Levi Lapland Finland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Levi

In het kader van ‘na pret’ maak ik even tijd om een reisverslagje te maken van onze vakantie naar Levi in Lapland, Finland (de titel zegt Noorwegen en dat krijg ik even niet aangepast). Voor ons was dit namelijk een niet alledaagse wintersport bestemming en wellicht kan het jou helpen om te beslissen of je het koude Noorden eens wilt bezoeken.

En koud was het….

Na de vlucht stapte we (vanuit Düsseldorf – Helsinki) in Kittila uit het vliegtuig. Vlak voor het verlaten van het vliegtuig sjorren we snel in de beperkte ruimte onze jas aan, want we zien dat we uitstappen via een open trap. De binnenkant van mijn neusgaten bevriest onmiddellijk wanneer ik uit de deur stap. Het is eind januari (2019). We hebben min 32 te pakken en iedereen loopt hoestend en proestend van het vliegtuig naar de terminal.

Het is uiteraard al donker, want de dagen duren in Lapland niet lang in januari. We willen dus snel onze huurauto ophalen en in een half uurtje van het vliegveld naar Levi (dorpje Sirkka) rijden. Tot onze verbazing staat er een hybride auto voor ons klaar…met spikes. Dat laatste hadden we wel verwacht op de ijzige wegen, maar een auto met een stekker verbaast ons bij deze temperaturen. Toch blijkt het goed te werken, want de locals met benzine/diesel auto’s laten bij elke stop hun auto draaien terwijl onze Prius gewoon uitgezet (en gestart) kan worden.

Onderweg naar Sirkka laten we de eerste indrukken van Lapland op ons inwerken. Eindeloze dennenbossen bedekt met witte rijp en sneeuw. Zelfs in het donker al een prachtig gezicht, dus we verheugen ons op het beeld gecombineerd met een laagstaande arctische zon. Tijdens het rijden valt ons op dat de koplampen van onze weggenoten een soort lichtzuilen vormen in de donkere nacht. In eerste instantie denken we dat het door een andere koplamp instelling komt, maar gaandeweg worden de zuilen steeds hoger en indrukwekkender. Het effect blijkt door de kou in combinatie met neerslag (motregen) te komen. Die valt als dwarrelende ijskristallen waardoor het kunstlicht tientallen meters hoog gereflecteerd wordt. Ondanks dat het geen (volledig) natuurlijk fenomeen is, toch indrukwekkend om te zien.

null

null

’S Avonds checken we in bij ons knusse appartement aan de rand van het centrum en doen we nog even boodschappen. Het dorpje heet officieel Sirkka, maar wordt vaak aangeduid als Levi, uit te spreken als lefie (naam van het ski-gebied). Er is keuze genoeg aan supermarkten en ook het centrumpje blijkt een mooie mix van toeristische gezelligheid en praktische zaken (ski kleding winkel, bakker, restaurant etc.) De prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland, zowel in de supermarkt als in de restaurants. We zijn geen alcohol drinkers, dus van de wijn/bier kaart raken we ook niet in shock. De Zweedse benamingen op producten zijn gelukkig prima te begrijpen (Duits-achtig) want de Finse taal blijkt voor ons vrijwel onbegrijpelijk.

Na het ontbijt (verse broodjes bij de bakker) beginnen we de volgende dag in alle rust bij het IJshotel. Een behoorlijk toeristische attractie met een pittige entree- (en warme chocomelk) prijs, maar je komt er goed mee in de sfeer. Vrijwilligers hebben maanden gekneed en gehakt aan ijs en sneeuw reliëfs in (ons jaar) Harry Potter thema. In combinatie met sfeervolle verlichting geeft het een sprookjesachtig effect. Moet je vanwege budget of tijd iets uit je attractie wensenlijstje weg laten dan zou het IJshotel een prima kandidaat zijn. Leuk, maar niet spectaculair. En slapen zou ik er helemaal niet doen. Ondanks de sfeervolle hoekjes zijn de hotel voorzieningen ronduit spartaans (de kou nog daargelaten).

