Hoe is de autoreis naar Livigno?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Wij rijden overdag en dan is via Ulm voor mij geen optie in die week. Je deelt dan de snelweg met half NL, BE, Duitsland enz. Vandaar de keuze om via de A5 / ZWI te rijden. Dan ben je na Kalsruhe een groot deel van het wintersportverkeer kwijt. Vignet is geen issue, dat heb ik van de zomer toch nodig.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana,
Prima route die je gaat rijden. Hou er wel rekening mee dat je het druk gaat krijgen tot aan Kalsruhe. Wij gaan bij Arnhem de grens over en komen uit Noord dus zijn de enige NL-ers die vrij hebben die week.
Alternatief ook de afgelopen 3 jaar gedaan, reden dan vrijdagmiddag, bij Venlo de grens over de 61 was een stuk rustiger rijden.

Groeten, Harald

Dank voor de tip, dit was mij al bekend. Mijn stelregel is: zo lang mogelijk in NL rijden! Scheelt vaak drukte en stuk of 26 baustellen :)

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Aangezien het weer voor zaterdag vrij ok lijkt te zijn denk ik erover om de trein uit te sparen en het extra budget aan Spritz en Bombardino te spenderen.

Nu twijfel ik tussen 2 opties, vanuit Brussel kan ik via duitsland, oostenrijk en zo over de Fernpass of via Frankrijk, Zwitserland en via Sankt Moritz zo richting de tunnel.
De afstand is ongeveer dezelfde. Iemand ervaring met beide routes ?
De route over de fernpas naar Livigno heb ik al gedaan en valt op zich mee, enkel de vele wegenwerken in Duitsland houden mij wat tegen.

Heb je al een vignet voor CH? Anders kan je die Spritz alsnog niet kopen…via AT kun je vignet vrij in Livigno komen.

Ik heb e.e.a. eens op rijtje gezet, feedback is meer dan welkom. Alle afstanden zijn vanaf Utrecht gerekend.

A: Autotreinroutes

Deze routes maken een tussenstop in het Zwitserse Klosters, waar je autotrein pakt.

Optie 1: via Vaduz (952 km)
Deze route rijd je maar een heel klein stukje door Zwitserland. Je hebt daarvoor wel een vignet nodig, al kun je dat voorkomen door B-wegen te pakken. De afstand is dan vrijwel gelijk, maar reken wel 45 minuten reistijd.

Voordelen

  • Kortste route en als het meezit waarschijnlijk de snelste
  • Geen Fernpass en Füssentunnel
  • Geen vignet nodig voor Oostenrijk

Nadelen

  • Vignet nodig voor Zwitserland
  • Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
  • Duur

Optie 2: via Basel (988 km)
Via deze route rijd je via Kalsruhe en Basel. Deze route is iets langer dan optie 1, maar omdat je langer door Zwitserland rijdt kan de reistijd toch korter uitvallen.

Voordelen

  • Meestal rustiger dan optie 1 op de snelweg
  • Geen vignet voor Oostenrijk nodig
  • Geen Fernpass en Füssentunnel

Nadelen

  • Vignet nodig voor Zwitserland
  • Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
  • Duur
  • Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)

B: Julierpasroutes

Bij mooi weer (lees: geen sneeuw) kun je de autotrein omzeilen door via de Julierpas te rijden. Dat is een omweg van ongeveer 2 uur, maar als de wachttijden bij de trein oplopen, kan het toch sneller zijn.

Optie 1: via Vaduz (1020 km)

Voordelen

  • Geen vignet nodig voor Oostenrijk
  • Geen autotrein
  • Geen Fernpass en Füssentunnel

Nadelen

  • Op één na langste route, dus hoge brandstofkosten
  • Niet altijd mogelijk
  • Niet altijd de snelste route

Optie 2: via Basel (1057 km)

Voordelen

  • Geen vignet nodig voor Oostenrijk
  • Geen autotrein
  • Mogelijk rustiger dan optie 1 op de snelweg

Nadelen

  • Langste route van allemaal, dus hoogste brandstofkosten
  • Niet altijd mogelijk
  • Niet altijd de snelste route
  • Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)

C: Noordelijke routes

Optie 1: Fernpasroute (977 km)
Deze route rijd je via de Füssentunnel, Fernpas en vervolgens via de 180 en de 27 richting Zernez.

