Obertauern en Haus Ennstal / Schladming

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obertauern

Rond de Paasdagen in 2019 moest ik naar Oostenrijk voor het werk. Maar op de Paaszondag ligt alles stil in Oostenrijk dus dan blijft er niets anders over dan te gaan skieën. Die dag heb ik besloten om naar Obertauern te gaan (21 april) omdat daar alle liften nog open waren en er lag meer dan voldoende sneeuw. In de ochtend was het nog redelijk druk op de pistes maar in de middag was er geen hond te bekennen terwijl de condities formidabel waren. Verreweg het grootste deel van de Oostenrijkers zitten dan even op het terras in de zon en daarna zijn ze foetsie. Het was akelig stil in het skigebied: niemand in de liften, pistes leeg en geen muziek vanuit de verschillende eettentjes. Vanuit het dal komt het geluid van de eerste motoclubs die de pas doorkruisen.

null

Eerste foto van de dag nadat ik de Grünwaldkopfbahn heb gepakt.

Ik begin die dag aan de Tauernrunde en de S7. Uiteindelijk doe ik deze rondes heen en terug en in totaal heb ik dan 110km geskied. Vooral de piste 26 is erg mooi maar alleen jammer dat de stoeltjeslift Gamsleitenbahn 2 erg traag is anders had ik deze piste misschien vaker gedaan. De skiroute 4d is die dag echt niet te doen want stijf bevroren en ik sla al snel rechtsaf terug naar de piste.

null

Strava gegevens van die dag

null

De trage Gamsleitenbahn 2 met zijn mooie zwarte piste

null

Zicht op Obertauern op deze schitterende dag

null

In de ochtend

Op 2de Paasdag ben ik in de ochtend gaan skieën bij Planai. Ik moest in de middag echt aan de slag dus ik kon niet de hele dag benutten. Het was al druk op de parkeerplaats bij de Hauser Kaibling. De laatste dag dat dit skigebied zijn liften open had want het winterseizoen was ten einde. Ook hier hetzelfde tafereel: in de ochtend gaan de Oostenrijkers skieën en daarna is het leeg. Nu moet ik wel zeggen dat het 's middags ook wel erg warm werd. Niet alle liften waren ook open maar in ieder geval meer dan genoeg om een leuke voormiddag te hebben. Hauser Kaibling en Planai waren open die dag en je kon niet naar het dal toe skieën want daar was het groen. Het laagste punt wat bereikt kon worden was de Hofi-Express 1. Ook vandaag weer prachtige blauwe luchten en pistes die er perfect bij liggen. Nu verbaasde mij ook een ding: het was druk op de parkeerplaats maar ook hier rustige pistes. Het was wel drukker bij de Alm6er waar een parcours was uitgezet voor kinderen. Bij de Planai 1 was men al volop bezig om de boel te verbouwen zodat er in de volgende winter een nieuwe gondel geplaatst kon worden. Terug in het dal bij de parkeerplaats stonden dissen waar al een deel van het liftpersoneel de afsluiting van het seizoen aan het vieren was.

null

Zicht op het groene dal

null

null

Mooi verslag! Obertauern staat op mijn lijstje. Ben er eigenlijk nog nooit geweest omdat het geen deel is van skiamade kaart.

Plaats een reactie