Osttirol 9-16 februari 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sillian Hochpustertal en Sankt Jakob in Defereggen

ZATERDAG 9 FEBRUARI:

Eindelijk terug gaan skiën! De bestemming dit jaar was Thurn, een bergdorpje net boven Lienz in Osttirol. We vertrokken vrijdagavond om elf uur 's avonds omdat Lienz iets verder rijden was dan de andere skigebieden.

We namen de route over Venlo, Koblenz, Frankfurt, Nürnberg, München, Kufstein en de Felbertauern naar Lienz. Het was om 3-4u 's nachts file richting Nürnberg vanwege ± 30cm verse sneeuw, daarna hebben we nog lang in München en verder tot Oostenrijk in de file gestaan. Het laatste stuk over de Felbertauern verliep verassend goed: Mittersill-Lienz duurde een dik uur. Omstreeks één uur 's middags kwamen we aan in ons ruime appartement dat in orde was, zeker voor deze prijs. Dit was het uitzicht vanuit het appartement:

null

Uitzicht op Lienz, dé provinciehoofdstad van Osttirol.
null

Uitzicht op Lienz-Hochstein, hier later meer over.

ZONDAG 10 FEBRUARI: SILLIAN-HOCHPUSTERTAL:

De eerste dag gingen we naar het skigebied van Sillian. Sillian bereikten we na een 25 minuutjes (over 30 km afstand). Eerst hebben we onze skipassen gehaald, we hebben de 6-daagse Skihit-Osttirol genomen. Deze skipas was spotgoedkoop voor ons gezin, ook omdat om onduidelijke redenen mijn 11-jarig broertje zijn skipas gratis kreeg :) De skipassen kostten een dikke 600 euro voor 5 personen, kan slechter :)

null

Het dalstation van Sillian.

Na nog geen 5 minuutjes aanschuiven bracht de gondel ons zowat 1000m hoger naar het skigebied. Hier vind je een heel trage vierpersoonsstoeltjeslift die je kan ontwijken door het pad richting de snelle zespersoonslift te nemen, deze lift ontsluit alle pistes in het skigebied. De pistepreparatie was zeer goed, net zoals de stralende blauwe hemel, alleen was het wel koud (-10 tot -15 graden).

De pistes onder de zespersoonslift zijn lichtrood, ze zijn iets te makkelijk, als je wat meer uitdaging zoekt neem je best de rode 6. Deze piste vliegt vanaf het bergstation van de Ausservillgratenlift naar zijn dalstation, maar de lekkere speelse stukken en de rust op de piste maakt het een topper!

null

^^Bergstation van de Ausservillgratenlift.
null

^^Dalstation van de Ausservillgratenlift met uitzicht op het Villgratental.

Aan de hut beneden aan deze lift kan je lekker en goedkoop eten, 4,5 voor een frankfurter met frietjes, dat laat mijn maag niet schieten. Na de lunch hebben we nog een aantal keer de afdaling van de top van de Thurntaler gemaakt over de lichtrode pistes.

null

^^Bergstation van de Thurntalerlift met daaronder de lichtrode pistes.

De topafdaling in Sillian is ongetwijfeld de dalafdaling. Wij namen deze altijd vanaf de top van de Thurntaler (2400m) naar het dalstation van Sillian (1000m). Het eerste stuk van de afdaling voert over de zwarte 1a die niet echt zwart is, maar wel lekker om te doen. De afdaling kabbelt voort in de rode 1 die lekker breed door het bos voert om daarna een prachtig uitzicht op Sillian te creëren. Wel waren er teveel beginners op deze piste die te moeilijk voor hen was.

null

^^Talabfahrt om 16u15.

Sillian was een zeer mooi skigebied, maar in één dag heb je het wel gezien. Het is een redelijk rustig skigebied, wij hebben in de drukke vakantieperiode nooit meer dan 2 minuten gewacht op de lift. De prijzen zijn er redelijk, de pistes zijn lekker en het weer is vaak goed.

Na deze geslaagde skidag hebben we in het appartement nog lekker een potje poker gespeeld (nee, geen strippoker deze keer) :)

Volgende keer post ik het verslag van de eerste dag Lienz-Hochstein!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 17:12

Nice verslag Mathijs, mijne komt er ook deze week aan.

Tof verslag, jammer dat de alpen bedolven lagen onder de sneeuw en je dan net ergens zit waar het minder is.

Leuk leuk. Uitzicht vanuit het appartement overdag vind ik niet zo, 's avonds kan het wel te gek zijn. Sillian lijkt me ook leuk om een dagje te bezoeken als ik in de regio ben. Benieuwd naar de rest.