null

Na het ijshotel verkenden we de omgeving met de auto en te voet. Het is ronduit prachtig.
Als Alpen liefhebber had ik verwacht de bergen te missen, maar dit heuvelachtig (toch bijna platte) landschap heeft zijn eigen kwaliteit. Alles is bedekt met een dikke laag ijs/rijp/sneeuw waardoor werkelijk alles mooi wordt. De laagstaande zon is spectaculair, zelfs gecombineerd met flarden bewolking. De dag duurt minder kort dan we hadden verwacht omdat de schemer periode zowel ’s ochtends als ’s avonds uren duurt. De meren (= bevroren sneeuwvlaktes), de dennenbossen (zo ver als je kan kijken) en de vreemde bulten in het landschap (skiën yeah) kleuren wit, blauw en oranje. Ondanks dat Levi best toeristisch is genieten we van de rust.

null

De volgende dag hebben we de laagste temperaturen van de week te pakken. Met een indrukwekkende -42 C vertrekken we naar de rendier farm. Ik had verwacht dat onze ‘gewone’ ski kleding bij deze temperaturen niet meer zou voldoen en dat we ter plaatse een overal zouden moeten huren als extra bescherming. We zijn zelf-georganiseerd op reis gegaan en we zien groepjes mensen die wel via een organisatie in Lapland zijn rondlopen in die overals. Onze (onder)kleding (craft extra warm thermo ondergoed), schoenen en handschoenen voelen echter comfortabel aan, dus we doen het er mee. (op een sneeuwscooter is het trouwens wel aan te raden om een extra laag ‘lokale’ kleding te dragen).
Op de farm worden we gewaarschuwd door de prima Engels sprekende Lappen, ‘Pas op met de rendieren’. Verbaast vraag ik of ze dan bijten of iets dergelijks. Serieus leggen ze uit dat de rendieren de gevoelige partij zijn en dat wij een beetje rustig moeten blijven. Voorzichtig benaderen we de zachtaardige mos grazers. Met hun gekke voeten, indrukwekkende geweien en lieve ogen weten ze je hart te veroveren. (ze staan trouwens ook veelvuldig op het menu in de lokale restaurants, dus ze kunnen ook je maag veroveren)

null

null

Na de farm gaan we de Levi ski berg op (met de auto, grrrml). Het gezelschap wil het skiën tot morgen bewaren en het top restaurantje blijkt vanwege de heuvelachtige situering prima bereikbaar via de weg. De hemel is inmiddels stralend blauw en de zon staat op zijn (januari) hoogste punt. Klimmend omhoog kruipen we uit de dennenbossen en krijgen we een steeds beter zicht op de omgeving en de zon. Opeens worden we alert. Er lijkt een tweede zon te zijn….met een regenboog kleurige aura. Twee zonnen piepen tussen de bomen vol met sneeuw door……en dan een derde zon. Onze foto toestellen en mobieltjes* gaan helemaal los. Elke 50 m springen we uit de auto. De bij-zonnen (een gevolg van de heldere en koude lucht) blijken aan weerszijde van de zon te staan. Een fenomenaal gezicht en we genieten. Na ons bezoek aan de top dalen we af naar het meer en daar ontvouwen de indrukwekkende meteorologische fenomenen zich pas echt. De stralende zon boven een lege bevroren horizontaal laat het totale effect zien. Een regenboog halo met bijzonnen. We kunnen ons geluk niet op……nu nog skiën en noorderlicht. Wordt vervolgt.
null

*(ik vind het fijn om mijn vakantie vast te kunnen leggen, maar heb fotografie niet als hobby. Ik wil mijn kiekjes snel en lichtgewicht kunnen maken. Daarom zijn bijna alle foto’s van dit verslag gemaakt met mijn mobiel een Samsung S9+)

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Ha geweldig verslag zeg! 👍👍
Evenzeer mooie foto’s, ik gebruik ook enkel en alleen mijn Samsungs. En ben daar tevreden mee. 😉

Bla, bla, bla.

In één woord: wauw!

Aftellen maar!

Leuk verhaal !!

thnx, later meer over het skiën, Noorderlicht en de Husky tocht. Maar hier alvast wat weg-droom-beelden

null

sneeuw witje en de 7 bergen

null

sneeuw witje en de 7 bergen

null

sneeuw witje en de 7 bergen

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Meer van dit!!!

Mr. Slow

Mooi, mooi, mooi!

Bla, bla, bla.

