Waar is Le Mur Suisse

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

Hallo allemaal,

over 1,5 week gaan wij met 4 man naar Chatel… gelukkig ligt er inmiddels sneeuw. Ik heb twee vragen:

  1. Wat is een mooie lange afdaling in het gebied?
  2. Waar kunnen wij Le Mur Suisse vinden?

Groeten en bedankt voor jullie reacties!

Hoi Chris,

Le Mur ligt in Avoriaz, de piste noemt als ik het goed heb chavanette. Dus je zal een grote skipas moeten nemen om daar te geraken. Als je vervolgens toch de grote pas hebt zou ik je aanraden om zeker eens de moeite te nemen om naar morzine te gaan (met de gondel naar beneden een 5a10min wandelen of het treintje nemen en dan met de gondel terug omhoog) daar is het namelijk erg mooi om te skien!

Grts Rob

Hallo Rob,

bedankt voor je reactie. Bedoel je dan met de Gondel bij de rode pijl omlaag en bij de Gondel met de gele pijl weer omhoog?

null

Ik zet hem op de to-do-list!!

Ik Heb Chavanettes nog niet gevonden. Maar neem aan dat er genoeg mensen rondlopen die het mij straks kunnen uitleggen.

De muur is inderdaad bij de Chavenette lift, tussen Avoriaz en Les Crosets. Vanaf Châtel kan je dan het beste via Pré La Joux - Les Lindarets - Avoriaz richting Chavanette. Ben zelf overigens geen grote fan van de afdeling, maar ben dan ook geen bugels fan.

Helaas in PdS weinig lange afdelingen (gering hoogteverschil). Mooie lange afdeling; qua scenery Le Grand Paradis (uithoek van het gebied, vlakbij de muur), de 2e helft hiervan is echter vooral glijden en bijprikken. Qua uitdaging; vamaf top Grandes Combes lift (Avoriaz) de afdaling richting Les Prodains. In de hoek bij Chamossiere (Morzine/Les Gets) zijn ook nog wat lekkere afdalingen.

King of the hill

Om bij de Mur te geraken dien je boven Avoriaz de lift Chavanette te nemen. Deze zet je af op Le Pas (de Chavanette).
Vanaf daar is het de oranje piste naar Zwitserland. Dit geeft aan dat deze piste te moeilijk wordt bevonden om in de gebruikelijke kwalificaties – groen, blauw, rood en zwart, op volgorde van moeilijkheid – te passen.
Ik hoop dat je goed kunt skiën want dat ga je nodig hebben want deze piste is enorm steil (een hellingsgraad van ca. 50 graden) en heeft na het vallen van nieuwe sneeuw hobbels tot wel 2 m hoog. Succes en veel plezier!

Bedankt Mark en Vincent, ik heb hem gevonden. Ben zelf ook geen bugels-fan, hopelijk valt het nog mee met de bulten. Maar wil hem toch een keer gedaan hebben als ik daar toch ben.

Ik zet je tips op mijn lijstje!

Ik had zelf al even de kaart bekeken en dacht dat het wel een aardig eindje was om van Chavanette helemaal tot in Morgins te skiën.

Is het eigenlijk een beetje te doen om van Chatel bij Chamossiere te komen? Of betekent dat je 's ochtends vroeg daarheen moet, even de top aantikken en dan plankgas weer terug om de aansluitingen te halen?

Vanaf daar is het de oranje piste naar Zwitserland. Dit geeft aan dat deze piste te moeilijk wordt bevonden om in de gebruikelijke kwalificaties – groen, blauw, rood en zwart, op volgorde van moeilijkheid – te passen.
Ik hoop dat je goed kunt skiën want dat ga je nodig hebben want deze piste is enorm steil (een hellingsgraad van ca. 50 graden) en heeft na het vallen van nieuwe sneeuw hobbels tot wel 2 m hoog. Succes en veel plezier!

Vincent1980 op 29 dec 2014 12:30

Ik ben wel een gevorderde skiër, maar als je het op deze manier vertelt… krijg ik toch een beetje zweethandjes ha ha ha!!

Is het wel te doen voor snowboarders?

Chris ja ivm die gondels dat klopt.
Verder kan ik me volledig aansluiten bij mark.

Ahhh, duidelijk!!! Het is meer de conditie van de piste dan de steilheid ervan die het lastig maakt. Ik ski gelukkig, maar voor een boarder lijkt me dit helemaal verschrikkelijk!

@Chris, wacht maar tot je boven staat en aan je afdaling gaat beginnen. Ik durf te wedden dat je weer zweethandjes krijgt. Hahaha.

wacht maar tot je boven staat en aan je afdaling gaat beginnen. Ik durf te wedden dat je weer zweethandjes krijgt. Hahaha.[post] Vincent1980 op 29 dec 2014 12:57

Ha ha ha, ik zal aan je denken als ik daar boven sta, met natte handjes en een nat ruggetje van angstzweet…

Op foto of video lijkt het altijd minder steil dan in het echt hè.

