Kitzsteinhorn Kaprun 30-05-2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzsteinhorn Kaprun

null

Ik wilde tijdens het verlengde weekend van Hemelvaart graag nog eens de gletsjer op. Uiteindelijk zijn mijn zus en ik naar Nauders afgereisd. Dit dorp ligt centraal tussen de Passo dello Stelvio en de Kaunertaler Gletscher.
Op donderdagochtend voelde mijn zus zich niet zo goed, waardoor we helaas pas op vrijdagochtend konden vertrekken. Via een ‘toeristische route’ zijn we uiteindelijk in Kaprun uitgekomen voor een dagje Kitzsteinhorn. Het is al weer 11 jaar geleden dat wij hier voor het laatst waren. Eigenlijk is er sindsdien niet veel veranderd.

Weer:
Regen (sneeuw), overgaand in (sneeuw)buien. Naarmate de dag vorderde kwam de zon er tussen de buien steeds vaker door. De sneeuwvalgrens lag rond de 2000 meter, later iets hoger.
De temperatuur lag rond de 13 °C in het dal (769 m) en rond -2 °C op de Kitzsteinhorn.

Sneeuwkwaliteit:
Een 5-tal cm poedersneeuw op een vrij harde ondergrond. Later zeer lichte buckelvorming op de Keesabfahrten. Onderaan de Alpincenterabfahrt werd de sneeuw met het doorkomen van de zon zwaarder.

Lift- en pistestatus:

null

Beste pistes:
Maurerabfahrten

Prijs:
Skiticket €36,50 (excl. €2 Pfand).
Gipfelwelt 3000 Ticket €35,00 (excl. €2 Pfand).

Het was niet druk:

null

null

null

null

^Gletscherjet 1.

null

null

^De Gletscherbahn 1, niet meer toegankelijk voor bezoekers sinds de komst van onder andere de Panoramabahn.
Via de Panoramabahn (welke naast de Gletscherjet 1 ligt) vervoert men bouwmaterialen tot aan het dalstation van deze pendelbaan. Het materiaal wordt vervolgens overgeladen in/onder de gondels van de 35-PB Gletscherbahn 1.

null

^De pistes reikten nèt niet tot aan Langwiedboden (1976 m). De nieuwe zwarte Black Mamba (rechts) en de rode Langwiedabfahrt waren dus gesloten.
De Gletscherjet 2 kreeg zijn check-up. Bijgevolg moesten we met de Langwiedbahn omhoog. Deze was te bereiken over houten planken. Omwille van het smeltwater was het er namelijk erg drassig.

null

^Apart, zo met je ski’s op schoot in een stoeltjeslift!

null

null

^Vanaf zo’n 2200 meter lag er verse sneeuw, bovenop de nog vrij imposante oude laag.

null

^De rode Langwiedabfahrt 11 en de Kristallbahn.

null

null

null

^Een kruising van de Gratbahn met de Sonnenkarbahn.

null

null

null

null

^De Kristallbahn en de bijbehorende pistes hadden makkelijk geopend kunnen worden.
De enige echte verandering sinds mijn laatste bezoek: Hier stond vroeger een sleeplift.

null

^Het Alpincenter op 2450 meter.

null

^ De eerste keer deze dag dat de gletsjer te zien was. Het werd dus tijd om een verdieping hoger te gaan!
Je zou trouwens bijna vergeten dat het bijna juni was met deze sneeuwcondities!

null

^Bouwplaats middenstation Gletscherjet 3-4.
De Gletscherjet 3 wordt een kombibaan met 8-persoonsstoeltjes en 10-persoonscabines. De 10-persoonscabines gaan via de Gletscherjet 4 door richting de Gletscher-Shuttle op bijna 3000 meter. De 8-persoonsstoeltjes draaien in het middenstation om, terug naar het Alpincenter.
De 4-CLDB Gratbahn en de 2-SL Keeslift worden gesloopt. De 2-SL’s Kitzlift I & II en de 1-SL’s Magnetköpflift I & II worden verplaatst.
Het project moet voor de herfst in 2015 zijn afgerond, tijdens het 50-jarige jubileum van de liftonderneming.
Voor meer info, zie: http://www.kitzsteinhorn.at/de/unternehmen/seilbahnen-und-te…

null

null

null

^De Keeslift tijdens een zware hagel-/sneeuwbui.

null

^De bouwplaats van het bergstation van de Gletscherjet 4, met daarboven de Gletscher-Shuttle.

null

^Linksonder de bergstations van de Schmiedinger Gletscherliften I & II, vooraan de 1-SL’s Magnetkopflift I & II en rechtsboven het dalstation van de Gletscher-Shuttle.

null

null

null

null

^6-CLD/B Sonnenkar, Kitzlift I & II en een materiaallift.

null

null

^De zon kwam er eens even goed door rond 14.00 uur. Tijd om de Maurerlift te proberen!