Voordelen

  • Goedkoop, want geen enkel vignet nodig
  • Geen autotrein
  • Geen risico op dure Zwitserse boetes

Nadelen

  • Vooral in de vakantieweken is dit de drukste route
  • Füssentunnel en Fernpas zijn bij sneeuwval een regelrecht drama
  • Snelweg door Duitsland vaak druk

Optie 2: Arlbergtunnelroute (1024 km)
Deze route ontwijkt de Füssentunnel en de Fernpas.

Voordelen

  • Geen vignet nodig voor Zwitserland
  • Geen autotrein
  • Geen problemen met Füssentunnel en Fernpass, bij slecht weer dus aan te raden
  • Geen risico op dure Zwitserse boetes

Nadelen

  • Langer dan route 2, dus meer brandstofkosten
  • Vignet Oostenrijk nodig
  • Arlbergtunnel moet je tol betalen

*bericht bewerkt door havana op 28 jan 2020 10:23

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Tja,…blijft lastig, onze ervaring de laatste jaren:

Heen en terug Optie 2 Basel en dan optie B Julierpas.

Dit jaar gaan wij terug Optie C proberen, bij goed weer.

Komend jaar op vrijdag in 1 keer naar livigno:

Wij rijden normaal maar wel door, heb 7 uur nodig op aan grens bij CH te komen, kiezen dan vlak voor Basel voor de 98 en gaan dan bij Rheinfelden de grens over.
Vanaf de grens hebben wij 4 uur nodig om in Livigno, dat is zowel de route via Julierpas of met de trein (wachttijd 30 min).

Rijden bovenstaande route ook wel eens op vrijdagmiddag, vertrekken wij uit NL om 12:00 overnachten dan in Tenningen is 6/6,5 rijden en dan de volgende dak nog 4/4,5 uurtjes richting Livigno.

*bericht bewerkt door Harald3 op 28 jan 2020 10:52

Groeten, Harald

Vanaf de grens hebben wij 4 uur nodig om in Livigno, dat is zowel de route via Julierpas of met de trein (wachttijd 30 min).

Dus als ik het goed begrijp schat jij de tijd via de julierpas en de trein (met de wachttijd die er altijd wel is) ongeveer hetzelfde in ?

Dan zie ik het wel als een alternatief bij goed weer. Over een pas rijden bij mooi weer is voor mij trouwens zeker ook geen straf.

Thx trouwens voor het duidelijke overzicht @havana !

*bericht bewerkt door Benn op 28 jan 2020 13:30

Mooi overzicht. Ik kies voor de route via Bregenz Oostenrijk > Zwitserland en dan met de auto trein. Die extra centen voor een auto trein en vignet vallen in het niet bij het totaalbedrag voor de wintersport. Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe dat is, met zo'n trein dwars door de berg.

*bericht bewerkt door Nelis op 28 jan 2020 13:34

Bergen + Sneeuw = ❤

Die extra centen voor een auto trein en vignet vallen in het niet bij het totaalbedrag voor de wintersport.

Goh, heen en terug een dikke 100 euro, ongeveer 1/4 van mijn verblijfskost

[quote]
Vanaf de grens hebben wij 4 uur nodig om in Livigno, dat is zowel de route via Julierpas of met de trein (wachttijd 30 min).

Dus als ik het goed begrijp schat jij de tijd via de julierpas en de trein (met de wachttijd die er altijd wel is) ongeveer hetzelfde in ?

Ja dat is onze ervaring wel, tijd iets langer door op de snelweg en wachtijd is gelijk aan de tijd die je nodig hebt op de julierpas over te komen.

Deze site checken voordat je richting trein gaat staat wachttijd ook vermeld.
https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina?gclid=CjwKCAiA1L_xB…

Groeten, Harald

Die extra centen voor een auto trein en vignet vallen in het niet bij het totaalbedrag voor de wintersport.

Goh, heen en terug een dikke 100 euro, ongeveer 1/4 van mijn verblijfskost

Benn op 28 jan 2020 13:41

Maar nu reken je alleen je huisje. Skipas, materiaal, eventuele skiles, brandstof voor de auto, eten op de piste kosten ook geld… In mijn geval (dure week, 2 kinderen zonder materiaal + les) zit ik eerder aan de 4k totaal. Dan is 100 euro precies 2,5% oftewel peanuts.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Goh jah, ieder zijn rekening natuurlijk. Maar 100 euro blijft 100 euro, die ik liever aan iets anders spendeer dan met de auto op een trein te zitten :)
Ik persoonlijk rij bij mooi weer liever een pas over dan aanschuiven voor een trein. En ik vind het ook fijn om telkens een andere route te nemen, en die via de julierpas is de enige die nog ontbreekt :)

Maar goed we zien wel zaterdag ochtend, wie weet neem ik gewoon de trein :)

Haha, ik snap het wel hoor @benn, 100 euro is natuurlijk niet niks. Maar ik had het bij ons totale vakantiegeld al inbegrepen, dus vandaar. We gaan twee weken, met zijn vieren. Dus voor mij is het maar een heel klein percentage op het totaalbedrag. Wie weet is het schitterend weer, dan pakken we misschien wel de pas, maar ik denk dat het de trein wordt.

