Nauders beëindigt skipasverbond met Schöneben en Haideralm

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiparadies Reschenpass

Opmerkelijk nieuws uit Nauders:
https://www.stol.it/Artikel/Wirtschaft/Wirtschaft/Nauders-be…

Die Bergbahnen Nauders werden ihre Zusammenarbeit mit den Südtiroler Skigebieten Schöneben und Haideralm beenden. Die Südtiroler Seite wollte der Forderung nach einer „leistungsbezogenen Abrechnung“ nicht nachkommen, teilten die Bergbahnen am Freitag in einer Aussendung mit.

Stol.it

Dan zal je dus wat duurder uit zijn met losse dagpassen, en de pas van Nauders zal wel niet goedkoper worden. Kortom: meer gedoe, meer euro’s…

Inderdaag opmerkelijk. Dat maakt het denk ik vooral voor Schöneben en Haideralm wat lastiger. Wel ligt de nadruk in het artikel echt op voorlopig. De winter is nog ver weg, dus wie weet.

Die Betonung liegt auf vorerst“, meinte Karl Stecher, der für die Gemeinde Nauders in der Geschäftsführung der Bergbahnen sitzt. Denn grundsätzlich stehe man hinter der Reschenregion und der Zusammenarbeit – „aber nicht um jeden Preis.

Dit komt wel vaker voor, onderhandelingsstrategie…

Was dat vorig jaar ook niet voor 4vallee? Uiteindelijk deden toch alle dorpen weer mee.

Precies wat @Hessel zegt. Pure onderhandelingsstrategie. Neem aan dat alle kleine gebiedjes daar baat hebben bij een samenwerking. Als zelfs grote gebieden in Frankrijk het kunnen… zucht (Galaxypas met o.a. Montgenevre, Serre Chevalier, Puy Saint Vincent, Les Deux Alpes etc).

Mr. Slow

Inderdaad zoals gezegd positionering voor toekomstige onderhandelingen. Alle drie de skigebieden zouden stevig verliezen bij het einde van de samenwerking. Nauders zou plots ‘slechts’ nog 80 km aan pistes tellen, terwijl het nu lijkt alsof het meer dan 100 kilometer betreft…

Goedemorgen, is er al iets meer bekend over dit onderwerp? Ik heb zelf een mail gestuurd naar de VVV van Nauders ( office@nauders.com) maar helaas nog geen antwoord… Ik heb bewust voor dit gebied gekozen/geboekt om ook naar Italië te kunnen op dezelfde pas en voor het aantal piste kilometers.

gr Zorba

Volgens mij zegt de website van Schöneben genoeg en is Nauders niet meer gekoppeld op de skipas:
Preise Tageskarten, Wahlabo- und Familienskipässe

Gestaffelte Preise im Skigebiet Schöneben und Skiarena Vinschgau

Auf dieser Seite erfahren Sie alles rund um die Skipässe im Skigebiet Schöneben, bzw. in der gesamten Skiarena Vinschgau
Mit der Skiarena Vinschgau haben große und kleine Skifahrer den ganzen Vinschgau in Südtirol in der Tasche: Sie gilt in allen 5 Vinschger Skigebieten und bietet Zugang zu 36 Aufstiegsanlagen und 150 km Pisten. Sie haben die Wahl zwischen einer Mehrtageskarte und der Saisonskarte. Außerdem werden Wahlabo-Skipässe, Spezialwochenpreise und Familienskipässe angeboten, die Sie in allen 5 Skigebieten (Schöneben, Haider Alm, Watles, Sulden am Ortler, Trafoi am Ortler) uneingeschränkt nutzen können.

Die Skiarena Vinschgau kann in allen Skigebieten im Vinschgau erworben werden.

Op de website van Nauders staat:
Erhalten Sie hier alle Informationen zu den Skipass-Preisen im Skigebiet Nauders in Tirol in Österreich. Diese Preise sind für das Skigebiet Nauders und nur mit der Gästekarte gültig. Für alle Gäste welche in Nauders nächtigen.

