Welke route leuk in Les Arcs bij oversteek uit La Plagne

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Arcs

Ondanks dat ik al jaren in het skigebied van La Plagne ski, heb ik slechts 2x een oversteek naar Les Arcs gemaakt om daar eens goed het eea te kunnen zien. Maar is alweer lang geleden en toen hebben we ook staan puzzelen hoe &wat. We willen nu de kinderen groot genoeg zijn en goed door kunnen skiën, graag weer eens de oversteek maken en wat km’s maken in Les Arcs.
Ons vertrekpunt is Champagny. We gaan via Les Quilis naar Plagne Bellecote om de Arpette lift te pakken en dalen zo af door de bossen naar de grote gondel. Wat is nou een leuke route om te doen als we eenmaal in Les Arcs staan? Rekeninghoudend met dat we op tijd de gondel en andere liften terug naar Champagny, moeten halen. Ik kwam op youtube een filmpje tegen dat Arcs 1950 als uitgangspunt heeft. Zijn er nog andere routes leuk om te doen? Ik heb ooit in Les Arcs dat mozaiek in de sneeuw gezien, is dat elk jaar te zien, zo ja, waar is dat want dat weet ik echt niet meer.
Terug moeten we in Bellecote de verbinding terugpakken naar Champagny, we nemen dan de Les Blanchets en duiken dan zo de petit rochette (Geisha) op om huiswaarts te gaan. Dat is meen ik het snelst. Geloof dat we de lift om 1530 uur moeten hebben? Hoe laat moeten we dan de grote gondel vanuit Les Arcs terugpakken?
Al met al heel wat vraagjes, hopelijk zit er iemand op het forum die deze info kan en wil delen :-)
Alvast vriendelijk dank.

Eerste vraag: hoe snel skiën jullie (hoeveel km gemiddeld per uur, inclusief lifttijd)?
Les Arcs is best wel uitgebreid, dus of jullie effectief tot in Arc1950 willen skiën hangt daar grotendeels vanaf.

Champagny ligt daarenboven ook nog eens een heel eind van de verbindingslift Vanoise Express af, dus daar ga je ook al enige tijd aan kwijt zijn.
Reken ook op enige wachttijd bij deze lift tussen 14:30 en 15:30 als de meeste mensen terug de oversteek zullen maken.

De sneeuwmozaïek is alleen te zien vanaf TCD Varet en dan richting Vallée de l’arc 4 (blauw) in Arc 1950.
Ik zou bij een tocht vanuit La Plagne afraden om te proberen om de Aiguille Rouge op te gaan, de téléferique heeft vaak veel te lange wachtttijden (hoewel het zicht vanboven fantastisch is)

*bericht bewerkt door Vivace op 05 feb 2019 17:36

Glide on!

na de oversteek
Lift peisey 61 -> piste Maitaz tot arc 1800 -> transarc I + II tot Col de la Chal.
Van daar naar beneden richting arc 1950
Eventueel de Varet en Aiguille Rouge (als er inderdaad niet veel volk staat)
en anders verder naar beneden richting Comborciere 41 en van daar kan je kiezen of eerst nog Arc 1600 doen of rechtstreeks terug naar Arc 1800
Terug Transarc I+II en dan terug richting Plan Peisey via de Grand Renard - Rêches - Renard… tot aan de Vanoise express

Terugweg richting Champagny zou ik de Inversens nemen tot Roche de Mio en zo via Levasset

*bericht bewerkt door flap20 op 05 feb 2019 17:52

Terug doe je wel even over, dat is (i) vanoise express, (ii) lac noir/plan bois, (iii) bijolin, (iv) Salla/crozats, (v) les blachets. Daar zou ik anderhalf uur voor rekenen. Wachttijd bij de Vanoise heb ik nog nooit gezien, die lift is heel groot.

De Aguille Rouge is mooi, maar als je vanuit Champagny komt qua drukte niet te doen. Je komt er dan pas aan op de tijd dat het vaak al heel druk is.

Als je in 1 dag veel wil zien zou je het volgende rondje kunnen doen: Peisey, Transarc, Lanchettes, dan helemaal naar Villaroger, daar terrasje, dan Replat, Plan des Violettes, Droset, Bois de l’ours (die combo duurt lang), en dan kun je in 1 keer terug naar de Vanoise expres (Arpette/Chermettoger/plan bois/retour plan pistes). Tijd die je over hebt zou ik spenderen op de pistes tussen de Charmettoger en Peisey liften, die zijn prachtig.

mijn favorieten zitten er hierboven nog niet tussen.
Hieronder een voorstel van route die je naar keuze korter/langer kan maken afhankelijk van hoe snel jullie zijn. Als jullie niet graag sportieve rode pistes doen, moeten er wel aanpassingen gebeuren.

TSD Peisey
piste forêt 2 (blauw bospad)
TSD Derby
piste Rêches (bovenste deel, rood)
piste Traversée 1 (blauw pad)
piste Alpage (blauw)
TSD Carreley (rood-zwarte stoeltjes)
oversteken naar de vallei van Arc1950
piste Plan (blauw, cruising pad met leuke afsprongetjes aan de zijkant)
piste Edelweiss (blauw, breder)
piste Vallée de l’arc 1 (blauw, breder)
TSD Pré-St-Esprit
piste Marmottes (blauw, pad)
TCD Varet
piste Vallée de l’arc 3 (pad met mooi zicht, o.a. op de mozaiek)
optioneel: TS Grand Col + piste Grand Col (rood, heel mooi zicht)
piste Vallée de l’arc 2 (blauw, brede carving piste)
TSD Plagnettes (of iets verder naar beneden: TSD Arcabulle)
piste Grand Renard (rood, maar eigenlijk die waardering niet waardig)
piste Petit Renard (rood)
piste Plan bois (blauw bospad)
optioneel: ofwel volledig naar beneden naar de Vallandry Express kies maar langs waar
ofwel
TSD Derby
piste Renard (blauw, brede carvingpiste)
TS 2300 + piste Ecureuils (zwart, steil maar vlak geprepareerd, laat je gaan)
of Ours (rood, ook vlak geprepareerd)

als je tijd over hebt kan je altijd in Vallandry nog enkele van de rode afdalingen erbij doen :-)

Glide on!

Plaats een reactie