Waar de skilessen boeken?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Salzburger Sportwelt

Hallo allemaal, wij gaan in de voorjaarsvakantie richting Salzburger Sportwelt met onze dochters van dan 9 en 7 jaar oud. We verblijven in Radstadt en zullen dus elke dag met de auto richting de lift rijden.

Nu zitten we te twijfelen waar we de meiden gaan laten lessen: Wagrain of Flachau, en dan ook nog bij welke skischool. We willen tussen de middag gezamenlijk kunnen lunchen dus de verzamelplekken voor beide skiklasjes moeten hetzelfde zijn, ik lees dat dat weleens verschillend is.

Ook wil ik uiteraard een goede skischool, ik lees nogal wisselende meningen over verschillende skischolen in dat gebied. Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos even niet meer, en hoor heel graag suggesties en overwegingen! Waarvoor alvast mijn dank :)

Edit - we zijn zelf gevorderde boarder en skiër maar zullen niet verder weg skiën dan een dal verderop ivm snel terug willen kunnen zijn.

Waarom helemaal naar Wagrain rijden als je kunt skiën in Radstadt/Altenmarkt, en Zauchensee ligt ws ook nog dichterbij.

Dienten Die Alte schule

Omdat Radstadt zelf maar 17 km pistes heeft en wij als (ver)gevorderden daar erg snel uitgespeeld zullen zijn… :D Zauchensee is denk ik net zover als Wagrain maar dan heeft Wagrain meer mogelijkheden.

Wat is het niveau van jullie kinderen? Hebben zij al vaker geskied of gaan ze voor het eerst?
Wat verwachten jullie van een skischool en wat maakt voor jullie een skischool goed?

Vooral die eerste vragen zijn belangrijk, dan kan ik jullie daarna een passend advies op maat geven over Wagrain;)

Thank God summer is over!

Tsja dat is een beetje lastig in te schatten. Dit wordt voor allebei het vierde jaar, jongste heeft vorig jaar voor het eerst op de piste geskied. Maar bij het voorskiën leek het vooral voor de jongste wel de eerste les ooit :(

We gaan nu in de weken voor de vakantie 6 lessen in Snowplanet doen, hopen dat ze daardoor een beetje beter starten.

Oudste is een beetje angstig maar kan de pflug prima en skiet af en toe wat parallel.

Wat wij het belangrijkst vinden van een skischool is vooral opiettendheid en aandacht, dat de dames zich veilig voelen.

Ben benieuwd naar de tips.

Ik denk dat het voor jullie kinderen in Radtstadt wellicht prettiger is om skiles te hebben. Ik zelf was als kind ook niet de meest zekere skier/boarder, vooral omdat ik de drukte en paden in de grotere gebieden vreselijk vond.

Nu snap ik dat voor jullie Radtstad/Altenmark waarschijnlijk niet zo boeiend is en je de kinderen niet een dag achter wil laten in een onbekend gebied (als dat al mogelijk zou zijn).
Met het oog op reistijd zou ik persoonlijk dan voor Flachau kiezen. Zelf geen ervaring met de skischolen daar maar over de meeste heb ik goede verhalen gehoord.

Wagrain kent 3 dalstations te weten:

  • Rote 8er
  • Flying Mozart
  • Grafenberg

Rote 8er:
Dit is voor jullie gezien het dichtstbijzijnde dalstation. De verzamelplek van de skischool is bij het middenstation van de Rote 8er waar zich tevens Wagraini’s Winterwelt bevindt (http://www.bergbahnen-wagrain.at/de/skifahren-kinder-wagrain…). De kinderen van de skischool verzamelen zich hier elke morgen, middag en aan het einde van de lessen. Dit geldt zowel voor beginners als gevorderden, voor jullie dus fijn. Tevens hoef je dus niet steeds helemaal naar het dal te skiën om de kinderen op te pikken.

Als ouders kunnen jullie skiën in het gebied van Flachau en Wagrain (Rote 8er en Flying Mozart). Tevens kun je de G-link pakken bij het middenstation van de Flying Mozart die jullie naar Grafenberg (Wagrain) brengt en richting Alpendorf.

  • Flying Mozart
    Het trefpunt van de skischool is bij Juniorland, dit geldt zowel voor de beginners als gevorderden. Kinderen verzamelen hier elke morgen, middag en aan het einde van de dag. Juniorland ligt in het dal!

Als ouders kunnen jullie skiën in het gebied van Wagrain (Flying Mozart, Rote 8er) en Flachau. Tevens kan je bij het middenstation van de Flying Mozart de G-link pakken (zie hierboven).
Wat een “nadeel” kan zijn is dat je vanuit Juniorland eerst verder met de auto/bus naar de Flying Mozart moet (ongeveer 3 minuten) of je moet de sleeplift bij Juniorland omhoog pakken, dan een stukje naar beneden skiën en dan de lift pakken. Kortom jullie zitten niet direct bij de lift die jullie het skigebied inbrengt.

