La Bresse Hohneck 25/26 februari

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Bresse Hohneck

Hier volgt een verslag van mijn eerste "echte ski vakantie", ik vertrok namelijk vrijdagnacht voor 3 dagen te gaan skiën in de Vogezen. (wat anders uitliep dan gepland…).

Vrijdag nacht omstreeks 1.30u vertrekken we met de wagen vanuit België, de reis zou zo’n 5 uurtjes duren.
Al snel merken we dat dit wel eens een erg lastige rit zou worden, omdat van in onze straat er al erg dikke mist hing waarbij je slechts enkele meters zicht had. We hoopte dat dit zou beteren maar in tegendeel, heel de weg dichte mist, en in Frankrijk werd het enkel nog maar erger. Vele delen autosnelweg verliepen dan ook aan een slakkengangetje van 70km/u. Liever wat later aankomen dan in de gracht te belanden was mijn motto.
Uiteindelijk heeft de heenreis niet eens zolang geduurd dan ik dacht door het weer.
Om 6.45 uur kwamen we al aan op de parking van het skistation… Zoals ik al aangaf, verrassend snel naargelang de weersomstandigheden .
Eens daar aangekomen vlug een kleinigheidje gegeten en dan ons materiaal en skipas gaan regelen.
60eur voor 2 personen voor een halve dag… nou dat kon erger.
Eens op de pistes ging er een wereld voor me open, ik amuseerde me rot en kon er niet genoeg van krijgen. De pistes waren ontzettend rustig die zaterdagvoormiddag! Omstreeks 13 uur zijn we vertrokken aan het skistation, op zoek naar een hotel want ook dit moest nog gebeuren…
Overal gaan rondvragen in de buurt, praktisch alles volzet. Het Ibis hotel verwees me door naar een Etap hotel, op 20/25 min rijden.
Eens daar aangekomen bleek dat de receptie pas om 17u open ging? Maar gelukkig kon je doormidden van een automaat een kamer regelen. We selecteren 1 kamer, 2 personen, 2 nachten, 2 dagen ontbijt… Totaal prijs 54.9eur. Nou wij waren in de wolken, dit drukte de kosten hard uiteraard! gelijk geboekt en materiaal in de kamer gaan zetten.
Rond 17uur terug naar het skistation getrokken en in de plaatselijke “snackbar”? ons avondmaal genuttigd. We bestelde beiden een pakje friet met een hamburger… Eens in de wagen (waar we gingen eten, omdat de bar vol zat). Valt me direct iets op… een Franse hamburger is NIET wat het moet zijn! Deze bestaat namelijk uit een half stokbrood met 2 minuscule stukjes gehakt?! Nou dat viel tegen voor 4 eur! :). Eens dat we gegeten hadden, vertrokken we terug naar de piste, want we gingen Nocturne skiën. 50eur voor 2 personen…voor 3 uur skiën ofzo…dat valt wel een beetje tegen vond ik . We nemen de lift naar boven en merken van de eerste afdaling al dat er in de namiddag erg veel volk moet geweest zijn, de pistes liggen er totaal anders bij dan in de ochtend. Wat in de ochtend een vlakke groene piste was, was nu een buckelpiste van de categorie rood, op sommige stukken. Het was lastiger maar alsnog erg vermakelijk. Tot op het moment dat het begon te regenen… Eerst lichte motregen… Maar uiteindelijk hebben we een 4 tal afdalingen in de gietende regen gemaakt, nou fijn is anders. Alsnog veel plezier gehad maar rond 20.30 uur besloten om het voor bekeken te houden. Dan zin we in het hotel gaan slapen en omstreeks 7.30 u zondagochtend naar het ontbijt getrokken, nouja wat je ontbijt kan noemen. In de brochure stond 'ontbijt buffet", maar de werkelijkheid was minder aantrekkelijk. Er staat: 1 hotel cake, een grijs broodje, klein stuk stokbrood , paar yoghurtjes en een paar zakjes confituur en beetje cornflakes. Nouja we moeten het hiermee maar doen, zelf boter hadden ze niet! Na het ontbijt vertrokken we terg richting piste. Terug een halve dag pas genomen, vandaag koste het me 40 eur (omdat ik pas vanaf 9 uur begon). Maar al van bij de aankomst merkte ik het volk op… Wat ik dacht dat de kalmste dag ging worden bleek een zwarte dag te zijn…