Goeie reis in elk geval!

Bergen + Sneeuw = ❤

Wijvertrekken 2de week van paasvakantie. Zoals ik zie is de tunnel tussen 00-06u alternatief open. Maar hoe moet ik dit bekijken? Elk half uur wissel, of elk uur of zoveel wagens van de ene kant zoveel andere kant…? Iemand die hierop kan antwoorden? Thx

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/3a4d4354877e1153b92ccd3a...

@Stoffel1983.
Zoals het er staat.
Open van beide kanten doorgang vind plaats middels stoplicht. Je kunt zowel van Zwitserland erin als vanuit Livigno.

Ben je later dan is die vanuit Zwitserland open tot 9;00 en daarna gaat hij dicht.

Groeten, Harald

Op zaterdagen kan je NIET door de tunnel tussen 6 en 10 u in de ochtend RicHTING Livigno.
Dus: voor 9 uur of na 10 uur.

Terug naar huis op zaterdag: laatste doortocht rond punt Livigno naar tunnel richting Zwitserland.
Dus: voor 6 uur weg of blijven tot 18 u

AnDERE dagen altijd afwisselend open en dicht afh. van het verkeer qua duurtijd.

*bericht bewerkt door dan58 op 26 feb 2020 15:52

Born to run. B.S.

Als je op zaterdag aankomt moet je voor 6 u 's morgens aan het tunneltje zijn (munt la schera) ben je later, dan word je onderaan de offenpas afgeleid naar een grote parking waar je moet wachten tot 10 u. Dan pas laat men de auto’s door rijden naar Livigno. Voor 6 uur 's morgens (en ook na 6 uur 's avonds) laat men beurtelings de wagens in en uit rijden. Meestal om de 10 á 15 minuten verandert de rijrichting. Hou hier dus ook rekening mee bij een vertrek op zaterdag. Op alle andere dagen is gewoon de regel met beurtelings in en uit van toepassing.

@Stoffel1983.
Zoals het er staat.
Open van beide kanten doorgang vind plaats middels stoplicht. Je kunt zowel van Zwitserland erin als vanuit Livigno.

Ben je later dan is die vanuit Zwitserland open tot 9;00 en daarna gaat hij dicht.

Harald3 op 26 feb 2020 15:44

Oooo ok, met stoplicht dan spreken we hier maar over enkele minuten? Niet halve uren dan… dat dacht ik.

*bericht bewerkt door Stoffel1983 op 26 feb 2020 17:56

Men houdt bij het bedienen van de stoplichten ook rekening met de drukte aan beide kanten

*bericht bewerkt door MorRonski op 26 feb 2020 18:18

Op zaterdag voor 6.00 weg @dan58? En anders blijven tot 18.00?nee toch?

Tot 10 kan je uit Livigno. Als je echter ook gebruik maakt van de trein, is de boodschap zo vroeg mogelijk vertrekken. Anders lopen daar de wachttijden op.

Aan het rond punt in livigno richting tunnel kom je om 9 uur al niet meer door. Best vroeger vertrekken als je het een beetje op een rustige manier wil doen.

@SkiBeppie

NiET zoals MorRonski zegt.
WEL zoals Benn zegt EN de website.

Op zaterdag:
LAATSTE doorgang rondpunt Livigno richting CH om 9 ( negen) uur.
Als je pech hebt en het is DRUK mag je inderdaad NIET voor 18 u door de tunnel richting CH.
Bij weinig drukte lukt het soms om vroeger weg te geraken. Maar dan sta je wel UREN op de parking te wachten.😭😢😤

Dus: bij vertrek vanuit Livigno OP zaterdag
Best voor 9 u aan de tunnel OF dagje skiën en vertrekken na 18 u.

*bericht bewerkt door dan58 op 27 feb 2020 13:42

Born to run. B.S.

