Poeder skiën Noorwegen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Myrkdalen

Beste forumgangers,
Wat is het beste gebied om poeder te skiën in noorwegen? Waar valt gemmideld het meeste sneeuw?
MVG,
Jan

Je skiet het beste poeder daar waar het dumpt. Beetje kort door de bocht, maar uiteindelijk komt het daar op neer.

When life gets too complicated.... SKI

ik bedoel, GEMIDELD. Zoals rogier als zegt is roldal een paradijs. Maar is dat echt de enige?

Hier zijn de gebieden in Scandinavië (grotendeels in Noorwegen) die wepowder op hun site heeft
http://wepowder.nl/playgrounds#filter:eyJtYWluUmVnaW9uIjpbIj…
Vraag anders ook even op het WePowder forum wat de beste bestemming voor jou is (met jou eisen)

Gang is alles

Als je echt poeder wilt skiën en tips wilt krijgen ben je bij Wepowder aan het juiste adres.

De gemiddelde hoeveelheid sneeuw die ergens valt is minder van belang als je alleen voor de poeder gaat trouwens.

When life gets too complicated.... SKI

Er moet net een verse dump liggen, dus weerberichten in de gaten houden. Off piste is in Noorwegen vrijwel overal super te doen, rustig en relatief veilig. Prachtig om daar eens geweest te zijn, al haalt het qua hoogteverschil het natuurlijk niet bij de Alpen/Dolomieten.

- Skiboarder - Revel8

Ik vind de stelling ‘relatief veilig’ ietwat gevaarlijk. Zorg er in ieder geval voor dat je in het bezit bent van een lawine 3-eenheid (pieper, schep, sonde) en dat je kennis van zaken hebt. Heb je dat niet ga dan met een gids op pad.

When life gets too complicated.... SKI

Noorwegen heeft heel wat goede spots. Hemsedal (schneeloch), Oppdal, Norefjell, Røldal, Strandafjellet, Raudalen, en heel wat Noordelijker Tromsø en de Lyngen Alps. In Narvik en Riksgransen zijn volgens mij ook nog wat liften te vinden. Wat ook een hele goede is, is Are in Zweden. Maar wat @Alex zegt, denk in de eerste plaats om je veiligheid. Zorg voor een 3-eenheid, en dat je maatje die ook heeft, én jullie in staat zijn elkaar te redden. Een goede hoogtekaart misstaat ook niet. En al zijn de bergen lager, heeft dit niets te maken met relatief veiliger. Het lawinegevaar is op bepaalde hellingen op 1000 meter net zo groot als op 4000 meter. Daarom: werk eerst aan je kennis!

It's all about the turns duuuuuude!

Als je echt iets wil proberen wat je bijna nergens kan vinden is de tandradbaan in Gaustatoppen. Hier kun je van bijna 1900m naar bjina 200m hoogte skien (bij voldoende sneeuw). Deze trambaan heet Gaustabanen. Ze zetten je op de top af. Je hebt verschillende afdalingsmogelijkheden. Neem wel een gids want er zijn veradelijke routes. hier de link: http://gaustabanen.no/
@arjen5 klopt inderdaad klimaat op 1000m is gelijk aan ongeveer 2500m in oonstenrijk. Narvik en Riksgransen zijn echt legendarisch nog eentje ter aanvulling: Bjorli deze pakt alle sneeuw van de oceaan storingen, maar lijkt qua temperatuur meer op het binnenland. Maw veel sneeuw. Bjorli staat vaak, en Røldal altijd, in de top van de sneeuwhoogtes. Met Norefjell ben ik niet helemaal met je eens. Ben ik al vaak geweest. Maar is echt gemiddeld met z’n sneeuwhoogtes. Daarbij is een groot gedeelte boven de boomgrens en heeft last van veel wind waardoor er heel weinig ligt. wel leuk gebiedje. Ik zou Hemsedal mijden vanwege de enorme populariteit. Veel poeder is heel snel verspoord.

Ja, je moet zeker niet in Hemsedal zijn in het weekend…

It's all about the turns duuuuuude!

Ik ben het qua Tromsø en Lyngen niet helemaal eens met Arjen. Echte poederdagen zijn zeldzaam. Sneeuw is er doorgaans wat zwaarder en is onder invloed van temperatuurswisselingen en wind vrij snel karton, sastrugi of triebschnee. Daarbij is er maar één liftje in Tromsø (waar je niet buiten de piste mag) en is Lyngen (geen liften) een gebied waar je veel kennis, kunde en ervaring nodig hebt.

Klopt @RoyH, het zijn ook eigenlijk geen skigebieden. Wél gebieden waar ik graag eens zou toeren… Maar ja, das misschien toekomst. Volgens mij, schiet me nu te binnen heeft Zweden wel in het noorden nog wat one-liftwonders. Namen weet ik niet uit m’n hoofd…
Maar Tromsø en Lyngen liggen niet echt gunstig dan? Ik heb me er ook niet echt in verdiept, in wat freeride films en blogs hier en daar zie je ze nog al eens langskomen. Wat een voordeel is natuurlijk dat je er laat in het seizoen (lees: bijna zomer) nog terecht kan. Mocht je zin hebben.

