Sainte Foy Tarentaise, 3-3-'16

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sainte Foy
  • Helaas geen echte foto’s voor dit verslag, daar het zo erg sneeuwde dat er eigenlijk niets te zien was en de camera nogal vochtig werd. Daarom zal ik het kort houden. *

De eerste week van maart zat ik voor werk in Tignes Les Brevières. Deze week viel er veel sneeuw, en deze bewuste donderdag al helemaal veel. Het leek erop dat het nog lang ging duren voordat de liften naar Tignes le Lac en verderop open zouden gaan, en op aanraden heb ik de auto naar het bosrijke Sainte Foy gepakt.
Dit kleine skistation is recent flink uitgebreid om aan de wensen van de grote groepen Britten die richting de Tarentaise vallei komen, met name naar Les Arcs en Espace Killy. Toch blijft dit kleine en leuke station in de kern trouw aan zijn Franse charme en publiek. Slechts vier liften en een oefenweide, 40km pistes, maar wel 1000m hoogteverschil en mooie bosafdalingen.

null
http://www.saintefoy-tarentaise.com/wp-content/uploads/2011/…

De lift naar de top was gesloten, maar boven de boomgrens werd het zicht toch steeds slechter. De sneeuwval nam ook steeds verder toe, waardoor je het liefste zo beschut mogelijk blijft. Door alle sneeuwval was de hoeveelheid en kwaliteit van de poeder echter ongekend. Sowieso staat dit gebied bekend als uitstekend oefenterrein voor off-piste en de befaamde treeruns.

null
null
Sneeuw, heel veel sneeuw.

De afdalingen bij de onderste lift, een vlotte en nieuwe 4-zitter, zijn voornamelijk blauw en erg gemoedelijk. Voor de kleintjes is de natuurroute buitenom echt een spannend tochtje door het bos. En kleintjes heb ik genoeg gezien. Sainte Foy is een echte familiebestemming, en de skischool is druk bezocht, ook door de volwassenen. Voor zover ik het kon inschatten leek je goed les te krijgen, in kleine groepen met veel aandacht voor techniek. Terugkomend op de pistes rondom de eerste lift; de rode 10 is iets moeilijker, maar voor Franse begrippen lichtrood en voldoende breed. Zonder iemand om de weg door de bossen te wijzen bleken de routes door het bos onderaan toch wat te lastig, dus tijd om hogerop te gaan. De nieuwe lift, de 6-zitter La Marquise, helemaal links op de pistekaart was wel geopend en ontsluit een prachtig stuk bos, maar ook een prettige alpenweide. De piste die hierheen gaat is het eerste tweederde deel erg vlak, maar heeft op het laatst nog een paar lekker dipjes en bochten in petto om even lekker bochtjes te draaien. De lift ontsluit een relaxte blauwe afdaling, die aftakkingen richting het station heeft in de kleuren rood en zwart. Het was maar goed dat die blauwe piste 12 zo eenvoudig begint, want je zag geen hand voor ogen. En op de tast skiën is toch wel een bijzondere ervaring. Het is dan erg fijn dat er maar weinig mensen omhoog gingen. De zichtgrens lag zo 2100m, net na de afsplitsing van de rode 16 en 24. Sainte Foy is daarin redelijk uniek, want het gebruikt zowel pistenamen als nummers. http://m.webcam-hd.com/ste-foy-tarentaise/plan-bois/2016.03… Het zicht die dag
Onder de lift was een veel gebruikt en veilig off-piste stuk. Deze bleek echter een zeer ruwe ondergrond te hebben, wat geen goede ondergrond bleek om het poederskiën te trainen. Bij nader onderzoek bleek echter niemand richting de zwarte 3 te gaan, en was deze heerlijk ongeprepareerd met een perfecte hellingshoek om wat tempo te kunnen houden. Ideaal oefenterrein dus. Deze helling heb ik zo’n acht keer herhaald, en telkens was er nog een vers spoor te trekken. Bovendien waren de gedeelten naast de piste van een vergelijkbaar terrein, alleen niet helemaal struikgewas-vrij. Uitwijkmogelijkheden voldoende dus.
Er moest ook nog geluncht worden, want al dat poeder geploeter vreet natuurlijk energie. Terug naar het dorpje, hoewel er ook een alleraardigst tentje bij de La Marquise lift ligt. De horeca was vriendelijk geprijsd vond ik, want voor 25 euro had ik het 3 gangen dagmenu, een frisje, een kopje koffie en nog 10% fooi gegeven ook. Hier waren de Fransen er goed uit te pikken, want deze gingen niet voor het aanbiedingsmenu maar bestelden gewoon van de kaart. En dat was op de borden terug te zien. Maar qua prijs-kwaliteitsverhouding was ik zeker tevreden. Bovendien was het geen lange zit. Want ga je alleen op pad (ik werk veelal zelfstandig, dus met je collega’s op pad gaat dan wat lastig), dan wordt je toch een beetje raar aangekeken. Je bent dan natuurlijk minder geneigd de horeca op te zoeken denk ik.
De middag heb ik doorgebracht met nog een aantal bezoekjes aan de TSD La Marquise, maar het zicht was er niet op vooruit gegaan. Nog een paar keer de afdalingen vanaf ongeveer dat punt richting het dorp gedaan en tot de conclusie gekomen dat je daar wel de lekkerste pistes had liggen. Fijne en gevarieerde rode afdalingen. Alleen een beetje kort.

Pro’s

  • Vriendelijke sfeer
  • Overzichtelijk station
  • Lekker bosrijk, en natuurlijk gelegen pistes
  • Op het oog goede lesmogelijkheden
  • Instappoederparadijs

Con’s

  • Beperkt piste-aanbod
  • De Britse invloeden moeten je ook maar liggen. Schreeuwerig is het gelukkig niet.
  • Vierzitters om het gebied in te komen. Bij de start van de lessen zijn er flinke wachttijden mogelijk (verhoudingsgewijs tot het aantal bezoekers).

Leukste piste
Hier ga je naartoe om lekker rustig met je gezin tussen de dennenbomen te kunnen skiën. Voor de kenners zijn er hier hele toegankelijke maar erg leuke off-piste afdalingen die niet snel kapot geskied zijn.
On piste is de tocht vanaf de La Marquise via de rode 16, 6, 8 en 10 een echte aanrader. Veel afwisseling in hellingsgraad en ruimte om je bochtenritme af te wisselen. Minpuntje is dat je twee keer een verbindingsroute kruist. Oppassen geblazen dus!

Sainte Foy is echt een leuk gebiedje om met je familie naar toe te gaan. Eén centrale vertrek- en verzamelplaats zodat je elkaar niet te snel kwijtraakt. Veel nieuwe appartementen en chalets die van alle gemakken voorzien zijn. Vriendelijke prijzen. De meeste mensen rijden er voorbij omdat je met een kwartier in Tignes zit, en Espace Killy gewoon meer te bieden heeft. Wil je echter op je gemak kunnen oefen buiten de piste en heeft het net gesneeuwd, ga er dan een dag heen. Je zult er geen spijt van krijgen!

*bericht bewerkt door Rogier op 10 sep 2016 00:25

Leuk! Hier hadden we voor afgelopen maart een week geboekt maar dat hebben we helaas moeten annuleren. Nu toch maar eens heen gaan!

Winter is coming

Plaats een reactie