Leuk verslag Mathijs! Lijkt me toch wel een keer leuk om in die hoek te gaan skiën, in ben dan ook benieuwd naar de rest van het verslag :)
Mijn verslag komt waarschijnlijk vanavond.

Mooi verslag Matthijs! Ziet er leuk uit. Toch zal ik er denk ik aan de hoeveelheid pistes (of beter gezegd; het ontbreken van vele km’s) niet snel komen. Feit dat jullie al direct uitgeweken hebben naar Sillian zegt misschien al genoeg ;) Ben benieuwd naar je volgende verslag!

mooi verslag ik maak mijne dit weekend.

No sweat no glory

MAANDAG 11 FEBRUARI:

Vandaag staat Kals-Matrei op het programma. Door een technisch defect met mijn gsm zijn de gemaakte foto’s gewist.

Lienz-Kals reden we in een drie kwartier. Ja, bewust een kwartiertje langer rijden naar Kals omdat de talabfahrt hier wel naast de lift uitkomt. Het was bewolkt vandaag met soms een flauw zonnetje en soms wat lichte sneeuw. Op papier het grootste skigebied van Osttirol met 110km aan pistes, een modern liftensysteem en twee skigebiedjes met een eigen karakter. Helaas is dit skigebied niet meer onbekend, er stonden onder andere enkele bussen met Nederlandse nummerplaat, maar evengoed enkele bussen met Tsjechische nummerplaat.

Kals-Matrei pikt enorm veel kilometers, je mag die 110km zeker halveren. Eerst deden we de kant van Matrei aan. Alle blauwe pistes in Matrei zijn paden, niets aan. De rode pistes hebben een lekkere helling, maar al vanaf 11u is het ijzig, in de namiddag erg ijzig. Door de drukte op de pistes en voor de liften (ok, maar 3 minuten, maar wel aan elke lift) hebben we snel besloten terug te keren naar de kant van Kals.

Tot onze grote verbazing was het daar ook druk! Enkel de geïsoleerde zwarte 17 was verlaten, de pistes waren druk met enkele ijsplekken. Wel is Kals leuker als Matrei, maar echt goed is het niet. De liften in Kals zijn ook trager als diegene in Matrei. Kals is authentiek, maar het Gradonna resort is wel het lelijke eendje daar. In de middag hadden we beslist om onze eigen broodjes mee te nemen naar de Adler Lounge. Wij zijn met -10 buiten gaan zitten, hebben drinken besteld en even later kwam een dame ons erg onvriendelijk duidelijk maken dat we weg moesten. Een beetje belachelijk, waarop ik voor de grap tegen een vriend naast mij zei: ‘Vladimir, get the gun!’ ;) Daarna zijn we (gedwongen) vertrokken, als je in dit skigebied gaat eten, doe het dan niet in de Adler Lounge omwille van de erg onvriendelijke bediening.

In de namiddag hebben we de verbinding nog uitgetest. De rode piste vanaf de Cimarossa tot het middelstation richting Kals was ijzig geworden. De zwarte piste aan de andere kant van de lift was goed en verlaten. Het blauwe pad dat van het middenstation naar Kals voert, wordt al snel zeer ijzig in de bochten (want iedereen moet het pad nemen) en is dus niet echt leuk om te doen. De twee skiroutes aan de kant van Kals bestaan gewoonweg niet! Ze staan niet aangegeven en er lijkt ook nergens iets op. Tegen 16u hebben we nog wat rondgeskied bij de 6-KSB Cimarossa en zijn we teruggekeerd naar Kals.

Conclusie: Een erg teleurstellend skigebied met veel drukte tijdens de vakantieperiode, enkele irritante paden, enkele leuke zwarte pistes en een kilometeraantal dat je bijna frauduleus mag noemen. Het kan goed zijn dat dit wel een leuk skigebied is buiten de vakantiedrukte, maar ik raadt het af tijdens de vakantieperiodes. De andere skigebieden in Osttirol zijn veel leuker.

Inderdaad is het aantal KM zeker geen 110 KM eerder 55 a 60 Km. Wij waren het eerste jaar toen de gondel net geopend was in Kals. We zaten toen in de kerst vakantie en er was toen bijna niemand. Zo te lezen is dat nu wel anders. Is er trouwens nu wel een dal afdaling naar Matrei ?. Toen wij er waren stond deze wel op het skiplan maar moesten we halverwege op de bus terug naar het dalstation.