Ja precies!! Maar vooral doen!
Life begins when you step out of your comfortzone!!

Het duurt wel even voordat je naar beneden kan kijken, dan is er vaak geen ‘turning back’ meer mogelijk :) Andere tip: eet rustig een broodje bovenaan de muur en kijk naar alle zenuwachtige en twijfelende wintersporters, ja ik ga, nee toch niet, of toch wel… prachtig schouwspel! Neem in ieder geval een bekertje warme chocolademelk bij het kleine ‘kioskje’ onderaan de muur, bijkomen met mooi uitzicht!

Ik heb hem een paar keer gedaan met uitstekende sneeuw, dan is het goed te doen voor een gevorderde wintersporter. Bij slechte condities (lang geen vers en slecht zicht) wordt het denk ik wel een stuk zwaarder.

Vanaf Châtel naar Chamossiere duurt wel even, maar vooral als je met de bus direct naar Pré La Joux gaat dan is het prima te doen, en kan je nog wel wat afdalingen doen in die hoek en een broodje eten. Voor 14:30 moet je daar wel weer weg zijn.

King of the hill

@MarM als je van Chatel naar Chamossiere wilt, raadt je dan aan om via SuperMorzine te gaan of via Les Prodains?

''Powder to the people''

Het duurt wel even voordat je naar beneden kan kijken, dan is er vaak geen ‘turning back’ meer mogelijk :) Andere tip: eet rustig een broodje bovenaan de muur en kijk naar alle zenuwachtige en twijfelende wintersporters, ja ik ga, nee toch niet, of toch wel… prachtig schouwspel!

Ha ha ha, zie het helemaal voor me!! Zit ik daar heel stoer met mijn broodje… krijg ik geen hap meer door mijn keel. Het klinkt toch steiler dan die video hierboven doet vermoeden…

@MarM als je van Chatel naar Chamossiere wilt, raadt je dan aan om via SuperMorzine te gaan of via Les Prodains?

Bij Les Prodaines met de skibus bedoel je?

@AMONIVES uiteindelijk moet je sowieso via de Pleney (Les Gets) kant van Morzine (vanaf daar óf de Pleney lift nemen óf met de bus richting Nyon). Dan heb je dus inderdaad 2 opties vanaf de top van de Lindarets lift:

  1. Afdalen richting Avoriaz en bij het dorp rechts aanhouden (de ‘boulevard’ pakken). Dan kan je in 1 keer door (stukje klunen) naar onderaan Les Prodains (via blauwe Crôt piste) en daar de bus pakken naar Morzine (Pleney).

  2. Langs snowpark en Proclou afdaling naar Seraussaix lift. Die pakken en vervolgens afdalen naar Super Morzine cabine. Vervolgens moet je ook nog lopen of het treintje nemen.

Ik denk dat je het beste via Les Prodains kan gaan, dat is wel afhankelijk van de frequentie van de skibus (volgens mij gaat die vrij regelmatig). Ook terug is dit denk ik de beste optie. Vanaf Super Morzine moet je anders ook nog de Zore lift pakken. De Proclou lift is wel nieuw dit jaar, maar via de Les Prodains cabine kan je met de Tour lift snel aan de Lindarets kant geraken.

King of the hill

Ha ha ha, zie het helemaal voor me!! Zit ik daar heel stoer met mijn broodje… krijg ik geen hap meer door mijn keel. Het klinkt toch steiler dan die video hierboven doet vermoeden…

Een helling van 50 graden is best steil :)

Een helling van 50 graden is best steil :)

Vincent1980 op 29 dec 2014 14:48

Klopt en als ik dan de filmpjes op YouTube zie, dan denk ik echt bij sommige mensen 'Wat doe je daar in vredesnaam? :-D Mensen die in ploeg de afdaling beginnen…

Ja heel bijzonder. En toch komt het merendeel toch heelhuids beneden.
Toen ik erboven stond ben ik heel snel omgedraaid. Ik beleef weinig plezier om met snowboard deze afdaling te maken. Ik koos ervoor om de lift naar beneden te nemen en te kijken naar de helden op de Mur.
Zo ieder zijn ding :D

Dat snap ik. Met een snowboard lijkt me dit niet te doen, tenzij je de gelukkige bent die er de eerste dagen van het seizoen naar beneden mag.

Ik laat weten of ik heelhuids beneden ben gekomen en hoe het was!

@chriskraima succes! filmpjes worden gewaardeerd ;)

King of the hill

Ik ben er paar jaar terug met een snowboard vanaf gegaan. Ik zal je zeggen, het was roetsjen, stilstaan, naar de andere kant springen, roetsjen, enzovoort… Voor snowboarders lijkt het me daarom makkelijker; van kant springen en een stukje roetsjen. Ik zag een aantal skiërs helemaal klem staan. Vanaf ruim de helft wordt het minder stijl en kan je 'm goed finishen. Kan je mooi weer op je lijstje zetten :D

Kan je mooi weer op je lijstje zetten :D

:D Dat is het hele doel. Hoe we naar beneden komen maakt niet uit, als hij maar op het lijstje komt ha ha!