null

^Vanaf hier wordt het een gletsjerlift. Jammer dat de opklaring maar kort duurde…

null

^Je hoeft geen Mozes te heten om een zee (van wolken) te splijten.
Ik heb nog nooit zo’n goede piste(kwaliteit) ervaren!
Hier kwam bijna niemand!

null

null

^Nogmaals ‘Der Gletscher’.

null

null

null

null

null

^Vanaf de Alpincenterabfahrt viel er uiteindelijk toch nog een blik het dal in te werpen.

null

^Het berg-/dalstation van de Gletscherbahn 1 en de Gipfelbahn.

null

^De Gletscherbahn 1 en de Krefelderhütte.

null

^De Gipfelbahn. Onder liggen de dalstations van de Sonnenkarbahnen. Dit gedeelte van het skigebied had eveneens zonder problemen geopend kunnen zijn. Echter waren er te weinig bezoekers om dat rendabel te maken.

null

null

null

^Normaal gezien kun je vanuit de Gipfelwelt 3000 via deze Gletscher-Shuttle naar de gletsjer. Echter is de shuttle deze zomer wegens de bouwwerkzaamheden aan de Gletscherjets gesloten.

null

^Helaas werd de Kitzsteinhorn op het moment dat we het zogenaamde prachtige uitzicht wilden gaan bewonderen aangevallen door een flinke hagelbui.
Toen we met de laatste gondelrit van de dag naar beneden gingen trok het echter net op tijd open:
null

null

null

null

null

^Met zijn 113,6 meter hoogte nog steeds ‘s werelds grootste liftpaal.

null

^Eindelijk het prachtige vrije zicht op de Zeller See!

null

^De gesloten ‘eitjes’lift Gletscherjet II.

null

^ Zowaar 4 liften naast elkaar: de 6-CLDB Kristallbahn, de 4-CLDB Langwiedbahn, de 15-MGD Gletscherjet II en de 35-PB Gletscherbahn I.

null

^De Langwiedabfahrt.

null

^Op de pistes van de Schmittenhöhe (1956 m) lagen enkel nog wat sneeuwresten.

null

^De Kristallbahn.

null

^Zo zweef je van de winter, via de lente, naar de zomer in minder dan een half uur.

Beste mensen, iedereen die tijdens het lange hemelvaartsweekend thuis zat achter de buis heeft een foute keuze gemaakt. Een tip van mij voor volgend jaar: Leg je skispullen in de auto en ga genieten! Niks excuses van ‘ik moet studeren’ of ‘ik heb geen geld’. Leren kun je de nacht voor je examen nog en als je jaarlijks drie keer minder uit eten gaat of wat minder zuipt heb je het geld bij elkaar;p

Nu even serieus. De pistes lagen er fantastisch bij, beter dan op menige doorsnee winterdag. De wolken en lage temperatuur zorgden ervoor dat de pistes niet papperig werden en de verse laag sneeuw maakte het geheel af. Boven was het gewoonweg winters, echter niet te koud. De rust op de berg deed bovendien erg goed.
Het skigebied biedt rond deze tijd nog genoeg variatie aan. Echter is er volgens mij iets minder open dan normaal door de bouwwerkzaamheden. Toch was de omweg naar Kaprun meer dan waard.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan, heerlijke foto’s :) Ook al is het mistig, toch lijkt het me heerlijk om zo laat in het seizoen nog te skiën!

Niks excuses van ‘ik moet studeren’ of ‘ik heb geen geld’.

sorry, ik ga de volgende keer mee ;)

Lekker voor zo laat nog op het seizoen! Mooi die groene dalen en dan de sneeuw.

Ja hier heb ik op gewacht hoor :D
Mooi verslag!
Ik wilde wel weg met hemelvaart maar mijn ouders willen niet vaker dan 1 x per jaar :'(
Maar ze gaan wel relatief vaak uit eten…

Die liftpaal is trouwens echt HUGE

Gang is alles

Gaaf! Mooie foto’s weer! Ondanks het mindere weer was het toch lekker genieten, zo te lezen! Uitzicht op het dal is heel mooi, zeg!

Prachtig! :) Vindt je dit ook een geschikt gebied voor in de zomer? Ik zit dan misschien in Zell am See.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

opnieuw een leuke review. Als ik de skikaart bekijk lijkt het gebied zo rommelig. Is dat ook zo of trek ik de verkeerde conclusie ? is een van de redenen waarom ik er nooit ben geweest.

May the ski force be with you !!

