Aanrader?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Quatre Vallées

Kom nu al bijna 10 jaar in quatre vallees en het blijft een geweldig gebied met mooie uitzichten en uitdagende pistes. Met name rond verbier zijn de laatste jaren veel liften vernieuwd maar ook bijvoorbeeld de gondeltjes bij de piste de l’ours en siviez. Een achterblijvend deel is het stuk tussen thyon 2000 en siviez waar veel sleepliften te vinden zijn. Van thyon 2000 naar siviez of terug kost al gauw een 45 min tot een uur (afhankelijk van de drukte), dus wil je een keer lekker skiën in verbier (zonder tijdsdruk) is het aan te raden met de auto naar siviez te gaan.

Zelf zou ik zeker de L4V pas nemen. Met name bij goede sneeuwcondities zijn de skiroutes rond verbier (chassoure-tortin, mont-gele en vallon d’arbi) geweldig en uitdagend om te doen.

Maar ook uitbreiding van de printse pas is niet zo duur als je denkt. Ik begrijp volgens de site van veysonnaz dat een uitbreiding van printse naar L4V per dag 20 chf kost. Dit zou je volgens mij 3 dagen kunnen doen voordat je duurder uit bent met een L4V pas.

http://www.veysonnaz.ch/page.php?id=66&m=6&titre=Lif…

Ik vind het een mooi gebied en ben er aantal keren geweest. Zeker met kinderen is Haute Nendaz goed. Ik zou centraal gaan zitten bijvoorbeeld in Siviez of Haute Nendaz. Kan je alle kanten op. Vanuit Haute Nendaz ben je zo met de gratis ski bus in Siviez. Terug is het wel vaak druk en enige wachttijd. Skieen rond Mont Fort en de skiroutes vervelen na jaren nog steeds niet. Persoonlijk vind ik het richting Veysonnaz minder, veel sleepliften en makkelijke pistes. Wel goekope accomodaties. Skipassen zijn bizar duur. Verleden jaar voor 4 dagen iets van 220 euro

Als ik zo alle reacties lees zie ik veel “mitsen en maren”. Appartement kan dan wel goedkoop zijn, terugkomend uit Italie via Zwitserland, heb ik een maand geleden gemerkt dat alle prijzen daar maal 2 zijn. In mijn gebied, met 1 vallei minder, heb je al die onzekerheden niet. Vooral de reacties van GiGi geven, tussen de regels door, te denken. Als je wat jonger bent kun je je wellicht een “risicoseizoen” permiteren. Op mijn leeftijd kies ik voor de (relatieve) zekerheid. Maar goed, het avontuur lokt. Hopelijk komt het allemaal goed.

Hen48

Hulst. Ik denk dat je met jou gebied L3V wilt vernoemen?
Ik ski al 25 jaar en ga 1/2 jaar richting L3V . Daar heb je inderdaad de zekerheid. Maar het zou zonde zijn om daarom andere mooie gebieden geen kans te geven. Dit jaar zal het eens L4V worden. Ik ben van mening dat ieder zijn opinie mag stellen pas als hij er zelf geweest is , aangezien iedereen andere wensen/noden heeft . Daarmee doel ik op kinderen , beginnende skiërs enz…
Zwitserland kan duurder zijn qua inkopen , maar daar zijn we op voorzien.Hou er wel rekening mee dat je geen péage hoeft te betalen , enkel het vignet (Waarmee je toch al een deel bespaart).

*bericht bewerkt door jessedeconinck op 30 aug 2017 23:08

Na 10 jaar L3V en de 11e geboekt is mijn mening natuurlijk gekleurd. Ik vind Zwitserland een prachtig land en ken het hele land van vele zomervakanties. Ook in Haute Nendaz e.o. enkele jaren doorgebracht. Ken de Mont Fort en de gletsjer, maar dus enkel van de zomer Rn iit een periode dat skien niet aan de orde was. Ik zie kritische kanttekeningen voor wat de verouderde liften betreft en ook de bereikbaarheid voor wat tochten betreft lijkt lastig. Maar goed, als je het avontuur belangrijker vindt dan de zekerheid is dat voor jezelf wellicht een goede keuze. Veel plezier in de periode richting L4V. Voldoende sneeuw en succes is gegarandeerd. Dat is immers voor elk gebied het belangrijkste.

Hen48

@hulst .

Dankjewel! Voor jullie ook veel sneeuwplezier gewenst. Wie weet komen we elkaar wel nog eens tegen in L3V ;)

*bericht bewerkt door jessedeconinck op 31 aug 2017 12:14

“in een”

Hen48

Wij gaan elk jaar naar L4V, maar zitten dan wel in Nendaz.
Heel uitgebreid skigebied, goeie pistes en de drukte op de liften vind ik altijd wel meevallen.
Nadelen zijn: duur, veel sleeplifte op bepaalde stukken en voor de verbindingen open te hebben, heb je wel wat sneeuw nodig.