Op wisseldagen, zaterdag, sluit men de rotonde af middels hekken en een politie auto, daar kom je na 10:00 niet meer langs.

Zoals velen hier al schrijven, vroeg vertrekken, geen wachttijd bij de tunnel en als je met de trein gaat kun je ook zo doorrijden.

Of vrijdag na het skiën vertrekken, ben je in een uurtje of 10/11 thuis.

Groeten, Harald

Goed, even een verslag van onze reisdagen.

HEENWEG

Op vrijdag gereden, kids hadden studiedag. Heerlijk rustig op de weg. Bewust via Venlo naar de 61 gereden, en vervolgens via de 5 naar Basel. Om Basel heen gereden (via Lörrach) om een file te omzeilen. Met nauwelijks file in 9 uur van Bilthoven naar Klosters. Via WhatsApp hebben we contact met Oostenrijkgangers: zij zien vandaag veel file. Dus tevreden over de gekozen route.

In Klosters hebben we een hotel aan de voet van de tunnel. Aangezien we er om 16:00 al waren toch maar eens post gaan vatten bij de tunnel, om eens te vragen wat zij adviseren. "Morgen de drukste dag van het jaar, kom zo vroeg mogelijk", luidt het advies. Twijfel. Vroeg gaan betekent bij de Munt la Schera tunnel wachten, laat komen betekent bij de autotrein wachten. Uiteindelijk de trein van 6:35 genomen (die zeer rustig was). Zoals verwacht 2,5 uur moeten wachten op een weiland niet ver voor de Munt la Schera. Waardeloos dat je daar niet eens een kop koffie kan kopen of een fatsoenlijk toilet hebt. Met een draaiende motor en wat Neflix tikt de tijd op zich snel weg. Rond half 10 komt de boel in beweging en om 10:00 zijn we één van de eersten die door de tunnel rijden. Lekker nog een ½ dag kunnen skiën.

LESSONS LEARNED: slapen in Klosters heeft niet veel zin aangezien je dan alsnog moet wachten (ofwel bij de autotrein ofwel bij de Munt la Schera). Beter was geweest om op de vrijdag gewoon in 1x naar Livigno te rijden. Qua tijd hadden we dat makkelijk gehaald, het is alleen de vraag of je nog een acco voor één nacht kunt regelen.

TERUGWEG

Vanwege de verwachte drukte kiezen we wederom voor de autotreinroute. Maar eerst moeten we nog het dorp uitkomen. We rijden om 6:00 vanuit Trepalle weg, en rond 6:30 zijn we bij de ingang van Munt la Schera. Na een klein beetje wachttijd zijn we uiteindelijk vlot de tunnel door. Wachttijd bij de autotrein bedraagt volgens het bord 90 minuten, wat redelijk blijkt te kloppen. Eenmaal aan de andere kant is het verkeer tot Basel behoorlijk rustig, op een kleine file bij Zürich na. Ook nu rijden we weer om Basel heen via Lörrach, en daarna bollen we de A5 af richting Kalsruhe. Hier is het gezellig druk, met af en toe een kleine file. Bij Kalsruhe krijgen we de Oostenrijkgangers erbij en de A61 is verschrikkelijk druk. Meerdere korte en langere files, ongelukken en slecht weer zorgen voor 30 minuten vertraging. Eenmaal in Nederland keert de rust terug en om 18:45 zijn we weer thuis in Bilthoven.

LESSONS LEARNED: eerder bij het de Munt la Schera zijn, dat scheelt zeer waarschijnlijk wachttijd bij de autotrein. Eigenlijk moet je om half 6 bij de tolpoort staan.

*bericht bewerkt door havana op 01 mrt 2020 10:02

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana,
Mooi reisverslag, geeft een goede indruk van de reis naar Livigno, rijden ook altijd de route Venlo en dan de 61. Heerlijk en rustig. (op vrijdags)

Wij ook al eens gezocht naar een accommodatie voor 1 nacht in Livigno, is ons niet gelukt naar heel veel mailtjes.

Nu Hotel gevonden waar wij van vrijdag tot vrijdag in verblijven, 7 uurtjes naar de grens CH en dan heb je 4 uur nodig om in Livigno te komen, trein rijd elke 15 min als het druk is.

Nu ff wachten tot 2021 en dan gaan wij weer, Hotel is inmiddels geboekt.

*bericht bewerkt door Harald3 op 01 mrt 2020 11:48

Groeten, Harald

Bedankt @havana 3👍

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie