Geen Olympische Spelen voor Innsbruck

Dit onderwerp gaat over de bestemming Innsbruck

Gisteren is er in Tirol een referendum geweest over de kandidaatstelling van Innsbruck voor de Olympische Spelen in 2026. In heel Tirol kon gestemd worden, maar de uitslag is negatief uitgevallen. Er komen geen nieuwe Olympische Spelen naar Innsbruck nadat ze al in 1964 en 1976 gastheer waren. Opvallend: 53,6% van de stemgerechtigden in Tirol was tegen, en maar liefst 67,4% van de Innsbruckenaren zelf. Minder opvallend is dat de bevolking in wintersportplaatsen als Sankt Anton en Sölden massaal voor was.

null

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Is er ook iets bekend over de argumenten van de voor- en tegenstanders? Die van de voorstanders kan ik wel bedenken trouwens, maar waarom wilden de tegenstanders niet? Te duur?

Verkwisting van geld, het geldschuif-imago van het IOC en zorgen over terrorismedreiging/veiligheid en de kosten die ermee samenhangen. Meer specifiek ook de onzekerheid over de plek waar ze de sporters zouden gaan huisvesten.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Referendum.Ze doen wat het volk wil 👍
Kan je van Nederland niet zeggen.Referendum graag maar als de uitkomst ons niet aanstaat doen we gewoon wat we willen.En leggen de uitkomst naast ons neer.Goed zo Nederland.(grapje)

Ik kan alleen over Sankt Anton oordelen.Ik begrijp wel waarom deze plaats zo hoog scoort.Daar zitten jonge enthousiaste mensen (Ik ken een aantal persoonlijk en weet daardoor hoe het gaat) die geen dag voorbij laten gaan om deze activiteiten naar het dorp te halen.De gemeente maakt daar ook echt marketing/PR budget voor vrij.
Met in het achterhoofd het succes van de WM 2001.
Nieuwe liften
Nieuw station incl. Verplaatsen van tracé trein van centrum dorp naar de rand van het dorp.Waardoor het dorp wat dat betreft veel leefbaarder is geworden .
Nieuw sportcentrum
Nieuw park
Nieuwe piste
Nieuw zielcentrum ook te gebruiken voor plaatselijke en regio wedstrijden

Merendeel betaald door het Rijk en de provincie.

Gemiste kans denk ik

Referendum.Ze doen wat het volk wil 👍
Kan je van Nederland niet zeggen.Referendum graag maar als de uitkomst ons niet aanstaat doen we gewoon wat we willen.En leggen de uitkomst naast ons neer.Goed zo Nederland.(grapje)

Hooykaas op 17 okt 2017 11:58

@Hooykaas
Het begint er steeds meer op te lijken dat Oostenrijk toch echt het beloofde land is. ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Referendum.Ze doen wat het volk wil 👍
Kan je van Nederland niet zeggen.Referendum graag maar als de uitkomst ons niet aanstaat doen we gewoon wat we willen.En leggen de uitkomst naast ons neer.Goed zo Nederland.(grapje)

Hooykaas op 17 okt 2017 11:58

Referenda werken dan ook niet. Ingewikkelde vraagstukken en dan “ja” of “nee”. Terecht dat het wordt afgeschaft.

Referendum.Ze doen wat het volk wil 👍

Kan je van Nederland niet zeggen.Referendum graag maar als de uitkomst ons niet aanstaat doen we gewoon wat we willen.En leggen de uitkomst naast ons neer.Goed zo Nederland.(grapje)

Hooykaas op 17 okt 2017 11:58

Referenda werken dan ook niet. Ingewikkelde vraagstukken en dan “ja” of “nee”. Terecht dat het wordt afgeschaft.

DSvier op 17 okt 2017 16:07

Zo lang het maar over onderwerpen gaat waar je ook wat over kan vinden, is een referendum prima. Oekraïne was natuurlijk vooral omdat het kon, sleepwet gaat al wat beter vwb onderwerp maar een referendum is vooral geschikt voor wat lokalere aangelegenheden nmm.