Weten jullie toevallig of je in de buurt daar ook een leuke lange roddelbaan/sleebaan hebt?

Dit soort pistes zijn leuk, maar helaas zijn er teveel mensen die hem zonodig op hun lijstje willen zetten…
Met alle respect, maar ik begrijp het niet goed dat mensen met onvoldoende techniek zich daar toch aan wagen. Enkel en alleen om thuis te kunnen blaten dat ze daar naar beneden gekomen zijn.
Afdaling Les Arcs naar villaroger is er ook zo een (hoewel wat minder steil)
Begrijp me niet verkeerd, ik gun eenieder zijn plezier, maar als ik sommige mensen zie skiën vraag ik me sterk af wat precies hun definitie van plezier is…

Hallo allemaal,

over 1,5 week gaan wij met 4 man naar Chatel… gelukkig ligt er inmiddels sneeuw. Ik heb twee vragen:

  1. Wat is een mooie lange afdaling in het gebied?
  2. Waar kunnen wij Le Mur Suisse vinden?

Groeten en bedankt voor jullie reacties!

chriskraima op 29 dec 2014 10:00

Ook nog een antwoord op je eerste vraag:

Vanaf Pointe de Mosette kan je helemaal naar Morgins skien/boarden. Een behoorlijk lange piste die erg mooi is. Op een gegeven moment wordt het wel een vlak bospad die voor snowboarders nog maar net te doen is, maar de piste is altijd erg rustig. Halverwege in een scherpe bocht naar rechts zit een heel leuk ouderwets hutje. (waar je overigens niet kan pinnen)
De Didier Defago-piste die begint bij Pointe de L’au en halverwege op de eerder genoemde piste uitkomt is ook erg tof.

Een andere lange piste is vanaf Point de Vorlez boven Avoriaz helemaal naar Ardent voorbij Les Lindarets. In het begin rood, daarna blauw. Er zit een vlak stuk in, maar die is geen probleem met een beetje vaart.

O ja, de rode piste vanaf Chamossiere in het gebied van Morzine is een heerlijke knalpiste.

als je zo de piste pakt zoals degene op de video dan kan je beter met de lift gaan. om helemaal van links naar rechts te gaan is rondom belachelijk imo. Ja het is redelijk steil, niet zo steil als de harakiri in mayrhofen , maar een pak meer moguls, dus imo lastiger dan de harakiri.
Dat er niet veel (ikzelf inclusief) niet in een ruk daalt snap ik wel maar toch enkele moguls achter elkaar pakken en dan even tot rust komen en ademen lukt toch makkelijk…
Op een snowboard is dit gekke werk, daar begin ik niet eens aan en neem ik mooi de lift naar beneden…

Moed verzamelen om de Muur te doen kostte deze snowboarder een jaar of vier… Al had de snowboardleraar bedacht dat ik na een jaar of twee ook wel beneden zou komen. Inmiddels ben ik een paar keer heelhuids beneden gekomen, wel altijd met veel sneeuw. Denk dat ie voor boarders inderdaad makkelijker is vanwege de mogelijkheid tot roetsjen, en de onmogelijkheid in de spagaat te komen door de buckels… ;)

Mocht je daarnaast een funparkliefhebber zijn, is The Stash bij Avoriaz niet te missen. Funpark volledig opgebouwd uit natuurlijke materialen. (m’n lievelings)

Setting forth in the universe

Ik vond de Muur minder lastig dan ik had verwacht. Natuurlijk is het voor beginners geen doen, maar als je op de meeste zwarte pistes comfortabel beneden komt, en niet bang bent voor een paar buckels, dan kun je je er wel aan wagen.

Running against the wind

Doe aub alléén de Muur als je goed kunt skiën. Natuurlijk geeft het leedvermaak voor de toeschouwer die in de lift de mensen naar beneden ziet stuntelen. Er is echt maar een enkeling die er op een goede en mooie manier van afkomt.
Ik heb het te vaak mis zien gaan: als je valt en eenmaal begint te glijden, komt er geen end aan, met alle gevolgen van dien. De Muur is echt erg steil, met vaak enorme bulten. Ik ben een goede skier en ik kom al 10 jaar in dat gebied, maar ik doe het niet! Te veel risico!
V.w.b. de lange pistes, die zijn er echt wel! Zoals de afdaling vanaf pointe de mosette. Die is echt gaaf met veel afwisseling. Vanaf de tete du Linga is ook een mooie, vanaf Torgon of in Avoriaz of, enfin te veel om op te noemen. Ook een gave lange afdaling is de Coupe du Monde.
De rondtochten zijn ook prima te doen. Het hele gebied is niet in één keer te bestrijken, maar er zijn verschillende dagtochten mogelijk om, vanuit elk punt in het gebied, overal te komen.
Veel plezier!

Plaats een reactie