lange “Lattenabfahrt” (op het kaartje is dat de piste die om de berg heen gaat vanaf het hoogste punt). Ski je na deze piste nog verder naar het dorp, dan heb je een prachtige afdaling van 13km lang. Niet veel gebieden kunnen dat voorleggen! (Vergelijk met Ischgl: langste afdaling = 11km!)

Het begin van de Lattenabfahrt: hier zie je waarom ze ook bekend staat als de “autosnelwegpiste”

null

Mooi uitzicht aan het begin van de afdaling

null

Op de achtergrond het Fimbatal en het skigebied van Ischgl

null

De Gongall-stoeltjeslift die je terug naar bovenbrengt na de Lattenabfahrt

null

Ook na de middag hebben we nog heel wat heerlijke afdalingen kunnen maken in een bijna privé-skigebied. Beelden zeggen hier natuurlijk meer als woorden.

null

null

null

In de late namiddag kwamen de wolken opzetten. Later op de avond zou het dan ook beginnen sneeuwen.

null

null

null

null

Dinsdag 27 Januari
Vandaag een heel ander beeld. Zon en goed zicht hebben plaats gemaakt voor sneeuw en mist. Al moet ik zeggen dat het zicht nog redelijk goed was. Ik heb al erger meegemaakt. Zoals als eerder gezegd is het erg rustig in Kappl. Daardoor hoopte de poeder zich niet zo snel op en was het aangenaam skiën. Lekker winters. Zo hoort het ook eind januari.

De Diasbahn ’s morgens

null

Op de brede pistes boven het middenstation

null

Tussen de witte bomen op de dalafdaling

null

Eerst de Gongalllift en daarachter de Alblittbahn

null

Na twee dagen heb je het wel gezien in Kappl. Tijd voor wat afwisseling: morgen naar Ischgl!

Woensdag 28 Januari
Verse sneeuw en mooi weer: dat kon natuurlijk niet anders dan een zalige dag worden! Al heel vroeg hebben we de skibus naar Ischgl genomen. Het is ongeveer een kwartiertje rijden van Kappl tot aan de Silvrettagondellift. Het contrast tussen Kappl en Ischgl is enorm: klein en rustig tegen groot en druk. Het heeft beide zijn voor- en nadelen.

’s Morgens nog rustig aan de Idalp

null

Uiteraard zeer goede sneeuwkwaliteit

null

Eerst zijn we aan de Zwitserse kant van het gebied aan skiën. Bij Alp Trida meer bepaald. De meeste pistes zijn hier vrij waardeloos wegens kort en veel verbindingsstukken. Gelukkig konden we net langs de pistes heerlijk door de tiefschnee skiën.

Mooi uitzicht bij Alp Trida maar zeker niet de beste pistes van het gebied

null

null

null

Kaiserwetter en verse sneeuw: beter kan je niet hebben!

null

null

null

null

Daarna zijn we naar de steile pistes van het Höllenkardal geweest. Eindelijk een beetje uitdaging. De poederstukken verdwenen wel snel door de immense poederstress. Als laatste voor het middageten hebben we op de pistes bij de Paznauner Taya geskied. Hier was de sneeuwkwaliteit merkbaar slechter: harder en ijziger.

Het Höllenkardal

null

null

null

Wat hardere pistes bij de Paznauner Taya

null

Namiddag zijn we naar de kant van de Pardatschgrat gegaan. Hier liggen wat mij betreft de leukste pistes van het gebied. Zo heb je de piste 7: de “Schöne Ausblick” piste. Ook de dalafdaling naar het dorp aan de kant van de Pardatschgratbahn is zeker de moeite overdag. Dan is het er immers nog rustig.

Bij de Pardatschgrat met indrukwekkend zicht op het dal

null

De splinternieuwe Pardatschgratbahn

null

Zicht op het dorp van op de dalafdaling

null

*Conclusie Kappl: Zonder de kleinere sleepliften mee te tellen beschikt Kappl over slechts 4 liften, maar toch heeft het heel wat te bieden. Zo is de lattenabfahrt een prachtige lange en brede afdaling, ideaal om bij mooi weer te cruisen en van de omgeving te genieten. Ook op andere plaatsen in het skigebied zijn er erg brede pistes terug te vinden. Er zijn eveneens 3 lawinebeveiligde skiroutes. Voor de gevorderde skiër is twee dagen Kappl ideaal. Eén dag is te weinig, maar na twee dagen heb je het wel gezien. Het dorp en bij uitbreiding het hele gebiedje straalt een “gemütliche”, familiale en traditionele sfeer uit. Beschouw het als de tegenpool van het commerciële, gigantische Ischgl. Het is een klein en rustig dorp. Ideaal voor families en als je het liever rustig aandoet na het skiën, maar te doods voor zij die ook stevig aan après-ski activiteiten willen doen. Let op: hiermee wil ik niet zeggen dat de infrastuctuur in het gebied verouderd is. Twee van de drie stoeltjesliften zijn ontkoppelbaar. Enkel de trage Gongall-stoeltjeslift zou je een minpunt kunnen noemen.