Alles wijst er dus op dat het twee verschillende skipassen zijn. Verwarrend is natuurlijk het overzicht van de pistes, want dit skiplan is nog steeds gecombineerd.

Ik heb een mail naar de Bergbahnen van Schöneben gestuurd, kijken wat die te zeggen hebben.

p.s. ik vind het niet zo erg :-) :-)

*bericht bewerkt door Patrick71 op 01 sep 2016 11:51

Piste riderrrrr

Direkt en vers uit Schöneben:

Sehr geehrter Herr XXXXX,

der Kartenverbund “Skiparadies Reschenpass” ist von den Nauderer Bergbahnen gekündigt worden.
Trotz intensiver Bemühungen und außergewöhnlich guter Angebote von Seiten der Schöneben AG an die Nauderer Bergbahnen konnte man sich nicht einigen. Das von den Nauderer Bergbahnen geforderte “leistungsbezogene Abrechnungssystem” ist auf die Größe des Skigebietes ausgelegt, wobei weder die Qualität der Aufstiegsanlagen noch die der Pisten berücksichtigt worden sind. Es wäre ein zu großer und somit nicht annehmbarer wirtschaftlicher Nachteil für die Schöneben AG entstanden. Unter einem leistungsbezogenen Abrechnungssystem ist wohl zu verstehen, dass die effektiv erbrachte Leistung bezahlt werden muss, und zwar dort wo diese auch erbracht wird.
Um unseren Gästen weiterhin ein gutes bzw. gleichwertiges Skipassangebot mit 135 km Pisten bieten zu können, ist es gelungen, mit den Partnerskigebieten Schöneben, Haideralm, Watles, Trafoi und Sulden am Ortler den Kartenverbund „Skiarena Vinschgau vom Reschenpass bis Sulden am Ortler“ zu schließen.

In der kommenden Wintersaison 2016/2017 ist dieser Kartenverbund aus organisatorischen Gründen zeitlich begrenzt und gilt von Sa, 24.12.2016 bis Fr, 17.03.2017.

Außerhalb dieses Zeitraumes bieten wir unseren Gästen Sondertarife:

a) zum Winterstart von Sa, 10.12.2016 bis Fr, 23.12.2016

 TK     Erw Euro 22,00    Kin    Euro 14,00    Sen/Jug    Euro 22,00

b) 1. Zwischensaison von Sa, 18.03.2017 bis Fr, 07.04.2017

TK Erw Euro 29,00 Kin Euro 16,00 Sen/Jug Euro 29,00

c) 2. Zwischensaison von Sa, 08.04.2017 bis So, 23.04.2017

TK Erw Euro 30,00 Kin Euro 17,00 Sen/Jug Euro 30,00

Man erhält in diesen Zeiträumen auch Mehrtageskarten zum Preis der TK mal Anzahl der Tage
Die Tages- und Mehrtagespässe sind nur in Schöneben gültig.

Mit freundlichen Grüßen

geen tijd voor vertaling maar heel kort gezegd heeft Nauders geen zin meer om samen met Schöneben etc samen te werken. Schöneben heeft samen met een aantal andere gebieden een nieuwe samenwerking aangegaan. De skigebiedensectie op de site hier kan dus worden aangepast @Rogier ;)

*bericht bewerkt door Userd op 01 sep 2016 17:25

Hoe noemde sommige dit " onderhandelingsstrategie". Vreemde strategie dit.

May the ski force be with you !!

Geografisch ook onlogisch, maar ook in de Alpen heb je “haantjes”…jammer.

Zonde, gebied daalt op de “to ski” lijst…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Geografisch ook onlogisch, maar ook in de Alpen heb je “haantjes”…jammer.