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp: Ja, er is een dalafdaling naar Matrei, maar zoals jij zegt eindigt hij een eindje van de lift en zou je (nog) steeds met de bus terugmoeten.

DINSDAG 12 FEBRUARI: HOCHSTEIN-LIENZ

null

Afstand: Thurn-Lienz Schlossbergbahn in 3 minuten.

Whoaa! Het heeft deze nacht 20cm vers gesneeuwd en het is nu nog aan het sneeuwen! Snel opgestaan en naar één van de twee skigebieden van Lienz gereden: Hochstein!

null

Hochstein telt één kombibahn, één zeer trage tweepersoonszitter en één hele langer sleper. Hochstein is op papier echt een gevorderdenskigebied met enkel rood en zwart.

Juist toen wij de nieuwe kombibahn opstapten, stopte het met sneeuwen en probeerde de zon er door te komen, zalige condities dus! Eerst namen we de 'zwarte wereldbekerpiste, die echt maar rood is, maar wat een piste met die poeder! Eén grote poederspeeltuin waar je letterlijk in de stad poedert :) In Hochstein is er geen concurrentie voor first-tracks.

null

^^Kombibahn Schlossbergbahn

Uniek dat je van 1000 tot 600 meter in de Zuidalpen heerlijk kunt poederen zonder concurrentie. We hebben de rode vier genomen naar beneden, waar al die maagdelijke poeder naast de piste op ons te wachten stond.

null

^^Poeder naast de rode vier.
null

^^Nog eens de rode vier.

Daarna zijn we we met naar de trage stoeltjeslift gegaan, het begon op te klaren, nog betere condities :)

null

^^Hochstein sektion 2, weinig volk aanwezig

De rit met deze oude tweezitter duurt bijna een kwartier, boven aangekomen stond de sleeplift klaar. Deze ankerlift is maar liefst twee kilometer lang (!) en ontsluit twee rode pistes.

null

^^Hochstein sektion 3

We hebben eerst de linkse Gamsabfahrt genomen, heerlijk met al die poeder op de piste.

null

De Gamsabfahrt kenmerkt zich niet door zijn steilheid maar eerder door zijn lekkere bochten door het bos. De echte off-piste skiers deden de treeruns, je herkende ze aan hun go-pro’s. Daarna zijn we verder afgedaald naar 1000m om daar te gaan eten in Mathias Stubn. Een lekkere goulaschsoup later zijn we terug naar die geniale sleeplift gegaan om daar nog wat afdalingen te maken.

De tweede rode piste de Kamma-abfahrt is een echte autobahn om te racecarven, maar vandaag met de verse sneeuw hebben we meer de kant van de piste opgezocht. De gamsabfahrt is beter met verse sneeuw. We hebben deze sleeplift van circa 10 minuten zeker 10 maal genomen die dag! Het weer, de sneeuw en de rust maakte dit één van de beste skidagen die ik ooit al heb gehad!

null

^^Uitzicht van de top van het skigebied op 2000m, heerlijk!
null

^^De verlaten Gamsabfahrt om 16u10.

Toen we het laaste stuk van de dalafdaling deden, kwamen de pisenbully’s al naar boven en dus hebben we even gewacht tot ze voorbijwaren. Daarna hebben we met onze skies door de boterzachte sneeuw gereten, zalig!

Hochstein is een lekker skigebied, het valt op dat het skiniveau hier erg hoog ligt. Beginners vind je hier niet en snowboarders ook niet. Binnenkort post ik in dit topic ook het verslag van Sankt Jakob im Defereggen.

Mooi hoor! Die uitzichten op de laatste 2 foto’s zijn erg mooi.

WOENSDAG 13 FEBRUARI: SANKT JAKOB IN DEFEREGGENTAL

Weer: Blauwe hemel en heel zonnig, in de late namiddag bewolkt, temperaturen van -6 tot -9 in het dal en -10 tot -13 op de top.
Route: Lienz-Huben-Sankt Jakob in Defereggen in 50 minuten.
Officiële site: http://www.stjakob-ski.at/
Pistenplan:

null

Vandaag bezoeken we Sankt Jakob in Defereggen, een relatief onbekend skigebied met 52 kilometer aan vooral rode pistes. De rit van Lienz naar Sankt Jakob duurde wel lang, maar als je door het prachtige Defereggental rijdt vergeet je die reistijd snel. Het weer was prachtig, maar het was wel koud. Het skigebied van Sankt Jakob ligt op een noordhelling, wat zorgt voor wat meer sneeuw en wat minder zon.

