Advies quatre valles verbindingen gevraagd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Quatre Vallées

Hallo

We zijn twee veertigers (dus niet supersportief en fit meer) met zo’n 15 jaar snowboardervaring, 1 week per jaar, altijd in de grotere gebieden in Frankrijk, en met twee kinderen van bijna 10. Kortom, we kunnen aardig mee maar zijn zeker geen sterren op de piste.

We willen komend jaar voor het eerst naar Zwitserland, en ons oog is gevallen op Les quatre vallees (ongeveer alle andere gebieden vallen af wegens niet-verbonden deelgebieden, we willen toch zeker 200 km aan elkaar, we gaan immers niet op reis om elke dag in de auto of de skibus te zitten), waarbij we concreet denken aan La Tzoumaz.

We houden wel van veel kilometers maken, maar niet van risico. Dat houdt voor ons in dat we zwarte pistes vermijden. Als het echt niet anders kan om van A naar B te komen dan moet het maar, maar niet voor ons plezier, en zeker niet hobbel pistes (is een ramp met een snowboard, tenzij je supergoed bent). En met de kinderen op een zwarte piste terwijl die te jong zijn om risico in te schatten, nee dank je.

En voor sleepliften geld eigenlijk hetzelfde als voor zwarte pistes. Als het echt moet…, maar liever niet.

We hebben de pistekaarten al goed bestudeert, en wat ons dwarszit is de verbinding tussen de diverse gebieden.

Kan iemand ons adviseren?

Er ligt een klein gebiedje rechts op de kaarten, kun je daar gemakkelijk komen (en terug?)

En van La Tzoumaz/Verbier naar Nendaz/Veysonaz/Thyon en terug moet je blijkbaar gele, ongeprepareerde pistes nemen, en sleepliften. Hoe moeilijk zijn die in de praktijk? Is dat vlotjes te doen, heen en weer van Verbier naar Thyon, of is die verbinding iets wat je worstelend eenmaal per dag doet om dan pas aan het einde van de dag terug te keren?

We lezen ook over de oude infrastuctuur, maar hebben de indruk dat dat aan de kant van Verbier minder erg is dan in de rest van het gebied. Klopt dat?

Stel dat we ons tot Verbier/Tzoumaz beperken, hoe vergelijkt zich dat dan in grootte met Les Arcs of La Plagne (apart, natuurlijk niet met het gehele Paradiski)?

Dank voor de hukp

Als er weinig sneeuw ligt (2 jaar geleden het geval), dan is de blauwe verbindingspiste van Savoleyres (dalstation lift 208) naar Verbier (dalstation lift 107) vrij snel onbegaanbaar. Op de terugweg moet je het hele dorp Verbier door wandelen (of twee haltes met de bus) om lift 200 Savoleyres om trug te komen boven La Tzoumaz.

Die gele strepen op de pistekaart zijn inderdaad ongeprepareerde afdalingen. Dus als je via Attelas en Chassoure richting Tortin wil (en verder naar Thyon of Les Collons, waar ook veel meer sleepliften en verbindingspaden zijn) moet je dus wel voldoende sneeuw hebben en vrij pittige, vaak buckelige afdalingen nemen.

Nou kan je je best een week vermaken rondom La Tzoumaz en Verbier, maar daarvoor neem je geen skipas voor het hele gebied denk ik.

Bedankt

Die verbindingspiste Savoleyres-Verbier ligt boven 1800m, ik denk dat ik het risico dat daar niet voldoende sneeuw ligt maar moet nemen.

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap het concept van die gele lijnen op de pistekaarten niet. Niet geprepareerd, alleen aangegeven met bordjes. Zo kan ik ook een ‘aaneengesloten’ gebied maken. Dat lijkt me bijna het bewust stimuleren om mensen in gevaar te brengen.

