Skieen in kleinwalsertal kanzelwand

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hirschegg

Hoi allen,

Half maart ga ik het kleinwalsertal verkennen. Nu als ik naar de pistekaart kijk vraag ik me af of je van boven aan de kanzelwand gondel ook naar de Duitse kant kan skieen en terug. De kaart is hierin wat onduidelijk. Hier is vast wel iemand die dat kan vertellen 🙂

Ja, je kunt direct naar de Duitse kant skiën. De weg terug vergt vanaf de Fellhorn gondel een extra lift.

*bericht bewerkt door Bennie op 31 dec 2018 20:05

Bedankt !

Mooi gebied! Vergeet Iffen niet, zo mooi ski gebied! Zoek ook maar eens Max Hütte op, heerlijk plekje om even te ontspannen. Kan wel doorgaan zo wat je allemaal kan maar laat je verrassen!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Nee ga maar door @ray-boers :). Ik vertrek binnenkort voor een paar dagen richting Riezlern (met een beginner, die een klein beetje rood ook wel kan).

Ik heb max 2,5 dag om te skien en wil sowieso Heuberg, Kanzelwand en eigenlijk ook Ifen bezoeken, en misschien wel Söllereck. Ifen heeft nu de bovenste pistes nog dicht, omdat daar geen kunstsneeuw is, maar dat lijkt me erg mooi! Sollereck en Heuberg zijn natuurlijk ideaal voor beginners (maar is allebei wel erg klein denk ik).

Dus kom maar door met die tips!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ontvang ook graag tips

Aan Sollereck mis je niet veel. Je moet er apart naartoe en ik vind het de moeite niet.

Heuberg is (zeker met een beginner) groter dan je zou denken.
Een tripje richting Mittelberg is dan ook leuk.
Walmendingerhorn is ook leuk, maar qua pistes net wat pittiger (vooral rood).
Onderweg naar Mittelberg tip ik het restaurant Sonna Alm.

@Roy83, ok paar dagen Riezlern, waar verblijf je?
Om de trip te beginnen lekker op de Parsenbahn, deze ligt eigenlijk centraal tussen de Kanzelwand, Heuberg arena en Iffen in. Voor je mede skiër is dit ideaal, ben je lekker warm gedraaid kun je namelijk kiezen. Bij goede sneeuw kan je vanuit daar door skiën naar de Heuberg arena en de Walmendingerhoorn. Mijn voorkeur bij genoeg sneeuw Iffen om daar heen te gaan, kleine 10 min. met de bus welke bovenaan de Parsenbaan (klein stukje lopen) stopt. Ben je op Iffen dan helemaal naar boven en de lange blauwe IF 5 en 6 nemen, top afdaling! let op met de rode pistes op Iffen, deze zijn voor beginners lastig. Ga je naar de Kanzelwand tref je veelal rode pistes aan deze zijn goed te doen met her en der wat lastige passages wellicht. probeer door te skiën tot aan dalstation over de blauwe 10, 11, 7 en 3 laatste gedeelte is rood. Onder weg genoeg mooie restaurants met mooi uitzicht. Dan weer helemaal naar boven richting de dalafdaling om aan de Kanzelwand te beginnen. Deze kan richting einde dag druk en lastig worden, vooral laatste stukje waar zich een trechter vormt om vervolgens links af te slaan richting de Kesslerlift. Beneden aangekomen trakteer jezelf op wat lekkers bij Cantina Vertikal tegenover dalstation. De Heuberg Arena is een leuke verzameling van leuke pistes en zijn goed te doen niet erg hoog waardoor je snel weer beneden bent. Vanuit hier door skiën naar de Walmendingerhoorn en met de gondel omhoog. Rode pistes in het begin mooi breed kan je lekker zwierend naar beneden. Deze een paar keer doen om dan Max Hutte op te zoeken, erg mooi om daarheen te skiën en is goed te doen. vanuit daar kan je weer terug skiën naar de Heuberg Arena/Parsenbaan. Tussen de Heuberg en Parsen zijn de verbindingen dmv glijwegen verwacht geen echte pistes. Onder de Parsenbaan lekkere hap/snap pizza eten met een lekker biertje! Bij de Parsen lopend of met de bus terug naar Riezlern is beide goed te doen. probeer eigenlijk per dar 1 gebied te doen anders ben je relatief tijd kwijt met liften bus verbindingen.

De foto van mij bij mijn naam is genomen met mijn zoontje van toen 4 jaar op de Parsenbaan, geweldig vind hij het skiën.

veel plezier en laat je weten wat je ervan vond!

*bericht bewerkt door ray-boers op 01 jan 2019 13:38

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

tnx @ray-boers en @Hessel! Fijn!

Wij zitten in Gatterhof, in een klein appartement, 10 minuutjes lopen ofzo denk ik van de Kanzelwandbahn? Ik denk dat het tempo niet superhoog ligt, dus wellicht 1 dagje Kanzelwand en 1 dagje Parsenn/Heuberg/Walmendingerhorn. Of zijn we dan vooral heel veel op die glijpaden?

