Is Serfaus Fiss Ladis echt zo druk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Wij hebben meerdere malen in verschillende periodes geskiet in SFL. In de Voorjaarsvakantie (Carnaval) is het druk in het gebied. Dan is het 's ochtends als je geen lessende kinderen hebt (of kunt opsplitsen) een goed idee om voor 9:30 de lift te pakken.
In de buiten schoolvakantie weken is het na half januari eigenlijk altijd wel een gebied waar veel mensen komen. Maar dan is er minder piek drukte. Wat wel een probleem kan zijn (aan de Fiss kant) is veel wind. Dan wordt de Nord Seite gesloten en dan blijft de Kom van Fiss heel druk. Dan is het na 13:00 ook niet meer leuk om te skieen omdat dan de pistes er niet meer zo mooi bij liggen.
Het verhaal over weinig sneeuw klopt ook. Omdat het de Inneralpinen zijn is er Sud en Nord Stau nodig om het gebied goed te besneeuwen. Als er eenmaal genoeg sneeuw is gevallen is het dan wel weer tot het einde van het seizoen perfect! Er wordt geod geprepareerd en bewaard.
Ik ben echt weg van dit gebied, veel variatie veel verschillende pistes en een perfecte skischool voor de kinderen.
Jammer dat wij dit jaar met Carnaval geen plek konden vinden.

Een vraagje waar is het besten om te beginnen als ik met de auto aan kom ? In Ladis of in Fiss? Als ik naar de map kijk dan zie ik een gandol vanuit Ladis naar Fiss en voor de rest niks.Ben nu aan het denken hoe ik de tijd kan besparen.

*bericht bewerkt door bes op 27 dec 2018 09:53

Een vraagje waar is het besten om te beginnen als ik met de auto aan kom ? In Ladis of in Fiss? Als ik naar de map kijk dan zie ik een gandol vanuit Ladis naar Fiss en voor de rest niks.Ben nu aan het denken hoe ik de tijd kan besparen.

bes op 27 dec 2018 09:51

Als je heel vroeg bent kan je nog vrij dicht bij de centrale liften in Fiss (betalend) parkeren. Anders is de beste optie aan de Waldbahn in Fiss, daar kan je gratis parkeren en je zit meteen vrij centraal in het gebied. Ladis is nogal een uithoek en vind ik persoonlijk dus niet zo handig

Ik zou kiezen om te starten bij de Waldbahn in Fiss. Hier zijn parkeerplaatsen en je zit direct midden in het skigebied. Ik vind de Sonnenbahn vanuit Ladis naar Fiss erg lang duren. Je moet vervolgens nog een keer in een gondel of stoeltjeslift omdat de Sonnenbahn eindigt in Fiss zelf. Zorg er wel voor dat je lekker op tijd bent zodat je niet lang hoeft te wachten.

Erg bedankt voor de tips,weet niet of ik tot 9uur kan bij zijn morgen want moet rijden vanuit DE 4.5 uur( Plus moet nog bij de aankomst naar InterSport om ski te huren voor de friend.Denk dat ik ga dan om 5 uur vertrek om daar op tijd te zijn.Wil de eerste dag met vriend in Serfaus mee skiën en overmorgen gewoon hem hier aleen laten en zelf dan naar Ischgil voor de hele dag te gaan.

Ik heb gisteren meerdere keren de webcams bekeken en het viel mij steeds op dat het in SFL niet zo druk was op de piste als in andere grote gebieden. Zeker op de noordzijde in Fiss en de Masner in Serfaus vond ik het zelfs rustig. De Möseralm was wel te vergelijken met bv Alberg, Ischgl, Sölden, Mayerhofen ed.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Je kan in SFL inderdaad altijd wel interessante hoeken vinden waar het rustig is, maar dat is ook het geval in Ischgl en Arlberg. Is typisch voor grote gebieden: de belangrijkste knooppunten zijn quasi altijd (ook buiten de schoolvakanties) druk tussen 9u en 11u en tussen 14u30 en 16u, maar als je een beetje slim je route plant heb je daar geen last van.

Dit jaar gaan we weer een week voor Pasen naar Ischgl. Drukke week zeggen anderen, maar heb het zelf nooit zo ervaren. Eenmaal boven verdeelt alles zich als vanzelf. En plannen doe ik niet. Maar ik wil zoveel mogelijk tijd op mijn board doorbrengen en heb altijd een van de eerste liften omhoog en het liefste eet en drink ik iets naast de piste en in de sneeuw. Dus ook geen gedoe met etenstijd.