‘Beste klanten, ga maar in de winter het hooggebergte in met 2-3 meter ongeprepareerde sneeuw en skis of een snowboard aan uw voeten, en volg de bordjes maar. En we zijn er niet om U te helpen als het misgaat of u verdwaalt of er een lawine komt’ Lekker! Dat is iets voor extreem ervaren alpinisten met de juiste equipment, niet voor toeristen!

Of is het niet zo erg als ik me voorstel?

Concreet, als je het gebied goed kent, kun je dan zeggen: hoe moeilijk zijn de gele ‘pistes’ van Mont Gele en Chassoure naar Tortin concreet. En zijn die dan bijvoorbeeld snel gesloten, na een beetje verse sneeuw, of kan het ze allemaal niet schelen want het is toch lekker op eigen risico.?

Misschien zie ik het wat donker in, maar het komt op mij nogal onverschillig over van de autoriteiten, die gele ‘pistes’.

Ik ben daar net geweest.

Wij hadden een appartment in Haute-Nendaz, ik ga volgende kerst naar La Tzoumaz. Maar als ik wensen van je goed leest, ik zou je aanraden in Siviez te logeeren. Dan zit je goed in het midden van alles, en kan je makkelijk al de kanten op.

Het is verder daar wat hotels en appartementen, niks van de apres-ski, maar met de kinderen, van 10 jaar, kunnen jullie makkelijk veel verkennen, en desnoods kunnen de kinderen ook nog wat rondjes maken zonder mama en papa.

Ik heb twee kinderen van 10 en 11, ze kunnen de zwarte pistes makkelijk doen, en ze hebben veel meer energie dan ik, en ik laat ze rondjes zonder mij maken, geen probleem. Ze skien ook met telefoons, mocht er wat gebeuren. Wij hebben ook de gele route gedaan naar La Tzoumaz, ik vond het pittig, maar de oudste vond het juist leuk.

Ik ga naar La Tzoumaz tijdens de kerst omdat ik ga mee met mijn zus, haar man, hun twee kinderen van 5 en 8, plus een baby, dus ik heb iets gevonden met veel ruimte aan de piste, en aardig in de prijs, anders was ik ook terug naar Siviez… want qua locatie, vind ik dat je gunstiger zit.

Trouwens, de terug skien naar La Tzoumaz van Verbier heb ik ook gedaan, maar moest ik een halte op de bus, dat viel mee…ik hou niet van bus verbindingen…

Heidi,

Bedankt voor je advies.

Siviez lijkt ons zo, eh, laten we zeggen, beperkt.

Een piste naar links, een piste naar rechts en that’s it, dan moet je oftewel sleepliften nemen, oftewel zit je verplicht elke dag op de terugweg tegen dat gele stuk aan te kijken. Je zit, kortom, een beetje ‘vast’, lijkt ons.

Dus dat is zowel voor ons, als voor de kids (skiles elke dag op dezelfde twee pistes, boring!) niet zo ideaal, maar misschien hebben we het mis.

Maar is een ander gebied dan niet een optie? Flims-Laax-Falera bijvoorbeeld? Daar zijn ook wel van die off-piste routes, maar die heb je niet nodig om in andere delen van het gebied te komen. Gebruik de skigebieden-zoekmachine op deze site maar eens. Als je ‘grootendeels aaneengesloten’ en ‘weinig vlakke stukken’ aanvinkt (en eventueel nog wat andere criteria zoals land, grootte, hoogte etc.) kom je een heel eind.

Skiroutes zijn niet geprepareerd en worden 's avonds niet gecontroleerd. Ze zijn wel beveiligd tegen alpinegevaren(dus je valt niet zomaar in een gletscherspleet of afgrond).

Dus als je het leuk vind en je techniek in orde is, is zo’n skiroute prima te doen.

Heidi,

Bedankt voor je advies.

Siviez lijkt ons zo, eh, laten we zeggen, beperkt.

