Route naar Portes du Soleil

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Is er toevallig iemand die in de afgelopen dagen de route naar Portes du Soleil heeft gereden? Het liefst de route naar Morzine. Ik zou graag willen weten of de wegen goed begaanbaar zijn door de sneeuw etc. Alvast bedankt!

Ik rij deze route jaarlijks diverse malen. Nog nooit problemen gehad. De wegen zitten vrij laag (volgens mij maximaal op 900 mtr).
Maar goed, laat iemand reageren die hem net gereden heeft…

Ze zijn er vrij goed met sneeuwruimen. Ik zou me alleen zorgen maken tijdens en vlak na extreme sneeuwval. Winterbanden en kettingen zijn wel aan te raden vlak na sneeuwval.

Ik zat in Avoriaz (1800 meter) en had geen problemen toen ik na sneeuwval weer naar huis reed. Ik had wel beter kettingen om kunnen doen, dat weer wel… Dan moet het lager gelegen Morzine wel meevallen.

Wel opletten hoe je erheen rijdt, er gaat een mooie route via Zwitserland en Chatel, maar die gaat over een smalle bergpas. Via Frankrijk of via Geneve zit je op brede laaggelegen wegen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik kom net thuis van de terugreis, het was perfect te doen. Alle wegen waren schoon, alleen bij Montreux een aantal gladde wegen!

We hebben de route onder het meer van Genève gereden, via Châtel durfde we niet aan.

Ik (Vera) rij met 4 meiden alleen met oud en nieuw naar Chatel. Ik heb winterbanden en geoefend met de sneeuwkettingen. Toch blijft het "gedoe" en rij liever een weg waar de kans groter is dat ik geen sneeuwkettingen hoef om te doen. Welke weg kan ik het beste nemen? Via Thonon of via de pas Morgins ?

Thonon is veiliger.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dag,

Wil je schrijven weerom Thonon veiliger is?

Via de Morgins-pas is eigenlijk toch nooit een probleem? Heb ik overigens ook niet als een echte pas ervaren, meer als een heuveltje op die afstand van misschien hooguit vier kilometer tussen Morgins en Chatel. Het is niet echt in de bergen rijden. Mijn ervaring is ook dat als het al gesneeuwd heeft het vlot geruimd is.
De route over Thonon vond ik erg bochtig en onprettig, in ieder geval smaller dan via Morgins. Volgens mij is het ook echt een heel eind om.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Klopt Frank met je eens! het is niet echt een col ofzo… en als het sneeuwt is deze weg redelijk snel weer mooi schoon (prima te doen op winterbanden)…

Is rijden via luxemburg/mulhouse of autobahn beter? Als ik maps en div routeplanners bekijk zijn er meerdere opties. Vertrek uit Den-Haag?

vanuit den haag soieso niet over de autobahn lijkt me…

Hmm dat stuk metz/mulhouse/Basel ken ik niet? Wel vanuit koln. En dat rijd lekker vlot. En geen tol!
Vandaar de vraag!

Volgens mij in ieder geval via Basel/Bern/Montreux, dus ten oosten om het Meer van Geneve heen. Vanaf Montreux ben je in no time in Chatel. Hoe je dan naar Basel rijdt (via Arnhem of Venlo / Duitsland of via Antwerpen / Strassbourg) maakt denk ik niet eens zoveel uit en is ook afhankelijk van de eigen voorkeur voor Franse of Duitse wegen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Verschillende routes geprobeerd. Mijn favoriete is via Basel/Bern/Montreux.

vera
Oke, wij komen vanuit Leeuwarden en rijden via Arnhem, Koln, Basel, Montreux en dan toch Morgins. Mocht het erg sneeuwen kunnen we altijd nog kiezen voor Evian of Thonon?

Verschillende routes geprobeerd. Mijn favoriete is via Basel/Bern/Montreux.

Willem op 10 dec. 2012 16:42

Ok! Maar hoe rijd t stuk Luxemburg/mulhouse/Basel? Of kom je via de autobahn?
(Btw ben gast640 was niet ingelogd)

Wij komen ook uit Leeuwarden en rijden altijd over arnhem richting freiburg. Daar een overnachting en zaterdag het laatste stukje via basel bern montreux naar champoussin.

@Denniski, Normaal nemen wij de autobahn (de 62 via Venlo). Dit omdat we meestal overdag rijden. Als we 's nachts rijden, dan via Koln (echt niet doen overdag!!).
De route via Luxembourg/Mullhouse heb ik vorige jaar andersom op de terugweg gereden. Dit was een hele mooie route langs Saarbrucken en is zeker ook de moeite waard! Het voordeel is dat je dan geen last hebt van de al jaren vervelende wegwerkzaamheden tussen Karlsruhe en Basel. Misschien dat ik deze route straks in Januari weer ga nemen…

vera Oke, wij komen vanuit Leeuwarden en rijden via Arnhem, Koln, Basel, Montreux en dan toch Morgins. Mocht het erg sneeuwen kunnen we altijd nog kiezen voor Evian of Thonon?

Gast657 op 10 dec. 2012 21:14

Ja, dat kan, voorbij Montreux de tweebaansweg langs de zuidoever van het meer volgen richting Evian en dan daar of even verder bij Thonon richting zuiden, Abondance aanhouden. Is geen prettige weg. Ik zou ook met sneeuw wel twee keer, nee drie keer nadenken voordat ik dat zou doen. En dan nog…

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Oke, La Rosiere, welke route zou jij dan nemen?

Via de Morgins-pas is eigenlijk toch nooit een probleem? Heb ik overigens ook niet als een echte pas ervaren, meer als een heuveltje op die afstand van misschien hooguit vier kilometer tussen Morgins en Chatel. Het is niet echt in de bergen rijden. Mijn ervaring is ook dat als het al gesneeuwd heeft het vlot geruimd is. De route over Thonon vond ik erg bochtig en onprettig, in ieder geval smaller dan via Morgins. Volgens mij is het ook echt een heel eind om.

Frank op 9 dec. 2012 21:18

Kan ik mij volledig in vinden.

Oke, het is me helder en duidelijk. Ik ga via Morgins. Bedankt voor de tips en jullie tijd.
Vera

Namens ons: dank voor de reacties. Rij in de nacht, dus autobahn en morgins.

Plaats een reactie