Scuol (CH) 30 maart 2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Scuol

Woensdag 30 maart was het de beurt aan onze Zwitserse etappe. Het was al jaar en dag geleden dat ik nog eens een skigebied in Zwitserland had bezocht, voornamelijk wegens de ongunstige wisselkoers.

De rit vanuit Pfunds naar Scuol duurde ergens tussen de 35 en 40 minuten. Aan de Zwitserse grensovergang in Martina werd ik tegengehouden door een militair. Hij vroeg waar ik naartoe ging, ik antwoordde dolblij “Scuol!”. Daarop vroeg hij wat ik daar ging doen: “Schifahren, deeeuh” ;) Gelukkig kwamen we er dus vanaf zonder uitvoerige controle. Met de aanslagen in Brussel in het achterhoofd wist je natuurlijk dat ze alle Belgische nummerplaten er moesten uitpikken.

De verdere route verliep dus via Martina, Ramosch en Crush naar Scuol. Aangekomen moesten we een parking zoeken en kwamen we tot de vaststelling dat alle parkeerplaatsen betalend waren. We namen daarop maar een kaartje en liepen richting het dalstation.

Naast de kabelbaan in Scuol zelf, telt dit skigebied nog twee andere “dalstations”. Je kan aan het station van Scuol doorrijden naar het hoger gelegen Ftan en daar met de gelijknamige stoeltjeslift omhoog gaan. De blauwe dalafdaling was hier vandaag gesloten. De derde mogelijkheid bestaat uit Sent, waar de lange Traumabfahrt uitmondt. Er is hier geen lift die je terug naar het skigebied brengt, je moet met de bus terug naar Scuol zelf.

Weer: Overwegend bewolkt. Af en toe eens wat zonnestralen, maar het goede weer bleef toch een beetje aan de andere kant hangen.

Temperatuur: +7 in het dal 's morgens, +2 graden in het middenstation. 's Middags +11 in het dal en +5 in het middenstation.

Sneeuwhoogte:
Dal (1250 meter) = 0 cm
Middenstation (2150 meter) = 40 cm
Berg (2750 meter) = 85 cm

Sneeuwkwaliteit:
Goede sneeuwkwaliteit, na de middag werd het iets papperiger. Toch bleven de pistes van goede kwaliteit bij gebrek aan andere mensen. Op sommige stukjes zag je de bruine sneeuw erdoor komen.

Geopende liften:
8-EUB Motta Naluns
6-KSB Naluns
6-KSB Prui
4-KSB Ftan
4-KSB Clünas
4-KSB Mot da Ri
4-KSB Salaniva
2-SL Champatsch 2

Gesloten liften:
2-SL Champatsch 1
2-SL Rachögna

Geopende pistes:
Alles, behalve Derby (1), Prasüras (9) en Mot (17).

Pistenplan:

null

Wachttijden: Altijd doorlopen.

Openingstijden: 8u45 - 16u. De cabinelift naar Motta Naluns blijft draaien tot 16u30, maar aangezien deze (dal)afdaling niet geopend was, had dit geen effect.

Totaal aantal pistekilometers:
80 kilometer (35 blauw, 30 rood en 15 zwart).

null

^^Parking C bij het ‘Staziun’. Nee, dit is geen parking aan een voetbalstadion. Dit is de (goedkoopste) betalende parking aan het station van Scuol. De Reto-Romaanse vertaling van station is ‘staziun’ ;)
Op de achtergrond zie je de cabinelift naar het skigebied van Motta Naluns. De weg op de voorgrond gaat aan de linkerkant verder richting Ftan, waar je eveneens toegang krijgt tot het skigebied met een moderne vierpersoonsstoeltjeslift. We hebben dit niet gedaan, aangezien de dalafdaling naar Ftan (Prasüras) gesloten was.

Vanaf deze parking loop je enkele minuten naar het dalstation direct naast het trein- en busstation. Zoals altijd en overal in Zwitserland is het openbaar vervoer uitstekend geregeld door een uitgebreid aanbod. In slechts tien minuten hadden we al zeven verschillende bussen zien passeren.