Heb vandaag geskied hier in Serfaus.Boven is helemaal niet druk geweest vind ik.Wat heb ik hier gemerkt dat alle bovenste gebieden hebben bijna geen blauwe pistes en wat hier is Rod heel vaak Zwart is.Eigenlijk door dat, zie je boven aleen wat geworderte skier’s.Zelf ben ik licht gevordert en vond hier best wel pittig in vergelijk met Les2Alps of Valhe Thoren waar ik laatst geweest ben.Kwam aan de begin helemaal boven denk dat Ladis was en daar was de keuze tussen zwart en blauw.En heb een foutje gemaakt naar de zwart gegaan.Bij de helft gevallen en was denk ik nog 2-3 minuten An het rollen geweest kon echt niet stoppen.

*bericht bewerkt door bes op 28 dec 2018 21:43

Je bedoelt wellicht Lazid. Is inderdaad behoorlijk zwart daar.

Heb vandaag geskied hier in Serfaus.Boven is helemaal niet druk geweest vind ik.Wat heb ik hier gemerkt dat alle bovenste gebieden hebben bijna geen blauwe pistes en wat hier is Rod heel vaak Zwart is.Eigenlijk door dat, zie je boven aleen wat geworderte skier’s.Zelf ben ik licht gevordert en vond hier best wel pittig in vergelijk met Les2Alps of Valhe Thoren waar ik laatst geweest ben.Kwam aan de begin helemaal boven denk dat Ladis was en daar was de keuze tussen zwart en blauw.En heb een foutje gemaakt naar de zwart gegaan.Bij de helft gevallen en was denk ik nog 2-3 minuten An het rollen geweest kon echt niet stoppen.

bes op 28 dec 2018 21:41

En nog ff in de Patschi geweest denk k

Net terug uit Serfaus. Toch druk ondanks vlak na de kerstvakantie. Veel Oost-Europeanen en toch ook veel kinderen. Wij zijn best veel gewend maar best duur, boven en beneden. Veel smalle pistes. Is ons tegengevallen. Autovrij dorp, je hebt de hele dag verkeer door de hoofdstraten. Dusssss.

Piste riderrrrr

Net terug uit Serfaus. Toch druk ondanks vlak na de kerstvakantie. Veel Oost-Europeanen en toch ook veel kinderen. Wij zijn best veel gewend maar best duur, boven en beneden. Veel smalle pistes. Is ons tegengevallen. Autovrij dorp, je hebt de hele dag verkeer door de hoofdstraten. Dusssss.

Patrick71 op 11 jan 2019 21:59

Druk op de piste/liften of bij aprèsski/restaurants?

Net terug uit Serfaus. Toch druk ondanks vlak na de kerstvakantie. Veel Oost-Europeanen en toch ook veel kinderen. Wij zijn best veel gewend maar best duur, boven en beneden. Veel smalle pistes. Is ons tegengevallen. Autovrij dorp, je hebt de hele dag verkeer door de hoofdstraten. Dusssss.

Patrick71 op 11 jan 2019 21:59

Wat bedoel je? Veel Russen? (Russisch nieuwjaar?)
Last mee gehad?
Zijn de aanrijwegen ok? (Sneeuwkettingen?)
Groetjes!

Net terug uit Serfaus. Toch druk ondanks vlak na de kerstvakantie. Veel Oost-Europeanen en toch ook veel kinderen. Wij zijn best veel gewend maar best duur, boven en beneden. Veel smalle pistes. Is ons tegengevallen. Autovrij dorp, je hebt de hele dag verkeer door de hoofdstraten. Dusssss.

Patrick71 op 11 jan 2019 21:59

Wat bedoel je? Veel Russen? (Russisch nieuwjaar?)
Last mee gehad?
Zijn de aanrijwegen ok? (Sneeuwkettingen?)
Groetjes!

dJaco op 11 jan 2019 22:18

Geen last, zeker niet. Gewoon veel volk. Van alles zoals Russen, Oekraïeners, Polen etc. Vanaf ingang Serfaus waren gisteren kettingen nodig. Weg vanuit dal niet.

Piste riderrrrr

Net terug uit Serfaus. Toch druk ondanks vlak na de kerstvakantie. Veel Oost-Europeanen en toch ook veel kinderen. Wij zijn best veel gewend maar best duur, boven en beneden. Veel smalle pistes. Is ons tegengevallen. Autovrij dorp, je hebt de hele dag verkeer door de hoofdstraten. Dusssss.

Patrick71 op 11 jan 2019 21:59

Druk op de piste/liften of bij aprèsski/restaurants?