Het concept in Sankt Jakob is simpel, een cabinelift die je tot op 2000 meter brengt, een trage 3-persoonsstoeltjeslift en dan de snelle 6KSB Weisspitzbahn die alle pistes ontsluit. Eerst namen we de cabinelift vanuit het dal en we namen daarna de trage Mooserbergbahn.

null

^^Rode piste 1 naast de Mooserbergbahn.

Naast deze stoeltjeslift was een leuke slalompiste waar je je tijd kan aflezen, je krijgt even het gevoel dat je een pro-wedstrijdskier bent :) Aan de andere kant van de piste staat een funparkje met wat ‘jumpkes’. Het leukste is wel dat de piste veel vlakke en steilere stukje achter elkaar kent, geen probleem als je traag gaat, maar als je snel gaat vlieg je over bepaalde stukken van de piste, een beetje een wereldbekerafdaling in het klein. Het is helemaal niet erg als je hier valt, je doet je pijn, je verliest waarschijnlijk je skies en heel de lift ziet je op je bek gaan :) Dat heb ik daar gepresteerd omdat ik dacht dat je die jumpkes wel met volle snelheid kon nemen ;)

De beste pistes liggen onder de Weisspitzbahn, die je snel terug naar boven brengt, dit is tegelijk de drukste lift met de drukste pistes. De twee minuten wachten aan de lift moet je er bij nemen, maar daarna is het gewoon terug naar beneden knallen :)

null

^^6-KSB Weisspitzbahn

We zijn 's middags gaan eten in de hut naast de Weisspitzbahn. Een gezellige hut met héél lekker pizzas, in het speciaal de pizza provençale. Het uizicht van de hut is ook mooi.
[IMG]

null

^^Uitzicht vanuit de hut, zou dat een gletsjer zijn op de foto? Iemand die het weet?

Na de middag hebben we enkele malen de pistes langs de Almspitzlift uitgeprobeerd, deze zijn redelijk kort, net zoals de sleeplift. Wel niet veel volk op deze korte pistes, dus wel een minuutje of twee lekker gaan.:)

null

^^Almspitzlift

In de namiddag verslechterde het weer, het werd bewolkt. Met de zonneschijn verdween ook het merendeel van de skiers. De pistes waren nu heel verlaten, daarop hebben we de dalafdalingen uitgeprobeerd, zowel zwart als rood. De zwarte gaat onder de lift door en is de moeilijkste piste van het skigebied, maar nu niet om te zeggen dat je echt een ‘crack’ moet zijn om hem te doen. De rode afdaling is gemoedelijker en hier kan je meer snelheid op maken. We zijn rode afdalingen blijven maken tot vier uur in de namiddag.

null

Toen we om 15u58 terug aan de lift kwamen, was er juist een lint voor de ingang gespannen. Gelukkig zag de liftbediende onze beteuterde gezichten en mochten wij als laatsten toch nog onder het lint door en de lift in. :D

null

^^De laatse dalafdaling.
null

^^De stoeltjes worden binnengehaald om 16u15. De makers van ‘Frozen’ wilden met deze lift een Europese versie maken, maar toen stuitten ze op het probleem dat je in Oostenrijk niet in zo’n lift kan blijven zitten, omdat ze die binnenhalen ;)

De laaste 500m van de dalafdaling stonden we stil, de pistenbully’s waren uit gereden, we bereidden ons voor op nog 500m boterzachte vers geprepareerde sneeuw, heerlijk! In Sankt Jakob staat er in het dalstation ook een ‘echte’ gezellige après-ski tent, de eerste van dit soort die ik heb gezien in Osttirol. Had het niet zo’n lange rit terug geweest hadden we daar nog wel binnen kunnen gaan.

Conclusie: Sankt Jakob is een mooi skigebied met moderne liften en is overwegend rustig. De rode pistes zijn leukt om snel te nemen en het funpark is een plus. In één dagje heb je het skigebied wel gezien, maar met je Skihit-skipas kan je ook naar alle andere skigebieden in Osttirol.

Volgend verslag gaat over Lienz-Zettersfeld.

Wederom een top verslag Mathijs. :) Ik begin steeds meer te twijfelen of ik toch niet ook maar een keer naar Osttirol moet gaan! Ik ben benieuwd naar je volgende verslag :)

Volgens mij is er op die foto geen gletscher, lijkt me een beetje te laag omdat je nog wat bomen ziet…

Ik ben rond die tijd ook in deze regio geweest!
We zaten tussen Sillian en Lienz in een top hotel het Strasserwirt, echt een aanrader.