Bedankt allemaal! @HenriS Mooi, je voelde hem!;p Maar het was niet specifiek naar jou gericht:) @Jesper Echt hè! Je ziet hem zelfs vanuit het dal erg opvallend op de berg staan. @ThijsMeeusen Ja, zolang je tot aan het Alpincenter kan skiën en de Maurerlift openblijft wel ja. Echter zal dat niet lang blijven duren… Bovendien zijn door de bouwwerkzaamheden de Magnetköpfliften en de Kitzliften gesloten. Uiteindelijk blijft er niet veel meer over dan. Daarbij komt ook nog dat het skiseizoen eindigt op 20 juli. Dus als je in de buurt bent, waarom niet? Als je overweegt naar Zell am See te gaan in juli om te kunnen gaan skiën, ga naar het Zillertal;) @CJAHulskamp Ja, best wel. Maar niet zo overdreven dat het ergerlijk wordt.

null

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Hier ben ik februari 2012 geweest, met temperaturen van 17 graden in het dal op sommige dagen. Wel een week heerlijk kunnen skiën destijds, dankzij die gletsjer. Overigens komen er nu wel veel nieuwe liften aan (Gletscherjet 3 en 4). Leuk om te zien dat de pistes er bij jouw bezoek beter bij lagen dan toen bij mij :P. Jaloers!!

❄️

@David23 Haha herkenbaar!:p Ja, we hadden het toch wel getroffen met het weer. We mogen niet klagen!;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

mooi verslag! had eerder geen tijd door het drukke pinksterweekend, maar leuk om te lezen! wat is het inderdaad toch een grote liftpaal haha, verbaast me elke keer weer!

wat is het verschil behalve de 2 euro in prijs tussen de gipfelwelt 3000 ticket en de gewone skipas?

zonder van de mist van die dag, maar vind t wel altijd mysterieus helemaal beneden, die mist: dan gaat die lift zo het niets in :p

null

Je hebt het elke keer over; zicht op de Gletscher, maar het hele skigebied kitzsteinhorn is toch gletscher? hetzelfde zei je dat de maurerlift overging in een gletscherlift, leg uit?

over dat project van de gletscherjets: waarom gaan ze de keeslift slopen? kunnen ze die dan niet ook verplaatsen zoals die andere vier sleepliften? verplaatsen ze die geheel of gedeeltelijk?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Bedankt!
Inderdaad erg ‘mysterieus’ ja:p Gelukkig viel het eigenlijk wel mee met de mist. Enkel op de gletsjer was het meesttijds mistig. Echter trok ook hier de mist regelmatig even op in de loop van de dag. Ik heb er weinig last van gehad. Voor mij had de dag niet anders hoeven te zijn:)

Nee, meer dan de helft van het skigebied is niet eens een gletsjer (meer). De paarse lijn geeft (ongeveer) de rand van de gletsjer aan:

null

De Maurerlift was drie jaar geleden ook een twee-in-één gletsjerlift zoals de Kitzliften. Echter is het onderste deel van de gletsjer daar weggesmolten, waardoor de afdaling amper nog kon worden geopend en de gletsjerpalen op steen stonden. Daarom hebben ze in 2012 een hoop rotsen weggehaald en de lift vervangen. Het onderste deel is nu een gewone sleeplift, het bovenste deel staat nog met gletsjerpalen vast op het gletsjerrestant.
null

Ze gaan de Keeslift slopen omdat het merendeel van de bezoekers zal gaan kiezen voor de Gletscherjets i.p.v. voor de sleepliften. Dan staan de sleepliften met z’n drieën bijna voor niets te draaien. De Keeslift zal dus overbodig worden. Ze gaan de Kitzliften waarschijnlijk netjes plaatsen tussen hun huidige standplaats en die van de Keeslift.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Bedankt voor de uitleg @SnowJan , wel raar dat ie dan zover wegsmelt en dat de gletscher zelf zo klein is. zijn de palen dan ook helemaal veranderd van die maurerlift of zijn ze gewoon opnieuw ‘vastgezet’?

edit: dat zit er bij de schmiedingerliften dan ook aan te komen of niet? en waarom is het dan één geworden ipv twee?

Certified ski-boy, glijbewijs

Hmm er is niet echt veel meer over van de gletsjer :O

Gang is alles

De Maurerlift is compleet nieuw. Klein bouwbericht: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=146…

Klopt @Jorian, alleen vervangen ze daar af en toe een liftpaal waar nodig:p Dat is onderaan dus al gedaan:) Lijkt me toch?
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=146…
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=46&t=365…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

okee duidelijk, snap alleen nog steeds niet waarom ze dan per sé van twee maurerliften één hebben gemaakt, normale palen zijn er ook dubbel?

is het trouwens dat gletscherstützen geen stevigheid hebben zonder ijs of om een andere reden?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Zowel toen ik er vroeger was (in het hoofdseizoen) als begin deze maand ging er bijna niemand met de Maurerlift omhoog. Ik denk dat dat genoeg zegt;)

Die gletsjerpalen hebben een speciale verankering welke extra makkelijk te verplaatsen en is en kan verbuigen met een speciaal scharnier na een grote verschuiving van een gletsjer? Voor een stenen ondergrond is dat niet nodig. Dan zetten te het met goede palen vast in beton en klaar:) Waarom de palen dat per se anders moeten zijn en compleet vervangen moeten worden? Geen idee…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

na klar

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie