Te druk en te weinig liftcapaciteit.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Plagne Village - Soleil

’ 20 minuten wachten op een lift ’ ??
Ben bang dat je idd meer druk was om met andere Nederlands te praten dan om zo snel mogelijk door de rij te gaan. Ben altijd verbaast hoeveel mensen het erg druk hebben met chatten, telefoneren, gaten laten vallen in de rij en stoelen in de lift leeg laten.

Kom zelf al 5 jaar in LP in de drukste weken en door de kids enigsinds gebonden aan de drukste liften. Maar langer dan 10 mins wachten is mij nog niet gelukt. Verder kun je natuurlijk met een beetje handig plannen ( ski-en tijdens de franse lunchtijd) sneller door de rijen gaan.

Afgelopen week in La Plagne geweest, gek werd je van de drukte bij de dalen en verbindingspistes. Wachttijden tot soms wel 35 minuten bij Arpette, Inversens, Plan Bois, Peisey. Wat mij opviel is dat van de 6 stoeltjes er vaak maar 4 gevuld werden, omdat mensen samen wilden zitten. De liftbedienden deden daar niets tegen, zo mis je gewoon ontzettend veel capaciteit, een ergernis!

Gaston op 12 mrt 2019 12:15

Stond wellicht ook teveel te praten, @Walter02?

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 dec 2019 19:54

Ben er momenteel, al twee keer eerder geweest (eerste week februari afgelopen jaren) en toen was het ook druk. Knelpunt is plagne bellecote, voor de rest is alles goed te doen.

Afgelopen week in La Plagne geweest, gek werd je van de drukte bij de dalen en verbindingspistes. Wachttijden tot soms wel 35 minuten bij Arpette, Inversens, Plan Bois, Peisey. Wat mij opviel is dat van de 6 stoeltjes er vaak maar 4 gevuld werden, omdat mensen samen wilden zitten. De liftbedienden deden daar niets tegen, zo mis je gewoon ontzettend veel capaciteit, een ergernis!

Gaston op 12 mrt 2019 12:15

Stond wellicht ook teveel te praten, @Walter02?

DrPhil op 31 dec 2019 19:52

35min dat zijn wachttijden die ik alleen van Oostenrijk herken…

Born to Ride

Je moet je thuisgebiedje Winterberg niet vergeten @Matthias123 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je moet je thuisgebiedje Winterberg niet vergeten @Matthias123 😉

Shane op 31 dec 2019 20:00

Haha niet op de momenten dat ik er ben. We zijn er altijd van maandag tot donderdag buitenom de vakanties. Nooit meer dan 5 minuten wachttijd…

Born to Ride

Wachttijden in Cervino voor ons non-existent vandaag. Vellen er onder en gaan. Na 30 minuten, alleen maar stilte. Zalig!

Edwin van Riel

Ben afgelopen drie dagen in les arcs geweest
Meer dan tien minuten wachttijd niet gehad en dat is eigenlijk uitzondering. Wellicht dat la plagne drukker is maar dan gewoon richting les arcs gaan en daar toeren. Afdalingen bij de dorpen een beetje vermijden en dan is het heerlijk skiën, zeker met dit weer 😊

Ben afgelopen drie dagen in les arcs geweest
Meer dan tien minuten wachttijd niet gehad en dat is eigenlijk uitzondering. Wellicht dat la plagne drukker is maar dan gewoon richting les arcs gaan en daar toeren. Afdalingen bij de dorpen een beetje vermijden en dan is het heerlijk skiën, zeker met dit weer 😊

Ben afgelopen drie dagen in les arcs geweest
Meer dan tien minuten wachttijd niet gehad en dat is eigenlijk uitzondering. Wellicht dat la plagne drukker is maar dan gewoon richting les arcs gaan en daar toeren. Afdalingen bij de dorpen een beetje vermijden en dan is het heerlijk skiën, zeker met dit weer 😊

Les Arcs is merkbaar minder druk dan La Plagne (op de TPH Aiguille Rouge na).

Vorige week zijn we 1 dag (do) naar La Plagne doorgestoken en daar hebben we toch te vaak in de rij gestaan.
vb plein van La Plagne Bellecote rond het middaguur:

null

4 liften met elk rond de 30 minuten aanschuiven (45 minuten voor de gondel).

Ok de verbindingsliften om vanuit MontChavin naar Plagne Bellecote te komen waren heel druk.
(dit was natuurlijk wel de drukste vakantieweek voor dit gebied)

Glide on!

We zijn nu drie dagen in La Plagne. Ik kan niet anders zeggen dan dat het super rustig is. Nul minuten wachttijd op welke lift dan ook!
Gisteren naar Les Arc geweest, daar was het misschien een tikkie minder rustig, maar zeker niet druk te noemen!
Enfin, het hangt er dus helemaal van af welke week je gaat!!

Fijn om te horen @WillemJona
Wij gaan namelijk eind januari. Hoe is het verder daar? Piste kwaliteit? Is de dalafdaling naar Champagny open? Bedankt voor de info alvast!

sneeuw witje en de 7 bergen

2 jaar geleden in de drukke nieuwjaarsweek geweest. Mijn ervaring was dat het op het oog heel druk lijkt en natuurlijk ook wel zo is, zie de bekende foto’s van bellecote. Doorgaans wachttijd daar 10-15 minuten. Soms met een uitschieter. (denk aan lunch en starttijden lessen enz.) De rest van het gebied vond ik wel meevallen.

