Wintersport Italië, Zwitserland en Oostenrijk 25-02-2017 / 04-03-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun, Skiparadies Reschenpass en Scuol

Wintersport Italië, Zwitserland en Oostenrijk 25-02-2017 / 04-03-2017

Na de kerstvakantie vond ik het natuurlijk veel te vroeg voor mijn seizoenseinde. Na een blik op mijn bankrekening en het vriendelijk aankijken van mijn ouders heb ik een jongerenreis met Groove-X vanuit België geboekt. Waarom vanuit België? Dit was de enige organisatie die 6 weken van tevoren nog een plek vrij had (laatste plek) en bij deze reis leek je veel meer vrijheid te krijgen dan bij Nederlandse reizen mede door de leeftijdscategorie van 16 tot en met 19 jaar.

De bestemming was het dorpje/stadje Mals (Malles Venosta) in Italië.
Onze planning qua skigebieden was:

  1. Haideralm
  2. Ischgl-Samnaun
  3. Ischgl-Samnaun
  4. Nauders
  5. Scuol
  6. Schöneben

We vertrokken op zaterdag om 7 uur vanuit Antwerpen. Om 8 uur stonden we de volgende dag bij de skiverhuur. Buiten mij hadden maar 5 anderen eigen materiaal. Op 55 jongeren is dat best weinig. We hadden 4 monitoren mee op de reis. De eerste dag gingen we met 20 man skiën. De rest ging zwemmen of slapen of waar ze ook zin in hadden.

Er was maar 14 van de 20 kilometer aan pistes geopend. Dit kwam neer op 3 pistes en een oefenweide. Ik was om 9 uur de allereerste persoon die bij de stoeltjeslift afdaalde (best gaaf, de eerste sporen zetten). Rond 12 uur hadden we het eigenlijk allemaal al wel gezien na elke piste al zo’n 6 keer gedaan te hebben. Aangezien het gebied in feite maar 1 restaurant had was het eten niet heel goedkoop. Mijn schnitzel mit pommes kostte 14 euro.

’s Middags begonnen we als echte jongerenreis goed. We kwamen wat anderen van de reis tegen en we gingen met z’n 9en samen skiën. We besloten een race te houden. Degene die als eerste beneden was van de dalafdaling kreeg 4 ‘ranja’, de 2e kreeg 3 glaasjes ‘ranja’. Aangezien ik niet volledig levensmoe ben, ben ik 3e geworden. Om 3 uur vonden we het wel mooi en belanden we in de apres-ski.

Om 4 uur zijn we met taxibusjes opgehaald en naar het hotel gebracht waar we eindelijk konden douchen. Om 7 uur avondeten en daarna een welkomstpresentatie gevolgd door een welkomstfeestje in de bar.
Het skigebied:

Haideralm 26-02-2017

-Geopende pistes:
Alles behalve de pistes bij de bovenste sleeplift, zo’n 14 kilometer

-Geopende liften:
Alles behalve de bovenste sleeplift, daar was geen besneeuwing.

-Weer:
Het was bijna de hele dag zonnig met soms enkele wolken. De temperatuur lag rond de 5 graden in het dal en 0 graden op de berg.

-Sneeuw:
De hele dag door bleef de sneeuw lekker hard, je hield er goede grip op maar de pistes bleven ook de hele dag goed!

-Beste piste(s):
De dalafdaling

-Slechtste piste(s):
Geen enkele piste was slecht qua sneeuw

De foto’s:

Het uitzicht vanaf de parkeerplaats was in ieder geval al niet verkeerd!

null

Als eerste boven, en dat met een jongerenreis…
null

Beetje oude lift, maar gelukkig waaide het niet:
null

Hmm die moest meteen de sneeuw gaan vervuilen…

null

Toch behoorlijk steil voor een rode piste… Staat op de kaart als zwart? Wel erg lekker zoals hij erbij lag:
null

Dezelfde maar dan met de bergtoppen erbij:
null

De reuzenslalom zag er zo uitnodigend uit… Maar de trainer van het skiteam leek minder vrolijk…
null

De lekker brede dalafdaling:
null

St. Valentino auf der Haide:
null

Wachtrijen hebben ze hier nog niet uitgevonden:
null

Het enige echte restaurant van het skigebied (restaurants in het dorp uitgesloten):
null

