Fiss kerstvakantie drukte

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis en Fiss

Wij twijfelen tussen Saalbach en Fiss voor de komende 2e kerstweek. Nu ben ik wel bekend in Fiss ( 15 jaar geleden voor het laatst geweest) maar hoe zit het deze week met de drukte ? Wij kunnen evt in fiss een appartement krijgen, jongste gaat dan lessen bij bertha’s kinderland. Wij gaan dan weer naar boven (sonnebahn) naar fiss en dan gondel helemaal omhoog en dan via de frommes weer terug naar het kinderland, is dat qua drukte een beetje te doen of sta je dan alleen maar te schuifelen bij de liften ?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 29 jan 2021 16:36

DRUK DUKKER DRUKST!!!

Ter informatie: het is de drukste week na de krokus weken en op sommige locaties is het de drukste week.

Het is prima te doen om even richting Serfaus te skiën of de NordSeite aan te doen en daar wat afdalingen te doen en dan terug te gaan naar Bertha’s kinderland voor een lunch met je kind. Uiteraard is dit afhankelijk van je eigen skiniveau.

Echter moet je er gewoon rekening mee houden dat je 30 tot 45 min in de rij staat bij de lift alvorens je echt op pad kunt. (2x per dag, ook in de middag). Hou er wel rekening mee dat je tijdig je handdoek moet leggen in de Sonnealp voerbunker, doordat er heel veel niet skiënde Opa’s-Oma’s, Vaders of Moeders zijn die daar de gehele dag tafels bezetten en alvast de volledige omgeving reserveren. (tegen het onaardige aan)

Voor het afleveren van je kind bij Bertha’s Kinderland hoef je overigens niet echt in de rij te staan, dat is enkel een deel van de lift die door de mensen met een kind gebruikt worden…

Sinds 2007 zijn wij met Kerst in Fiss en de tweede week is dan flink drukker dan de eerste. Dus als je nog flexibel bent, dan zou ik de eerste kerstweek adviseren.

Sneeuw is altijd spannend met Kerst, en bij Fiss zeker. Toch altijd de dalafdaling kunnen doen, zelfs in de echt slechte jaren. Pistedienst is erg goed met sneeuwkanonnen en prepareren van de pistes. Voor sneeuwcondities zou juist tweede kerstweek net iets beter kunnen zijn.

Qua drukte beschrijf je wel precies de knelpunten in het gebied. Als je voor de jongste (K1/K2 of de Bambini-cursus) vast zit aan Kinderland dan ben je op het drukste moment onder bij Schonjochbahn (10:00-10:30) en sta je inderdaad zo een kwartier te schuifelen. Vervolgens in 10 min naar boven en dan is de ski-ochtend kort voordat je via Schongampbahn weer terug de frommes moet pakken. Normaal gesproken valt het daar met de drukte mee (5 minuten), maar je skiet dan wel met een strakke deadline.

Ondanks de misschien afschrikkende beschrijving hebben wij met onze kinderen in Fiss altijd zo gedaan en komen nog steeds met plezier terug. Uiteindelijk ben je op vakantie, pakt een paar mooie afdalingen, en je ziet je kinderen (hopelijk) met plezier hun vooruitgang maken.

Fiss is druk, maar ook een heel fijn dorp om met een jong gezin op wintersport te zijn. Als je af en toe in de rij niet erg vindt dan absoluut een aanrader. Als je echt niet blij wordt van in de rij staan, dan zijn er zeker andere skigebieden waar je blijer van wordt.

Succes (en misschien tot ziens in Fiss ;) )

Dit soort drukke gebieden kunnen drukte vaak wel beter aan, dan iets rustigere gebieden. Alleen maar snelle liften, grote selfservice restaurants etc. Ook in de drukste week van het jaar, maar druk zal het op beide plekken zeker zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sinds 2007 zijn wij met Kerst in Fiss en de tweede week is dan flink drukker dan de eerste. Dus als je nog flexibel bent, dan zou ik de eerste kerstweek adviseren.

Sneeuw is altijd spannend met Kerst, en bij Fiss zeker. Toch altijd de dalafdaling kunnen doen, zelfs in de echt slechte jaren. Pistedienst is erg goed met sneeuwkanonnen en prepareren van de pistes. Voor sneeuwcondities zou juist tweede kerstweek net iets beter kunnen zijn.

Qua drukte beschrijf je wel precies de knelpunten in het gebied. Als je voor de jongste (K1/K2 of de Bambini-cursus) vast zit aan Kinderland dan ben je op het drukste moment onder bij Schonjochbahn (10:00-10:30) en sta je inderdaad zo een kwartier te schuifelen. Vervolgens in 10 min naar boven en dan is de ski-ochtend kort voordat je via Schongampbahn weer terug de frommes moet pakken. Normaal gesproken valt het daar met de drukte mee (5 minuten), maar je skiet dan wel met een strakke deadline.

