Door microklimaat wat kouder einde seizoen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Zit nog lekker te puzzelen op een strand- of sneeuwbestemming voor eind april. Kwam verschillende opmerkingen tegen dat het in Livigno normaal gesproken vrij koud is/blijft door de ingesloten ligging. Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten? Zou liefst de waterski's thuis kan laten ;)

Edwin van Riel

We waren er verleden jaar met Pasen (half-april), 's nachts vroor het iedere nacht +/ 2 a 3 graden.
Overdag ging de zon ferm schijnen en was het in de dalafdalingen echte slush en hopen papsneeuw.
Voormiddag tot+/-13 u was 't zéér goed.
Als we daar al van micro klimaat spreken dan is dit volgens mij daar zeker een nadeel voor de lenteski want dat betekent daar beter weer en hogere temperaturen.(Zuidkam Alpen)
Wij vertrekken vrijdag voor een week naar daar en zal je op de hoogte houden van de condities.😎

Born to run. B.S.

Top @dan58, laat maar weten, begreep juist, dat daar de kou wat beter zou blijven hangen dan elders ;)

Als we gaan, is het een week later.

Langetermijnverwachting momenteel geeft ook iets (plm 5 graden) lagere temperaturen aan dan aan in een aantal andere kanshebbers. Webcams laten nu iig nog sneeuw tot in het dal zien, maar goed, dal is dan ook 1800 meter natuurlijk ;)

Edwin van Riel

Vorig jaar viel de slush toch mee dan? Heb geen plassen gezien op de pistes… Ik was er dezelfde week.

@japser

slush is niet gelijk aan plassen hé. 😉
En inderdaad was 't een fijne week op 1 dag na.

Born to run. B.S.

Zit momenteel daar. Er is nog meer dan sneeuw voldoende. Gisteren ganse dag sneeuw gehad, wel geen grote hoeveelheden. Sneeuw is wel zeer vochtig, zeker beneden. Als je boven blijft is het echter nog geweldig. Komende dagen spreken ze hier van nog extra sneeuw (wederom geen grote hoeveelheden). Sneeuwgrens blijft echter een vraagteken, s’nachts ws onder dopr, overdag boven dorp. Maar ja, het is reeds half april, ze spreken hier van de beste condities sinds jaren zo laat op seizoen

better to be off piste, then to be pisted off

Mooi! Nog steeds alles scherp in de gaten aan het houden hier. Gaan eerste helft volgende week moeten kiezen ;)

Edwin van Riel

ik ben binnen twee dagen weg naar Livigno… lang geleden dat er daar nu nog zoveel sneeuw lag :)

Ik vertrek ook vrijdag.
De laatste dagen dagelijks de webcams bekeken.
Dikwijls grijs en bewolkt met lichte sneeuwval/natte sneeuw/regen.
Volgens weerbericht op deze site vanaf vrijdag fris maar zonnig.
Als dit uitkomt zit het goed. Andere weerberichten geven echter minder zon.

Fijn als jullie live verslag kunnen (blijven) doen van de condities daar. Wij gaan met ons gezin met Pasen daarheen. Heel benieuwd, het ziet er vooralsnog erg goed uit…

Vanaf zaterdag live verslag 😉

Born to run. B.S.

Ben er ook momenteel.
Er is inderdaad nog voldoende sneeuw, maar de kwaliteit is niet zo optimaal, desondanks dat het bijna dagelijks bij sneeuwt. Door de relatief hoge temperaturen smelt de toplaag vrij snel en tegen de middag is het slush op alle onderste pistes…

Ben er ook momenteel.
Er is inderdaad nog voldoende sneeuw, maar de kwaliteit is niet zo optimaal, desondanks dat het bijna dagelijks bij sneeuwt. Door de relatief hoge temperaturen smelt de toplaag vrij snel en tegen de middag is het slush op alle onderste pistes…

Filip-D op 10 apr 2019 20:10

Blijft het bovenin wel goed? Vanaf hoe laat wordt het slechter? Hoe zijn de pistes in de ochtend? Is er nog verschil tussen de Mottolino of Carosello kant? Ben benieuwd! Of het nou goed of slecht is; het draagt allemaal bij aan de voorpret ;-) Veel dank in ieder geval voor de updates!

