Ook leuk voor beginners?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obersaxen Mundaun

Ik ben opzoek naar een mooi, relatief rustig, skigebied. Ik las over Obersaxen Mundaun en dat lijkt me wel een mooi gebied. Is het ook goed geschikt voor echte beginners? :-)

Hoi Tamara,

Dat is lastig te zeggen. Aan de ene kant heeft het skigebied zeker voor de beginnende skiër het één en ander te bieden, maar het is wel redelijk beperkt. Het is meer een gebied voor de gemiddelde skiër tot de wat verder gevorderde. Experts hebben mogelijkheden in off-piste terrein, maar ook daarvoor is het skigebied niet echt super geschikt.

Het gebied is inderdaad erg mooi en behoorlijk groot. Daar kan je je prima een paar dagen vermaken. Zeker als je je skipas ook nog kan gebruiken in het nabij gelegen Disentis, Sedrun en Brigels.

Obersaxen Mundaun is overigens een gebied waar je wel de weg moet kennen. De pistes en op een uitzondering na zijn de liften prima in orde. Alleen de piste markering is zo slecht, dat je bij mist makkelijk off-piste kan geraken en kan verdwalen. Niet alleen pistes eindigen ook in een dorp met een lift. Soms moet je met een bus terug, als je niet bent geïnformeerd.

Wees er wel van bewust dat dit skigebied onbekend is onder Nederlanders en dat het als ‘buitenstaander’ moeilijk is om een goede accommodatie te vinden. Het skigebied wordt gedomineerd door Zwitsers die de mooiste accommodaties elk jaar ver van te voren reserveren. In het deelgebied van Mundaun wordt overigens Reto-Romaans gesproken.

Persoonlijk behoort Obersaxen tot één van mijn liefelijks skigebieden. Een mooi boeren skigebied met typische Zwitserse uitstraling en met prachtige vergezichten. Doch het heeft zo z’n minpunten als je niet bekend bent en/of échte beginner bent.

Hey Frank,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zo te horen een fantastische plek! Maar… Obersaxen is dan misschien niet helemaal geschikt voor mij. Maar zeker een mooi gebied dat ik zal onthouden voor als ik wat beter kan skien en wat meer bekend ben. ;-)

Tamara

Tamara,

Ik deel de visie van Frank niet. Obersaxen is een mooi gebied ook voor echte beginners. Ik ben hier een aantal jaren geweest met VMBO leerlingen ( 4 de jaars) en daarvan was het merendeel echt beginner. Zij konden na een paar dagen flink oefenen op een verantwoorde manier zelfstandig afdelingen maken. De maand maart is super rustig , geen wachttijden en ook geen doldrieste "gevorderden" die de mooie , brede pistes onveilig maken.
Kortom , als je een plekje kan vinden dat is wel lastig niet te veel eisen stellen helpt ook, een goed gebied om skien te leren en nog jaren lang terug te komen.

Nou ja, ik heb toen ik dit een half jaar geleden geschreven heb, heb ik niét beweerd dat er niks voor beginners is, maar wél dat het gebied daarvoor ‘te beperkt’ is. Van de circa 120 kilometer aan pistes is slechts 50% blauw, waarvan de meest beste / mooiste varianten rood zijn. Uitstekende off-piste mogelijkheden even daargelaten. In principe zijn er dan veel meer skigebieden te vinden die veel geschikter voor beginners in het algemeen zijn. Obersaxen Mundaun is helaas daarin te beperkt, waar vooral de blauwe pistes zich ‘ophopen’ rondom Cuolm Sura en Meierhof. De helft van het skigebied wordt voor beginners als het ware afgekapt.

Plaats een reactie