Schítterend 😍❄️

❄️

De derde dag gaan we eindelijk skiën!
In Levi ski je op een ‘bult’ van 531 m hoog in een verder redelijk vlak landschap. Er is dus geen sprake van een echte berg, maar doordat de Lapse bulten vrij solistisch in het landschap liggen heb je toch een prachtig uitzicht.
Het ski gebied heeft bijna 40 km piste, maar als je naar het kaartje kijkt lijkt het meer. Dit komt omdat de pistes kort zijn wat jammer is maar niet onoverkomelijk. Er zijn enkele stoeltjesliften en één heuse gondel, maar de meeste liften zijn sleepliften. Van het type jaren-80-90-in-de-alpen-T-slepers. Ik moet er weer even aan wennen, maar na 3 pogingen (auw, mijn ego) zijn we onderweg.

null

Wat valt er op aan de pistes:
Ze zijn dus kort en beginnen vlak en eindigen vlak (vanwege de bult vorm) en ze worden nooit ergens steil.
Dat vlakke eindigen is geen probleem (gewoon met een lekkere snelheid uitglijden), maar de vlakke start is onhandig als je van de ene kant naar de andere kant van de bult traverseert.
Dan is het veel prikken, maar wat extra lichaamsbeweging en warmte kunnen we prima gebruiken.

null

Wat valt er op aan de sneeuw:
Die is heel fijn(tjes)! De sneeuw valt als kleine kristallen vanwege de temperaturen ver onder nul, waardoor hij poederig is zonder zwaar te zijn. We skiën op geprepareerde pistes met daar boven op een fluffy laagje van 10 cm dat geen moment stroef of remmend wordt.

null

Wat is er nog meer anders dan in de Alpen:
Vanwege de korte dagen zijn de piste verlicht met grote palen/lampen. Deze verlichten echter alleen een strook van de piste, dus aan de andere kant van de afdaling wordt het donker. Maar omdat de sneeuw veel licht reflecteert wordt het nooit ergens pikkedonker.

null

Praktisch bij het skiën:
Onze ski schoenen passen prima als handbagage en hebben we dus mee. De ski’s hebben we echter ter plekke gehuurd, omdat bij een Lapland vakantie het skiën niet centraal staat (voor ons althans). De ski verhuur keuze is groot, en er ligt een Zero Point onder aan de piste (tevens bij het centrum van Sirkka). Het materiaal is goed, nieuw en er is veel keuze. Even voel ik me blij als een kind in een snoepwinkel want de merken en types lachen me tegenmoet. Er zitten modellen bij die ik al langer eens wil uit proberen (in de Alpen huur ik nooit), maar de Scandinaviërs blijken een stuk langer te zijn. Dus in mijn ski lengte heb ik de keuze uit één model. Nou dan die maar : )
null

We genieten van de dag met sneeuwval (maar prima zicht). Nemen een paar keer de zwarte world cup piste (alpen blauw-rood) en besluiten dat we het ‘north east’ gedeelte het leukste vinden. Vanwege de relatieve kou (de temperatuur is flink gestegen naar -18) en het vele prikken gaan we uiteindelijk uitrusten voor een avondmaaltijd. De pistes eindigen in het dorp, dus de afstand naar de meeste accommodaties is kort.

null
In de alpen zou de ski dag er nu op zitten, maar in Lapland zijn de pistes (allemaal met kunstlicht) tot 20:00 open. Ik kan het niet laten en stap na het eten weer op de ski’s. Mijn gezelschap haakt af met vermoeide benen en koude voeten, dus ik ga alleen naar boven. Voor de zekerheid steek ik wel een noodfluitje bij me. Bij deze temperaturen en pistes die half in het donker liggen geeft het me een veilig gevoel om signaal te kunnen geven na een valpartij. Daar is echter geen sprake van. De pistes zijn eenvoudig, maar zo bijzonder qua sfeer en licht dat ik me geen enkel moment verveel. In een half uur ski ik al aan de andere kant van het gebied. Ik stop voor een warme chocomelk en geniet van de bijzondere ervaring.
Het is erg rustig en de meeste pistes heb ik voor me alleen, maar elke lift is bemand dus ik ben niet helemaal op arctische expeditie. In de nieuwe stoeltjes lift aan de andere kant van het gebied doe ik de klep omlaag om even op te warmen. Het is een 8-zitter en ik zit alleen. Bij het uitstappen krijg ik de klep bijna niet in mijn eentje omhoog met mijn 1.60 m. Het is laat en met tegenzin begin ik aan mijn terugtocht. Ik glij genietend de donkere koude wereld in.
null

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Er zijn enkele stoeltjesliften en één heuse gondel, maar de meeste liften zijn sleepliften. Van het type jaren-80-90-in-de-alpen-T-slepers. Ik moet er weer even aan wennen, maar na 3 pogingen (auw, mijn ego) zijn we onderweg.

