Zwarte pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Plagne Centre

Dit weekend vertrek ik naar La Plagne. Ik heb nog nooit een zwarte piste gedaan. Iemand tips? Dat ik niet meteen de steilste/moeilijkste zwarte probeer :) Ik ga ook skien in Les Arcs dus tips voor zwarte pistes daar zijn ook welkom!

No matter how warm, there's a wintertime ahead

Ik vind het ongerechtvaardigd dat men haast schrik krijgt bij zwarte pistes. Een zwarte piste is niet meer dan een moeilijke rode piste. Soms kan een ijzige rode piste zelfs pittiger zijn. Hoe dan ook, hetgeven van die kleuren is nogal subjectief :)

Als je goed van een rode af kunt, je snelheid kunt controleren en met relatief weinig correcties naar beneden komt; dan moet je het gewoon doen…

naar mijn mening is een zwarte piste niet altijd een moeilijke piste, maar worden ze ook wel tot zwart bestempeld omdat ze het verkeer van een rode niet aan kunnen. als het een lange rechte en zelfs brede zwarte is; dan zijn ze meestal ijzig of steil.

edit: zoals niels dus typte ^^

Addict.

Om een of andere reden wist ik dat ik zo’n reactie ging krijgen :p

Ik wou eigenlijk gewoon vermijden dat ik toevallig een extreem moeilijke zwarte er uit kies :)

No matter how warm, there's a wintertime ahead

dan kan ik je niet helpen, ben er nooit geweest ;)

maar als ze ECHT heel zwaar zijn staat er meestal wel een bordje; nur experts (in austria dan)
als je ze toch doet, lekker vroeg doen, dan zijn ze vaak nog het beste (als ze geprepareerd wordne)

Addict.

In les arcs is een mooie zwarte piste onder de lift comborciere 41. Deze lift ligt tussen arc 1950 en 1600. Half januari lag deze er prima bij, maar volgens mij is het zwart hier ver te zoeken. Soms vraag ik me af op wat ze zich baseren.
Meestal worden zwarte pisten niet (of heel weinig) geprepareerd met buckels tot gevolg en als snowboarder zie ik hier het plezier niet van in. Dus ik blijf er meestal af, behalve als ik vanuit een lift kan zien of ze er mooi bij ligt.

Dus zoek één die je op voorhand een beetje kan inspecteren en dan sta je niet voor verrassingen.

Aan de la plagne kant is de "zwarte piste" richting les bauches prima te doen. Voorheen was deze aangegeven als rood.

Ook de twee kleine zwarte pistes richting Montchavin waren toen ik er was (week 1) prima te doen. Maar ik kan me voorstellen dat deze erg lastig (lees ijzig) worden doordat ze continue in de schaduw liggen.

Als je echte pittige zwarte pistes wilt vermijden doe dan vooral niet de zwart "natur" pistes aan de oostkant van la plagne. Deze zijn zeer steil en (doordat ze ongeprepareerd zijn en blijven) vol buckels. De geprepareerde zwarte pistes aan die kant zijn daarentegen weer prima te doen!

Daarnaast is ook de rode dalafdaling via les verdons naar Champagny een absolute aanrader! Deze staat wel als rood aangegeven, omdat hij zo lang is, maar het laatste stuk is een dieprood/zwart stuk die heel uitdagend en mooi is!

If you snooze, you loose!

Mijd de buckelpistes! Zoek geprepareerde zwarte pistes op. Die zijn perfect te doen. Ik denk niet dat je nu met de huidige sneeuwcondities last gaat hebben van ijs, dus perfect om zwarte pistes af te knallen. :)

Zwarte pistes zijn helemaal niet erg, ze zijn zelfs leuk (zonder buckels): dit jaar ga ik proberen alle zwarte pistes en skirouten in Diedammskopf, Warth-Schröcken en Damüls te doen.:)

Ik zie iedereen zwarte buckelpistes afraden maar daar ligt wel de uitdaging. Zelfs voor een matig gevorderde skieer is dit niet eens zo’n moeilijke uitdaging omdat je op elke buckel kunt remmen en om/op elke buckel kunt draaien.

Neem voor de gein eens een uurtje prive les en geef de leraar aan dat je wil leren buckelpiste skieen. Daar ga je de rest van je ski carriere plezier van hebben.

