Almenwelt Lofer, 26-01 en 13-02-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Almenwelt Lofer en Lofer

Österreichs schönste Schialm, zo noemen ze zich in Lofer. Op een goed half uur van luchthaven Salzburg en de snelweg en een kwartiertje van de Duitse grens vind je dit familie-, herintreder- en oudere skiër-vriendelijke gebiedje. Het skigebied krult zich om de Grubhörndl en ligt in de noordelijke schaduw van de Loferer Steinberge, net als Waidring overigens. Dit zorgt voor een behoorlijke sneeuwval bij een nordstau, want dit is het eerste echte obstakel dat de neerslagwolken dan tegenkomen. Volgens eigen zeggen 46 kilometer aan pisten, maar ik heb het sterke vermoeden dat er wel een tiental vanaf kan. Ik was in ieder geval in twee uur op drie pistes na overal vanaf geweest… Dat had ook te maken met de kwaliteit van de pistes, en die was top. Goed geprepareerd en overzichtelijk.

null

Moeilijke pistes tref je hier eigenlijk niet aan. Skiroute twaalf kan pittig zijn als er al een tijd niets aan is gebeurd, en later op de dag is het eerste stuk van dalafdaling 13 ook werken en opletten. Om op de alm te komen moet je met twee gondels omhoog. Deels omdat het dorp slechts op 600m hoogte ligt, en deels omdat er flink wat horizontale meters worden gemaakt om op de Loferer alm te komen. Als niet-skiër kun je hier trouwens ook goed uit de voeten. Bij voldoende sneeuw ligt er een groot langlaufnetwerk, maar ook wandelen rondom de Alm is prachtig. Er zijn voldoende wandelpaden en het is allemaal behoorlijk goed aangegeven. Doorlopen naar het middelstation is een eitje, en als je wilt kan je via een weg/wandelpad ook makkelijk door naar de alm zelf. Op de alm vind je hutten genoeg, maar ook op de afdaling richting het dal kun je bijvoorbeeld bij de Hasenstall een schnaps scoren.
null
Een veelbelovende dag!
null
Wat een heerlijke strakke snelweg onder de Family Express.
null
Je vergist je niet, dit is een vlakke glijweg. Wel snowboardfähig.
null
Nog erg goede sneeuw. In het midden de Family Express en op de achtergrond de Schwarzeck.
null
Bovenop de Schönbühel was om half tien nog bijna niemand geweest…
null
Toegang tot het Märchenwald (Sprookjesbos). Stel je daar niet te veel van voor.
null
Vanaf de Grubhörndl richting het Märchenwald.
null
Uitzicht op Lofer en St. Martin vanaf uitzichtspunt Grubhörndl. Met 1650m het hoogste punt van het gebied. Maar hoog genoeg om met knikkende knieën de telefoon vast te klemmen en een vingertje op de kiek te zetten.
null
Dit is 'm dan, die Grubhörndl. Je komt per lift tot op zo’n 100 meter van de top.
null
Pfoeh, wat druk! Logisch, want dit is een zwarte piste die met een sleeplift wordt ontsloten. Sla de 10 juist daarom niet over, want deze brede racebaan ligt er de hele dag perfect bij!
null
Op weg naar het dal kom je langs P3; strategisch aan de piste en officieel startpunt voor de tourskiërs.

Buiten de weekenden en vakanties is het hier niet al te druk. Heerlijk dus om op je gemak rond te skiën of te boarden. Er is een oefenliftje in het dal, maar de lessen verzamelen zich bij de Loferer Alm. Hier is het dus een drukte van jewelste en is het zaak de aandacht erbij te houden. Er zijn vele hutten die bijna allemaal over een mooi terras beschikken, maar ik vond de nieuwe Kechtalm er echt uitspringen. Niet de goedkoopste, maar je kreeg er wel waar voor je geld. Bovendien was er het beste uitzicht van alle hutten met een bijna 360 graden panorama. Enige nadeel is dat de Schwarzeck een zuidhelling is en dus al vroeg op de dag zacht wordt. Toen ik er in januari was kon je de eerste tekenen van zachte sneeuw al voor elven zien, en in februari skieden we al voor de lunch door een zacht buckellandschap.

Grootste pluspunt vond ik de gemoedelijkheid van het gebied, de bezoekers en het personeel.
Grootste tegenvaller vond ik het aantal pistes en de variatie daarin. Je bent er echt snel door, en alle afdalingen parallel aan de Family Express zijn erg vlak waardoor dat meer als een serie brede paden aanvoelt. Dat maakt het aantal afdalingen waar je een beetje op techniek naar beneden moet nog minder dan het al is.

Wat mij betreft zeker de moeite van een bezoekje waard. Voor families met jonge kinderen en/of meerdere generaties die niet zo veel skiën prima voor een week, voor de wat meer doorgewinterde wintersporter een prima daguitje op een skisafari.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 04 jan 2021 15:39

Leuk verslag! Lijkt me een prima gebiedjes om met beginners een lang weekend heen te gaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Inderdaad, maar houdt rekening met behoorlijke wachttijden bij de gondels in de weekenden. Beneden sta je al snel 20 minuten en op het middenstation meer dan een half uur voordat je boven bent…

Bedankt voor je verslag van Almenwelt Lofer en De Steinplatte !

Wij jong gezin met opa en oma (beginnende skiërs) zitten met kerst in Lofer en willen het afwisselen met De Steinplatte.
Weet je toevallig hoelang het duurt om van het bergstation Lofer naar het bergstation van De Steinplatte te komen?

@Michaelwi Te voet is het een flinke wandeling! Ik zou niet halverwege de dag wisselen als ik jullie was, maar gewoon de ene dag op de ene plek en de andere dag op de andere. Vanaf het dalstation in Lofer rijd je in een kwartiertje naar het dalstation in Waidring en vice versa. Zonder wachttijden ben je binnen tien minuten bovenop de Steinplatte, en naar de Loferer alm duurt een kleine twintig minuten (of dik kwartier, afhankelijk hoe je het bekijkt). Dalafdaling Lofer doe je met kleine kinderen al gauw meer dan twintig minuten over. Tel je alles bij elkaar op, duurt het minimaal een uur, maar ben je wat minder vlot dan kan je gerust anderhalf uur bezig zijn.

@Michaelwi Te voet is het een flinke wandeling! Ik zou niet halverwege de dag wisselen als ik jullie was, maar gewoon de ene dag op de ene plek en de andere dag op de andere. Vanaf het dalstation in Lofer rijd je in een kwartiertje naar het dalstation in Waidring en vice versa. Zonder wachttijden ben je binnen tien minuten bovenop de Steinplatte, en naar de Loferer alm duurt een kleine twintig minuten (of dik kwartier, afhankelijk hoe je het bekijkt). Dalafdaling Lofer doe je met kleine kinderen al gauw meer dan twintig minuten over. Tel je alles bij elkaar op, duurt het minimaal een uur, maar ben je wat minder vlot dan kan je gerust anderhalf uur bezig zijn.

Bennie op 3 mei 2017 21:20

Haha sorry ik bedoelde natuurlijk met de auto.
Bedankt voor je reactie en informatie!

Plaats een reactie