Is obertauern te klein voor een week?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obertauern

Ik ben aan het denken om naar obertauern te gaan half maart.
Echter lees ik dat het ski gebied soms wat tegenvalt vanwege de korte afdalingen en je het eigenlijk in een dag wel gezien kan hebben?

Ik ga wel minimaal 3 hele dagen les nemen dus dan maakt de grote van het gebied niet zoveel uit, maar de rest van dagen wil ik wel wat leuks kunnen skiën.

Ps de keuze voor obertauern is omdat het halfmaart is en het een sneeuwzeker gebied lijkt maar zonder gletsjer, mijn ervaring met een gletsjer is is dat die vaak dicht zijn.
Vorig jaar:
LAAX 5 dagen dicht (mijn gehele ski vakantie daar)
Zermatt van de 10 dagen vorig jaar en dit jaar 50% dicht.
Saas-fee van de 5 dagen, 3 dagen dicht.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ja als je veel km maakt is het niet heel groot nee. Maar in de buurt liggen ook een paar mooie skigebieden die ook een bezoekje waard zijn. Bvb Fanningberg, heel klein maar echt een juweeltje. En dan het grotere Grosseck Speiereck, ook mooi gebied. En eventueel nog de Katschberg. Genoeg te skien daar.

Je kan je er zeker een week vermaken, maar na een 3tal dagen voluit skiën heb je het als gevorderde wel gezien natuurlijk.

Je kan als gevorderde het gebied zeker op 1 dag doorkruisen, het gebied is niet heel groot, maar het blijft toch redelijk gevarieerd, oa omdat je de taurnrunde in beide richtingen kan doen.

Hangt dus wel een beetje af van je niveau, beginners die nog les nemen kunnen zich zeker een week bezighouden in het gebied.

Je kan ook eventueel 1 of 2 dagen 1 van de kleinere gebieden vlakbij proberen, zitten dacht ik op dezelfde pas.

Half maart, is de periode dat de sneeuwhoogte het hoogste is van het hele winter seizoen.
Als je aan de start (eind november begin december) of einde (april) van het seizoen gaat, logisch dat je dan voor de meest sneeuwzekere bestemmingen kiest. Maar half maart?

De afdalingen zijn inderdaad aan de korte kant omdat het hoogteverschil nogal klein is. Niet doordat de top hoog is (dat is het niet) maar omdat het skistation (het is geen dorp) hoog ligt, vandaar ook sneeuwzeker.

Als je in die hoek wilt skieen, zou ik lekker een ander dorp kiezen. Het is namelijk ook nog eens flink duur. Bijvoorbeeld Katschberg.

*bericht bewerkt door Onnem op 29 dec 2018 12:37

The older I get, the better I was

Ik ben beginner tot iets gevorderd… Dus lijkt me een goede keuze dan.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Het is toch niet erg om de pistes een paar keer per vakantie te doen?! Zeker niet als beginner tot iets gevorderde skiër. Gewoon doen.

Mr. Slow

Idd, als beginner tot iets gevorderd zal het imo zeker wel voldoende zijn.

Je kan je daar prima een week vermaken . Zeker als beginnend gevorderde Het zijn niet de meeste km piste. Maar wat @elisabeth101 al aangeeft in de buurt zijn nog meer skigebieden.

Ik vind het skigebied inderdaad niet fantastisch, en erg klein aanvoelend. Dat gezegd hebbende, als je toch niet zo gevorderd bent en lekker gaat lessen hoeft het allemaal niet zo groot. Je kunt eventueel de Lungo skipas nemen; kost nog geen 2 tientjes meer voor 6 dagen en met name in St. Margrathen (Aineck) / Katschberg heb je dan een mooi gebied om als licht gevorderde uit de voeten te kunnen. Korter bij liggen Großeck-Speiereck en Fanningberg. Die laatste past ook goed, maar houd daar rekening met een enkele sleeplift voor de leuke pistes.

Kies dan toch een ander, groter, gebied. Tis dan half maart, dan zijn alle gebieden sneeuwzeker

Ik kan werkelijk geen enkele logica bedenken, die de relatie legt tussen de behoeften van de topic starter en Obertauern.

