Pareltjes PdS/Avoriaz [Last minute tips!]

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Hallo iedereen,

Morgen vertrek ik met de Sunweb bus (gezellig ;-)) naar Avoriaz. We verblijven in Antares. Wij gaan voor de eerste keer naar PdS en zijn nog op zoek naar wat specifieke tips voor komende week. We zijn snowboarders met een gemiddeld niveau, houden van spelen op de piste (butteren, sidehits, etc), maar zijn ook niet vies van een corduroy piste in de ochtend om te carven. Wie weet hebben jullie mooie tips voor dit gebied, wat er op papier erg goed uit ziet.

Om wat gerichter informatie te krijgen, hier een aantal vragen die in mij opkomen:

  1. We proberen drukte te vermijden. Wat zijn de rustigere pistes die de moeite waard zijn om te bezoeken in een drukke week zoals komende week?
  2. Ik zie en lees dat de runs naar Lindaret (langs de Stash, zogenaamde Star Wars run) aangeraden worden, ook op dagen met minder zicht. Welke pistes zijn nog meer aanraders voor mistige dagen?
  3. Welke pistes zijn lekker om in de ochtend overheen te carven (breed, niet te steil en vaak goed geprepareerd)?
  4. Wat zijn must-do's qua pistes? Lange pistes/tochten vinden we leuk om te doen, zoals vanuit Flaine naar Sixt via de Cascade of de Frommes abfahrt in Serfaus.
  5. Welke stukken in PdS kunnen we het beste ontwijken? Vlakke plateau's, drukke delen in het gebied, vervelende liften, …
  6. Is er een mogelijkheid om in de avond bijvoorbeeld te Rodelen in Avoriaz of andere toffe dingen te doen?
  7. Ik lees van alles over koetsen, paarden, sneeuwscooters en pistebullies die je naar Avoriaz moeten brengen. Is dit over het algemeen ook zo als je met een bus aankomt? Wie heeft hier ervaring mee?

Overige tips zijn ook welkom! Ik heb er in elk geval zin in.

  1. Jaren geleden met Bizztravel bus naar Avoriaz en ook in Antares. Antares is het hoogste gebouw in Avoriaz. Verbinding naar centrum met meerdere interne liften in andere flats. Opzich prima en mooi uitzicht. Ook ski in en ski out.

Je komt aan met de bus bij de parkeerplaats van het dorp, dat licht een goed eind buiten centrum. Vanaf daar werden we in Pistenbully met container achterop geladem en dan in 10 minuten naar antares. LET OP: Pas op je hoofd in deze container, er zit geen vering in en iemand had een goede snijwond in haar voorhoofd aan dit ritje overgehouden.

In antares is een onbeveiligd hok waar je je troep achterlaat terwijl je gaat skiën.

Veel plezier!

  1. Alles in die kom daar is voornamelijk tussen de bomen, dus nog goed zicht bij mist. De Prolays piste is te gek voor side hits!

  2. Als het niet te druk is: een rondje Avoriaz - Chatel - Morgins - Champoussin - Les Crosets - Avoriaz. Zorg wel dat je de pas voor het hele gebied hebt, anders zit je al snel klem. ;) Beetje doorboarden, maar moet lukken lijkt me. Wel wat sleepliften aan de Zwitserse kant. Je kan ook richting Morzine, beide pistes bij de Chamossiere zijn te gek (rood en zwart). Verder weet ik het daar niet zo goed, net te ver vanaf Zwitserland.

  3. Vanaf de Mossettes terug Frankrijk in is een lang blauw pad, hier snelheid houden (en goed waxen!) helpt enorm, en sla voor het laatste stuk af naar links ipv direct naar Les Lindarets, anders wordt het geheid steppen. (Dan pak je een extra lift en kom je boven in Avoriaz uit. Dat stuk is vaak druk omdat er vier liften + het funpark samenkomen!)

Zoiets? Ride on!

Setting forth in the universe

Als je iets zoals de Cascades zoekt moet je zeker de Grand Paradis (Zwitserland) eens doen. Er is ook een leuk restaurantje in het begin van de piste.
En de piste Didier Defago (zwart) naar Morgins. Als je liever geen zwarte neemt kan je iets verder doorskien richting Champoussin en dan kan je het zwarte stuk overslaan en is het een blauwe.
Je kan ook de Tovassière naar Morgins nemen, een hele lange blauwe door het bos, maar die is op de duur wel wat eentonig. Op die piste moet je wel op gang blijven, want er zijn redelijk vlakke stukken in.
Wel opletten dat je optijd terug in je eigen vallei bent. Van Chatel naar Avoriaz is op skies maar een kort stukje maar langs de baan is het behoorlijk ver, dus hele dure taxi.
Als het heel mistig is kan je bv ook de makkelijke pistes richting super Morzine doen od idd alles rond les Lindarets.

*bericht bewerkt door Errant op 02 mrt 2019 19:54

Als snowboarder zou ik de defago piste links laten liggen. Begin is leuk, maar daarna eindeloos pad richting Morgins.

Pistes rondom pre la joux vind ik erg leuk. En vanuit Avoriaz naar les lindarets door naar ardent vind ik een erg leuke piste door de bossen. The Stash is ook leuk als je wat wil freestylen.
Pistes rondom les crosets vind ik ook zeker de moeite waard, maar inderdaad de weg terug volgas blijven gaan. Met geprepareerde pistes en goede wax red he het net, ik januari met veel sneeuwval moeten we wel wat lopen.

Met slecht weer, lekker door de bossen van Morzine.

Bedankt voor de reacties! Ik ga de tips de komende dagen opvolgen. We zijn er bijna!

Zoals Tiny-M vermeldde de pistes rond Pre la joux zijn erg leuk en Morzine Les Gets vond ik ook wel de moeite waard.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 03 mrt 2019 09:24

Plaats een reactie