Métabief, 26 december 2010

Dit onderwerp gaat over de bestemming Métabief

Op de terugweg van Pila in the Sky (Aosta, Italië ) zijn we op 26 december 2010 één dag gaan skiën in Métabief. Dit skigebied ligt in het Jura-gebergte in Frankrijk.

De condities zijn goed op de plekken waar de wind geen vrij spel heeft. Maar op de top van de Morond (1420 m) ligt slechts 5 cm sneeuw en schraap je bij het uitstappen van de stoeltjeslift over de steenslag.

Het uitzicht over het Meer van Genève en de Alpen is echter overweldigend mooi.

Op 17 december op de heenweg naar Italië zijn we hier ook wezen kijken en waren tegen sterk gereduceerde prijzen de enige 2 pistes (groen en rood) waar sneeuwkanonnen staan opgesteld open. Vreemd genoeg lag in de Jura in december 2010 amper sneeuw terwijl in de rest van Europa dikke pakken lagen. Ook in januari en februari 2011 zijn dit de enige twee pistes geweest die opengesteld waren.

Op 26 december waren de prijzen veel lager dan normaal, omdat niet het gehele gebied open was gesteld. Vanaf de top van de Morond konden drie verschillende afdalingen worden gemaakt met een adembenemend uitzicht.

Het is mooi en rustig skigebied en qua grootte vergelijkbaar met Winterberg. Via de Zwitserse snelwegen is de reistijd naar de dichtstbij zijnde skigebieden in de Alpen ca. 1,5 uur reistijd vanuit Metabief.

Dit is de webpagina van Métabief:
http://www.tourisme-metabief.com/pages.php?idMenu=39&idS…

Het gebied heeft op dit moment in ieder geval veel meer pistes en liften open dan dat ze dat op welk moment dan ook vorig seizoen hebben gehad ;)

Zojuist Metabief bekeken. Dat ziet er wel beter uit dan Winterberg maar wat een naam.

Mijn theorie over weinig sneeuw aldaar:

Net iets te warme lucht vanuit het westen/noordwesten. Eerste stuwing volgt dan bij de Jura. Lucht koelt wel af maar niet genoeg voor sneeuw. Pas bij de Alpen valt alle neerslag als sneeuw er uit. En dat continueerde die winter.

Met dank aan Loel, uhh Roel.

Ik was gezakt voor theoretisch weerkundig examen bij Roel. Dus ik geef je het voordeel van de twijfel.

Toch vroor het vorig jaar het daar regelmatig, maar wel zonder sneeuwval. Het grote probleem van Métabief is dat ze nauwelijks sneeuwkanonnen hebben om kunstsneeuw te maken. Ze moeten het daar echt van de ‘real thing’ hebben.

Haha, leuk dat dit gebied(je) hier ter sprake komt zeg! Toen ik een paar jaar geleden voor mijn uitwisseling een half jaartje in Besancon studeerde ben ik hier een keertje heen geweest!! Vond het een leuk gebiedje hoor, met zwarte piste, en afdalingen tussen de bossen. Goedkoop ook en totaal niet toeristisch! Alleen halverwege stonden we opeens op het grint en het gras ;-)
Maar toen toch een dagje heerlijk kunnen skien!
In de winter toen wel dikke pakken sneeuw gehad daar in Besac. En in het voorjaar 25 graden! Prachtige streek…

Goedkoop is dit gebied zeker. Wij hebben toen met z’n drieën geskied voor ik geloof in totaal € 20,- (dagkaart, 2 x € 7,50 + 1 x € 5,00), omdat maar de helft van het gebied open was.

Ik ben tot nu toe geen skigebied tegengekomen wat z’n prijzen reduceert bij een niet volledige openstelling.

Normale dagpasprijzen zijn zoals in Sauerland € 20,2o voor volwassenen en € 16,50 voor kinderen.

Als er een dik pak sneeuw ligt is het ook mooi back-country skiën.

Jura altijd mooi ;-) heb er leren skien…

Dat viel inderdaad op dat er heel veel beginners beneden bij het dorp op de oefenpistes waren.

Maar ook als beginner kun je de stoeltjeslift naar de top (Morond, 1420 m) nemen en via een skiweg (groene afdaling) afdalen tot aan het dorp. Bij de onderstaande video begint de afdaling eerst over een rode piste en wordt op 3.00 minuten de afslag naar de skiweg genomen. Neem je echter rechtdoor de rode piste verder naar beneden, dan is dit het gedeelte tot aan de oefenpistes waar de enige sneeuwkanonnen van het gehele gebied staan.

Bij deze video is de volledige afdaling vanaf de top tot het dorp in beeld gebracht:

Plaats een reactie