Veysonnaz heeft nu wel al de lift vervangen vanaf piste de l’ours, dus ik weet niet of ze er nog meer vernieuwingen op de agenda staan.

Als je lange tochten wilt maken naar Mont Fort en Verbier raad ik wel aan om smorgens ofwel zelf met de auto tot Siviez te rijden, ofwel met de bus te gaan (vanuit nendaz zijn er veel bussen die dan rijden, ik veronderstel ook vanuit veysonnaz). Van daaruit zit je direct heel centraal en moet je savonds je geen zorgen maken om op tijd terug te zijn. Wel vroeg vertrekken naar Siviez, als je om 10 uur gaat, moet je je auto parkeren op 2 km van de piste…

Wij skiën al jaren in Veysonnaz, heerlijk dorp! Als snowboarder ga je er mogelijk tegenaanlopen dat er nogal wat sleepliften zijn maar dat is nu eenmaal zo. De rijen zijn hiervoor in iedergeval veel korter…
De verbindingen naar de andere gebieden zijn niet altijd open (ivm slecht weer bijv) maar ze proberen dit wel zoveel mogelijk open te houden natuurlijk. Ondanks dat ik pas net ski (wilde hiervoor leren boarden) en ons skigezelschap uit meer gevorderde skiërs bestaat is een tochtje goed te doen. Vorig jaar zijn we helaas te laat vertrokken waardoor we Verbier niet gehaald hebben, reken er namelijk bij gemengd niveau op dat je gauw 1,5-2 u moet skiën naar Verbier. Optijd weg dus! Wbt skipas, wij kopen altijd printse pas en kopen bij de Mont Fort lift een uitbreiding, die is iets van 15-20€. Wil je veel richting Mont Fort en Verbier en wil je meer gemak, dan kan je beter een 4V kaart halen. Als je de Liftpassen overigens minimaal 30 dagen van te voren boekt (bekijk even de site veysonnaz.ch) krijg je 30 chf korting!
Het gebied zelf heeft ook veel te bieden trouwens, zeker op de eerste 1 a 2 dagen kan je hier je lol op.
Heb je een huis aan de dalafdaling, dan is het heerlijk daarnaartoe skiën, en drink vooral ook eens iets bij le caboulis dat je aan die piste vind.

Wbt prijsniveau zag ik ook nog ergens een opmerking van iemand; alles is duurder in CH maar er zit in Sion een Lidl die goed en ok is qua prijs, mocht je nog boodschappen willen doen ;-)

Mocht je specifieke vragen hebben over t dorp, let me know ;-)

We dachten telkens we naar verbier zouden gaan met de auto tot in siviez rijden. Is maar 20 min zag ik op google maps.
Dat van de liftpassen zijn van dit weekend te bestellen heb ik ook opgemerkt :)
We zitten op de dalafdaling naar veysonnaz dus ski in/out . Kunnen we na het skiën biertje drinken in de tipi bar 👌
En in Sion is een Aldi dus perfect voor onze inkopen .
Waar bevind zich de bar le caboulis ergens?

Met de auto naar Siviez kan prima inderdaad. Wij doen t nooit omdat we t gedoe vinden met alle spullen maar als je dat niet erg vind is dat wel het makkelijkst!

Tipi is leuk voor een biertje of vin chaud ;-) mocht je willen lunchen in t gebied rond Vey, laat dan de tipi links liggen. Duurt mega lang en alleen pizza’s en hotdogs… wij kiezen vaak voor L‘alpage, niet voordelig maar bij mooi weer fijn uitzicht en goede croutes/fondue. Kan m op de kaart niet zo gauw vinden maar als je in de trabanta lift zit ga je over een soort koeienstal heen, dit is l’alpage.
Caboulis is voor jullie waarschijnlijk ook een goede plek voor laatste biertje voor het naar huis gaan, ligt rechts aan de dalafdaling, rondom de eerste huizen in t dorp:

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/a31098e2fac05de9eb450a4a...

Gaan jullie met eigen materiaal of huren jullie? Als er nog materiaal gehuurd moet worden, het is mijn ervaring dat er als je vooraf contact opneemt nog wel wat te onderhandelen is over de prijs :-)

Oh en ook best leuk om in de gaten te houden is het affiche bij de VVV. Soms leuke activiteiten zoals hondensleeën, gratis rondje gluhwein van t dorp, parapenten etcetera.

Dank je voor de tip ! Helft van ons heeft eigen materiaal en helft moet gaan huren . Ik zal eens een mailtje sturen ivm de prijzen 😉

Plaats een reactie