Ik kan zo 1, 2, 3 niet zo veel zwarte pistes in paradiski bedenken die duidelijk eenvoudiger zijn dan de andere. Het hangt er idd sterk vanaf of deze geprepareerd is. Les Pelees (Sector Montchavin) is wel goed te doen. Verder is Écureuils (Sector Peisey Vallandry) niet al te moeilijk. Veel andere zwarte pistes zijn ‘natur’-pistes, wat wil zeggen dat ze niet geprepareerd worden en dus buckels hebben, zoals Linde al aangeeft.

Als je de Comborcière (Arc 1950) doet, dan doe je er verstandig aan om heen te gaan via de Comborcière-lift. Namelijk toen wij daar waren, was het één grote buckelpiste en dus echt geen aanrader als je nooit eerder een zwarte piste hebt gedaan. Wanneer je aanreist vanuit Arc 1600 (Clocheret-lift), zie je denk ik niet of de piste geprepareerd is.

Afrader: Chiaupe (gletsjer la plagne). Die is stijl, smal, bochtig, afgelegen en met buckels van een meter hoog.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Eens met SPAM.
Buckelpistes moet je juist niet mijden, maar vol overgave nemen!
De basis-truuk is gewoon ver(der) vooruit kijken. Dus niet -zoals de meesten doen- kijken naar de bocht die je aan het nemen bent, maar naar de volgende bocht, of zelfs al twee bochten vooruit.

Het kijken komt erg overeen met bochten techniek op de motor. Als je je pad verder vooruit plant door veel verder vooruit te kijken wordt het een heel stuk eenvoudiger. De meeste mensen kijken niet ver genoeg vooruit waardoor ze als het ware continue verrast worden door dat wat komen gaat.

De meeste mensen willen vaak zwart af om te kunnen zeggen dat ze zwart af zijn geweest. Technisch zijn ze hier vaak nog niet aan toe zoals je soms leest; er mogen geen buckels in zitten het liefst geprepareerd etc. En dan wordt er ook nog gezegd dat een zwarte piste niet meer is dan een moeilijke rode…(Niels)??
Als je zwart wilt skiën dan worden er geen concessies meer gedaan; dus alles wat niet meer blauw of rood kan zijn is zwart. Geprepareerd of niet geprepareerd maakt niets uit. Alleen moeten de mensen eens afleren om met zo min mogelijk technische bagage per sé een zwarte piste af te willen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Als je in Les Arcs gaat skiën denk dat absoluut aan de Aiguille Rouge (combinatie van zwart en rood) afdaling vanaf de gletcher naar Villaroger. Dit is echt een mooie afdaling, lang en erg goed te doen. Ik ben zelf vorige week in La Plagne geweest en toen lag deze afdaling er heel goed bij!

En het advies kwam al eerder voorbij; vermijd de pistes die op het pistenkaartje staan aangeduid met ‘Natur’.

Ok, keuze genoeg blijkbaar dus ik zal er een paar proberen! Bedankt voor de tips!

@Ton_
Ik wil ook wel eens een buckelpiste proberen. Ik ben vorig jaar rond februari naar Les Arcs geweest en toen zag ik die zwarte pistes vol keiharde, ijzige buckels en daar heb ik echt geen zin in. Maar als de sneeuw goed ligt (wat nu het geval wel zal zijn) wil ik dit zeker eens proberen en lijkt me dit een stuk leuker!

No matter how warm, there's a wintertime ahead

@Ton:
als je buckels wilt leren skiën ga da nmet iemand mee die dat al kan of neem ff les. Om buckels "aan te vallen" is net ff een andere techniek nodig als op de piste net voor de buckels. Met een verkeerde techniek wordt je gegarandeerd gelanceerd en dan heb je weer niets geleerd. Dus is het handig om er iemand bij te hebben om het voor te doen en, ook belangrijk, om voor te doen wat jij fout doet.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Die Chiaupe vond ik juist een leuke piste, weinig volk , breed genoeg (buiten laatste stukje).

Die zwarte pisten naar montchavin zijn een echte aanrader.