Een piste naar links, een piste naar rechts en that’s it, dan moet je oftewel sleepliften nemen, oftewel zit je verplicht elke dag op de terugweg tegen dat gele stuk aan te kijken. Je zit, kortom, een beetje ‘vast’, lijkt ons.

Dus dat is zowel voor ons, als voor de kids (skiles elke dag op dezelfde twee pistes, boring!) niet zo ideaal, maar misschien hebben we het mis.

Gast829 op 24 mrt. 2013 10:51

Van mijn beleving, van Siviez, kan je al de kanten op, en ligt er wat interessant pistes voor de deur… niet veel, maar wel goed pistes. De twee persons lift, is oud en langzaam, maar de andere twee zijn nieuwe en snel, en kom je heel snel ergens anders.

Onder de Chassoures, zijn er veel mensen aan het skien. Volgens mij doen ze wel wat daar met lawine controlle, maar in mijn beleving is dat een gewoone piste, alleen maar zeer zwart. Als ik moe was, dan nam ik de gondola, terwijl de meisjes het hebben geskied, en kon ik ze zien skien van de gondola.

De itinerary naar La Tzoumaz is totaal iets anders, als er daar wat gebeurt, dan heb je een probleem.

Verder, onder de Mt. Fort behalve de eerste stukje, zijn er veel mooi rode pistes hoog op de berg, en dat vond ik fijn. Van de Plan du Fou, terug naar Siviez is leuk skien, maar op de andere kant naar Haute-Nendaz is stijl, maar je kon ook de tram daar naar beneden en verder skien naar Haute-Nendaz, maar wij hebben het geskied, qua zwarte, was het wel een zwarte, maar in mijn beleving viel het mee… Maar wij vonden het heel leuk skien, met veel leuke dingen naaste de pistes, meer zo dan in andere plekken, en de kinderen vond al de stunts naast de piste super leuk.

Ik zou het doen, leuk pistes. Siviez zelf, qua apres-ski heeft geen sfeer, maar, ik ben altijd door heen eind van de dag, een glasje wijn is mijn apres-ski…

Trouwens, Ik deed en trip report, in het engels, te lau om het te herschrijven in het nederlands…

http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=98729…

Trouwens, voor aangesloten km van pistes, met veel rood/blauw, hebben wij geweldig gehad in Megeve. Ik zou adviseeren in de Mt. D’Arboi gebied logeeren, of bij Le Bettex, zit je mooi dicht bij heel veel leuk skiien. La Princess is te sneeuw onzeker in mijn beleving. Je kan ook bij La Jaillet, er is een apartment gebouw met een zwembad, maar Le Palais de Sport bied veel aan. Als de sneeuw goed is, kan je zeker 3-4 dagen leuk ski tochtje maken. Zeker naar La Giettaz en Combloux, en kan je altijd met een korte bus ritje de dag besteden bij de anderen gebieden…

Qua sfeer, vind ik Megeve geweldig! Veel restaurantjes aan de pistes, eten is heerlijk (moet je opletten sommige zijn duur, sommige zijn gewoon), ik vind het daar super fijn. Nu is het alleen maar mijn kinderen willen een beetje non stop zwarte pistes skien, en daar komt Megeve een beetje te kort aan… Ze zijn er wel, maar minder uitdagingen dan bij les quartes valles…daar kunnen ze non stop zwart skien… ofwel bijna… ook veel funparks…

Dus, weer allemaal mijn mening.

Bedankt allemaal voor het advies, ook wat betreft de andere grote gebieden.

Ons doel is echter: groot en aaneengesloten (min 200 km aaneengesloten), franstalig, niet in Frankrijk (ivm drukte op de pistes tijdens schoolvakanties), pistes op hoogstens een paar honderd meter van het appartement.

Ik denk dat de keuzes dan beperkt zijn, volgens mij blijft alleen 4Vallees over.

