begin van het einde voor Obersaxen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obersaxen Mundaun

Begin van het einde voor Obersaxen?
http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=47663&a…

Ga er rustig voor zitten. Weer zo’n mooi voorbeeld waarom veel skigebieden in CH hopeloos achterlopen. Ruzie tussen aandeelhouders die de geldpot voor investeringen leegplukken.

De situatie is intussen dusdanig, dat de toezichthouder verboden heeft om de liften in bedrijf te nemen.
http://www.srf.ch/news/regional/graubuenden/auftakt-zur-somm…

The older I get, the better I was

Begin van het alpinforum topic goed doorgelezen? De liften mochten begin juli alsnog voor het zomerseizoen starten, omdat Laax personeel ter beschikking had gesteld. ;)

http://www.srf.ch/news/regional/graubuenden/obersaxen-kann-s…

Er is niet echt ruzie tussen de aandeelhouders. Het probleem is dat de leiding van het bedrijf (de directeur is tevens advocaat en notaris) steeds ruzie maakt, incorrect met personeel omgaat en het Mundaun gedeelte van het skigebied laat verslansen (sluiting van pistes / slechte preparatie). Dit zorgt voor ontevredenheid onder gasten en het personeel. Die worden dan ook flink onder druk gezet. De vroegere directeur van Mundaun was voor overname door Obersaxen dan ook erg goed voor z’n skigebied, maar werd na de overname genadeloos aan de kant gezet. Bovendien worden de aandeelhouders van Mundaun nog eens benadeeld, omdat ze geen dividend meer krijgen, terwijl er wel dividend aan de aandeelhouders van het Obersaxen gedeelte wordt uitgekeerd.

Kortom: De problemen stapelen zich op en de directie zorgt voor ontevredenheid. Het wordt tijd dat er een investeerder komt die de boel op orde gaat brengen. Als men het in de zomer al niet voor elkaar krijgt om personeel voor slechts drie liften te krijgen, hoe zal dat dan in de winter moeten? Laax zal haar personeel beslist nodig hebben en niet kunnen verhuren.

en dan is er nog niets gezegd over een jaarlijkse betaling van 100.000 CHF …

maar dat gezegd zijnde, ook in Oostenrijk & Italië zijn er de nodige liftgezelschappen die in zo’n situatie zitten … het is en blijft gewoon een harde business.

Begin van het alpinforum topic goed doorgelezen?

Ja, maar vervolgens iets te snel en onzorgvuldig geschreven ;)

Blijft als een paal boven water staan: het is daar een doorlopende strijd, de benodigde verbeteringen worden niet gedaan, en degenen die de boel daar verprutsen zijn voorlopig niet weg.
Want wie zou het willen kopen, van deze verkoper (lijkt me lekker onderhandelen met zo’n figuur) en voor welke prijs?

Het is een erg mooi gebied, maar op deze manier gaat het naar de knoppen. Eeuwig zonde.
De consequente tegenwerking van de groene maffia is al genoeg tegenwind. Maar met binnen het bedrijf zulke vrienden, heb je geen vijanden meer nodig.

The older I get, the better I was

[quote]
De consequente tegenwerking van de groene maffia is al genoeg tegenwind.

Menno op 3 aug. 2013 10:20

In het ene land is er te veel groene ‘maffia’ en in andere landen is er te weinig groene ‘maffia’ :)

Het is een erg mooi gebied, maar op deze manier gaat het naar de knoppen. Eeuwig zonde.
De consequente tegenwerking van de groene maffia is al genoeg tegenwind. Maar met binnen het bedrijf zulke vrienden, heb je geen vijanden meer nodig.

Menno op 3 aug. 2013 10:20

Het was een mooi gebied en qua natuur en liften blijft het nog steeds mooi, maar het pisten aanbod en preparatie schijnt inmiddels zo belabberd slecht te zijn dat ik andere skigebieden in die regio nu meer prefereer. Obersaxen was eens m’n favoriete skigebied… Overigens ligt de slechte preparatie van de pistes niet aan de apparatuur, want de nieuwste snowcats schijnen voorhanden te zijn, maar worden domweg niet gebruikt…

Het is ook te gek voor woorden dat een advocaat en notaris ook nog zo even heel skigebied kan leiden. Dat is voor de grote van Obersaxen absoluut onmogelijk. Vervelende is wel dat zo’n kerel precies de mazen van de wet zal kennen en zijn positie kan uitbuiten.

Ik was er afgelopen winter in de krokusvakantie en kan niet zeggen dat in het algemeen de pistes slecht geprepareerd waren. Ik kom ook vaak in de zomer in dat gebied. Wat me opvalt is dat het een gebied is waar heel veel Zwitsers komen. Er zijn heel veel vakantiewoningen maar er staat bijna niets te huur: allemaal privé-eigendom dus en die mensen komen toch wel. De gastvrijheid is soms niet erg groot. De attitude van veel medewerkers in horeca, bij de skischool, de skiverhuur en bij de bergbanen leek ons te zijn dat ze het allemaal voor lief nemen: de mensen komen toch wel. Da’s gevaarlijk natuurlijk. Tegelijkertijd vonden wij het een verademing om in een relatief rustig skigebied zonder poespas te skiën.

Ze zien het in Obersaxen-Mundaun zelf inmiddels wel zonnig in, met plannen voor investeringen in twee stoeltjesliften. Met name het plan om de Gischniga-sleeplift te vervangen door een stoeltjeslift lijkt mij erg goed.
http://www.suedostschweiz.ch/wirtschaft/bergbahnen-obersaxen…

Hoewel er wel een strafvervolging ingesteld zal worden wegens het zonder aanwezigheid van een gekwalificeerde toezichthouder in bedrijf nemen van een stoeltjeslift. Die situatie is overigens allang weer opgelost nadat de baan enige dagen had stilgestaan. De Schilthornbahn heeft kennelijk een maand zonder dergelijk toezicht gedraaid!
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/Bundesamt-zeigt…
En ik denk toch niet dat iemand hier zal zeggen dat dat het begin van het eind van de Jungfrau-regio is…

Plaats een reactie