En zoals aangegeven gaat eromheen skien gaat in dit gebied prima. Ik meen dat toen de “1800” en de “golf” druk waren, maar door de “la roche” of de “envers” te pakken kwam je er ook. Al zou die laatste misschien ook nog wel eens drukker kunnen zijn geweest met mensen welke terugkomen van montalbert.

Enfin La Plagne is wellicht drukker dan een gemiddeld groot skigebied, maar ik heb dit toen niet extreem vervelend gevonden.

Daarnaast draait een lift met zo’n 5-6 meter per seconde. dat is 18-21,6km per uur. Gemiddeld ski je harder. Dus ben je altijd meer tijd kwijt met de lift dan dat je aan het skien bent. (ook al je de omweg van de piste meeneemt in vergelijking met de rechte lijn van de skilift). Tel daar een pauze momentje, het in- en uitstappen en het stilstaan op de piste bij op en je bent max 3 van de 7 uur per dag effectief aan het skien. Mee eens dat als hier ook nog eens een uur extra wachttijd bij de liften vanaf gaat, de effectief weinig skiet. Aan de andere kant ben ik bang dat ik het fysiek niet vol houd als ik gemiddeld ineens 4 uur op een dag intensief zou moeten skien. met mijn ouderwetse wedeltechniek maak ik (meer dan) 30 bochten per minuut. dat zijn er dan 1800 per uur ofwel 3600 op en neergaande bewegingen in mijn bovenbenen bij een gemiddelde van 2 uur zuivere skitijd. als dat er 4 worden en dan 6 dagen lang, maak ik bijna 45.000 halve squats… waarom kom ik dan nooit als een afgetrainde fitboy terug???

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

waarom kom ik dan nooit als een afgetrainde fitboy terug???

Veenhoorn op 14 jan 2020 12:30

Raclette, Tartiflette etc?

Les Arcs is merkbaar minder druk dan La Plagne (op de TPH Aiguille Rouge na).

Vorige week zijn we 1 dag (do) naar La Plagne doorgestoken en daar hebben we toch te vaak in de rij gestaan.
vb plein van La Plagne Bellecote rond het middaguur:

null

4 liften met elk rond de 30 minuten aanschuiven (45 minuten voor de gondel).

Ik ben al heel vaak in Les Trois vallees geweest. Hier heb ik nog niet zulke drukte meegemaakt als alle liften draaien.

Ok de verbindingsliften om vanuit MontChavin naar Plagne Bellecote te komen waren heel druk.
(dit was natuurlijk wel de drukste vakantieweek voor dit gebied)

Vivace op 6 jan 2020 15:23

Ik was vorig jaar 1ste week feb in les arcs skien. overal rustig alleen nergens lange wachtrijen, echter alleen idd voor TPH Aiguille Rouge naar de top. Maar we waren ook 1 dag naar la plagne. en de situatie was precies zoals op je foto

*bericht bewerkt door Marco_ski op 14 jan 2020 14:07

@SandraSki, de omstandigheden zijn geweldig, als je niet voor de dal afdalingen gaat. De pistes zijn prima omdat er eerder al zo veel sneeuw is gevallen. De zon is er in overvloed. Hopelijk blijft die ook voor jullie hier schijnen en komt er vrijdag een vers laagje sneeuw bij.
Was jij ook diegene die een vraag had over het appartementen complex Les Granges du Soleil? Zo ja, dan zal ik daar nog wat informatie over delen met je.

We zijn vandaag in La Plagne gebleven. Het was zo druk dat we gedurende de hele dag twee keer in een wachtrij stonden van wel één minuut ;). Enfin, zoals eerder gezegd het hangt er dus helemaal van af welke week je gaat!!
We hebben vandaag geluncht aan het plein van La Plagne Bellecote. Had ik daar maar een foto gemaakt, dan had die er heel anders uitgezien dan de hiervoor geplaatste drukke foto.

Morgen weer naar Les Arc.

O ja, @SandraSki, het is niet mogelijk naar Champagny te skiën; de beide dal afdalingen zijn gesloten. Het restaurant onderaan de Borseliers is bereikbaar en een aanrader!

Zondag zijn we afgedaald naar Montalbert, via de Prevendue. Deze piste is niet aan te raden: veel slechte stukken en zelfs een stukje onderin afgesloten. Hoe de andere afdalingen daar zijn, dat weet ik niet, maar ik vrees niet veel beter vanwege de lage ligging.

Maandag op de terugweg vanuit Les Arc zijn we via Les Coche geskied. Daar was de piste zeer hard.
Het is beter wat hogerop te blijven. Zeg maar boven de 1600 meter.

@WillemJona bedankt voor de informatie!
Altijd fijn om ervaringen uit de eerste hand te horen. Jammer dat de dalafdaling naar Champagny niet mogelijk is. Daar ligt namelijk onze accommodatie. Ik ben dus niet diegene die een vraag had over het appartementen complex Les Granges du Soleil : )

sneeuw witje en de 7 bergen

Plaats een reactie