En Megeve… Is frankrijk, maar ook: is dat niet wat laag, 1100 m?. We weten uit ervaring dat 1600 m hoogte in Fr nodig is voor enige sneeuwzekerheid, daaronder is het twijfelachtig. Regelmatig zijn pistes onder de 18,1900 m verijsd, te zacht, of bruin/groen, en zeker rond de 14,1500 m is het vaak droevig, zelfs in Januari/februari.

1500m in zwitserland durf ik wel aan, ligt toch iets ‘dieper’ in de Alpen dan de franse gebieden.

We sparen niet een heel jaar en leven naar de wintersport toe om dan een grote kans te hebben op slechte omstandigheden.

Iedereen heeft andere wensen/eisen/prioriteiten, zo zie je maar…

Wachten met boeken, afgelopen 2 jaar, was het overal goed skien. Omdat wij moeilijker pistes skien, hebben wij niet veel laast van drukte…

Le Bettex in Megeve / St. Gervais begint op 1400 m, maar als het een slechte jaar is (2011), dan valt er niet veel te regelen. Iedereen gaat om hoog…

Ik heb al geboekt voor de kerst, en zit onder de "wordt daar genoeg sneeuw?" stress, terwijl dit seizoen nog niet afgelopen is, en is daar sneeuw zat!

Je weet nooit van te voren hoe/waar het gaat sneeuwen, dat begin je achter te komen pas in januari, dan zijn de leuke appartmenten met de leuke prijzen al vol geboekt… elke jaar hetzelfde verhaal.

Ik leef met je mee!

Tja Heidi, je hoeft niet met me mee te leven, het is uiteindelijk een luxeprobleem, we moeten er niet meer van maken dan het is.

Ik denk dat onze situaties niet volledig te vergelijken zijn. Jij lijkt me iets bedrevener op de piste, en ook met iets oudere kids.

Onze oplossing is vroeg boeken (3-4mnd vantevoren) maar hoog, zodat je vrijwel zeker bent van sneeuw.

Maar zelfs al doe je de alleen de moeilijke pistes, in de vakantieweken sta je, in Frankrijk toch, snel een of twee keer per dag 15-45 min in de rij?. Zeker als je niet vroeg wegkunt omdat je eerst de kinderen naar les moet brengen.

Tja Heidi, je hoeft niet met me mee te leven, het is uiteindelijk een luxeprobleem, we moeten er niet meer van maken dan het is.

Ik denk dat onze situaties niet volledig te vergelijken zijn. Jij lijkt me iets bedrevener op de piste, en ook met iets oudere kids.

Onze oplossing is vroeg boeken (3-4mnd vantevoren) maar hoog, zodat je vrijwel zeker bent van sneeuw.

Maar zelfs al doe je de alleen de moeilijke pistes, in de vakantieweken sta je, in Frankrijk toch, snel een of twee keer per dag 15-45 min in de rij?. Zeker als je niet vroeg wegkunt omdat je eerst de kinderen naar les moet brengen.

Gast829 op 24 mrt. 2013 16:37

Ik moet zeggen, dat ik een rij van 15-45 minuten heb ik nooit meegemaakt, en tot dit jaar zat mijn kinderen altijd in skiles. Dat was Megeve, Le Grand Bornand en St. Jean D’Aulps. Dit jaar was ook een meisje in onze groep op les, ik heb haar elke dag gebracht naar La Cabouche, was ik weg voor de ski les begonnen was, en niet echt in de rij, zeker geen 15 minuten.

idd een luxe probleem, maar ook geld voor vakanties blijft beperkt, en ik wil het goed besteden… maar je moet nagaan, wij zijn al de laaste 4 jaar op wintersport geweest, en het is alleen maar dit jaar pas, dat mijn kinderen gevoerderd zijn.

Flims-Laax is Duitstalig, maar in de hotels kunnen ze best wel een mondje Frans praten. Trouwens naar accommodatie is Flims-Laax stukken moderner en het is hét mekka voor de snowboarder. Ken beide gebieden, maar in Les Quatres Vallées heb je minder goede verbindingen (zeker als snowboarder gênant) met veelal verouderde liften, terwijl ze in Flims-Laax niet stil zitten en ze de laatste jaren veel van die verouderde liften vervangen hebben door supermoderne snelle liften. Les Quatres Vallées is wel groter.