De eerste afdalingen gemaakt en dan viel 1 van de stoeltjesliften uit door panne gedurende 1 uur?
Dit uur was meer dan voldoende om chaos te veroorzaken aan de overige liften.
Met LANGE wachttijden tot gevolg, was ik blij dat ik een halve dagpas gekocht had… Want skiën bij zo’n drukte is niet zo fijn.
Ook waren de pistes extreem ijzig, dit komt waarschijnlijk door de regen die de nacht voordien gevallen was en dus aangevroren was.
Na een paar uur geskied te hebben was het al 12.20 uur. Tijd voor de laatste afdaling dus. we besluiten om voor de rode pistes te gaan, die piste hadden we de dag voorheen al een 10tal keren gedaan en leek rustig vanuit de lift. Al gauw liep het hier radicaal fout.
Ik skiede altijd een beetje voorop mijn broer en wachtte na een paar meter. Deze rode piste was een buckelpiste geworden zonder sneeuw…ijsplekken kwamen er overal doorheen en hier en daar lagen hopen sneeuw. spjtig genoeg laten de foto’s de werkelijkheid niet zien, op foto lijkt de piste in prima staat, in realiteit was dit niet het geval, geloof me. Mijn broer besluit om te voet naar beneden te gaan, waarop ik hem zeg om terug de stappen, want een paar meter verderop begon de blauwe piste, we spraken onder aan de berg af. Ik daal terug een paar meter want het ging wel nog vlotjes. Als ik omkijk zie ik mijn broer daar nog zitten en hij stapt in zijn skies… En komt toch de rode piste af…
Ik zie hem vallen en hij zit wat te (wat er voor mij uitzag te sukkelen met zijn skies?). Tot er een dame bij hem stopt en ik zie dat ze tegen mijn broer zit te praten/ gebaren.
Ik wist direct dat dit niet klopte. Ik doe mijn skies af en begin aan de helse klim langs de rode piste… Als ik bijna mijn broer bereik… verlies ik mijn griep en schuif helemaal naar onder… Op dat moment werd ik al gek. Terug beginnen klimmen en eens ik hem bereikt heb roept hij 'ik heb mijn hand terug gebroken". Een paar jaar terug had hij het al gebroken, en was er ontdekt dat dat ene botje in zijn hand een paar cystes bevat waardoor deze erg zwak is.
Nou ok … Mensen beginnen roepen datz e de sneeuwscooter moesten halen want hoe geraken we hier in godsnaam anders weg?
Komt er na een half uur iemand van de reddingsdienst vermelden dat er geen scooters vrij zijn, we moeten of naar beneden skien, stappen of ja… wat dan ook. we hebben het een paar meter geprobeerd, dat skien maar dat ging voor geen meter, wat als hij terug valt… Dan besloten om te stappen…bleek ook geen succes op een ijzige rode piste. Nuja dan blijft er 1 ding over…naar beneden glijden… -_-. Ik steeds een paar meter naar beneden glijden dan pas mijn broer, dat ik hem kan opvangen en hij niet doorglijd. Na een helse afdaling direct met hem naar het ziekenhuis gereden. Daar worden patiënten op een manier behandelt, dat ze er nog wat van kunnen leren in België. Dan bedoel ik qua wachttijden. We zijn nog geen 3 kwartier in het ziekenhuis geweest of hij kwam alweer buiten met een arm in het gips… We besloten dan maar om alles in te pakken in het hotel en richting huis te vertrekken.