Conclusie Silvretta Arena Ischgl-Samnaun: Ik zou tientallen pagina’s kunnen schrijven met argumenten en tegenargumenten waarom de Silvretta Arena op bepaalde vlakken goed en minder goed scoort. Maar ik ga het hier beknopt houden. Bijna iedereen kan zich wel een beeld vormen bij dit skigebied: meer dan 200km aan pistes, bekend en commercieel, veel après-ski, mondain dorp.
Het heeft dan ook allemaal zijn voor- en nadelen. Afhankelijk van wat jij wil, is het misschien jouw droomwintersportbestemming of vind je het maar niets. Jouw mening over de uitgebreidheid en de bijbehorende drukte, over het mondaine dorp en het bijbehorende verwateren van de Tiroolse traditionele uitstraling en over de sfeervolle après-ski en de bijhorende zatte bendes vorm je maar zelf. Ik wil er een puntje uitpikken waarover je minder hoort, maar wat ik zelf best opvallend vind: veel afdalingen in Ischgl zijn kort. Kort, kort, kort. Alle afdalingen naar de Idalp en naar Alp Trida overbruggen slechts een hoogteverschil van max. 500m. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je gewoon veel langere afdalingen maakt in Kappl dan in Ischgl. De snelle liften, de grootte en de sneeuwzekerheid zijn dan weer wel dikke pluspunten.*

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:12

Heerlijk @Niels322! :) Mooie dagen heb je gehad zo te zien.

Goeie conclusies ook. Niet alleen maar standaard tekst die we hier zo vaak zien.

Mooi verslag. Als 80 procent van de pistes boven de 2000 meter liggen maar de top van het gebied ligt al op 2800, dan is het vrij logisch dat de afdalingen kort zijn. Toch zijn er, vind ik, voldoende langere afdalingen. De dalafdalingen naar Samnaun en Ischgl, de pistes aan de Paznauer Taja,… Als je echt kort wil moet je in Winterberg zijn :)

Veel ge-après-skied ?

Mooi verslag. Als 80 procent van de pistes boven de 2000 meter liggen maar de top van het gebied ligt al op 2800, dan is het vrij logisch dat de afdalingen kort zijn. Toch zijn er, vind ik, voldoende langere afdalingen. De dalafdalingen naar Samnaun en Ischgl, de pistes aan de Paznauer Taja,… Als je echt kort wil moet je in Winterberg zijn :)

Veel ge-après-skied ?

Robin op 5 feb 2015 17:30

Wel wat gedronken na het skiën, maar altijd op tijd bed in :p

Mooi verslag en dito foto’s @Niels322!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Leuk verslag Niels! :)

Gang is alles

Idd mooi verslag en foto’s. Alleen moet ik zeggen dat mijn ervaringen met dit “grote” gebied alleen maar positief zijn.
Doordat het zo groot is, valt de drukte over het algemeen altijd wel mee. Nooit lange wachtrijen gehad, omdat alles zich over de meer dan 200km verspreidt. En met maar 800 km rijden, voor mij ook nog eens dichtbij.

Kappl is idd een toppertje. Spijtig dat je Galtür niet aangedaan hebt.

Verschil tss Kappl en Ischgl is te verstaan. Dat is klein dorp vergelijken met een stad, Smart met Porsche of appelen en peren…
Soit van 2800m (hoogste) naar 1300m (dorp) kom ik aan een ander cijfer hoogtemeters. :-)

Foto mijn skidag vandaag. :-)

null

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Leuk verslag! In Ischgl moet je ze echt opzoeken… Je kunt van de lange Wand helemaal naar het dal skien, en dan heb je echt wel een heerlijk stuk om te knallen, van boven naar beneden. Zelfde als de kant van Gampen, ook heerlijk skien, vooral als je als eerste bent 's ochtends en dan een paar keer over naar beneden.

Ook de 7 en 7a en dan helemaal naar de Pardatchgratbahn beneden skien is een lange lekkere piste… Als je de weg een beetje weet kun je hele lekker lange pistes skien… Zoals vanaf de Flimjochbahn de blauwe 11 pakken, knallen naar het dalstation van de Silvretta… hmmmmm

Mooi verslag!! Nog 3w wachten en ik zit er ook terug voor de 2de keer.
Vorig jaar kappl en galtur niet gedaan, maar toch een aanrader blijkbaar. Dus dit jaar staat dit zeker op de planning.

De Silvretta Arena blijft toch een mooi gebied. Kappl ziet er ook goed uit! Leuk verslag en mooie foto’s!

Dankuwel allemaal! Als je de dalafdaling in Ischgl erbij doet heb je inderdaad wel lekker lange afdalingen. Galtuer wil ik zeker ook eens naartoe, net zoals See. Kappl raad ik verder aan!

Plaats een reactie