Het eindstuk van de dalafdaling was wat steiler, bleef desondanks tot het eind goed:
null

Het traject van de 3er:
null

null

Klaar voor de race:
null

Een creatieve mix van verschillende sneeuwkanonnen:
null

Ook ’s middags was het op de dalafdaling nog rustig:
null

De gondel mag wel vervangen worden, een lichtelijk antieke 6 persoons gondelbaan kan nu natuurlijk eeeecht niet meer:
null

En dan binnenkort het verslag van dag 2, Ischgl-Samnaun!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 15:38

#proudtobepartofleswintersporters

Leuk verslag en wat gaaf dat je met zo’n reis meerdere gebieden in de buurt kan bezoeken! Lijkt mij ook wel wat (al ben ik iets ouder).

Hoe was het vervoer naar al die omliggende gebieden geregeld? Vanuit de organisatie een busje ofzo?

Mr. Slow

@Quick ze hebben ook reizen van 19 tot en met 28 als je daar nog tussen valt ;)

Elke ochtend reden we met de bus waarmee we ook naar Italië gekomen waren naar de verschillende gebieden. Daardoor stonden we wel vaak pas rond half 10/10 uur op de ski’s… En dan 's middags rond half 5 weer terug met die bus. De buschauffeur ging met zijn eigen familie skiën meestal :D

#proudtobepartofleswintersporters

Hmm ja dat is niet helemaal ideaal dan maar alsnog een leuk concept! Bedankt voor de info. Ik kijk uit naar de rest van je verslagen!

Mr. Slow

Maandag 27 februari Ischgl-Samnaun

Vandaag was het tijd voor Ischgl-Samnaun! We vertrokken om half 9 met de bus vanaf het hotel. 1.5 uur later kwamen we in Samnaun aan. Het was half 11 eer dat we boven op de piste stonden maar toen hebben we ook wel zoveel mogelijk geskied als we konden.
Om half 1 zouden we met z’n allen bij Alp Trida eten. Daarvoor wilden we een keer de dalafdaling naar Samnaun pakken. Via de Greitspitze zijn we dus naar de Palinkopf gegaan. Vanaf daar wachtte de best lange Dutyfree Run op ons. Toen we weer terug boven waren was het alweer lunchtijd. Twee van de jongens waarmee ik skiede hadden ’s middags gevorderden les dus ben ik met de overgebleven twee een beetje bij Alp Trida gebleven. Daar hebben we de blauwe pistes gepakt en we zijn nog naar het deel bij de Visnitzkopf geweest. Dat was echt een verademing qua drukte vergeleken met de rest van het gebied!

Om kwart over 4 stonden we (met de lift…) weer terug in het dal want om half 5 zou de bus weer vertrekken. Na een enorme pizza (en niet eens XXL) was het tijd voor een feestje in het hotel en redelijk optijd naar bed want morgen zouden we weer naar Samnaun gaan!

Geopende liften: Eigenlijk alles

Geopende pistes: Op een enkele skiroute na was alles open

Beste piste(s): De Blauwe en rode pistes vanaf Viderjoch naar Alp Trida waren erg aangenaam.

Slechtste piste(s): De Dutyfree Run was door de populariteit op delen erg hobbelig en daardoor wat minder aangenaam. Ondanks dat was het nogsteeds een leuke piste.

Drukte: Eeerg druk, bij liften als de N1 of de liften vanuit Samnaun zelf (vooral ’s ochtends) rond de 15 minuten wachttijd, ook vrij volle pistes. Andere liften zoals de N4 of het deel bij de Visnitzkopf was het dan weer gewoon zonder wachttijden de lift in.

Weer: De hele dag door zonnig en de temperatuur lag iets boven 0. Dit zou eigenlijk de enige echt mooie dag van de week worden dus vandaar de drukte.

Sneeuwkwaliteit: Zeker bovenin gewoon hele goede sneeuw de hele dag door, op de dalafdaling vooral onderin duidelijk zachtere sneeuw.