RoteHersentote op 1 sep 2016 19:17

Valt wel mee, nieuwe samenwerking zijn de kleine gebiedjes tussen Schöneben en Sulden. Ga er in Jan heen en vind het nieuwe wel een leuk idee eigenlijk. Je moet nu wel helemaal een auto bij je hebben, Schöneben naar Sulden is een uur rijden.

Ik baal hier echt van heb al aanbetaling gedaan voor de acco en het erge is dat de skipassen prijs gewoon hetzelfde blijft als voorheen maar nu met 40 km minder aan pistes. En ik begrijp nu ook waaron ik helemaal geen reactie krijg van de VVV van Nauders als ook van de Bergbahnen Nauders en ook zelfs nog niet van de eigenaren van de acco op mijn vraag …

*bericht bewerkt door Zorba op 01 sep 2016 21:29

Ik baal hier echt van heb al aanbetaling gedaan voor de acco en het erge is dat de skipassen prijs gewoon hetzelfde blijft als voorheen maar nu met 40 km minder aan pistes. En ik begrijp nu ook waaron ik helemaal geen reactie krijg van de VVV van Nauders als ook van de Bergbahnen Nauders en ook zelfs nog niet van de eigenaren van de acco op mijn vraag …

Zorba op 1 sep 2016 21:25

Zoveel is er toch niet aan de hand, je bent hooguit iets meer kwijt aan skipas omdat je dagkaarten zou kunnen kopen ipv een vaste 6dagen kaart. Scheelt ong 4 tientjes.
Wij zitten in een boerderij in de buurt van schöneben en zien dan wel per dag wat we gaan ontdekken, geeft weer nieuwe mogelijkheden zo.

@userd tuurlijk zijn er er ergere dingen maar ik kies bewust voor dat gebied voor dat aantal piste km met een pas. Je stapt in de bus en stapt af in een ander gebied en je gaat daar weer verder. Nu heb ik daar een andere pas voor nodig en extra voor betalen! prima dat ze het niet eens worden maar pas de prijs dan ook even aan

@Zorba, gaat niet gebeuren. Schöneben heeft een nieuw samenwerkingsverband (met meer pistekms dan met Nauders) en Nauders zal waarschijnlijk de combinaties met oa Fiss-Ladis gaan gaan uitbouwen.

Voor de goede orde ik verblijf in Nauders en niet in Schoneben. We zullen dan maar een losse dagkaart gaan kopen voor Schoneben want ik wil toch een bombardino drinken ?

En hierbij de (Engelse) reactie van de Bergbahnen Schöneben:

in the season 2016/2017 the ski pass “Skiarena Vinschgau” is not valid in Nauders.
Nauders and Schöneben do not cooperate in this winter.

Schöneben has ski pass “Skiarena Vinschgau” from Reschenpass to Sulden at Ortles" valid in
Schöneben - Haideralm - Watles - Trafoi - Sulden at Ortles

the prices can be found on the http://www.schoeneben.it

Ik vind het niet heel erg omdat we altijd alleen in Reschen skiën, scheelt dus ongetwijfeld wat dagjesmensen uit Nauders. Maar dat viel toch al niet heel erg op qua wachttijden.

Tja, Sulden is een uur rijden over de pas. Geldt ook voor Trafoi. Klinkt niet heel aantrekkelijk. Watles is wel erg klein en beperkt.

Was ook wel te verwachten dat de skipasprijzen niet zouden gaan dalen, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

Nauders - Serfaus is ook 40 minuten rijden, dus als dat gecombineerde skipassen worden moet je ook even in de auto gaan zitten. Dan rij ik nog liever vanuit Nauders naar Samnaun en ga dan skiën in Ischgl. Inderdaad een 5-daagse pas kopen en dan 1 dagpas voor Ischgl.