  • Grafenberg
    Het verzamelpunt voor de beginners is in het dal waar de skischool een eigen kinderland heeft. De kinderen die al kunnen skiën verzamelen zich boven op de berg. De tijden waarop de beginners en gevorderden les hebben wijken af zodat het voor ouders wel organisatorisch mogelijk is om zowel beginnende als gevorderde kinderen weg te brengen en op te halen.

Als ouders kun je skiën in het gebied van Wagrain (Grafenberg) en Alpendorf/St. Johann. Met de G-link kan je overstappen naar het gebied van Wagrain (Flying Mozart/Rote 8er en Flachau). Tevens ben je vanuit Grafenberg met de auto/skibus binnen 15 minuten in Kleinarl van waaruit je ook naar Flachauwinkl en Zauchensee kunt skiën. Dan moeten de kinderen echter wel een middagje met de skiklas eten want anders red je dit sowieso niet!

Skischule Wagrain (http://www.ski-wagrain.at/) geeft op alle drie de bovenstaande locaties les.
De skischool heeft:

  • Nederlandse leraren (als dat voor jullie belangrijk is)
  • een wedstrijd voor de kinderen op donderdag
  • middageten dat geboekt kan worden
  • op dinsdag bij de locatie Grafenberg een disco voor de kinderen
  • voor beginners op alle locaties uitstekende faciliteiten met eigen kinderlanden

In Wagrain heb je verder ook nog skischool Rot-Weiss-Rot, maar die geven alleen les op Grafenberg.
Wil je gaan lessen op Grafenberg dan raad ik nog steeds Skischule Wagrain aan!!!

Hopelijk is het zo een beetje duidelijker geworden. Indien er nog vragen zijn hoor ik het wel!

Thank God summer is over!

Ik ga het eens op mijn gemakkie bekijken allemaal, bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Starten bij de Rote 8er met Skischule Wagrain ziet er wel interessant uit. Lekker centraal in het gebied, waardoor je ook snel bij de G-Link bent en er voor ons dus meer km’s te skiën.

Ik kan me voorstellen dat Flachau toch een beetje de hot spot is in het gebied, en dat het in Wagrain allemaal misschien wat rustiger, kleinschaliger is of vergis ik mij daarin? En die Edelweissalm en Franzl Alm, zijn dat gezellige eettentjes (niet van die vreetschuren)?

Is die rode afdaling vanuit Gipfelstadl een echte rode of ook wel te doen voor beginners? Zou jammer van de tijd zijn als de jongste elke keer terug moet met de gondel. Wel een blauwe die we aan het einde van de dag met zijn allen naar de parking kunnen doen zie ik, leuk.

Heb je ook nog tips voor wat betreft materiaalhuur voor de meiden? Ze hebben zelf schoenen en een helm dus hebben echt alleen ski’s en stokken nodig. Dit willen we vooraf reserveren zodat de juiste ski’s zeker klaar liggen (afgelopen jaar hadden ze de lengte van mijn oudste niet meer en die moesten we de volgende dag een kwartier voor aanvang van de les ophalen terwijl we ook nog met de gondel naar boven moesten, niet relaxed).

Flachau is bij Nederlanders een stuk bekender en is eigenlijk een langgerekt dorp. De Dampfkessel en Hofstadl zijn bekende apres ski gelegenheden waar het altijd vrij druk is. In Wagrain heb je dat soort tenten niet, daar is de apres ski wat kleiner en gemutlicher;).Het is maar net wat je zoekt natuurlijk;)

Bij Edelweissalm eet de skischool altijd met de kinderen tussen de middag, zelf heb ik er nog nooit gegeten. Bij Franzl Alm eten altijd de skileraren die niet met de kinderen hoeven te eten. Prima tent, maar er zijn wel gezelligere tenten in het gebied. Voor jullie zijn Franzl Alm en Edelweissalm echter wel het meest praktisch om te eten. Vreetschuren zijn het sowieso niet.

Ik neem aan dat je de rode afdaling naar de Rote 8er bedoelt? Het beginstuk van deze piste is het pittigst maar die kun je omzeilen door eerst een stukje in Flachau te skiën en dan een zijpad te nemen die weer uitkomt op de Rote 8er. Daarna kan je hem helemaal naar beneden skiën waarbij je inderdaad het laatste stuk een blauwe piste kunt nemen. Gipfelstadl is overigens een leuke tent om te eten en favoriet bij veel leraren:)

Materiaalhuur zou ik gelijk bij de Intersport doen, deze zit onderaan het dalstation van de Rote 8er (http://www.intersport-wagrain.at/). Hier kan je overigens ook gelijk de skilessen boeken.

Thank God summer is over!

Als we met het gezin gaan is de après ski ineens een stuk minder belangrijker ;) en dan spreekt een wat meer gezin-gericht ski-oord ons meer aan.

We zijn er wel uit denk ik, het wordt inderdaad Skischule Wagrain en lessen bij de Rote 8er. Nogmaals bedankt voor je erg uitgebreide antwoorden!

Graag gedaan!

Thank God summer is over!

Plaats een reactie