Maar zelfs al doe je de alleen de moeilijke pistes, in de vakantieweken sta je, in Frankrijk toch, snel een of twee keer per dag 15-45 min in de rij?. Zeker als je niet vroeg wegkunt omdat je eerst de kinderen naar les moet brengen.

Gast829 op 24 mrt. 2013 16:37

In Paradiski met Oud&Nieuw (dit jaar) staat mijn record op 7 minuten wachten (alleen 's ochtends om Vallandry uit te komen). Val Thorens met Kerst nog minder lang en Tignes tijdens de Krokusvakantie nog minder. Valt in mijn ervaring dus best mee in Frankrijk.

Wel, in de tweede week van Feb 2013 heb ik toch tweemaal 15-20 min moeten wachten bij de Transarc in Les arcs, en nog een aantal keren circa 10 min.

En het was niet eens schoolvakantie in Frankrijk (alleen in BE en stukje NL en beetje UK), dat begon een week later.

En als je bordjes ziet ‘vanaf hier nog een half uur’ weet je ook wel hoe laat het is.

En ik heb in Kerstvakanties al wel eens meer dan 30 min moeten wachten in andere gebieden.

Er zijn wel degelijk problemen,misschien niet overal, maar toch.

Dan heb ik veel geluk gehad, dat kan.

Overigens vind ik in dit opzicht Paradiski een onhadig gebied. In vergelijking met bijvoorbeeld Espace Killy of Les Trois Vallées zijn veel overgangen naar andere dalen of andere delen van het gebied enkele verbindingen, waar iedereen langs wil/moet. Niet alleen de Vanoise Express, maar ook de liften die mensen naar die Vanoise Express moeten vervoeren.

Ben ik blij dat ik kennelijk veel geluk heb met (gebrek aan) wachttijden, zelfs tijdens de vakanties.

Je houdt niet van (ongeprepareerde, maar wel gecontroleerde) skiroutes (Verbier dankt er z’n roem aan), en niet van sleepliften (de rest van het skigebied zit er vol mee)
Onlangs is bovendien gebleken dat 4V bij lange na niet de geclaimde 400 km pistes haalt. (Geldt voor meer skigebieden overigens, ook 3V blijft onder 500 steken, terwijl ze meer dan 600 claimen)

In ieder geval: 4V is totaal niet geschikt voor jullie!

Gast 617

Je hebt niet helemal gelijk wat de pistes betreft

Het hoeven geen supergladde pistes te zijn, overal. Ik heb niets tegen ongeprepareerde pistes. Maar wel als die de enige verbinding tussen deelgebieden vormen en mij dus in een deelgebied zouden kunnen blokkeren.

En inderdaad, ik hou niet van sleepliften, welke snowboarder wel?

Maar ik hou ook niet van drukte op de pistes en bij de liften, en ben gebonden aan schoolvakanties, wil wel een groot aaneengesloten gebied en ik wil wel graag in een Franstalig gebied zitten, en ik wil op loopafstand van de pistes zitten

Ik weet ook wel dat ik niet alles tesamen kan krijgen, ik zal ergens op moeten toegeven.

4V is misschien niet ideaal voor ons, maar dat zijn andere gebieden ook niet.

‘Totaal niet geschikt’ vind ik wat overdreven. Noem mij eens een beter gebied dan, de bovenstaande wensen mee in overweging nemend

Gast 617

Je hebt niet helemal gelijk wat de pistes betreft

Het hoeven geen supergladde pistes te zijn, overal. Ik heb niets tegen ongeprepareerde pistes. Maar wel als die de enige verbinding tussen deelgebieden vormen en mij dus in een deelgebied zouden kunnen blokkeren.