Eens aan de kamer gekomen blijkt dat we da kamer niet meer in kunne, de toegangscode werkte niet meer!Receptie was alweer dicht en we konden niemand bereiken. We zijn dan mar gaan eten en tanken en gewacht to 17u. Om 17u komt de conciërge langs en we tonen ons de gegevens , we hadden van 25 tot 27 feb geboekt. Nu blijkt dat die 54 eur per nacht was! Dit stond NERGENS vermeld! en we leggen de situatie uit maar kunnen op geen enkel begrip rekenen. Je moet enz al die 55 eur betalen, of je krijgt je gerief niet terug… je had voorde middag moeten annuleren is haar uitleg. Het herhaaldelijk duidelijk proberen maken van het feit dat ik niet in de toekomst kan zien, en dus niet kon voorspellen dat mijn broer om 12.20 uur ging vallen, bleef ze volhouden. aangezien al men hebben en houden in de kamer lag, inclusief laptop en harde schijven toch maar betaald en vertrokken.
Erg aangedaan van het feit dat ik dat bedrag heb moeten betalen om mijn spullen terug te krijgen, Ik voel me echt bestolen eigenlijk…
Nouja, zaterdag was top , zondag wat minder.
Maar al bij al toch genoten van het skiweekend!

Fotos:

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

null

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Toch wel uitgezien naar je verslag. Je hebt je zolang verheugd op dit ski weekend, zoveel vragen gesteld en veel voorpret gehad. Een beetje jammer dat het dan zo verloopt.

Ho gaat het met je broer? Herstelt z’n hand volledig? En je vriendin, toch thuisgelaten? Een geluk bij een ongeluk (zowel letterlijk als figuurlijk) dat je camera het niet deed. Zo’n weekend wil je niet op film hebben.

Ik hoop dat je volgende ski trip(je) beter gaat verlopen!

Toch wel uitgezien naar je verslag. Je hebt je zolang verheugd op dit ski weekend, zoveel vragen gesteld en veel voorpret gehad. Een beetje jammer dat het dan zo verloopt.

Ho gaat het met je broer? Herstelt z’n hand volledig? En je vriendin, toch thuisgelaten? Een geluk bij een ongeluk (zowel letterlijk als figuurlijk) dat je camera het niet deed. Zo’n weekend wil je niet op film hebben.

Ik hoop dat je volgende ski trip(je) beter gaat verlopen!

Martijnski op 27 feb. 2012 16:43

JA hoor, met zijn hand komt het wel goed, 6 weken gipsje rond… is uiteraard wel minder. En ja we zijn met ons tweetjes gegaan :). Volgend seizoen maar eens gaan filmpjes maken, haha ^^

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

beetje vreemd om te zegen maar kostelijk verhaal. Bij het begin van het lezen was ik al benieuwd, maar wat een hoop uitdagingen. Ik hoop dat je wel lol hebt gehad en achteraf kunt nagenieten (en tja die extra kosten hopelijk maar snel vergeten en een wijze les voor de volgende keer en natuurlijk ook voor ons allen) :-)

euh... doen!?

beetje vreemd om te zegen maar kostelijk verhaal. Bij het begin van het lezen was ik al benieuwd, maar wat een hoop uitdagingen. Ik hoop dat je wel lol hebt gehad en achteraf kunt nagenieten (en tja die extra kosten hopelijk maar snel vergeten en een wijze les voor de volgende keer en natuurlijk ook voor ons allen) :-)

Antoine op 27 feb. 2012 22:15

Zaterdag heb ik volop genoten…
Zondag was de grote tegenvaller uiteraard… maar achja, shit happens ;)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Leuk verhaal om te lezen, mindere gebeurtenissen. Gelukkig wel de troostprijs in de fotowedstrijd, die is jou zeker gegund! ;)

Leuk verhaal om te lezen, mindere gebeurtenissen. Gelukkig wel de troostprijs in de fotowedstrijd, die is jou zeker gegund! ;)

Jurjen op 1 mrt. 2012 22:09

Bedankt! ^^

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Plaats een reactie