La Bresse - Hohneck december 2011

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Bresse Hohneck

Net terug van een paar dagen snowboarden in La Bresse (Vogezen). We waren er tijdens een van de drukste periodes van 't jaar (kerstvakantie voor Frankrijk en Benelux) maar hadden ons daar mentaal al op voorbereid.

Vanuit Gent was het maar een goeie 5u rijden tot aan het dorp en dan nog eventjes tot aan’t skigebied zelf. Ideaal voor een short-ski dus. Parkeren aan de voet van de liften is een hel rond middag (veel mensen die de namiddag-pass nemen), maar we hadden geluk dat er net een auto wegreed.

Druk aan de liften en op de blauwe pistes, maar als je het knooppunt beneden aan de Lande/Kastelberg/Petit Artimont liften kan vermijden raak je eigenlijk vlot aan de Chitelet sector die ik eigenlijk het mooiste vond.

Tijdens weekends en vakanties kan je de nocturnes doen: de Vologne en Grand Artimont liften zijn dan open en de pistes verlicht. Heel weinig volk, vlotjes van de piste op de lift en terug. Gewoon een truitje meer aantrekken.

Het is allemaal wat compacter dan in de Alpen, maar de pistes waren leuker dan ik had verwacht en de omgeving was echt supermooi, zeker met de lage winterzon die wij hadden.

null

Als je buiten de schoolvakanties even een short-ski wil doen, is dit best een aanrader. Tijdens de schoolvakanties gewoon wat later toekomen, je de drukte niet te veel aantrekken in de namiddag en de nocturnes erbij nemen om nog even door te kunnen vlammen.

Later nog wat foto’s en een filmpje (de perfecte test voor m’n nieuwe GoPro!)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

null

null

null

null

null

null

null

null

null

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Nice! lekker weertje, sneeuw ziet er menswaardig uit, niet overdreven druk precies…

Mooie foto’s ook :)

Nice! lekker weertje, sneeuw ziet er menswaardig uit,

De sneeuw was redelijk goed, enkel de lagere stukken van de pistes die in de zon lagen waren heel wat minder.

niet overdreven druk precies…

Ik had nog wat foto’s van de drukte aan de liften en op de parking moeten maken… Op enkele knooppunten was het echt wel 20 minuten aanschuiven voor de liften.

Mooie foto’s ook :)

Niels op 31 dec. 2011 16:23

Thanks, de foto’s zijn eigenlijk gewoon frames genomen uit de filmpjes. Die HD Hero 2 is eigenlijk stapelzot :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

. Die HD Hero 2 is eigenlijk stapelzot :-)

Lieven op 31 dec. 2011 17:14

Ik ga ervoor in 2012! :p

Ziet er goed uit. Ik woon in zeeland dus misschien ook maar eens een weekendje naartoe.
Die camera is echt helemaal geweldig. Wat een mooie beelden.

En hier het filmpje!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Hoe zit het met een skipas? Kan je bv ook een pas kopen waarbij je op meerdere gebieden mag skien?

En wat is precies de nocturne?

Hoe zit het met een skipas? Kan je bv ook een pas kopen waarbij je op meerdere gebieden mag skien?

Met de skipass van La Bresse - Hohneck kan je ook terecht in het kleinere gebiedje "Schlucht", wat verderop.

In de buurt zijn er ook nog Gerardmer (vergelijkbaar aan La Bresse - Hohneck, maar lager gelegen), Lispach en La Bresse - Brabant, maar ik denk niet dat er een overkoepelende skipass is.

Gelukkig kan je gewoon gemakkelijk een pasje kopen en opladen afhankelijk van wanneer je wil skiën + de dagpasjes van de kleinere gebieden zijn vrij goedkoop.

En wat is precies de nocturne?

Rick op 5 jan. 2012 19:44

Da’s 's avonds bij kunstlicht skiën: Er zijn dan 2 zetelliften, en een 5-tal pistes (+ de sleepliften en oefenpistes) open tussen 17u en 21u30. Best aangenaam aangezien er bijna geen volk is + het heeft wel iets apart (zie filmpje hierboven)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Dank voor je antwoorden! Ik zit nog te twijfelen wat te doen half februari. Zit te twijfelen om met mijn vriendin naar Winterberg te gaan of naar La Bresse.

Mijn vriendin is zo goed als onbekend met wintersport terwijl ik de laatste 5 jaar alleen in de Franse Alpen ben geweest.

Wat raad jij me aan te doen??

Wat raad jij me aan te doen??

Rick op 7 jan. 2012 01:49

Ik ben nog nooit naar Winterberg geweest, maar voor beginners lijken mij beide gebieden op’t eerste zicht goed. In La Bresse zijn er bij de oefenpistes wel enkel sleepliften - wat voor beginnende snowboarders niet altijd aangenaam is. Geen idee hoe dat zit in Winterberg.

