Skien in Zell Am See einde van maart (van 21 maart 2020)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Ik ben me aan het orienteren op Zell Am See. We willen eigenlijk later in maart gaan.
Nu vroeg ik mij af hoe de condities dan nog zijn. Kan je bijvoorbeeld direct vanuit het dorp skien?
Of kan ik beter hoger gelegen gebieden zoeken?

Is vooral afhankelijk van de omstandigheden op dat moment, maar lager gelegen pistes kunnen dan in de loop van de dag papperig zijn. Er zullen wel mogelijkheden zijn om met liften weer naar beneden te kunnen komen

Heel erg afhankelijk van omstandigheden op dat moment inderdaad. Ik ben er 1x geweest, eind februari, en toen was het te warm. Met nog wat regen erbij waren de lager gelegen pistes niet al te best…

In 2017 van 23 t/m 25 maart wezen skiën is dit gebied. De dalafdalingen waren op dat moment gesloten en niet meer te skiën, er was geen sneeuw meer onderin. De Maiskogel was in de week daarvoor gesloten vanwege de warmte en einde seizoen. Bovenin het gebied van Zell am See was er nog wel te skiën maar kort samengevat waren alle pistes papperig de hele dag door. Wij zijn deze dagen naar Kaprun gegaan en hebben op de gletscher geskied. Dat was goed te doen. Einde van de middag was de afdaling naar Langwied papperig en volledig op bulten geskied. De gletscher was erg druk, het was (te) warm voor de tijd van het jaar en de mensen kwamen vanuit de wijde omgeving (Saalbach etc.) naar de gletscher om daar lekker te kunnen skiën. En hogerop lukte dat ook uitstekend.

Afgelopen jaar 10 dagen rond Pasen anwarter gedaan op de Schmitten. Het was er goed warm (18 grd) maar prima te skien tot een uurtje of 13:00, pistes goed hard na de nacht. Na de lunch hard werken en lekker slushy. Ook elke dag een aantal rondjes op de ski route kunnen doen (naast de zwarte 6)

De zwarte 14 was open en zeker in de ochtend lekker, alles beneden de Areitbahn 2 was dicht,
De zwarte 6 en de ski route daar waren ook open, alles daaronder was dicht.

Let wel, ik heb weinig problemen met slush dus ik vond het prima skien. Ter referentie, ik ski een jaar of 35, meerder keren per seizoen, laatste jaren veel techniek trainingen gedaan (dynamische techniek). En mijn ski’s voorkeur is een consumenten GS in 180 (net over lichaamslengte)

In die tijd zou ik het wat hogerop zoeken. Gerlos of Konigsleiten bijvoorbeeld. Dat ligt 500-600 meter hoger en daar is de sneeuwkwaliteit vaak nog prima.

Zowiezo zou ik wachten met boeken. Het is low season; dus ook 2 dagen van tevoren kun je prima boeken. Je kunt dan afwachten of de omstandigheden goed zijn. Qua apres-ski hoef je niet al te veel meer te verwachten in die tijd.

Dank voor jullie reacties. Ik was al een beetje bang voor die mindere condities lager in het gebied. We zijn nu aan het kijken in de regio Serfaus / Ischgl , toch wat hogere gebieden. Heeft iemand nog goede tips voor de periode 14 - 21 maart?

In die periode zou ik er niet bang voor zijn dat Zell am See/Kaprun/SHLF slecht is. 2017 was een uitzondering. Ja, 's middags heb je pap, maar dat tref je in heel veel gebieden rond die tijd. Hoort bij het voorjaarsskiën.
Ik heb midden maart vaak nog vrijwel alle pistes kunnen doen in de regio, op lage zuidhellingen na.

Plaats een reactie