En inderdaad, ik hou niet van sleepliften, welke snowboarder wel?

Maar ik hou ook niet van drukte op de pistes en bij de liften, en ben gebonden aan schoolvakanties, wil wel een groot aaneengesloten gebied en ik wil wel graag in een Franstalig gebied zitten, en ik wil op loopafstand van de pistes zitten

Ik weet ook wel dat ik niet alles tesamen kan krijgen, ik zal ergens op moeten toegeven.

4V is misschien niet ideaal voor ons, maar dat zijn andere gebieden ook niet.

‘Totaal niet geschikt’ vind ik wat overdreven. Noem mij eens een beter gebied dan, de bovenstaande wensen mee in overweging nemend

Gast877 op 25 mrt. 2013 13:01

Ik ken het 4V gebied behoorlijk goed, kom er al vanaf mijn tweede (ben nu 38) en kom ook regelmatig in andere gebieden. Ik vind 4V een fantastisch gebied om te skiën. maar voor snowboarden is het wat minder. Vanuit La Tzoumaz is het heel lastig om naar Veysonnaz te komen (enkele lange paden, een verplichte sleeplift, de behoorlijk pittige greppon blanc 1) en de Chassoure of Mont Gele of Mont Fort moet je ook nemen (of je moet met de lift naar beneden willen). Deze laatste genoemde pisten zijn ook echt pittig, zeker met het snowboard, hoge buckels, steil en soms ook lang. De Mont Gele is ook vaak niet open door weersomstandigheden of een tekort/teveel aan sneeuw. Wel schitterend om bovenop te staan trouwens.
Daarnaast is ook Haute Nendaz niet te bereiken zonder een sleeplift te nemen. Tevens ligt La Tzoumaz behoorlijk in een uithoek van het gebied. Hebben wel hele mooie pistes daar lopen en je kunt rechtstreeks naar Verbier skiën, terug lukt niet, dan moet je met de bus of via de skiroute vanuit het Lac de Vaux, maar die is niet altijd open en anders zitten daar ook lastige stukjes is, wel een hele mooie skiroute trouwens.
Kortom; voor het snowboarden zou ik ook niet zo gauw voor L4V kiezen (Verbier en La Tzoumaz gaan nog wel, maar de rest van het gebied is dus lastiger te bereiken).
Flims-Laax-Falera, zoals Cheizz al aangaf is voor het snowboarden wel fantastisch (maar ja, duitstalig :).
Of zoals HeidiInTheAlpes aangaf het gebied "Domaine Evasion" bij Mégève. Zijn daar afgelopen voorjaar een keertje geweest en dat is ook heel mooi en in elk geval Franstalig. Mocht je daarheen gaan, rijdt dan ook een daagje naar Les Contamines, schitterend.
Veel succes met jullie keuze

linda

Hierbij aanvullend van Gast617: ik schrijf het niet voor niets zo cru. De verbindende routes (niet pistes zoals Linda schrijft) van Verbier richting Siviez zijn "Col de Gentianes" en "Chassoure". Dit zijn de enige mogelijkheden om richting Siviez te komen. Ongeprepareerd, ten dele supersteil, en zeer, zeer hobbelig!
En vanuit Siviez pak je dan 1 stoeltjeslift richting Thyon, om daarna nog een drietal sleepliften te moeten nemen.
Bovendien moet je ook nog goed uitkijken om op tijd terug te komen in La Tzoumaz.