Ik ken dat. 😳
Sleepliften hebben al meermaals deuken in mijn ego geslagen. 😳🙄🤫
Niettemin blijf ik volharden. 😎😉
Je verslagje geeft me zin om een reis die richting te boeken, ik kijk uit naar het vervolg. 👍

*bericht bewerkt door bartvwg op 29 aug 2019 20:11

Bla, bla, bla.

Er zijn enkele stoeltjesliften en één heuse gondel, maar de meeste liften zijn sleepliften. Van het type jaren-80-90-in-de-alpen-T-slepers. Ik moet er weer even aan wennen, maar na 3 pogingen (auw, mijn ego) zijn we onderweg.

Ik ken dat. 😳
Sleepliften hebben al meermaals deuken in mijn ego geslagen. 😳🙄🤫
Niettemin blijf ik volharden. 😎😉
Je verslagje geeft me zin om een reis die richting te boeken, ik kijk uit naar het vervolg. 👍

bartvwg op 29 aug 2019 20:10

Zeker doen wat het is echt een aanrader, Bart!
Wij gaan in ieder geval nog eens terug.

sneeuw witje en de 7 bergen

Wat een fantastisch verhaal! Bedankt :-) Zo’n vakantie trekt mij ook enorm en nu ik de prachtige beelden zie nog meer!!
Is je skikleding echt genoeg om geen last te hebben van de kou? Ik onderkoel en overhit heel makkelijk, dus kan me bijna niet voorstellen dat je geen speciale kleding nodig hebt…

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Ook hier staat het al lang op de bucketlist. Skien in Levi en ook Yllas, zijn je ook in Yllas geweest? en dan verder ook de dingen zoals rendieren safari, sneeuwscooter safari, ijsvissen, noorderlicht en genieten van de lokale saunacultuur.

Born to Ride

Ziet er zo geweldig uit! Wij gaan in januari 5 dagen naar Zweeds Lapland. Geen skiën voor ons maar wel genieten en als ik de foto’s hierboven zie dan kan het niet snel genoeg zover zijn!

Wat een fantastisch verhaal! Bedankt :-) Zo’n vakantie trekt mij ook enorm en nu ik de prachtige beelden zie nog meer!!
Is je skikleding echt genoeg om geen last te hebben van de kou? Ik onderkoel en overhit heel makkelijk, dus kan me bijna niet voorstellen dat je geen speciale kleding nodig hebt…

MarlenaMop op 30 aug 2019 11:12

Ik vind het lastig omdat voor iemand anders in te schatten. Bij -42C is het koud en voelt het ook koud, maar ik had er geen ‘last’ van en heb mijn gewone ski kleding ook als veilig ervaren (geen bevriezing o.i.d.). We hadden wel ons meest warme alpen kloffie aan. Die je op een normale ski vakantie misschien (g)een dag nodig hebt, maar hier de hele week. Dus extra warme wanten (geen handschoenen met losse vingers) met thermo handschoentjes er in en extra warm thermo ondergoed (met wol) en veel laagjes.

sneeuw witje en de 7 bergen

Ook hier staat het al lang op de bucketlist. Skien in Levi en ook Yllas, zijn je ook in Yllas geweest? en dan verder ook de dingen zoals rendieren safari, sneeuwscooter safari, ijsvissen, noorderlicht en genieten van de lokale saunacultuur.

Matthias123 op 30 aug 2019 11:59

Wij hebben Yllas niet aangedaan, maar dat lijkt me inderdaad een top combinatie. Rendieren, sledenhonden en noorderlicht hebben we wel mogen beleven. De sneeuwscooter tocht en langlaufen lijken me een mooie aanvulling en komen een volgende keer.

sneeuw witje en de 7 bergen

Ziet er zo geweldig uit! Wij gaan in januari 5 dagen naar Zweeds Lapland. Geen skiën voor ons maar wel genieten en als ik de foto’s hierboven zie dan kan het niet snel genoeg zover zijn!

Sofie3 op 30 aug 2019 13:46

Heerlijk! daar zie ik ook graag foto’s van. Ik ben benieuwd of het vergelijkbaar is qua landschap e.d.

sneeuw witje en de 7 bergen

@SandraSki Hebben jullie de reis zelf gepland en geregeld of via een organisatie of iets dergelijks? 🤔
Zelf doe ik niet graag beroep op commerciële organisaties en amuseer ik mezelf er liever mee. 😉

Bla, bla, bla.

