Nieuwe Funifor naar Falginjoch

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaunertaler Gletscher

Bakken en nog eens bakken met foto's op Alpinforum
undefined

Sleeptlift vervangen door een supermoderne Funifor.
Nog maar 2 masten, maar dan wel HEUL erg grote

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/478536e6673dc3f9b8ff0fad...

Video
@undefined

The older I get, the better I was

Die betonnen sokkels, zijn 4 meter hoog… let ook op het poppetje op de ladder rechts

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/d31267573f254a55ac445e16...

*bericht bewerkt door Onnem op 10 sep 2019 18:32

The older I get, the better I was

moet deze lift open in de winter

Wat is het verschil tussen een funifor en een pendelbaan?

Mr. Slow

@Quick

De funifor heeft twee draagkabels gespreid uit elkaar, links en rechts van de gondel met 2 “armen”.
De (normale) pendelbaan heeft ook twee kabels (of meer), maar dan dicht bij elkaar recht boven de gondel met 1 “arm”.

Kijk hier maar voor de verschillen:

https://www.doppelmayr.com/systeme/funifor/
https://www.doppelmayr.com/systeme/pendelbahnen/

Wintersport, het beste wat er is.

En het voordeel van funifor t.o.v. pendelbaan is? Windgevoeligheid? Snelheid?

Mr. Slow

Die betonnen sokkels, zijn 4 meter hoog… let ook op het poppetje op de ladder rechts

Onnem op 10 sep 2019 18:32

Zo’n gigantreus in de wilde natuur; klagen wij hier over een windmolentje in ons aangeharkte landje :-(

Het nieuwe Kaprun, ski fabriek op de gletscher. Jammer! liever de vele kleine liftpaaltjes in plaats van een mega machine…

Let it snow

Wat is het verschil tussen een funifor en een pendelbaan?

Quick op 10 sep 2019 18:58

Funifor is een kunstwoord samenvoeging.
-Funi = funiculaire (kabinebaan)
-For = four = 4

Heeft 4 kabels, waarvan 2 draag en 2 trek.
Links en rechts, waardoor veel minder windgevoelig dan een reguliere baan met 1 draagkabel.

De sleeplift moest vervangen, want was niet meer te houden door afsmelten van de Gletscher.
Het ziet er idd minder kneuterig uit dan de 2 sleepliften die er stonden.
Maar 2 grote masten ipv tientallen kleine mastjes… ik vind het minder storend.

The older I get, the better I was

De sleeplift moest vervangen, want was niet meer te houden door afsmelten van de Gletscher.

Onnem op 10 sep 2019 21:27

Klopt, vorig seizoen is er ook 1-tje omgewaaid. Goede zaak dus.

Bla, bla, bla.

Het nieuwe Kaprun, ski fabriek op de gletscher. Jammer! liever de vele kleine liftpaaltjes in plaats van een mega machine…

JurrianvanLoo op 10 sep 2019 21:01

Inderdaad, zou erg jammer zijn. Afgelopen paasdagen daar geweest en het was echt fantastisch. Niet te druk of te leeg en met name mensen die voor het skiën kwamen en niet voor het kiepen, verder ook een hoog ski / board niveau. Hopelijk heb je het mis en blijft het daar nog een beetje zoals nu.

.

Ik schrik hier toch wel een beetje van. Wat een masten. Daar staat tegenover dat het er maar twee zijn, maar toch lijkt mij dat een aanzienlijke landschapsvervuiling. Hopelijk valt het mee en is er ‘omheen’ te kijken!
In januari voor het eerst weer aan de andere kant, in SFL geweest. Volgepakte pistes met veel slechte en zichzelf overschattende skiërs, pistes om 11 uur nagenoeg kapot (ook door het vele ijs onder de sneeuw), overvolle eettenten, sterk vereenvoudigde menu’s in vergelijking tot de zomer, en wat een stress overal. Wij zijn uit armoede tussen de middag thuis gaan lunchen en om 8:30 als eerste bij de lift om nog een paar uurtjes lol te hebben. Na de lunch hadden we het na een paar ritjes wel gezien. De capaciteit van de pistes staat in geen verhouding tot wat de skiliften allemaal naar boven brengen. En dat is dan laagseizoen! (als dat nog bestaat) Het dorp Fiss was wel een echt sprookje om te verblijven en we hebben in de middag maar veel gewandeld met de honden.
In maart dan nog maar op de Kaunertaler gletscher wezen skiën en: wat een verademing. Wat een ruimte, zeer goede skiërs, gemoedelijke sfeer, plaatselijk olijk volk bij de sleepliften, topkwaliteit sneeuw en pistes. En heerlijk op je gemak buiten eten. Ik ga in november weer, maar misschien wacht ik wel eerst even tot de nieuwe lift klaar is. Ben wel erg nieuwsgierig.
Overigens vernam ik vorige maand dat er in SFL plannen in de maak zijn voor nog een gondel naar de Schönjoch, daar waar de Frommesabfahrt begint. Deze gondel zou moeten beginnen in Ladis, maar Fiss wil hem nu hebben (dan delen ze in de opbrengsten). De dorpen strijden met elkaar in plaats van te denken aan gezamenlijk belang, lijkt het. Want Ladis is natuurlijk uit logistiek oogpunt een logische plek. Ook is er in algemene zin strijd (vooral tussen de grote en de kleine accommodaties oftewel in Fiss het Schlosshotel tegen de rest ;) of er al dan niet nog verder uitgebreid moet worden. Het gebied is al zo vol! Nog meer bedden erbij? Nog meer liften erbij? Maar pistekilometers haal je bijna nergens meer vandaan. Daarbij komt bij dat men in SFL nu een elektriciteitsprobleem en waterprobleem heeft. De elektriciteitscentrale in Ried heeft een verzoek om uitbreiding al afgewezen. Wel interessant eens te horen wat er achter de schermen van het witte sprookje speelt!

Die betonnen sokkels, zijn 4 meter hoog… let ook op het poppetje op de ladder rechts

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/d31267573f254a55ac445e16...

Onnem op 10 sep 2019 18:32

Ze zijn inderdaad hoog die masten maar ik zie geen poppetje op de ladder… dus ik verwacht dat de betonnen sokkel iets meer dan 2mtr. hoog is als ik de sporten van de ladder tel. Dat scheelt toch wel iets.

Maar inderdaad wordt het uitzicht er niet beter van. Afgelopen zomer in Kaprun op de gletscher geweest en daar schrok ik toch wel van de landschapsvervuiling in zo’n prachtige omgeving. Zou jammer zijn dat deze gletscher (waar ik nog niet geweest ben overigens) hetzelfde eruit komt te zien…

Plaats een reactie