Winterberg is blijkbaar wat groter, maar met minder hoogteverschil, dus wellicht ook vergelijkbaar voor de gevorderde skiërs: leuk voor een paar dagen, maar het zijn de Alpen niet natuurlijk :-)

Ik zou vooral afwachten wat de weer- en sneeuwomstandigheden zijn die periode. En als ze beiden even goed zijn, kiezen op basis van nabijheid, accommodatie etc…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Rick: Hier heb je misschien wat aan

https://www.wintersport.nl/forum/topic/19158

Een skipiste heeft ook slaap nodig...

Dat het de Alpen niet zijn, dat vind ik niet zo erg. Het gaat er vooral om dat we even weg zijn en dat ik mijn vriendin warm krijg voor Wintersport. Dan komen die Alpen later wel weer!

@Camille: Thanks! Nu er is La Bresse een betere lift is is dat gebied toch wat meer in het voordeel denk ik. De kans dat daar sneeuw ligt lijkt me ook wat groter. En aangezien het een midweek is, moet het daar rustiger zijn (als ik de verhalen moet geloven).

@Rick: graag gedaan. Als je een midweek gaat, zou ik voor La Bresse of Gérardmer kiezen. Voor 1-3 dagen lijkt me Winterberg geschikter.

Een skipiste heeft ook slaap nodig...

We willen dinsdag rijden en vrijdag terug.

Dus bij Winterberg zou dat zijn: dinsdagochtend rijden, in de middag al skien en vrijdag terug (evt nog skiën eerst0

Bij La Bresse gaan we dinsdagochtend rijden. Woensdag en donderdag skien en vrijdag terug. En dan mogelijk ook nog wel skiën voordat we terug rijden.

@Rick: Waar woon je eigenlijk? Als ik hier (Belgisch Limburg) vertrek om 7 uur ben ik om 12 uur daar en kan ik nog een hele namiddag skiën. Dan ski je dinsdag een halve dag, woensdag en donderdag een volle dag en evt ook vrijdag nog tot 14 uur ongeveer, rond 15 uur vertrekken en om 20 uur terug thuis.

Een skipiste heeft ook slaap nodig...

Ik woon in Den Haag (Nederland). Volgens googlemaps zon’n 625 kilometer. Ik denk dat dit toch al snel een uurtje of 7,5 rijden is.

Winterberg is dan inderdaad een heel stuk dichter!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik woon in Den Haag (Nederland). Volgens googlemaps zon’n 625 kilometer. Ik denk dat dit toch al snel een uurtje of 7,5 rijden is.

Rick op 7 jan. 2012 17:18

Dan zou ik toch voor Winterberg of Willingen kiezen.

Hier enkele blogs over Winterberg en Wilingen:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/201/Sneeuwproeven_…
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2142/Winterberg-ve…
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2064/Hoe-sneeuwzek…
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1950/test…

Een skipiste heeft ook slaap nodig...

@Lieven: Winterberg is inderdaad wel dichterbij, maar als er geen sneeuw ligt heb ik er ook niks aan.

Overigens bedankt Camille voor de links. Ik hou alles in de gaten en het duurt nog een maand voordat we gaan dus dan kan de situatie weer heel anders zijn.

Was mijn bericht dus

Hey,

Ik ga mid februari naar la Bresse en mijn snowboardskills zijn miniem. Kunnen daar gemakkelijk extra lessen genomen worden? Materiaal heb ik (uit voorzorg) nog steeds niet gekocht maar ik veronderstel dat daar toch verhuurposten aanwezig zijn. Moet dit dan op voorhand besteld worden of kan dat op het moment zelf?

Ik weet dat niet heel zeker, maar ik heb wel een hele hoop ski- en snowboard-leraren van ESF gezien. Als je in een drukke periode gaat zou ik wel proberen lessen op voorhand te boeken.

Materiaal huren is ter plaatse zeker ook mogelijk (in het grote gebouw is een verhuurpost, aan de overkant is een Intersport en in’t dorp nog 1), en aangezien ze daar dagjestoeristen gewoon zijn zal je ook wel gewoon ter plaatse kunnen huren.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik denk dat je beter kan leren snowboarden in Winterberg dan in La Bresse. Dit omdat er meer stoeltjes liften zijn en op de ideale punten. (sleepliften zijn super lastig als beginner)
Tijdens de eerste stappen van het leren snowboarden moet je leren rutschen, daarvoor heb je korte stijle hellingkjes nodig. Dan is het fijn als de pistes zo kort zijn dat je niet hoeft te lopen.(minder vermoeiend) Wat wel altijd normaal is in de programma’s. Als je dat kan ga je naar vlakkere pistes voor de bochten. Ik denk dat je dat soort pistes in Winterberg heel makkelijk kan pakken en snel kan combineren. La Bresse is het wat lastiger omdat bijna alle pistes op dezelfde 2 punten beneden uitkomen, daar is het dan altijd drukker en sta je minder relaxed op je bord.

@ Martijn: Het rutschen heb ik al onder de knie en de bochten nemen ook al redelijk. Tis gewoon nog eens opfrissen. Sleepliften nemen is ook gn probleem (nooit geweest). Enorm bedankt toch voor de tip.
@ Lieven: ook bedankt voor de tips (zal dit idd best op voorhand doen)

Plaats een reactie