Aangezien deze week als ‘laagseizoen’ werd beschouwd, was het prijskaartje van de skipassen iets gunstiger. We betaalden ongeveer 42 euro voor een volwassene, 36 euro voor jeugd (tot 18, geen studentenkorting) en 21 euro voor een kind (tot 15 jaar). Dit zijn, zeker gezien de moderne liftinfrastructuur, relatief normale skipasprijzen. Voor een 6-dagen pas in het laagseizoen betaal je hier iets meer dan 190 euro. Het ticketsysteem vereist dat je je ticket scant aan de kabelbaan beneden, de overige liften hanteren geen toegangssysteem. Je kan na één keer scannen beneden, dus overal doorlopen.

null

^^In de 8-EUB Motta Naluns. Deze lift is de vervanger van twee (!) kabineliften. Op het oude pistenplan dat nog steeds op deze site staat, kan je dit nog duidelijk zien. Dat pistenplan beantwoordt helemaal niet meer aan de werkelijkheid, aangezien de laatste jaren sterk is geïnvesteerd in moderne liftinfrastructuur (in tegenstelling tot de meeste andere gebieden in Zwitserland).
Merk ook op dat het skigebied op een zuidhelling ligt. Hoewel de lift je over een hoogteverschil van maar liefst 900 meter tot 2150 voert, zie je nauwelijks sneeuw liggen tot net onder de aankomst. Een prettig gebied voor het begin van het skiseizoen als je graag in het zonnetje skiet ;)

Als eerste hebben we boven de moderne zespersoonslift Naluns genomen. Deze ontsluit enkele makkelijke blauwe pistes en één rode piste. Tevens heb je hier toegang tot het uitgebreide funpark. Daarna zijn we meteen doorgeskied naar de nagelnieuwe 6-KSB Prui. De lift is nieuw vanaf dit seizoen en vervangt de twee oude gelijknamige sleepliften. Het traject is eveneens een beetje verlengd. Het design valt zeker te smaken ;) De blauwe piste 11 met aanvullend een stukje rood op 12 is een hele mooie piste om snelheid te maken. Wat ons opviel was dat zowel aan de linker- en rechterkant van de piste boterzachte geprepareerde stukken aanwezig waren, waardoor het heerlijk skiën was (ondanks het beperkte dieptezicht).
De piste Prasüras (9) naar Ftan was gesloten. We hadden hem kunnen proberen (slechts gesloten sinds een aantal dagen), maar we hebben het maar gelaten :)

Nadien zijn we richting Jonvrai (2158m) geskied. Dit centrale punt is de draaischijf van het skigebied. Hier heb je toegang tot de liften Clünas, Mot da Ri en Salaniva. Wij opteerden voor de laatste optie.

Deze lange lift brengt je naar 2710 meter hoogte waar je keuze hebt uit de makkelijke blauwe 19, de uitstekende rode Siert (later meer hierover) en de gesloten zwarte Mot (de ernstige bruine plekken onderaan hebben ons weerhouden deze piste te testen). De belangrijkste piste die hier vertrekt is zonder twijfel de rode Traumpiste (33). Het originele plan was om als afsluiter van de dag deze piste te nemen, maar mijn broertje en ik wilden hem door de dag ook al eens nemen.

null

^^Bergstation 4-KSB Salaniva (2710 meter). Als onbekenden de go-pro op mij richten, neem ik een foto terug ;)
null

^^Startpunt van de blauwe 19 en 20. Nummer 19 voert terug naar Jonvrai, nummer 20 naar de Champatschsleepliften (later meer hierover). Op de achtergrond zie je de Piz Champatsch (2920 meter).
null

^^Begin van de Traumpiste (33). Het bovenste stuk is niet heel breed, eventjes later wordt het wel bijzonder breed met een heerlijke hellingsgraad. Een autostrade is nog een understatement ;)
Centraal aan de overkant van de vallei de Piz Ajuz (2788 meter) en iets meer naar achter de Piz Triazza (3043 meter).
null

^^Bovenste gedeelte Traumpiste met de Piz Triazza nu in de wolken.
null

^^Traumpiste met de eindbestemming Sent helemaal beneden.
null

^^Ultrabreed, gelijkmatige helling en niemand te zien op de piste. Een droom :D
null

^^Gezellige Sömi bar net boven de boomgrens. Hierna werd de afdaling ook wat smaller.
null