Medio maart is de meest sneeuwzekere periode van het hele seizoen. Dus geen enkele reden om in een tekentafel dorp hoog in de bergen te gaan zitten.

Als je in die hoek wilt zitten, zou ik eerder keizen voor Rohrmoos of Schladming.
Extreem sneeuwzeker, authentiek, groter dan Obertauern en leuker skigebied.
Rohrmoos zit je ook OP de piste dus ski-in-ski-out.
Minder overlopen door Hollanders dan het vlakbij gelegen Flachau etc. Als kosten een rol spelen: denk dat je tov Obertauern al vlot 30% bespaart op pensionkosten.

*bericht bewerkt door Onnem op 29 dec 2018 19:49

The older I get, the better I was

@Onnem je hebt sneeuw en sneeuw de reden om eventueel voor obertauern te kiezen is dat het de kans op slush verminderd.
Ik haat slush 😁. En obertauern kwam via via op mijn radar zeg maar.
Ik ga de andere gebieden bekijken bedankt.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Half maart mag de sneeuw dan wel goed zijn, maar de kans op +10 is ook levensgroot. Dus de keuze voor een hoog gebied is dan niet vreemd.
Ik ben afgelopen maart in Obertauern geweest. Het voelt idd niet groot. Ik zou ook zeker de gebieden in de buurt van bezoeken. Ze hadden wel een mooie boardercross.

Misschien nog ter overweging: vanaf 24 maart is er een skitestevenement, dat heet Alpenglühen. Dan ski je de heke dag met een groep en een skileraar op jouw niveau. Het is geen echte les, maar als je alleen bent best leuk.

ik denk dat er hier toch een paar al maart 2017 zijn vergeten. Toch heel veel gebieden waar het na de middag gewoon pap was toen, en veel lage gebieden die gewoon groen waren. Dus dan is Obertauern toch echt wel een pak zekerder.

Er zijn hier al wel eens (levendige) discussies geweest mbt Obertauern.

De nadelen zijn uiteraard dat het niet extreem groot is (maar dat weet je gewoon, je hoeft dit gebied uiteraard niet te gaan vergelijken met pakweg L3V) en dat de pistes niet super lang zijn. Vergevorderde km vreters hebben hier dan ook weinig te zoeken voor een ganse week.

Maar een beginner zal zich hier echt wel een hele week goed vermaken.

Het is idd een hoteldorp, maar wel levendig, door oa de goede apresski hangt er echt wel een leuke sfeer in het dorp.

En duur? Je betaalt in Obertauern echt niet meer dan in veel andere gekende gebieden in Oostenrijk voor een deftig pension of 3*/4* hotel.

*bericht bewerkt door Denis op 29 dec 2018 20:15

Bedankt voor alle reacties. Obertauern is opgeschoven tot april voor een short ski.

Kon een hele goede deal krijgen in Fiss, en heb deze geboekt.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

@MountainHugger Wanneer in april? De laatste weken draaien daar vaak maar 3 liften…

Dat weet ik niet zeker word gecombineerd met reis naar de marken in Italië, het wonderschone monsampolo del tronto.
Bedankt voor de info!

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Na de pasen zou ik dan één van de gletschers adviseren, of Ischgl.

De liften is alleen de laatste week, meen ik. Maar ik zou idd in april niet meer naar Obertauern gaan.

Ja word waterskiën dan zo laag…

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Begin april zou geen probleem moeten zijn, de wat verder oostelijke ligging merk je wel hoor. Slush in de middag, maar waterskiën zeker niet.

Nog genoeg tijd om me daar druk om te maken… bedankt voor alle input.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Verwijderd

*bericht bewerkt door Slim op 05 jan 2019 15:31

Begin april, ik zou lekker wachten en last minute de op dat moment beste bestemming boeken. Plek zat, geen enkele reden om je nu al vast te leggen.

*bericht bewerkt door Onnem op 05 jan 2019 16:35

The older I get, the better I was

Plaats een reactie