😃 Dat zijn gevaarlijke uitspraken 😃@Shane 😃
Het klopt voor mij inieder geval wel als ik s’morgens om 9.00 uur alleen op de ligt bevroren Piste sta met de opkomende ochtend zon in mijn gezicht met alleen een paar vogels om me heen en een gekregen kosteloze skipas.👍

… en een gekregen kosteloze skipas.👍

Hooykaas op 17 okt 2017 16:18

Ouwe Hollander!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@DSvier in Zwitserland werkt het wel.
Hoe was het ook weer Ja /Nee
Europese grondwet.
Nee toch Ja
Er zijn op dit Forum best slimme mensen die me dat kunnen uitleggen.

@DSvier in Zwitserland werkt het wel.
Hoe was het ook weer Ja /Nee
Europese grondwet.
Nee toch Ja
Er zijn op dit Forum best slimme mensen die me dat kunnen uitleggen.

Hooykaas op 17 okt 2017 16:25

Zwitserland is Zwitserland.

Ik zie vooral mislukkingen. Kijk eens wat een ramp het VK over zich afgeroepen heeft met Brexit.

Je overvraagt mensen gewoon.

Laten we even on-topic gaan en hier geen politieke discussies over referenda gaan voeren…

Click. Click. Peace

Laten we even on-topic gaan en hier geen politieke discussies over referenda gaan voeren…

Rogier op 17 okt 2017 16:54

laten we daar over stemmen!!

On topic. Vaak eindigen de gebieden waar de spelen waren met grote verliezen en dure voorzieningen die niet meer gebruikt worden. Geen slecht idee om dat risico niet te nemen.

Maar stel je gaat dit gewoon groot opzetten en bestaande faciliteiten gebruiken in de Alpen? Dus niet alles rondom Innsbruck te bouwen maar verder te kijken dan je neus lang is risico te verspreiden qua vervallen over een tijdje… Gebruik meerdere gebieden die dan kunnen investeren in bepaalde activiteiten… De reistijd valt over het algemeen wel mee als je zorgt dat de infrastructuur op orde is.

https://www.kijkmagazine.nl/mens/olympische-spelen-156-proce…
@Tim - het probleem is dat de kosten vaak mooier worden voorgespiegeld dan dat ze in werkelijkheid zijn. Voor tegenstanders is dat een hele makkelijke stok om mee te slaan.

Daar komt bij dat het om een zeer groot bedrag gaat, veel overlast en weinig zekerheid over wat erna mee gaat gebeuren. De Winterspelen zijn daarbij wel minder gevoelig daarvoor omdat het om minder vaste hallen gaat.

Maar, de grootste kosten worden deels gevraagd door het IOC. Slaapplekken, belastingvoordeel voor spelen, reclame restricties (nadelig voor plaatselijke economie)

Dan ziet de lokale inwoner liever geld op korte termijn besteed worden aan beter vervoer, ziekenhuizen etc…

De IOC is hier trouwens wel van op de hoogte en kijken wat te doen en er aan te veranderen. Die balen dat alleen de echt grote steden de Os wil organiseren en steden daar net onder (zoals Hamburg en nu ook Innsbruck) de spelen afwijzen.

Kortom je idee is leuk maar zal heel heel goed moet worden uitgewerkt.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Maar stel je gaat dit gewoon groot opzetten en bestaande faciliteiten gebruiken in de Alpen? Dus niet alles rondom Innsbruck te bouwen maar verder te kijken dan je neus lang is risico te verspreiden qua vervallen over een tijdje… Gebruik meerdere gebieden die dan kunnen investeren in bepaalde activiteiten… De reistijd valt over het algemeen wel mee als je zorgt dat de infrastructuur op orde is.

Tim. op 17 okt 2017 18:28

@Tim Ze keken verder dan Innsbruck alleen.
Tyrol: Innsbruck, Igls, Kühtai, St. Anton am Arlberg, Hochfilzen, Seefeld, zelfs Paznauntal (Ischgl) ging enkele wedstrijden moeten organiseren.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Olympische Spelen etc; dat is anno 2017 toch meer voor ontwikkelingslanden, oliemaffia en ander gespuis?
St.Anton is m.i. helemaal niet beter geworden van de WK2001. Het is er vooral lelijk van geworden.