^^Net onder de Sömi bar: de enige bruine passage op de afdaling. Op uitzondering van een stukje op het einde 's avonds.
null

null

^^Door het bos, nog best aardig en heel rustig!
null

null

null

^^Het laatste stuk was een wit lint door een groen landschap. Het was de kunst je snelheid onder controle te houden, aangezien de piste behoorlijk smal wordt hier. De besneeuwingsinstallatie heeft hier duidelijk goed werk geleverd.
null

null

^^Sent in zicht!
null

^^Het pittoreske dorp Sent met kerktoren.
null

^^Bij te weinig sneeuw houden de lokale boeren nog sneeuwbalen achter de hand ;)
null

^^Voorjaarsskiën :D
null

^^Einde van de Traumpiste met aankomst in Sent (1430 meter). Je moet nog ongeveer 10 minuten naar het centrum van het dorpje lopen om de bus te kunnen nemen. De bus rijdt gemiddeld om het halfuur en brengt je in 15 minuten terug naar het dalstation in Scuol. Het rijschema staat zowel aan het dalstation van de 4-KSB Salaniva als op de markt van Sent aangegeven.
null

^^Uitmuntend dorpje.
null

null

null

^^Marktplaats van Sent met bushalte.
null

^^Dalstation in Scuol met station. Het station is het begin/eindpunt van de Rhätischen Bahn richting Sankt Moritz.

's Middags hebben onze picknick beneden aan het dalstation opgegeten. De prijzen in de restaurants waren zoals te verwachten onbetaalbaar (10 euro voor een gulaschsuppe (!)). Vervolgens zijn we verder gaan skiën, what else? :)

null

^^Bergstation 8-EUB Motta Naluns op 2150 meter.
null

^^6-KSB Naluns
null

^^Startpunt van de 4-KSB Mot da Ri. Snel ding, lege pistes.
null

^^Overbrugt een goede 400 hoogtemeters.
null

^^Zicht op 4-KSB Clünas. De rode Clünas komt rechts van de lift naar beneden, de rode Spi FIS komt onder de lift door.
null

^^Zwarte piste Val Ruschna (21) bovenaan de Mot da Ri op 2583 meter. Rare piste, eerst een steil stuk, daarna onder een andere lift richting Motta Naluns. Vanaf hier vertrekken ook de zwarte pistes Crap Alb FIS en Costera FIS.
null

^^Bovenste gedeelte van Crap Alb FIS (24).
null

^^Steilste gedeelte van de Crap Alb FIS. Wat een geweldige piste! Een lekker steil stuk, maar toch breed en bijzonder rustig. Het bruine stukje deert niet, stenen hebben we niet gezien.
null

^^Uitzicht vanaf Crap Alb FIS. Centraal 4-KSB Mot da Ri, links 4-KSB Salaniva met de bruine gesloten Mot en rechts het dalstation van de 4-KSB Clünas.
null

^^Begin van de rode Siert bovenaan Salaniva. Ongelooflijk hoe rustig het hier was, je kon omstreeks 15u hier aan de linkerkant simpelweg nog een geprepareerd spoor vinden! De piste zelf is uitstekend tot formidabel in het eerste deel, maar spijtig genoeg is het onderste gedeelte slingerend en vlak, waardoor je wel een aardig stukje moet prikken. Zonde.
De toekomstige plannen voor Scuol voorzien in een sloop van zowel de Salaniva als de Champatschliften. Deze zouden dan vervangen worden door één lift. Als dat de afdalingen ten goede komt, is dat zeker een verrijking. Op die manier gaat men dan ook het Val Laver aan de andere kant met een lift ontsluiten. Dit kadert in een lange termijn project waarbij men een aansluiting met het skigebied van Samnaun-Ischgl ambieert.
null

^^Bergstation Salaniva met begin van de rode Siert.
null

^^Van links naar rechts: 6-KSB Naluns, 4-KSB Clünas, 4-KSB Mot da Ri en 4-KSB Salaniva.
null

null

^^Onderste gedeelte van de piste net voor het vlakke stuk. Aan de overkant is de markante piste de blauwe 13.
null

^^Aan de rechterkant het vlakke gedeelte. Ideaal om het WK Prikken te organiseren ;)

Na enkele afdalingen van deze piste, zijn we overgeschakeld richting de zijde van de Champatsch. Deze sleeplift brengt je naar het hoogste punt van het skigebied op 2783 meter. Hier heb je bij goed weer een mooi uitzicht op het Val Laver (waar men binnenkort plant om uit te breiden). Ik heb eventjes op een opklaring gewacht voor toch eventjes van het uitzicht te kunnen genieten. De lift is zelf relatief lang en ontsluit twee rode en één blauwe piste.