@SandraSki Hebben jullie de reis zelf gepland en geregeld of via een organisatie of iets dergelijks? 🤔
Zelf doe ik niet graag beroep op commerciële organisaties en amuseer ik mezelf er liever mee. 😉

bartvwg op 30 aug 2019 18:16

Ja, ik regel het ook graag zelf. De planning is onderdeel van de voorpret. Dit waren onze keuzes.
Accommodatie: http://www.lomatahdet.fi
Keuze door heel Fins Lapland. Prijzen incl. skipas
Vlucht: Finnair. Düsseldorf-Helsinki-Kittila
Huurauto: Hertz, op vliegveld Kittila
Excursies zoals hondensleden ter plaatsen geregeld afgaande op tripadvisor. We waren buiten de schoolvakanties dus genoeg keuze.

sneeuw witje en de 7 bergen

Bedankt, vertel nu maar rustig verder. 😜👍

Bla, bla, bla.

Het volgende item op ons verlanglijstje is een husky safari. Tundra Huskies http://www.huskysafari.fi ligt een kwartier rijden van Sirkka af en we hebben geluk met het weer. Na de sneeuwige ski dag is het vandaag weer zonnig. Bij de Husky farm worden we hartelijk ontvangen en de eigenaar geeft ons heldere instructies in het charmante Fins Engels (heel erg F1 Mika Hakkinen). We gaan in tweetallen op een slee en wisselen af met ‘mennen’. Je moet het dus zelf regelen en dat is fantastisch. We worden dringend verzocht om voor vertrek de honden niet aan te halen. Het zijn slanke energieke honden die zoveel zin hebben in de rit dat ze staan te joelen en elkaar verdringen. Een goedbedoelde aai zou in die consternatie kunnen leiden tot een beet en ‘the dogs are our family’ dus de cursusleider wil dat we zijn instructies strak volgen.

null

We moeten met een soort ijzeren strip in de sneeuw met ons lichaamsgewicht de slee afremmen. We zijn klaar voor de start en het gejoel van tientallen honden is oorverdovend. De 6 slees komen na elkaar in beweging zodat er wat tussenruimte ontstaat. Eenmaal onderweg is het genieten.

null
De honden hijgen maar zijn nu stil en gefocust. We horen de slee knerpend door de sneeuw glijden terwijl we het bos achter ons laten. Op de open vlakte winnen we wat snelheid, maar ik zou het nog steeds een gemoedelijke rit noemen. Dit is een fantastische manier van reizen die wel uren zou mogen duren. (Tip, kies minimaal een rit van een middellange afstand. De ervaring is té mooi om af te doen met een toeristisch rondje om de kerk).
null

Na de rit zijn de honden voldaan en rustig. Ze laten zich graag aaien, maar ik zou ze geen huisdieren willen noemen. Daarvoor zijn ze te veel oer-werk-hond. Ze doen het duidelijk erg graag.
null
Na de meet and greet kunnen we opwarmen in een typische Lapse hut met haardvuur, grillworst en een drankje.
null
We zijn weer een ervaring rijker…nu nog Noorderlicht…

*bericht bewerkt door SandraSki op 30 aug 2019 23:36

sneeuw witje en de 7 bergen

Wow ik heb meteen weer zin om die kant op te gaan. Dit gaan wij sowieso nogmaals doen. Al is het maar omdat we geen noorderlicht hebben gezien toen we er waren…

Aan ieder die dit op het wensenlijstje heeft staan: DOEN! Wij zaten in 2006 bij Yllas en de vraag om daarheen te gaan zou ik zeker ook beantwoorden met: DOEN.