Begrijp me niet verkeerd: het is een prachtig skigebied, maar vooral voor mensen die van echt uitdagend skien houden

Hallo, ik ben net terug van les 4 vallees. mooi gebied maar er is een cruciale pannenkoekenlift (greppon blanc 1 en 2 nabij siviez) om het hele domein te doen die ontzettend vervelend is. ik ben 25 en erg sportief maar met een snowboard was de helling echt zwaar, stijl en lang. met skis zal dit allemaal wel meevallen maar als de kinderen snowboarden gaat dit afzien worden. in onze groep( de 1 al wat meer ervaren als de andere) was dit de meest gevreesde lift. er zijn ook een heel aantal verbindingsstukken die op snowboard niet erg leuk zijn. je gaat amper vooruit en doet ontzettend pijn aan je voeten na verloop van tijd. natuurlijk zijn er ook echt voordelen aan het gebied. een aantal off pistes (tamelijk moeilijk soms met bulten en niet getrokken), piste de l’ours is ook echt een leuke afdaling. mijn favoriet skigebied om te snowboarden is saint francois longchamp. toffe pistes met tal van mogelijkheden.

Gast 541,

dank voor de concrete info. Ik begrijp dat de verbindingen vanuit Verbier naar de rest dus gewoon erg lastig zijn, en dat we ons in de praktijk wrsch tot Verbier/Tzoumaz zouden moeten beperken. 250 km piste is dat, dat zou genoeg moeten zijn.

En als we het daarbij houden, hoe vergelijkt zich dat dan, qua snowboard-aantrekkelijkheid, met, zeg, Les Arcs, La Plagne, Les Sybelles, Flaine, Les2Alpes? Gelijkaardig, of echt lastiger?

Maar ik snap het aanleggen van het gebied door de autoriteiten daar gewoon niet:

Oftewel kun je van die verbindingen in de praktijk pistes maken, oftewel zijn ze te onbegaanbaar voor de pistemachines, maar dan zijn ze ook onbegaanbaar voor de gemiddelde wintersporter en is het levensgevaarlijk ze aan te duiden als verbindingsroutes. Dan is het dus gewoon GEEN aaneengesloten gebied.

Als je slim nadenkt over je gebied, dan maak je wellicht een aantal ongeprepareerde routes, voor de liefhebbers daarvan, maar toch niet juist waar de enige verbindingsmogelijkheid naar een ander deel van het gebied loopt, of ben ik nu gek? Prepareer dan een andere piste niet, of 5 of 10 andere niet, maar kies daar dan stukken voor waar een alternatief voor is.

Je redeneert iets teveel naar jezelf toe. Voor velen, waaronder ik, zijn juist de routes (ze zijn wel gecontroleerd, maar niet geprepareerd) het aantrekkelijke van 4V. En inderdaad: pistes en prepareren gaat daar simpelweg niet. Te steil, te onbegaanbaar.

250 km voor Verbier+La Tzoumaz: vergeet het, die cijfers deugen niet, of zijn gewoon gelogen.

Ik ben niet goed bekend in Frankrijk, ken alleen 3V. Ben geen fan. Te groot, te onpersoonlijk, te slecht eten.

Ik ga al 10jaar naar 4V (Nendaz). Prachtig gebied voor gevorderden, niet zo voor beginners. Ook minder voor snowboarders. Volgens mij zit je best in Nendaz:

  1. Goedkoper (dan Verbier)
  2. Minder druk
  3. Verbinding Nendaz-Siviez zeer eenvoudig en aangename pistes. Siviez-Nendaz moeilijk (plan du fou), maar je kan gewoon de bus nemen 's avonds, of de lift naar beneden. Idem voor Siviez-Verbier, gewoon lift naar beneden nemen over Chassoure of Gentianes in het terugkeren (als je toch al moe bent).
    Linkergedeelte (Veyzonnaz & Thyon) zijn eerder kindvriendelijk, maar niet snowboardvriendelijk met sleepliften (verschrikkelijke greppon blanc) & bijna horizontale paadjes. De belangrijkste liften zijn de laatste 5 jaar vernieuwd, zelden nog wachttijden. Enkel die vervloekte Greppon Blanc sleeplift mag eens een stoeltje worden.

Ik vind niet dat ik teveel naar mezelf toe redeneer. Die uitdagende afdalingen mogen er wat mij betreft bij de honderden zijn, als je mensen daar een plezier mee doet.