Sillian is echt een topgebied en je gaat je hier zeker niet vervelen omdat het gewoon goed is, ikzelf ben hele grote en goede gebieden gewend in Frankrijk, maar had hier ook super naar mijn zin.
St. Jakob ben ik ook geweest, maar vond ik niet zo’n goed gebied, wel leuke après ski tent onderaan de piste.
Het gebied Kals/Matrei is ook super. Vooral aan de kant van Kals en dan niet onder de gondel, maar aan de andere kant, liggen heerlijke rode en zwarte carve banen! Hier komt ook bijna niemand dus je kan er echt heel hard gaan.

Het is dus zeker een aanrader om naar Osttirol te gaan!

@Ruben3: Wanneer zijn jullie naar Kals/Matrei geweest? Wij vonden het veel te druk en wij vonden dat de pistekwaliteit ondermaats was, maar ja na de verse sneeuwval van dinsdag was het misschien beter. Heb je Hochstein ook gedaan? Dat is een echte aanrader!

Op de maandag van de carnavalsweek. Matrei was inderdaad wat druk, maar Kals aan de rechter kant bij de rode en zwarte pistes was het echt heel rustig en daardoor super geprepareerd!

Hochstein niet gedaan, leek ons niet de moeite waard. Snap dat je daar een hoop poeder kunt vinden omdat het er heel rustig is, maar dat was er in Sillian ook. En daar had je betere liften en grotere hoogteverschillen!

@Ruben3: Maandag waren wij daar ook :) Ik vond het echt druk en wij vonden de meeste pistes ijzig, zoals je zegt waren de zwarte pistes in Kals wel goed, want daar skiede niemand op.

Hochstein moet je echt maar eens doen, ook zonder verse sneeuw een aanrader. :) Hoogteverschillen die toch even groot zijn als in Sillian hoor (2000m-700m), lekker breed door het bos en echt niemand op de piste, nog rustiger als Sillian. Tragere liften moet je erbij nemen, in Sillian is het veel sneller.

Toen wij de een na laatste week van februari 2012 naar Kals Matrei gingen lagen de pistes er goed bij in de ochtend. Maar inde middag werd het zeer snel minder door de hoge temperaturen. De skiweg vanaf de top en de vlakke pistes richting Kals waren te vlak om nog lekker door te glijden.

De authenticiteit van Kals vond ik daarentegen een pluspunt. Verder waren er ook een paar lekker steile carvepistes.

Het gebied was, groot, voordelig en leuk genoeg voor een dag. Meerdere dagen leek mij echter niet de moeite.

Ja ok, je hebt gelijk Mathijs, hoogteverschil is ongeveer hetzelfde. Toch is het piste aanbod heel beperkt, al maakt dat op een poederdag niet uit natuurlijk. Als ik nog een keertje in osttirol kom, zal ik eens een bezoekje wagen. @Paul: ik ben er ook maar een dag geweest, maar denk dat je hier best een paar dagen kan blijven. Het leuke van osttirol is dat je met de skiwas naar alle gebieden kan, dus afwisseling genoeg als je even rijdt!

@Ruben3:

Het leuke van osttirol is dat je met de SKIWAS naar alle gebieden kan, dus afwisseling genoeg als je even rijdt!

Ruben3 op 16 mrt. 2013 22:22

Daar zullen de wasserettes in de omliggende skigebieden blij mee zijn dat je met de skiwas aan komt zetten;)

Wij hebben toen inderdaad ook een aantal gebieden bezocht, waarvan Heiligenblutt het meeste in de smaak viel.

Wij hebben toen inderdaad ook een aantal gebieden bezocht, waarvan Heiligenblutt het meeste in de smaak viel.

PaulE op 19 mrt. 2013 17:58

Heiligenblut heb ik ook als tip meegekregen op alpinforum en ik heb ook jouw verslag erover gelezen, maar voor naar Heiligenblut te kunnen moet je de Kärnten-skipas nemen en dat zou ons 200 euro in totaal extra hebben gekost.

Ja inderdaad, kon me niet herinneren dat we met de osttirol skiWas naar Heilegenblutt konden :p

…voor naar Heiligenblut te kunnen moet je de Kärnten-skipas nemen en dat zou ons 200 euro in totaal extra hebben gekost.

Mathijs! op 19 mrt. 2013 20:32

Wij hadden inderdaad de Kärnten-skipas. Voor Kals Matrei konden we meeliften met een groep Russen die extra mensen nodig hadden voor een groepkorting, zodat onze dagpas heel erg goedkoop uitviel.

ik heb genoten van je verslag Mathijs!

@Gast036: Dankjewel :)

Plaats een reactie