Enerzijds voelt het vertrouwt met al die sneeuw en wintersport, anderzijds is het zo anders en zo mooi. Echt een beleving! Huskies, rendieren, langlaufen, sneeuwschoenen wandelen, sneeuwscooter tocht het was echt geweldig allemaal. En ik had uiteraard m'n snowboard meegenomen voor een paar dagen op de piste maar dat was meer een soort bijzaak eigenlijk …

Bedankt voor je mooie verslag @SandraSki

*bericht bewerkt door Martin9 op 30 aug 2019 23:19

🏂

Wandelen vanuit Levi is trouwens ook geen straf. Er zijn veel verschillende en afwisselende routes. Van boswandelingen (met of zonder sneeuwschoenen) tot trajecten over de bevroren meren.

null
null
null
null

*bericht bewerkt door SandraSki op 31 aug 2019 07:08

sneeuw witje en de 7 bergen

En ter afsluiting onze noorderlicht ervaring. Aangezien we onze reis zelf georganiseerd hebben komt er ’s nachts niemand op onze deur kloppen om te vertellen dat er (misschien) noorderlicht te zien is. Dat moeten we zelf in de gaten houden, maar tijdens de nacht is dat best lastig. Want je slaapt en je bevindt je in een dorpje met kunstlicht. Een oplossing zijn apps die de magnetische activiteit in de gaten houden en signaal geven als jouw locatie en noorderlicht kans heeft.

null
null

De enerlaatste nacht is het raak, de apps slaan rood uit en we vinden de kansen hoog genoeg om op jacht te gaan. Onze vakantie is al enorm geslaagd, maar daadwerkelijk noorderlicht zien zou het helemaal af maken. Opgewonden stappen we rond 00:30 in de auto om naar een meertje te rijden waar geen kunstlicht is en een vrij zicht (horizon) op het noorden (noorderlicht komt niet alleen in het noorden voor, maar is daar wel meer voorkomend).

We staan te kleumen op het meer. De apps laten zien dat het noorderlicht zichtbaar zou kunnen zijn, maar het is bewolkt. Teleurgesteld en vol goede hoop blijven we een halfuur stampvoetend en ijsberend op de ijsvlakte staan. Af en toe waait de bewolking open en zien we een ster en een groen zweem. We staan niet alleen en om ons heen horen we oh’s en ah’s. Een gemiddelde Nederlandse zonsondergang is echter indrukwekkender dus de frustratie over de bewolking stijgt. Opeens (en tegelijkertijd) roepen we ‘dit zijn geen wolken, maar dit is mist…laten we de berg op rijden!’ enthousiast stappen we in de auto. Blij met de warmte, maar vooral blij met een kans op noorderlicht. De apps staan nog steeds in het rood en we beginnen aan de klim. Bij elke hoogtemeter wordt de bewolking dunner en ja hoor, we zijn uit de mist!. De hemel is kraakhelder, vol sterren en daar is het….noorderlicht. we stappen joelend en springend uit de auto en kijken onze ogen uit. We zijn voorbereid dat het natuurfenomeen met het blote oog niet zo mooi is als op foto, maar die waarschuwing hadden we eigenlijk niet nodig. We zijn onder de indruk en zelfs een beetje emotioneel.

We zijn verliefd geworden op wintersport in het noorden en het verlanglijstje groeit:

  • Terug naar Levi (gecombineerd met Yllas).
  • Het Noorse Tromso gecombineerd met Spitsbergen.
  • IJsland in de winter
    null

    Noorderlicht fotograferen op je mobiel blijkt lastig. Ondanks mijn statief (en dat ik me er echt in verdiept heb) is het resultaat belabberd. Gelukkig kunnen andere mensen het wel….
    null

*bericht bewerkt door SandraSki op 02 sep 2019 23:42

sneeuw witje en de 7 bergen

@Rogier of @Roel, zouden jullie de titel kunnen wijzigen van ‘Noorwegen’ naar ‘Finland’?
Ik krijg het zelf niet voor elkaar…
Bedankt!

sneeuw witje en de 7 bergen

Mooi hoor! :)
Hoeveel dagen zijn jullie nu geweest met hoeveel skidagen?

Bla, bla, bla.

We zijn van zaterdag t/m zaterdag geweest met 1 ski-dag. Maar dat had meer met het gezelschap te maken, dan met de kwaliteit van het gebied (we gingen voornamelijk zodat mijn niet skiënde moeder haar noorderlicht droom kon waarmaken). Ik zou me er prima 2 dagen hebben kunnen vermaken op ski’s, maar dan heb je het ook wel gezien en kan je vanuit Levi uitwijken naar Yllas.

sneeuw witje en de 7 bergen

Wauw! Wat een reisverslag! Ik heb het meteen bovenaan mn bucketlist gezet. Ik kan me zo voorstellen dat het boarden/skiën ineens bijzaak is, hoe gaaf t ook is op zo’n arctische piste.
Ik vrees alleen dat we er wel even voor moeten sparen als gezin.

Plaats een reactie