In Alpen d Heuz heb je 1 van de langste zwarte afdalingen
Sarenne 16/18 km
Het eerste stuk steil, buckels, ijzig, het laaste stuk makkelijker maar door zeer mooie natuur.
In de gondels naar boven kom je bij het overstappen alleen maar bordjes tegen met( alleen voor vergevorderden)

kun je die pistes ook te voet doen als het skiënd niet zou lukken???

Dat is dikwijls nog geschifter dan op latten :-)

kun je die pistes ook te voet doen als het skiënd niet zou lukken???

Gast798 op 8 nov. 2013 10:06

Een echte zwarte kan je eigenlijk niet te voet doen. Als het niet lukt kan je het best roetsjen.

Mijn tweede dag op skis ooit dacht ik die korte steile rode piste naar het dorp wel aan te kunnen. Scheelde een lift en wachttijd. Fout, was volstrekt onverantwoord.
Toen maar te voet langs de piste afgedaald, ging wel maar was eigenlijk geen doen. Dan kun je beter het advies van .robin volgen. (Alleen had ik dat toen nog niet geleerd…)

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Eens met @.robin en @Frank , ik moest vroeger bij wijze van spreken als eerste leren rutschen van mijn moeder zodat ik, mocht ik verkeerd uitkomen oid, altijd overal op een veilige manier naar beneden kon komen ;)

Ik zou zeggen: neem een skileraar die kan jouw kunnen inschatten en je verbeteren op de moeilijke pistes. En als het druk is bij de liften heb je ook nog voorang ;)

@Gast 463 Sinds wanneer heb je voorrang bij liften met skileraar??

Gang is alles

@Gast 463 Sinds wanneer heb je voorrang bij liften met skileraar??

Jesper op 30 dec. 2013 17:40

Ik weet niet beter dan dat je voorrang hebt. Vaak zelfs speciaal afgezet poortje.

life is a beach, or a pile of snow

@Pascal3 Oh serieus? Ik weet nog wel vorig jaar dat ik gewoon met een gids/skileraar en een leerling samen in de lift zat. Hadden gewoon gewacht in de normale rij…

Gang is alles

Een van de eerste lessen leren derapperen stoppen , derapperen stoppen . Geleerd op een ijzige piste zodat je in noodsituaties je plan kan trekken .
Niet moeilijk dat er zoveel skiongelukken zijn als ik dat hier allemaal lees .
Waarom denk je dat les nemen een goeie investering is .

@Pascal3 Oh serieus? Ik weet nog wel vorig jaar dat ik gewoon met een gids/skileraar en een leerling samen in de lift zat. Hadden gewoon gewacht in de normale rij…

Jesper op 30 dec. 2013 17:56

In Frankrijk werkt het zo is mijn ervaring. Bovendien, zonde van je (dure) lestijd als je lang in de rij moet staan. Toch?

life is a beach, or a pile of snow

@Pascal3 Tja in Warth (AT) hadden we nooit echt wachtrijen… en ben nog nooit in Frankrijk op wintersport geweest dus weet ook niet hoe het daar is :P

Gang is alles

Ik zou zeggen: neem een skileraar die kan jouw kunnen inschatten en je verbeteren op de moeilijke pistes. En als het druk is bij de liften heb je ook nog voorang ;)

Gast463 op 30 dec. 2013 17:28

Dit ben ik volledig met je eens,tevens kan de skileraar de situatie van de dag inschatten en ook naar jou techniek kijken en bepalen of je voldoende techniek in huis hebt voor deze hellingen te bedwingen. Vooral bij de noordhellingen blijft het oppassen want die kunnen snel veranderen in ijzige pistes. De leraar (of eventueel gids) kunnen dit door een dagelijkse reportage ondervangen en dan is het gewoon beter dat deze piste voor deze dag wordt overgeslagen of later op de dag genomen wordt als de zon er een beetje op ingewerkt heeft maar het blijft dan toch link , want de schaduwplekken moet je ook in de gaten houden. Ik ga al jaren in het zelfde skigebied waar ook een 5-tal zwarte pistes zijn, een 3-tal zijn redelijk moeilijk en een 2-tal pistes zijn als je er al na kijkt gewoon afschrikkend. Ik heb ze dan ook niet op mijn eigen kunnen durven nemen en heb na een jaar of 5 te hebben afgewacht een skileraar meegenomen en heb met hem samen de 2- nog resterende pistes genomen.

niet roetsjen maar skieen

Plaats een reactie