De foto’s:

Startpunt van deze dag:

null

Gezellig druk boven:
null

Eindelijk in de lift, haast maken om optijd terug te zijn:
null

Druk maar alsnog goede pistes:
null

Over het uitzicht mocht niet geklaagd worden:
null

Op de voorgrond lift C5 Greitspitze, op de achtergrond de Palinkopf met haar zwarte pistes:
null

Na het wat steilere bovenstuk kreeg je nog een lang vlak stuk bij de Dutyfree Run, landschappelijk gezien wel mooi:
null

Na de lunch stonden we weer boven en vermaakten we ons bij Alp Trida op de nog erg harde pistes:
null

Wat rustigere pistes en overal een mooi uitzicht:
null

Had ik al gezegd dat de omgeving bij Ischgl en Samnaun erg mooi is?:
null

Het zicht was erg goed:
null

Bijna alle liften in Ischgl zijn uitgerust met bubbels, erg fijn:
null

Veel van de liften zijn behoorlijk lang waardoor je veel skiet in 1 afdaling:
null

Is het echt voorjaarsvakantie? :
null

Het gebied is echt groot, maar tegelijkertijd ook nog zo compact dat je makkelijk naar andere delen komt:
null

De liften en pistenmengelmoes bij Alp Trida:
null

Het rustige deel bij de Visnitzkopf:
null

Laatste afdalingen van de dag bij wat minder wordende pistes:
null

Lift N1 naar de Viderjoch is 1 van de langere liften van het gebied, erg gaaf uitzicht over het hele skigebied vanuit die lift:
null

Binnenkort het verslag van dag 3

#proudtobepartofleswintersporters

Blijf zeker je verslag volgen wat een geweldige foto’s zeg.

Ik ben hard bezig aan het derde deel, heb het de laatste tijd nogal druk gehad met school… Hij komt zo snel mogelijk online!

Teaser:

null

*bericht bewerkt door vic2000 op 23 mrt 2017 20:04

#proudtobepartofleswintersporters

Dinsdag 28 februari, Ischgl – Samnaun

Ook deze dag zouden we weer naar het de Silvretta Arena gaan. De vorige dag was gebleken dat onze bus en buschauffeur enige moeite hadden met de klim naar Samnaun, daarom zouden we vandaag bij de grens opgepikt worden door een skibus. Deze dag waren we gelukkig wat eerder boven, om 10 uur al. Het was minstens 4 keer zo rustig dan de dag hiervoor, mede door het slechtere weer waarschijnlijk.

Ik ben met een paar andere goede skiërs meteen richting Ischgl vertrokken. We wilden graag de dalafdaling naar Ischgl pakken en we wisten niet hoelang dit zou gaan duren. 1 van de groepsgenoten skiede iets minder goed en koos ervoor de rode dalafdaling te pakken, wij zouden de zwarte pakken. Daarna zouden we elkaar bij dezelfde lift ontmoeten, niet dus. Wij stonden bij de A1 terwijl hij bij de A2 stond… Na wat over en weer bellen hebben we elkaar gelukkig op de Idalp weer ontmoet.

Vanaf daar zijn we verder gegaan en hebben we bij de Paznauner Thaya gegeten. Tot daar was het de hele tijd een beetje aan het sneeuwen en wat kouder maar niet heel winderig, dat veranderde toen we de Höllspitze op gingen, de wind was daar echt niet aangenaam krachtig. Door de sneeuwval en de wind lag het zicht er op ongeveer 20 meter, verder waaide alle sneeuw van de pistes waardoor overal stenen tevoorschijn kwamen. Na een bijna helse tocht kwamen we gelukkig aan bij de dalafdaling naar Samnaun, in de afdaling bij de Piz Val Gronda hadden we vanwege de wind geen zin meer.

Toen besloten we om ons nog maar een uur bij de sleeplift in het dal te vermaken! Voor een oefenhelling toch een behoorlijk steile piste… Naast de piste waren leuke bospaden en open stukjes met veel verse sneeuw te vinden, geen verkeerde keuze om naar beneden te gaan dus!

Om half 5 gingen we weer richting het hotel. Na het diner stond Disco Fix in Laas op het programma. Na een vermoeiende nacht lagen we (bijna) allemaal weer in de juiste bedden rond half 3. De volgende dag ging de wekker om 8 uur en gingen we naar Nauders.

Geopende liften: Op een paar windgevoelige liften na alles, alle hoofdliften open.

Geopende pistes: Op wat skiroutes en liftspecifieke pistes na was alles open.

Drukte: De op 1 na rustigste dag van de hele week. Vanwege de bewolking, sneeuw en kou was iedereen de dag hiervoor al gaan skiën en kon je nu zelfs bij normaal drukke liften meteen doorlopen.