Mijn tent ligt al opgeslagen op de hooi
zolder.
Ik laat me deze keer niet uit de tent lokken. @Winderkammer 👍😃😃

Voor wat er gebouwd is in Sankt Christoph heb je helemaal gelijk.
Onbegrijpelijk afschuwelijk.

Olympische Spelen zijn al decennia lang een commercieel gedrocht. Dat economisch niet te rechtvaardigen valt.
Inmiddels moet je als land meer dan een miljard investeren, met de zekerheid dat je negatief draait.
Zelfs als je de commerciële waarde van zo een mega evenement, super positief berekend kost het nog steeds bakken met geld.
Om maar te zwijgen van de olympische dorpen, die nauwelijks nog een doel hebben na de spelen, de stadions die na de spelen een bizarre overcapaciteit hebben.
Ik snap dat ze in Tirol geen trek hebben in het litteken dat de Olympische Spelen achterlaat.

De olympische winterspelen in Turijn hebben Italië als wintersportland toch wel op de kaart gezet. En kijk eens naar Barcelona, daar is het toerisme ook gaan boomen na de olympische spelen.

-Tirol hoeft niet echt meer op de kaart gezet als wintersportbestemming (en dat van Italie is kletskoek)
-In Barcelona willen ze ondertussen van de toeristen af. Net als in Amsterdam, dat ook kandidaat was voor 1992.
Met andere woorden: Met of zonder Spelen, het maakt niets uit!
Bull-Shit-Marketing!

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 19 okt 2017 22:04

@Frank9 Met Barca noem je misschien wel de uitzondering op de regel, voornamelijk te danken aan een moderniserings-slag van de infra structuur in de stad. Maar bij Turijn zet ik wel me vraagtekens, bekender bij het grote publiek misschien.
En als ik kijk naar Tirol, wat valt daar nog extra te halen voor het toerisme, een paar nieuwe liften bij olympische pistes. Een overschot aan hotelkamers of een tekort aan andere faciliteiten.
In mijn beleving: Too much money for way Too less profit

Referendum.Ze doen wat het volk wil

Zolang er geen opkomstplicht is en de uitslag niet 50+ % van het aantal stemgerechtigden weergeeft, zegt het niets.

51% (uitslag) van 30%(opkomst) is voor … Echt waar?

Nee, want slechts 15.1% van de stemgerechtigden is voor.
De rest (84.9%) is of tegen of heeft geen mening, en dat is toch echt wat anders dan voor.

Referenda:
Brood en spelen voor het volk wat niet wil begrijpen hoe een parlementaire democratie met een coalitie/oppositie model werkt.

Terecht dat het op de nominatie staat om te worden afgeschaft.
Nu de ‘gekozen burgemeester’ nog.

Rob

@DSvier in Zwitserland werkt het wel.
Hoe was het ook weer Ja /Nee
Europese grondwet.
Nee toch Ja
Er zijn op dit Forum best slimme mensen die me dat kunnen uitleggen.

Hooykaas op 17 okt 2017 16:25

Zwitserland is niet te vergelijken met NL, niet alleen vanwege het politieke stelsel, ook vanwege de mentaliteit van het volk. De Zwitser denk veel meer aan het collectieve belang dan de ‘what’s in it for me’ denkende Nederlander. Daarbij is het Zwitserse referendum heel anders van opzet als NL

Verder heeft NL een ‘raadgevend referendum’, dus de naam zegt het al: Raadgevend.
En een ‘raad’ hoef je nu eenmaal niet op volgen.
Of het nu over politieke issues of over de advies 130 in Duitsland gaat.

Rob

Sion/Wallis was de afgelopen jaren al vaker kandidaat. Steeds verloren. Boden de stijve Zwitsers te weinig steekpenningen?
En gaan ze het nu wel krijgen bij gebrek aan concurrentie?
1 Milliard campagnegeld…geloof dat ik Wallis voortaan maar ga boycotten. Want daar kunnen ze beter nieuwe sneeuwinstallaties en liften van bouwen, in het bijzonder in de 4V, pal boven Sion…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 20 okt 2017 10:24

Plaats een reactie