Tegen de middag wordt onder middenstation wel zwaar. Boven is het gewoon nog steeds top. Weer is wel niet eenvoudig op dit moment, mist, sneeuw en opklaringen wisselen elkaar af. Al bij al heb ik me vandaag uitermate geamusseerd tot 16.30. Laatste 2 dagen steeds op carrossello geweest, weet dus niet hoe het is op mottolino, die lag naar mijn gevoel beter de eerste 2 dagen, maar toen waren condities ook anders. Weerbericht valt niet te vertrouwen naar mijn mening, we zien het wel hoe het komt

better to be off piste, then to be pisted off

Tegen de middag wordt onder middenstation wel zwaar. Boven is het gewoon nog steeds top. Weer is wel niet eenvoudig op dit moment, mist, sneeuw en opklaringen wisselen elkaar af. Al bij al heb ik me vandaag uitermate geamusseerd tot 16.30. Laatste 2 dagen steeds op carrossello geweest, weet dus niet hoe het is op mottolino, die lag naar mijn gevoel beter de eerste 2 dagen, maar toen waren condities ook anders. Weerbericht valt niet te vertrouwen naar mijn mening, we zien het wel hoe het komt

Wim7 op 10 apr 2019 21:41

Klinkt nog altijd top… zeker voor april. Ik zie inderdaad dat de weersvoorspellingen (op de 5 verschillende weersites die ik volg) nogal varieren, en zullen zo te zien ook nog sterk blijven afwisselen de komende tijd. Heel benieuwd, misschien kan @roel daar nog iets zinnigs over zeggen de komende tijd. Dank voor de updates en geniet in de tussentijd!

Verwachtingen zijn prima momenteel

null

Edwin van Riel

We zitten in een tijd van het jaar dat er overdag al spontaan buien kunnen ontstaan (zoals in de zomer vaak gebeurt maar dan met onweersbuien). De reden is dat de zon veel sterker is dan 's winters. Het probleem van die buien is dat je nooit weet waar ze ontstaan. Dus als het onstabiel weer is (zoals nu) heeft het weinig zin om een lokale weersverwachting te volgen. Van zaterdag op zondag komt er trouwens meer aaneengesloten sneeuwval aan voor Livigno e.o.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Dank je @Roel. Beetje gokken blijft het altijd natuurlijk. Maar dan wel zo goed mogelijk gokken. Ga ma of di beslissen voor het paasweekend en de week daarna. Valt het uiteindelijk tegen, verkassen we weer (voordeeltje van een caravan ;)) Denk aan beginnen in Solden en dan even afwachten of het rond de pasen nog ergens losgaat. Lekker centraal gelegen. Of, als de vooruitzichten zo blijven direct op Livigno te gokken ;)

Edwin van Riel

@evr66

mag je met de camper door de Munt La Shera tunnel?

*bericht bewerkt door dan58 op 11 apr 2019 11:30

Born to run. B.S.

Liggenj 4 campings in Liviugno, dus ik neem aan van wel ;). Zal het voor de zekerheid natuurlijk navragen wanneer ik ga boeken.Autotrein (Vereina) in CH was geen probleem in ieder geval.

Edwin van Riel

@dan58 Ik zie zo op maps alleen hoogtebeperking op 3.60, zou goed moeten gaan.

null

Edwin van Riel

@evr66

mag je met de camper door de Munt La Shera tunnel?

dan58 op 11 apr 2019 11:28

Ja dat is geen enkel probleem, kom al wat jaren in Livigno en zie met enige regelmaat campers door de tunnel gaan.

Groeten, Harald

zelfs de bussen rijden erdoor, dus zal een camper geen probleem zijn

Volgens camping geen probleem inderdaad. Ff paar dagen afwachten nog op het weer

null

Edwin van Riel

Gisteren, zaterdag, kaiserwetter in Livigno.
Vannacht 10 cm verse sneeuw, nu sneeuwt t lichtjes. Pistes liggen er prachtig bij.

Born to run. B.S.

Gisteren, zaterdag, kaiserwetter in Livigno.
Vannacht 10 cm verse sneeuw, nu sneeuwt t lichtjes. Pistes liggen er prachtig bij.

dan58 op 14 apr 2019 08:33

Beter kan bijna niet. 😉 Geniet er van en vergeet geen fotootjes te plaatsen. @dan58

Bla, bla, bla.

Geniet er van!

Edwin van Riel

Lukt niet zo goed, zeer veel last van rug en heup zodat nivo op schaalmention="2165"] @Gigi[/mention] zakt naar 3. Met bus 3uur(drie!!!) vast gestaan voor tunnel Shera, om je tong af te bijten. Slaapbus laatste dag voor afreis afgelast, DUS hele nacht zitten…gebroken.
Denk dat ik nieuwe hobby moet zoeken…tafelvoetbal of zo 🤕

*bericht bewerkt door dan58 op 14 apr 2019 10:14

Born to run. B.S.

Oei, dat is wat minder. Maar met niveau 3 kan je je ook nog amuseren hè.😉 Hopelijk gaat het spoedig beter. 👍

Bla, bla, bla.

Verdomme @dan58

Edwin van Riel

@dan58 hoe is het nu? Kun je alweer genieten van de sneeuw daar? Heel benieuwd hoe het is. De sneeuw lijkt nu vrij snel weg te smelten, maar er ligt nog genoeg? Hoe zijn de lagere pistes?

Plaats een reactie