Weer: De hele dag door sneeuwde het, soms licht en soms wat harder. Ook was het wat kouder, 2 graden in Ischgl en -5 bovenop de berg. In de oostelijke hoek van het gebied (gezien vanaf Ischgl) waaide het erg hard en was het mistig op de toppen.

Beste piste: Piste 2 naar Höllboden was erg fijn, heel breed en niet zo druk waardoor je er lekker op snelheid overheen kon.

Slechtste piste: Piste 38 vanaf de Höllspitze was door de wind nogal sneeuwarm, overal lagen stenen en het ene moment stond je in 30cm verse sneeuw en dan weer op ijs. Ditzelfde was ook bij de Duty Free Run het geval maar daar was het leuker, het zicht was daar beter en daar wisselde het tussen 30cm vers en 10cm vers (altijd goed dus ;) )

De foto’s:

En dan te bedenken dat het hier een dag eerder helemaal vol stond met mensen:

null

Het zicht was zeker bovenin niet optimaal:
null

Lege stoeltjes! Dat beloofde wat:
null

En het sneeuwde gestaag door, voorspeld was zo’n 15cm:
null

Vanwege de sneeuwval en de bewolking waren hobbels nogal lastig te zien, rustig aan dan maar:
null

Op de Idalp was het alsnog gezellig druk:
null

Wat een liftenbrei hierzo:
null

De enige pistes tussen de bomen zijn de dalafdalingen:
null

Hier kan ’s avonds geskied worden geloof ik:
null

Lager op de dalafdaling werd het meer natte sneeuw, later op de dag bleef deze ook liggen:
null

Beetje steil maar daardoor ook erg rustig:
null

Zooo dat ook weer overwonnen, leuke piste voor een snelheidscheck!:
null

Rond Ischgl was het nog wat groen:
null

Toen we beneden aankwamen was de regen net in sneeuw overgegaan:
null

Eeeeen nog wat drukker:
null

Richting de Paznauner Thaya waren de pistes lekker rustig:
null

De bubbels, op bijna elke lift hier, waren niet onaangenaam met dit weer:
null

Op de rustige Duty Free run, mooie winterse omgeving:
null

Ook hier kan soms ’s avonds geskied worden, bij de sleeplift:
null

Winters beeld in Samnaun, door de hoogte viel alle sneeuw hier meteen als droge sneeuw:
null

En dat was dag 3 alweer! Mijn eerste vakantie naar de bergen ooit was naar Ischgl 5 jaar geleden in de zomer. Toen zijn we ook via de liften naar Samnaun gegaan. Het was leuk om herkenningspunten te zien zoals de dubbeldekslift, de Idalp en Ischgl zelf!

De dag hierna zijn we naar Nauders gegaan, stay tuned!

*bericht bewerkt door vic2000 op 25 mrt 2017 15:50

#proudtobepartofleswintersporters

Leuk verslag wederom. Hoe zou je Ischgl beoordelen (qua skigebied)? Hoor nogal wisselende verhalen.

Ben erg benieuwd naar Scuol en Nauders/Schöneben!

Mr. Slow

@Quick absoluut een gebied waar ik terug wil komen! Een enorm gevarieerd pisteaanbod met makkelijkere pistes maar ook veel steilere pistes, ook brede carvebanen zijn aanwezig. Wel zou ik het skigebied eerder aan (licht)gevorderden aanraden aangezien er in verhouding toch weinig blauwe pistes zijn, aan de kant van Samnaun zijn er meer blauwe pistes. Het gebied is echt enorm qua aantal pistes, doordat het vrij rond is opgebouwd kun je alsnog behoorlijk snel van de ene naar de andere kant!

Bijna alle liften zijn koppelbaar en hebben een hoge capaciteit, de meesten hebben ook een bubbel (vooral hogerop de bergen). Daarbij zijn er veel liften van meer dan een kilometer waardoor je lange afdalingen kunt maken.

Wel is het een vrij druk gebied, door de vele moderne liften vallen de wachttijden desondanks wel mee en bijna elke lift bedient 2-3 pistes waardoor de drukte goed verspreid wordt. Ook in afgelegen hoekjes en vooral weg van Alp Trida en de Idalp is het ook tijdens de drukkere periodes goed te doen qua drukte!