Ik wil zeker niet impliceren dat jij zou moeten ‘inleveren’ ten gunste van minder vaardige wintersporters.

Waar ik moeite mee heb is dat dergelijke verbindingen de ENIGE verbindingen tussen deelgebieden zijn.

Want zeg nu zelf, welk percentage van de wintersporters kan die ‘pistes’ comfortabel en veilig doen?

Ik vergelijk het een beetje met een wandelpad dat een kanaal oversteekt. Als er geen brug, is zijn er best mensen die dat kanaal kunnen overzwemmen en hun wandeling aan de andere kant voortzetten. Maar het is dan toch niet eerlijk om het een doorlopend wandelpad te noemen? Wel, analoog is dit, in mijn optiek, dan geen aaneengesloten gebied.

Zelfs een ‘verbinding’ waarbij je een flink stuk een dorp moet doorwandelen, zoals blijkbaar van Verbier naar Tzoumaz, is al en grensgeval voor ‘aaneengesloten’

Ik ben misschien verwend met de grote aaneengesloten Franse gebieden, ik ben misschien een amateuristische luxewintersporter, het kan me niet schelen. Ik ben een wintersportconsument, een klant van een wintersportgebied, die met plezier wil betalen maar dan ook geleverd wil krijgen wat er op de website van het gebied staat.

En als ik een vakantie in een skigebied wil kopen, en de helft van het gebied blijkt bij gedetailleerde studie van de pistekaarten en navragen aan kenner zoals de andere forumbezoeker, alleen voor specialisten begaanbaar, vind ik dat niet kloppen, zo simpel is het.

4V mag natuurlijk zelf weten hoe ze hun gebied maken, en op welke deelmarkt ze zich richten, hoe ze zich presenteren naar de wintersporters toe en welke infrastructuur ze willen betalen, maar ik vind het op zijn minst een gemiste kans van hen.

Door naast de uitdagende afdalingen een fatsoenlijke verbinding te maken, doen ze mensen die de uitdaging zoeken, zoals jij, toch niets tekort? Iedereen kan dan zijn eigen keuzes maken, daar kan toch niemand tegen zijn?

Beste 877,

Ze zouden in 4V heel graag een mooie blauwe of lichtrode piste als verbinding tussen Verbier en Siviez gehad hebben.
Simpelweg omdat veruit de meeste skiers van dat soort pistes houden, en dat dus commercieler geweest zou zijn.
De Lieve Heer heeft het echter niet zo bedacht, en de bergen zijn niet van strokarton.
Of heb jij wellicht nog wat millarden euro’s liggen om wat kubieke kilometers berg met dynamiet weg te krijgen, en een ‘tuintje’ om de restanten te deponeren?

Mijn suggestie: ga kijken, dan zul je zien dat het echt niet anders kan.
(En ter plaatse concluderen dat het gebied niet bij je past, en iets meer te begrijpen dat de natuur niet overal en altijd naar de menselijke hand gezet kan worden, ook niet in Frankrijk…)

Om in uw beeldspraak te blijven: er is inderdaad geen brug over de rivier, maar ipv te zwemmen kan je gewoon de veerboot (lift, nvdr) nemen, inbegrepen bij uw wandeling, die u in 5minuten overzet, sneller dan je kan wandelen.
Er zijn massa’s skigebieden die verschillende valleien verbinden met een lift/bus/bergtrein, ik zie het probleem niet echt.

In dat geval moet je 4V misschien beter beschouwen als twee separate gebieden. Als je dat doet, kan je er voor kiezen om in een van die gebieden te gaan wintersporten, of niet.

We zullen tegen de volgende winter beslissen, maar het zou zomaar kunnen dat we het toch doen, maar ervan uitgaan dat het bij Tzoumaz en Verbier zal blijven.

Of zijn de pistes boven verbier ook niet goed voor snowboarders?

Plaats een reactie