Skizoeker op 11 jan 2019 22:07

Beide. Op de pistes kwam dit ook door de omstandigheden (veel sneeuw en gesloten liften/pistes). In de avond vreemd genoeg erg rustig in apres ski en restaurants.

Piste riderrrrr

Net terug uit Serfaus. Toch druk ondanks vlak na de kerstvakantie. Veel Oost-Europeanen en toch ook veel kinderen. Wij zijn best veel gewend maar best duur, boven en beneden. Veel smalle pistes. Is ons tegengevallen. Autovrij dorp, je hebt de hele dag verkeer door de hoofdstraten. Dusssss.

Patrick71 op 11 jan 2019 21:59

Druk op de piste/liften of bij aprèsski/restaurants?

Skizoeker op 11 jan 2019 22:07

Beide. Op de pistes kwam dit ook door de omstandigheden (veel sneeuw en gesloten liften/pistes). In de avond vreemd genoeg erg rustig in apres ski en restaurants.

Patrick71 op 11 jan 2019 22:26

Ben gister terug gekomen uit Serfaus, maar heb dit totaal anders ervaren als jij. Waren inderdaad wat oost Europeanen maar hier heb heb ik geen last van ervaren. Tussen de middag was het soms wel wat druk bij de restaurants maar als je even 5 minuten wacht of iets eerder of later gaat eten geen enkel probleem. Prijs ben ik wel met je eens, het is redelijk prijzig overal. Pistes vond ik niet smal en de kinderen waren eigenlijk de hele dag bij kinderland. Alleen de betere skiënde kinderen gingen het gebied in. Ik vind het 1 van de mooiere skigebieden waar ik tot nu toe geweest ben.
Grappig dat 2 mensen in dezelfde week totaal wat anders kunnen ervaren. Verkeer in het dorp merk ik overdag niks aan. In de avond of ochtend waren het vooral taxi busjes en af en toe af en aanrijdend verkeer. Had zelf ook geen auto’s verwacht.
Maar het is onvermijdelijk voor zo’n gebied km geen taxi’s auto’s of vrachtwagens toe te staan. Alles moet ook bevoorraad worden

*bericht bewerkt door Jellepat op 13 jan 2019 22:02

Net een kleine week in SFL geweest. Als je om half 10 de lift neemt is het idd druk in het dal. Verder nauwelijks drukte van enige betekenis gehad. Mooi uitgestrekt gebied, waardoor iedereen alle kanten op gaat. We gaan binnen aantal jaren zeker terug.

Net een kleine week in SFL geweest. Als je om half 10 de lift neemt is het idd druk in het dal. Verder nauwelijks drukte van enige betekenis gehad. Mooi uitgestrekt gebied, waardoor iedereen alle kanten op gaat. We gaan binnen aantal jaren zeker terug.

dJaco op 25 jan 2019 17:20

Hoe waren de sneeuwcondities? Ik vertrek vokgende week 😉😊

Wij zijn ook net terug! Drukte is ons ook heel erg mee gevallen. Bij de drukste lift (was bij ons vaak de plansegg) max 5 minuten staan wachten. Alleen op de drukke verzamelpunten vaak meer volk (bijvoorbeeld de blauwe vlakte bij de komperdell).

De pistes lagen er prachtig bij! Soms lag een stuk van de mittelabfahrt er wat slechter bij, maar daar was dan ook alles mee gezegd.

Het was voor ons de eerste keer. Super leuk dorp en gebied. Moesten alleen soms even goed opletten om de juiste verbinding te kunnen pakken.

Ik was in SFL van 12 t/m 20 januari (in Fiss). Ik vond het bij de liften prima doorlopen, nergens langer dan een paar minuten wachten, maar was toch meestal als eerste boven, omdat ik het wel echt druk vond op de pistes. Het probleem zit 'm wat mij betreft niet in de liften maar in het aantal mensen per ski-oppervlak. Ik ging meestal door tot na de lunch (stille uurtjes nog even meepakkend) maar daarna hield ik het voor gezien, want de meeste pistes van Masner tot Frommes (en vooral Nordseite) waren dan wel compleet stuk geskied. Te veel ijsplaten onder de sneeuw waardoor de sneeuw zich snel ophoopt. Het lag niet aan de preparatie, de pistes lagen er 's morgens bij als biljartlakens, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hoe meer sneeuwkanonnen, hoe groter de kans op onderliggende ijsplaten.
Dus 's middags op pad met onze honden. Konden gratis mee in de liften naar boven en dan via stille sprookjesachtige wandelpaden naar beneden. Best of both worlds!

Plaats een reactie