Ondanks de misschien afschrikkende beschrijving hebben wij met onze kinderen in Fiss altijd zo gedaan en komen nog steeds met plezier terug. Uiteindelijk ben je op vakantie, pakt een paar mooie afdalingen, en je ziet je kinderen (hopelijk) met plezier hun vooruitgang maken.

Fiss is druk, maar ook een heel fijn dorp om met een jong gezin op wintersport te zijn. Als je af en toe in de rij niet erg vindt dan absoluut een aanrader. Als je echt niet blij wordt van in de rij staan, dan zijn er zeker andere skigebieden waar je blijer van wordt.

Succes (en misschien tot ziens in Fiss ;) )

roski op 29 jan 2021 15:03

Heb zelf leren skieen in fiss 1988-1995 toen het nog een boerndurp was😃 laatste jaren kleinere gebieden aangedaan zoals lermoos, ellmau e.d. maar nu de 2e gaat leren skieen heb ik geen zin om daar weer terug te gaan… een keer 15 minuten wachten is geen probleem, 3 kwartier wel😄 hoe zit t met lunchen alsv wij de kleine om 1200 ophalen daar? Alles vol? Gezien ons al korte ochtendje schiet het niet op om om 11.00 al tafel bezet te houden

Mijn ervaring is dat het zelfs tussen de vakanties (3e week januari) wat normaal rustig is het er een verschrikking is. Het was met een groepsreis en werden iedere ochtend rond half 10 door de bus in Fiss afgezet aan de lift, we moesten daar dan dagelijks 20 a 30min in de rij staan voor de lift. Ook rond etenstijd is het overal veel te druk in de restaurants. Het was een hele vakantie klokkijken om de ergste drukte te vermijden. Dus niet om 12u lunchen, zorgen dat je aan het eind van de skilessen niet in 1 van de dorpen bent omdat het daar dan te druk is en richting het eind van de middag niet de verbindingsliften terug nemen om rijen te voorkomen. Precies allemaal dingen die ik niet wil doen als ik op vakantie ben, zeker niet in die periode.

Born to Ride

@snowy1978:

Vorig jaar oud en nieuw in Fiss geweest hiermee is mijn ervaring het meest actueel, mbt het gewenste moment voor jullie…

Wij gezin met 2 kinderen op les… 6 & 7 jaar

Drukte: om 10:10 sta je gewoon flink te wachten bij de liften in Fiss. Minimaal 20 min en Max 45 min.

Mbt de lunch: bij het restaurant boven het kinderland is het druk en er zijn veel dagjes mensen die de gehele dag kijken naar kinderen en kleinkinderen. Het sociale aspect was vaak ver te zoeken. Er kon slecht aangeschoven worden…

Onze oplossing was simpel! Wij gingen lunchen bij de Hexenalm of richting Ladis bij mooi weer konden we daar lekker buiten zitten en eten. Praktisch splitsten wij ons wel even op om de kinderen te halen en de andere ging naar het betreffende restaurant waar we gingen eten. Deze methode werkte absoluut niet bij het restaurant bij het kinderland… Het is ontspannen mogelijk doordat de lunch pauze geen uur, maar 1.5 uur duurt bij de skischool, hiermee is het makkelijk te klussen om op een andere plek te eten…

Na de lunch sta je ook weer even in de rij bij de liften in Fiss, door de grote hoeveelheid ouders😏

Kijk ook eens in Serfaus iets duurder, maar de skischolen zijn vergelijkbaar. Persoonlijk vinden we het dorpje leuker om te wandelen van de lift naar het verblijf met beperkte hoogte verschillen, de U Bahn maakt het ook leuk voor de kinderen… indien je in de avond uit eten wilt moet je in beide dorpen echt reserveren dat maakt niet uit waar je gaat zitten. Hier zijn wij de nieuwjaarsvakantie een jaar eerder in Serfaus verbleven…

Zelf vond ik zelf de pistes richting het Masner gebied leuker dan de Nordseite en de Frommes. Dat haal je net niet indien je vertrekt vanuit Fiss, indien je terug moet voor de lunch.

Wel ben ik benieuwd waarom je wilt kiezen tussen beide gebieden…?

@snowy1978:

Vorig jaar oud en nieuw in Fiss geweest hiermee is mijn ervaring het meest actueel, mbt het gewenste moment voor jullie…

Wij gezin met 2 kinderen op les… 6 & 7 jaar

Drukte: om 10:10 sta je gewoon flink te wachten bij de liften in Fiss. Minimaal 20 min en Max 45 min.

Bruuuno op 29 jan 2021 22:16

Wij willen ons ook splitsen, dus de ene gaat met de kleine naar bertha’s , de ander gaat met onze dochter ( die met ons meeskiet) al naar boven , hoelaat is het bij de schonjochbahn nog goed te doen ? 9.00 redelijk rustig ?

Is het 's middags na 1400 goed te doen om de Ladis dal afdaling met gezin te doen of is het dan nog druk bij de sonnenbahnenlift ?

Ik ga het liefste naar Fiss omdat ik daar bekend ben , serfaus trekt mij niet zo

Plaats een reactie