Ifen is, als alles open is, ook wel een mooie optie voor de laatste dag, voor we naar huis rijden.

Ik word niet enorm wijs uit de Kanzelwand pistekaart. Als je de Zweilanderbahn pakt, kan je dan skiën naar het bergstation van de Kanzelwandbahn? Of moet je dan eerst naar beneden via de blauwe 14, om via de Zwerenalpbahn omhoog te gaan en dan over te stappen? Beginners en rode dalafdalingen aan het einde van de dag is meestal geen topcombi, dus als we de gondel naar beneden kunnen nemen (die vriend dan dus), is dat wel relaxed.

Nadeel van de Kanzelwand lijkt dat je sowieso een stukje rood moet (dat zijn dan gelijk de 1e meters, dat is misschien minder handig), maar goed, dat zien we ter plekke wel.

Sollereck laat ik waarschijnlijk dan schieten. De bussen die op de pistekaart staan, die rijden gewoon af-en-aan toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je van bergstation Kanzelwand komt skie je naar beneden naar de Zweilanderbahn deze pak je dan weer naar boven om richting het bergstation te skiën. Halverwege deze “piste” kan je dan linksaf op een gegeven moment om naar bv restaurant Adlerhorst te gaan en dan verder de dalafdaling te nemen. Je kan dan ook weer naar boven met Zwerenalpbahn om zo uit te komen bij bergstation.

Je moet het zo zien dat het eindpunt van de Zweilanderbahn het hoogste punt boven op de berg. het is dan linksaf dalafdaling Kanzalwand of weer rechtsaf de rode 12.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Die Walmendingerhorn mag dan wel breed zijn, hij is ook aardig steil.

Vanaf Zweilander kun je ook het stukje omhoog lopen naar de gondel, staat niet cool natuurlijk, maar is te doen als je anders te laat bent 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Die coolheid die hij verliest doordat ie moet lopen vul ik wel weer aan doordat ik alle ins en outs nu weet en dus een local lijk :).

Ik heb ff een beetje op YouTube wat pistes bekeken maar dat ziet er allemaal goed te doen uit, aan de Kanzelwand kant. Die Walmendingerhorn lijkt mij heel cool maar die lijkt net iets lastiger voor hem, maar goed, we zien het wel. Ik denk dat we sowieso lekker bij Kanzelwand beginnen!

Als Ifen helemaal open gaat is dat ook een leuk gebied, zeker ook omdat het voordeel lijkt dat de pistes allemaal lekker bij elkaar uitkomen en je dus niet per se elke keer dezelfde piste hoeft te skien.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt al voor de tips. Ik ski al gevorderd dus rood/zwart trekt mij meer maar ik denk dat dat zeker gaat lukken in bijvoorbeeld ifen en aan de kanzelwand. We overnachten in hirschegg vrij kort aan de piste dus ik kan van daar alle kanten wel op geloof ik. Enkel nebelhorn en sollereck niet maar is nebelhorn de moeite ?

Walmendingerhoorn is idd wat steil maar door de breedte kan je de hele piste gebruiken. Zo kan je mooi de snelheid eruit halen en oefenen op de rode. In de ochtend als eerste naar boven en dan knallen😬😬dat is zo lekker!!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Beide(nebel en sollereck) heb ik nooit gedaan, gezien de afstand met bus zonde van de tijd. Ziet er zo op kaart en recensies wel gaaf uit! Geniet lekker op de kanzelwand, Iffen en Walmendingerhoorn en alles wat er dan aan je voorbij komt. Avond uit eten op de Sonna Alp erg leuk en lekker, wel reserveren!

*bericht bewerkt door ray-boers op 01 jan 2019 18:23

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Nebelhorn zijn op zich lekkere zwarte pistes, maar ik ben er 1 keer half maart geweest. Toen vond ik de sfeer zo niet lekker (oostblok sfeertje) dat we in 1 keer naar beneden gestreept zijn over de harde pistes en met gierende banden teruggescheurdd zijn naar KWT 😉.
Sollereck is op poederdagen een heerlijk stukje als dat je ding is.

*bericht bewerkt door Shane op 01 jan 2019 18:23

I can stick uphill ice, on my saucer...

Söllereck is niet echt een succes. Relatief slechte sneeuw.

Ik zou de halve dag Ifen omwisselen met heuberg en parsenn

De walmerdingerhorn zou ik niet doen met een beginner EN slecht weer.

Bij Ifen zijn de glijwegen rechts (blauw leuk om te doen) je kan dan ook een stukje rood doen.

Ski you later!

Söllereck is niet echt een succes. Relatief slechte sneeuw.

Ik zou de halve dag Ifen omwisselen met heuberg en parsenn

De walmerdingerhorn zou ik niet doen met een beginner EN slecht weer.

Bij Ifen zijn de glijwegen rechts (blauw leuk om te doen) je kan dan ook een stukje rood doen.

tessaneedssnow op 1 jan 2019 22:31

Ik heb vorig jaar een van de lekkerste dagen gehad op Söllereck op de rode pistes bij de Höllwies sleeplift.
Wel klein, maar kan je best een middag vermaken.