De prijzen liggen iets hoger dan gemiddeld, voor een Schnitzel betaalde ik bij de Paznauner Thaya 13 euro (tegenover 11 euro gemiddeld in de Zillertal Arena, Nauders e.a.). Als je kijkt naar wat je voor die wat hogere prijs terugkrijgt is het het wel waard, super moderne liften, enorm veel pistes en hoge sneeuwzekerheid.

Ik zou het je zeker aanraden! Al is het maar voor een paar dagen in combinatie met bijvoorbeeld Kappl, See en Galtür. Of bij het Top of the Mountain Concert, lekker rustig dan!

#proudtobepartofleswintersporters

Duidelijk, bedankt :)

Mr. Slow

Na zo lang wachten komt hier toch het volgende deel eindelijk:

Woensdag 1 maart, Nauders

Onee, het begin van de meteorologische lente! Niet zoveel van te merken hier eigenlijk, een leuk pak verse sneeuw en vrij lage temperaturen! Dat zou een mooie dag worden
Vanwege het latertje van vannacht mochten we vandaag een half uur langer in bed blijven. Om 9 uur dus vertrek en rond half 10 bij de lift. Rond 10 uur stonden we boven. Het was vanwege het goede weer en de verse sneeuw best druk.

We vertrokken eerst naar de Tscheyeckbahn, vanaf daar hebben we eerst de grotendeels niet geprepareerde piste bij de panoramalift gepakt. Een aparte piste waarbij delen zeer smal zijn, delen niet geprepareerd zijn en je meerdere keren het pad van de sleeplift doorkruist. De twee skiroutes die bovenin begonnen waren allebei geopend, in tegenstelling tot een aantal pistes.
Na dit avontuurtje zijn we even naar de Gaislochbahn gegaan. Die werd gevolgd door de Zirmbahn en toen was het alweer lunchtijd. Na de lunch hebben we een aantal keer de (erg mooie) dalafdaling bij de Bergkastelbahn gedaan en hebben we eigenlijk alle liften van het skigebied nog een keertje gepakt.

Om half 5 gingen we weer naar het hotel. Vanavond zou een rustavond worden en dat werd een korte apres-ski party in de bar van het hotel, niets wilds deze keer want morgen stond Scuol (origineel Sulden) op het programma.

Geopende liften: Alles

Geopende pistes: Alles behalve de 9, 15, 18 en 19 + skiroutes 3 (stond als geopend maar bordjes lagen om en overal gras), 4 en 5

Beste piste(s): 1, 2 en 3, erg fijne sneeuw die niet te hard en te zacht was, goed geprepareerd en alle drie erg breed.
Slechtste piste(s): 17 en 20, vooral op de 17 heel veel hoge hopen (vrij steil en constant) en op de 20 natuurlijk weinig
preparatie, toen wij afdaalden geen probleem maar ik kan me voorstellen dat dat rond 3 uur problematisch wordt.

Weer: Overwegend zonnig, rond het vriespunt en net zo’n 15-20cm verse sneeuw dus niks te klagen!

Drukte: Vrij druk, waarschijnlijk een zijeffect van het goede weer. Zeker bij de Bergkastelbahn en de Zirmbahn ’s ochtends wachttijden van 10-20 minuten, bij de andere liften wat minder. ’s Middags een stuk beter te doen met maximaal zo’n 5 minuten. Door de brede pistes werd de drukte goed verdeeld.

De foto’s:

De sneeuwvalgrens was ’s nachts net tot aan het hotel gedaald, de daken iets verder aar beneden waren nogsteeds groen:

null

Op de parkeerplaats bij Nauders was de omgeving heel wat witter!:
null

Net boven, heerlijke brede pistes maar vervelende wachttijden:
null

Op de pistes bleef de drukte gelukkig beperkt, de skiklasjes bleven bij de sleepliften :D :
null

Dat beetje verse sneeuw gaf net dat echte winterwonderland effect:
null

Mooie rustige pistes bij de Gaislochbahn:
null

null

De panoramalift met de zwarte piste:
null

Blik vanaf de Panoramalift naar de Tscheyeckbahn:
null

Was het al maart? De plekken op de voorgrond verraden dat het sneeuwdek toch vooral decoratief was op winderige plekken:
null