Piste riderrrrr

@Zorba,
Precies, dan maar zo. Heeft Nauders geen kaarten voor 5uit6dgn gebruik? Kan je die 6e dag naar Schöneben en schiet je er niet eens zoveel bij in. Ben wel benieuwd naar wat Nauders gaat doen want op zichzelf staand is het relatief klein en waarschijnlijk te klein voor de selectie van velen. Het worden iig gebieden waarbij de auto een must is, even met de bus van schöneben naar sulden is een ritje van 1,5u ofzo en da’s bij goede omstandigheden. @Patrick71, in het Duits zijn ze spraakzamer ;)

*bericht bewerkt door Userd op 02 sep 2016 07:57

Dan rij ik nog liever vanuit Nauders naar Samnaun en ga dan skiën in Ischgl. Inderdaad een 5-daagse pas kopen en dan 1 dagpas voor Ischgl.

Patrick71 op 2 sep 2016 07:44

Misschien is een Snowcard Gold (http://www.nauders.com/de/aktiv-erleben/skiparadies/skipasst…) nog iets voordeliger dan de door jou genoemde combi. En zou je bijvoorbeeld 2 keer naar Samnaun kunnen. Wat skigebied betreft veel meer opties naar mijn mening. (en vergeet het taxfree shoppen en tanken niet ;)

Aftellen maar!

Tja wij skiën met onze zoon van 8 dus 80 km is wel voldoende maar ik ben een echte Italië fan en daarom zijn we zijn naar Nauders gegaan zodat onze zoon in zijn klas met wat Nederlandse kindjes zit en dat wij toch ook naar Italie kunnen, beste van 2 werelden eigenlijk. Dat wordt dus nu een ander verhaal. ik zie trouwens alleen maar passen van 2 dagen voor het gebied Schonëben dat wordt te gortig qua prijs

Dan rij ik nog liever vanuit Nauders naar Samnaun en ga dan skiën in Ischgl. Inderdaad een 5-daagse pas kopen en dan 1 dagpas voor Ischgl.

Patrick71 op 2 sep 2016 07:44

Misschien is een Snowcard Gold (undefined) nog iets voordeliger dan de door jou genoemde combi. En zou je bijvoorbeeld 2 keer naar Samnaun kunnen. Wat skigebied betreft veel meer opties naar mijn mening. (en vergeet het taxfree shoppen en tanken niet ;)

Matthieu op 2 sep 2016 08:02

Dat is idd een van de opties, de andere samenwerking is deze undefined , dan heb je de ‘Skigebieten Nauders, Serfaus Fiss Ladis, Kaunertal, Fendels und Skiregion Venet’. Meer dan 350km piste.

https://cdn.wintersport.nl/forum/16/26662f58764f992142b8c7a9...

Het is voor degenen die hun info hier vandaan halen om te boeken misschien wel makkelijk om de info over dit skigebied even aan te passen. @Rogier

@userd! Ik pas het op! Als ik weer achter de computer zit

Click. Click. Peace

Nou eindelijk bericht terug van VVV/Bergbahnen Nauders

null

*bericht bewerkt door Zorba op 09 sep 2016 12:24

@userd! Ik pas het op! Als ik weer achter de computer zit

Rogier op 3 sep 2016 13:41

Nog steeds geen computer gevonden, zie ik? ;)

Vindt de site van Nauders wel verwarrend. Als je hier kijkt lijkt het of Schoneben nog bij het gebied hoort?

Zie pistenpanorama.

http://www.nauders.com/de/aktiv-erleben/skiparadies/skipasst…

Zie ook geen prijzen van 2017 van de SKI 6 pas? Of zie ik iets over het hoofd?

Staat hierboven van zowel Nauders als Schöneben&co dat ze niet meer samen zijn.
Tarieven of eigenlijk hele site is nog niet geüpdate. Lijkt er een beetje op dat Nauders een beetje te hoog spel heeft gespeeld en nu even goed moet nadenken hoe en wat.

Ja als ik zo de reacties lees vinden de inwoners van Nauders het ook erg jammer. Wie weet komt het volgend jaar weer goed? Kom er elk jaar.

*bericht bewerkt door Meindert op 18 sep 2016 17:40

Plaats een reactie