Verder als Ifen helemaal open is zeker daar een dag doen echt heerlijke pistes, topgebied.

Waldmendingerhorn is mij zelf slecht bevallen, qua pistes, omgeving wel mooi.
Hier waren we snel weer weg.

Verder Kanzelwand erg leuk en dan helemaal afdalen via Fellhorngebied en weer terug, kan je je prima een dagje vermaken.

De Nebelhorn heb ik zelf een zwak voor.
Vanaf de top met prachtig panorama en dan 7 km lange dalafdaling, wel beter doen bij kaiserwetter.
Oostblok sfeer? Herken ik niet, ja de lift is niet nieuw en snel, maar dit werd ruimschoots vergoed door lekkere rode en zwarte pistes bovenin en een leuke dalafdaling.

Ok, ik ben weer terug. Wat we gedaan hebben:
1e dag Heuberg. Was goed voor die vriend die nog niet zo goed kan skien. Vond het een verrassend leuk gedeelte, maar wel klein. ‘s Middags naar Ifen geweest. Het was voor het eerst dat het even zonnig was, dus het was daar wel wat drukker. Lijkt meer op pistes zoals ik ze ken. Landschappelijk heel, heel mooi, de blauwe afdaling is prima te doen als je nog niet zo goed skiet, hij was erg mooi.

2e dag eerst Kanzelwand. Het zicht was slecht dus de (mooie) dalafdaling eerst gedaan. Daarna aan de Duitse kant naar beneden en daar was het zicht beter. Qua steilheid was het prima te doen om even een stukkie rood te doen om bij de blauwe pistes aan te komen. Door de vele sneeuw is het prepareren niet of nauwelijks gedaan en waren er om 11 kniehoge buckels op de blauwe pistes en heuphoge op de rode pistes. Dat werkte voor mijn gezelschap niet, dus toen toch Sollereck nog gedaan. Dat was echt wel leuk. Bovenin zijn de rode en zwarte leuk (kort, maar best pittig), terwijl die lange blauwe voor iedereen leuk is. Leuk voor een dagdeel, als die lange sleper ooit vervangen wordt misschien ook voor een dag.

Ik wilde de 1e dag nog even op de terugweg skien naar Walmendingerhorn, maar dat was wel erg krap qua tijd en de liften gingen vrij vroeg dicht, dus dat uiteindelijk niet gedaan. Gisteren was dat dicht.

Apresski in platform was erg Duits maar boven verwachting gezellig (ik weet nu welke 2 dj’s er bedoeld worden :).

Ik vond het echt verrassend leuk, leuker dan Zugspitze Arena. Ik vond het vooral leuk dat je ook prima gedurende de dag kan wisselen, die bussen zijn echt goed (Sollereck vanaf dalstation Fellhorn was wel wat onhandig).

Tnx voor de tips!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volgend weekend ga ik voor de eerste keer van het Kleinwalsertal proeven wegens dichtbij en beperkte tijd.
Ik zag in eerste instantie de verschillende deelgebieden niet zitten maar dankzij jullie tips heb ik er mega vertrouwen in. Thanks.

Het weer voor eind volgende week ziet alleszins prima uit!!

To ski or not to ski, that is not a question

Waar verblijf je?

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Toch nog even 1 vraagje: we zitten dichtbij de Parsenbahn. Kun je daar een skipas kopen aan de lift? Zou wel handig zijn om geen tijd te verliezen.

To ski or not to ski, that is not a question

Ja dat kan, daar waar de auto’s geparkeerd worden langs de weg.

*bericht bewerkt door ray-boers op 09 feb 2019 17:16

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

In de ochtend de parsen 1x doen en zo door naar Iffen

*bericht bewerkt door ray-boers op 09 feb 2019 17:17

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Ik was wel positief verrast over hoe dat werkte met die gastenkaarten en dat je eigenlijk overal (bijvoorbeeld in de verhuur) je skipas daar dan weer op laat zetten…Dus bij de kassa kan het zeker, maar wellicht dat het ook op heel veel plekken de avond ervoor al kan (of misschien zelfs in je hotel).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tip : Walmedingerhorn dalafdaling en dan bij de Max Hutte even koffie of lekker iets eten. TOP!

Volgend weekend ga ik voor de eerste keer van het Kleinwalsertal proeven wegens dichtbij en beperkte tijd.
Ik zag in eerste instantie de verschillende deelgebieden niet zitten maar dankzij jullie tips heb ik er mega vertrouwen in. Thanks.

Het weer voor eind volgende week ziet alleszins prima uit!!

JJ_007 op 9 feb 2019 16:34

Late update: we hadden zowat het beste weekend tot nu toe qua weer. Hierdoor waren er echter wel enorm veel Duitse weekendtoeristen.

Daarom deze tip: blijf in het weekend zoveel mogelijk weg van Kanzelwand/Fellhorn en doe dan de andere gebieden. De weekendtoeristen kiezen vooral voor dit gebied met als gevolg stevige wachttijden vanaf een uur of 11.
Daarnaast: Ifen is inderdaad een toppertje!!

To ski or not to ski, that is not a question

Plaats een reactie