Nu toch maar eens de pistes bij de Gaislochbahn uitproberen:
null

null

Dit schijnt de breedste piste van de alpen te zijn. Breed is hij zeker maar het zijn eigenlijk 2-3 pistes naast elkaar. Wel knap hoe ze dat klaarspelen met antieke sneeuwkanonnen:
null

Zoals ik al zei, breed is hij zeker! Met een 8 persoonsstoeltjeslift krijg je deze nooit vol :D
null

Het hele traject van de Zirmbahn met pistes:
null

De dalafdaling, ook geen smalle piste:
null

Echt een fijne lichtrode piste:
null

Nu weten jullie het wel denk ik… :
null

Doorkijkje naar Schöneben:

null

Schöneben nog wat duidelijker:
null

Compleet uitzicht vanaf de Tscheyeckbahn:
null

Zoom naar het bergstation van de Bergkastelbahn:
null

Door de brandende zon was het zonnige dal al weer groen aan het worden. Op de achtergrond ligt Nauders met het grote kasteel:
null

De schaduwkant was dan weer wel helemaal wit, hier vanaf het dal:
null

Ik probeer binnenkort het volgende deel van Scuol te plaatsen!

*bericht bewerkt door vic2000 op 07 apr 2017 11:27

#proudtobepartofleswintersporters

Geen verkeerde trip zo! En keep up the good work met de updates ?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Leuk verslag Vic! Mooi dat er zo’n reizen worden georganiseerd voor jongeren. Leuk dat je in zo’n week veel verschillende gebieden ziet!

Wat leuk om te lezen over al die verschillende gebieden!

@vic2000 kom maar op met Scuol!

Mr. Slow

Lekkere verslagen @Vic2000 ! En goed dat je een redelijke camera had meegenomen en ook gebruikt. Die blijf ik vergeten…

@Quick Hij komt er deze week aan… Had het voor de vakantie erg druk met school en na vorige week moet er ook nog een verslag van Val Thorens komen…
@Bennie bedankt!! Mijn S7 maakt inderdaad best degelijke foto’s valt me ook op! Een telefoon met een erg goede camera doet veel wonderen ;)

#proudtobepartofleswintersporters

Donderdag 2 maart, Scuol

Deze dag zijn we naar Scuol gegaan. We vertrokken rond half 9 en uiteindelijk stonden we om iets van half 11 goed en wel op de ski’s. Het gebied van Scuol is niet heel groot maar toch groot genoeg om je een dag makkelijk te kunnen vermaken. Wel heeft het last van de bekende Zwitserse besneeuwings problemen en was het dus maar goed ook dat hier wel wat natuursneeuw lag… De hele dag hebben we wat rondjes geskied en bijna alle pistes wel een keer gedaan. Gegeten hebben we bij het grote self-service restaurant. Leuk systeem daar, je betaald voor een bepaalde portie en dan mag je daarbinnen zoveel opscheppen als je wilt!

Ergens in de middag kwam 1 van onze snowboarders in het funpark ongelukkig ten val en die mocht na een stevige pijnstiller met de helikopter naar het ziekenhuis: Schouder uit de kom…

Geopende pistes: Alle belangrijke pistes met als grote uitblinker de dalafdaling naar Ftan en de zwarte pistes 17 en 24.

Geopende liften: Alles

Weer: Soms zonnig, soms bewolkt en de temperatuur lag rond het vriespunt.

Drukte: Bij de stoeltjeslift bij Motta Naluns was het wat drukker aangezien dit de hoofdpiste was, verder nergens echt wachttijden maar wel iets vollere pistes.

Beste piste: Blauwe piste 15/8 (wel druk maar super breed) en ‘zwarte’ piste 21 (super rustig maar ik heb steilere blauwe pistes gehad, hoe deze aan zwart komt?!)