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5: Ik heb altijd wel zin. Komt dus goed uit dat ik er woon :-)

Tromsø ligt wel gunstig voor de hoeveelheid sneeuw, maar de meeste sneeuw valt hier bij een temperatuur rond het vriespunt, wat meestal geen poeder, maar sneeuwballensneeuw oplevert. Ook fijn om in te skiën natuurlijk. Het is wel zo dat door de temperatuurswisselingen en de wind (meer bij de kust dan landinwaarts), de sneeuw vrij snel verandert van samenstelling. En dat levert niet altijd de beste skiomstandigheden op.

Grof gezegd (want lokale afwijkingen komen veel voor): in het zuidwesten aan de kust (Vestlandet, waar Voss en Røldal liggen) heb je veel neerslag, maar vaak meer gesatureerde sneeuw en meer invloeden van weer en wind. Meer landinwaarts (v.a. 50-100 km, bijv Østlandet) heb je minder neerslag, maar is de sneeuw wel fijner van structuur (en dat blijft ook wat langer zo). De meeste Noorse skigebieden liggen in Østlandet.

@RoyH Vet man, waar woon je dan precies? En hoe daar terecht gekomen?

Ok bedankt voor de info. :-) Hoe kom je daar trouwens aan een goed lawinebericht? In het Engels? Het komt er dus op neer dat je met westelijke stroming de meeste sneeuw hebt…

It's all about the turns duuuuuude!

Ik woon in Tromsø, daarheen verhuisd vanwege werk.

Engelstalige lawineberichten vind je hier: http://www.varsom.no/en/Snow-avalanche/
Vier keer per week (ma/wo/vr/za), maar ik dacht dat ze naar elke dag gingen.

Ik plan mijn routes altijd met deze kaart: http://skredkart.ngi.no/

Een westelijke stroming komt vanaf de zee en neemt inderdaad relatief warme (vochtige) lucht mee die neerslaat op de bergketens. Maar in het noorden kan het ook flink spoken door polaire storingen, zoals eind maart dit jaar, toen een dump van een paar dagen achter elkaar een flink aantal (spontane) lawines opleverde. Op Kattfjordeidet (waar een weg loopt van Tromsø naar Sommarøy) loste er een lawine over een lengte van twee kilometer. Het heeft een aantal weken geduurd voor de weg weer sneeuwvrij gemaakt was.

Provincie Troms (waar Lyngen in ligt) is qua lawines overigens de provincie met de slechtste reputatie in Noorwegen. Afgelopen seizoen zes doden (van de acht in NO), het jaar ervoor zeven. Wat volgens mij duidelijk maakt dat een opmerking als "vrijwel overal (…) relatief veilig" niet erg gepast is.

van 6 doden in 2012 waren zoizo 5 van slechts een lawine. Het waren zwitsers die een franse gidsen in een kom gingen met stukken die steiler waren dan 40 graden, lawinegevaar 3. Het terrein was een terrain trap, en het weer bericht was negatief. Al met al er ging in de voorbereiding al heel wat mis.

@martijn…: Nee hoor, zeven lawinedoden in 2012. Vijf (Fransen met gids) op Sorbmegaisa en twee op Middagstinden (ca 200 m boven Tverrfjellvannet), Kvaløya. http://www.ngi.no/no/snoskred/Ulykker/

De breukvlakken op Sorbmegaise lagen op stukken van 32 en 36 graden. Maar goed, dat stuk is inderdaad een terreinval, waarom de gids die route nam, is me een raadsel.

Afgelopen jaar trouwens nog een opmerkelijk ongeluk met een Oostenrijkse dame. Ze was met een groep (met gids) op Storhaugen en zakte bovenop door een corniche (hoewel de gids duidelijk de grenzen waar wel en niet te komen had gemarkeerd).

@RoyH ik heb dat stuk ook gelezen ja, Dat het breekt bij een vlakkere helling ok. Het gaat er natuurlijk erom dat je vooraf al deze route goed plant. Dat is toch ook een deel van de voorpret dacht ik zo. maar dat vond je zelf ook al geloof ik.

Tja ze wilde een foto maken las ik, maar het is dus op dezelfde bergrug als dat andere ongeluk. leuke berg…

Lees ook maar eens over een Deen die van kirketaket gevallen bij Åndalsness.(2009).
Identiek ongeluk.

Absoluut, de planning van de gids op Sorbmegaisa was compleet onbegrijpelijk. Zelfs de alternatieve routes (dus niet in de kom naar beneden) gaan nog over stukken van 35 graden.

Die van Kirketaket had ik nog niet gelezen, dank. Apart dat het beide keren om buitenlanders onder leiding van gidsen ging. Ben je als toerist dan zo enthousiast (of wil je zoveel mogelijk "bang for the buck" ) dat je dat wat je verteld is in de wind slaat?

Ik ben trouwens benieuwd waar de ideeën van vragensteller Jan nu naar uitgaan n.a.v. de tips hierboven.

Trysil noorwegen doen!
altijd goede sneeuw leuk gebied maar neem wel een zak met geld mee
ben er nu 4 jaar achter elkaar weekend gweest TOP!

Wat ik van Trysil heb gelezen, dat het een puist in een polder is. Wél het grootste skigebied qua km piste, maar qua poeder een antibestemming. En ik denk dat er veel dagjes publiek komt uit Oslo, dus druk.

It's all about the turns duuuuuude!

WePowder rating van trysil is ook een 1/5 :P

Gang is alles

@arjen5 trysil niet heel erg druk pistes zijn lekker breed en allemaal tussen de bossen zowat

Plaats een reactie