null

^^Bewegwijzering bovenaan Mot da Ri richting Champatsch. Altijd uitstekend in Zwitserland, zowel 's winters als 's zomers.
null

^^In de verte zie je beide sleepliften al. Vandaag was enkel de rechterlift open.
null

^^Dalstation 2-SL Champatsch. De enige overgebleven vermeldenswaardige ankerlift(en) in het gebied.
null

^^Ja, deze lift is wel open! :D Oké, het was al later in de namiddag, maar ik heb tijdens de rit en de afdalingen niemand meer gezien. Uiterst opmerkelijk dat je in een skigebied van deze grootte zo weinig volk ziet.
null

^^Blauwe Era Champatsch (27)

Na nog een keer de uitstekende rode Isola Persa te hebben gedaan, zijn we door het verlaten gebied naar de Salaniva geskied, om onze laatste afdaling naar Sent in te zetten. Nadien werden we opgehaald en reden we terug naar Pfunds.

null

^^Naast de Sömi bar omstreeks 16u30.
null

^^Mooi contrast tussen wit, groen en blauw.
null

null

null

De laatste afdaling was iets papperiger dan in de voormiddag. Nog steeds zeer goed skibaar, enkel op het laatste stukje was de sneeuw op enkele uren weggesmolten. Hierdoor moest je tien meter over gras wandelen. Ongeveer om 17u waren we in Sent geëindigd.

Conclusie:
Scuol is een modern, hooggelegen, maar toch zonnig gericht skigebied. Het skigebied is uitermate rustig en beschikt over een moderne liftinfrastructuur. De pistes zijn goed onderverdeeld naargelang kleur, het is ook mogelijk om in de gewenste kleur heel het gebied te verkennen. Highlight is uiteraard de Traumpiste die zijn naam wel waarmaakt. Leuke helling en breed boven de boomgrens, smaller en iets vlakker onderaan. Landschappelijk bijzonder mooi. Daarnaast zijn er ook andere leuke pistes zoals Siert, Nateas, Crap Alb FIS en Isola Persa. Minpunt zijn de twee gesloten dalafdalingen, voornamelijk die naar Scuol zelf (Derby, 1). Het skigebied zou zoveel interessanter en uitgebreider zijn geweest mocht deze afdaling open zijn geweest. Het zou intensief werk vereisen om de dalafdaling open te houden tot het einde van het seizoen, maar naar mijn mening zou het veel meer mensen hebben aangetrokken op die manier.

Beste piste: Traumpiste (33)
Slechtste piste: Era (26)

Positieve punten:
:D Verlaten skigebied
:D Altijd doorlopen aan de liften
:D Extreem rustige pistes
:D Modern liftensysteem
:D Traumpiste
:D Champatsch
:D Nieuwe Prui lift en bijbehorende pistes

Negatieve punten:
:( Twee dalafdalingen gesloten
:( Heel dure restaurants
:( Enkele prikstukjes
:( Bewolkt
:( Betalende parking

Verslag van Haideralm: https://www.wintersporters.be/forum/topic/237554
Verslag van Schöneben: https://www.wintersporters.be/forum/topic/238335
Het verslag van Nauders komt volgende week in twee verschillende delen.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 11:29

Weer een mooi verslag van een gebied waar ik al lang heel graag eens heen wil!
…maar het probleem is dat ik nog zo veel wil! :-)
Ziet er in ieder geval goed uit!

Mooi, uitgebreid verslag weer. Wel een beetje jammer dat jullie de gesloten pistes niet hebben geprobeerd :)

Gang is alles

Mooi informatief verslag, wat betreft een aantal positieve punten (rustig/geen wachttijden) speelt natuurlijk ook de gekozen datum denk ik een rol en is dan niet specifiek alleen voor dit skigebied een pluspunt verwacht ik :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Jesper: Die Prasüras hadden we moeten proberen, die gesloten zwarte ook! Alleen die dalafdaling naar Scuol was al drie weken gesloten ;) Het zag er wel erg groen uit… @Chonn: Datum speelt een rol, maar in vergelijking met bijvoorbeeld Nauders toch véél rustiger, hoewel het daar ook nooit ergerlijk was.

Mooi! De pistes zien er erg interessant uit. Ik moet toch wel even eens serieus gaan kijken of het mogelijk is om in die regio een weekje te gaan skiën :)

Plaats een reactie