Slechtste piste: Zonder twijfel de dalafdaling naar Scuol, deze was officieel open maar het eerste kwart betonhard, de rest daarna modderbruin met gras en ondergrond die er door kwam. Dit was niet altijd te ontwijken en op het laatste deel kwam het asfalt van de ondergrond ookal door. Opzich grappig aangezien dit de enige piste met een degelijke besneeuwingsinstallatie is…

De foto’s:

6KSB Naluns:

null

Lekkere lange, brede met een snelle lift, goede eerste indruk!
null

Overzicht van het grootste deel van het gebied:
null

Iedereen heeft toch altijd de neiging om met zijn alle te verzamelen op de steilere stukken, slim…:
null

Op de zonnige momenten waren de uitzichten erg mooi:
null

De lawine die ongeveer 3 minuten daarvoor naar beneden kwam, spontaan:

null

Liftenknooppunt, een fijn ding is dat alle stoeltjesliften hier koppelbaar zijn:
null

Zeker hogerop hing een groot deel van de tijd een irritante mist:
null

Gelukkig zag het er wat lager beter uit! Wel uitgestorven in deze hoek:
null

Veel beter!:
null

Blik richting de ‘zwarte’ pistes:
null

In de loop van de dag werd het wat rustiger en kreeg je de kans om lekker naar beneden te racen (met bochten natuurlijk wel…):
null

Ziet er steiler uit dan hij was, een heerlijke carve-baan:
null

Hmm dit is wel minder, mijn 2e slechte ervaring qua drukte in het ‘o zo rustige’ Zwitserland:
null

Tsja wat valt hier echt op te zeggen:
null

Funpark stumpertjes… Iedereen moet het ooit leren… :
null

De Salaniva:
null

Pisteplan met geopende pistes:
null

De dubbele Champatsch sleepliften met rode en blauwe pistes:
null

…:
null

Ondanks de lage liftcapaciteit was het niet echt rustig te noemen hier:
null

Was leuk om iedereen te zien experimenteren met de sleeplift… :
null

Besneeuwingsmeer:
null

Weer de Naluns stoeltjeslift met de blauwe racebaan:
null

“ “ “ :
null

Funpark overview van boven, een behoorlijk groot funpark met obstakels voor iedereen! :
null

En daar was de vliegende taxi:
null

Landschappelijk gezien ook niet verkeerd hier:
null

Ziet er nog beter uit dan hij was… :
null

Slush, water, gras, modder, stenen, asfalt en soms zelfs nog wat sneeuw! :
null

Oke zodra ik tijd heb komt Schöneben!

#proudtobepartofleswintersporters

Vrijdag 3 maart, Schöneben

Aan elke skivakantie komt een eind en zo ook aan deze. De laatste dag beloofde erg mooi te worden. Behoorlijk zonnig, een leuk gebied en tsja ’s avonds een mooi laatste feestje!

Aangezien Schöneben redelijk dichtbij Mals lag stonden we om 9 uur al op de piste! De hele dag door hebben we het hele gebied een beetje doorkruist. Tussen de middag bij het grote restaurant bij de gondel geluncht.
Wat dit gebied zo mooi maakt? Het is er niet druk, de pistes zijn echt allemaal extreem breed, van de zwarte pistes tot de dalafdaling, alles is super breed. Daarbij zijn de liften, op de 3er bij de zwarte piste na, erg snel. De meeste pistes zijn licht-rood of mooi blauw waardoor je met lekkere lange bochten veilig naar beneden kunt aan eigenlijk alle kanten.

Weer: Soms zonnig, soms bewolkt, rond het vriespunt

Sneeuw: Goeeeeeeeeed, prepareren kunnen ze hier ook wel

Drukte: Bij de Jochbahn was het soms wat drukker maar na 10 uur verdween de drukte hier ook. Op de pistes had je van niemand last, maar dat is ook niet zo moeilijk met pistes van 100+ meter breed…

Geopende pistes en liften: Alles behalve de niet op de kaart aangegeven piste vanaf dalstation Rojen naar het dalstation van de gondel.

Beste piste: Tsja… elke? Nou vooruit, de blauwe 2 gevolgd door de rode 1, 5km racebaanplezier. De beste piste om je vakantie mee te eindigen!

Slechtste piste: ha ha ha welke slechte piste?

De foto’s:
Hmm de eerste indruk was al niet slecht:

null

Het bergstation van de Fraitenbahn, lekker in dezelfde stijl als de Jochbahn:
null

Op de voorgrond het funpark en de funslope, daarnaast de brede pistes en verderop het witte dal:
null

Breeeeed:
null

De rode dalafdaling slingerde het dal in, deze had eigenlijk ook wel blauw kunnen zijn denk ik:
null

Breed genoeg, steil genoeg en lang genoeg:
null

Onder de gondel door:
null

Bocht voor 1 van de steilere stukken, als het rustig even rustig was kon je half vliegend die bocht door! :
null

Laatste stuk voor de gondel:
null

Breed genoeg? Aan het eind van de middag waren er nogsteeds ribbels te vinden en hobbels waren er eigenlijk niet:
null

Het startstuk van de zwart/rode 7 en 8, staat op de kaart als een zwarte piste maar is in realiteit rood met onderin een zwarte variant:
null

gevarieerd sneeuwkanonnen arsenaal hier:
null

Hier de splitsing tussen zwart en rood, ondanks dat de rode kant eigenlijk lastiger was…:
null

Onderaan bij de Rojen 4KSB, ook deze lift heeft dezelfde kleurstijl:
null

Blik richting, hoe toepasselijk, het gehuchtje Rojen:
null

Rojen 4er vs Zwölferkopf 3er (bedient alleen een skiroute en zwart):
null

Steil? Ja redelijk, harde sneeuw? Jep, rustig? Jep:
null

Uitzicht over het hoofddeel van het skigebied:
null

De blauwe 4 stond officieel als geopend, leek alleen lang niet meer geprepareerd en was wat harder, alsnog leuk om te doen maar het bleef bij 1 keer:
null

Eindstuk naar de Jochbahn:
null

Tsja… :
null

Nog een keer bij de Rojen lift, nu nog wat rustiger! :
null

De zwarte 10 loopt mooi tussen de bomen:
null

Funpark met de Jochbahn en Fraitenbahn:
null

Veel pistes hadden enkele steilere delen waardoor je de hele piste volle snelheid kon houden:
null

Foto rond half 4 in de middag:
null

Laatste afdaling… :
null

En beneden aangekomen… :
null

Na deze laatste skidag was het langs de verhuur voor het materiaal van de mensen die gehuurd hadden en daarna door naar het hotel. Snel wat spullen inpakken en eten en daarna nog een laatste feestje! Disco Enzo in St. Valentin werd het slachtoffer en rond 3 uur lagen we allemaal weer vredig te slapen. De volgende dag was het helemaal top fit in paniek onze tassen inpakken en om half 9 op de bus. De verwachte aankomsttijd was half 10 's avonds maar dat werd half 1…

Doei Mals! :

null

Tijdens de terugweg, precies op het punt waar we de alpen uitreden hadden we een stop. Leverde 2 leuke foto’s op waarbij het van laagland tot bergen gaat:
null

null

Wat vond ik van deze reis? Super leuk! Mooie skigebieden, redelijk hotel, niet te duur, gezellige sfeer en goede feestjes. Het enige nadeel: Onze skidagen startten vaak pas rond 10 uur / half 11…
Komend jaar valt mijn voorjaarsvakantie anders dan van onze zuiderburen dus de voorjaarsvakantie is niet mogelijk. Maaaaar wees niet getreurd, heel toevallig vallen de kerstvakanties wel samen!! Dus komend seizoen wordt het waarschijnlijk met Groove-X in de kerstvakantie naar Skirama Dolomiti Adamello Brenta. Misschien ook met wat andere mensen van afgelopen reis dus gezellig gaat het zeker worden!

Wat kunnen jullie nog verwachten? De komende maanden zal ik nog aan het verslag van de Dutchweek Val Thorens gaan werken om jullie de zomer door te helpen… Daarna staat in oktober de Stubaier Gletscher te wachten. Onder het excuus van ‘We gaan naar de open dag van het Management Center Innsbruck’ belanden we in Neustift. Afhankelijk van de condities bepalen we hoeveel dagen/ochtenden we gaan skiën. Daarna waarschijnlijk de kerstvakantie met een jongerenreis en de voorjaarsvakantie mogelijk ook. En dan??? Dutchweek zal er niet inzitten want: Vwo examens daarna… Maaaar mogelijk na mijn examens op de Kitzsteinhorn voor mijn Anwärter gaan, daarna eerst een safari in Zuid-Afrika en dan een maand skiles geven in Afriski in Lesotho via Snowminds.nl! Of dit gaat gebeuren is nog niet zeker maar wel een serieus plan. Tsja daarna, tussenjaar eraan plakken en een seizoen in de alpen waarbij de voorkeur lichtelijk naar de Zillertal Arena uitgaat…

Stay tuned!

#proudtobepartofleswintersporters

Plaats een reactie