Skiroutes Montafon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

We zijn van plan om deze maand (weten nog niet wanneer precies, we plannen last minute vanaf 11 januari…) richting Montafon te gaan. Nu zie ik daar redelijk wat skiroutes op de kaart staan. Op de Stubaier hebben we ontzettend genoten van een skiroute. Alleen vind ik het nog wel een beetje spannend om ‘zomaar’ zo’n route te gaan doen. Welke zijn qua niveau het ‘eenvoudigst’ / redelijk goed te doen? We zijn snowboarders…

Hoi,

Ik vond de skiroutes zeker te doen.
Wij waren met gezin, 3 kids van 12, 14 en 16 jaar.
Die vonden het makkelijk.
Dat is ook het leuke aan dit gebied en de reden waarom we voor dit gebied gekozen hadden.

Fijn dat je dit topic opent, want ik was eigenlijk van plan om hier ook navraag over te doen.
We zijn net terug van een weekje Montafon, maar in maart gaan we weer naar deze mooie streek.

Afgelopen vrijdag hebben we op de Golm (deelgebied van Silvretta Montafon) de skiroute 23 genomen.
Dit is de skiroute die vanuit Latschau naar het dorp Tschagguns loopt.
Dit is een laaggelegen skiroute. Niet moeilijk maar wel mooi en best speciaal omdat je grotendeels tussen de huizen skiet. Je krijgt ahw het gevoel dat je door de tuinen van de bewoners skiet.
Wij waren afgelopen vrijdag de eerste om deze route te skiën. Er waren dus nog geen sporen van voorgangers die we konden volgen, maar route was behoorlijk goed gemarkeerd.
Je kan dan bij voldoende sneeuwval tot in het dorp van Tschagguns skiën. Zo je wil, kan je dan met de skibus weer terug naar de skilift in Latschau (aan de stuwmeren).
We hebben tijdens de afdeling onze eigen variant gemaakt, omdat we tot aan ons appartement wilden skiën (Ortsteil Nira). Dat was wel een knappe ervaring, zeker met de kids erbij.

De mooiste skiroute op de Golm is volgens mij de route 22.
Deze loopt door het erg mooie Gauertal, aan de voet van de Drei Türme.
Deze zou ik erg graag eens skiën, want dit dal is enig mooi en rustig.
Ik ken dit dal redelijk goed van routes met de MTB tijdens de zomer. Echter, ik zou de eerste keer deze skiroute toch met een gids willen aanvatten. Zeker het eerste deel, vanaf het eindstation van de Rätikonbahn.

@snowbert ,
heb jij ervaring met deze route ?

In het deelgebied Gargellen heb je ook enkele mooie skiroutes.
De mooiste, maar wel een korte, vind ik de “12” aan de voet van de Madrisa.
Deze is wel populair en heeft eigenlijk meer vandoen met een niet geprepareerde piste.
Hetzelfde geldt ook wel een beetje voor de zwarte “10”, echt wel pittig maar deze komt me meer over als een erg steile piste.

Maar een bezoeker aan de Gargellen zal hier echt niet om treuren, omdat het aanbod er erg groot is.
Zo loopt bv de niet geprepareerde “11” vlak naast de “10”, en er is natuurlijk ook het erg gave aanbod in de zgn ‘kom van de Rinderhütte’. Hier staat de skiroute “13” op de kaart als één route, maar eigenlijk is dit dus eerder een kom waar je naar believen (en veilig!) je tracks kan maken. Is wel best steil.

Enjoy the ride !

We hebben vooral de routes gedaan aan de kant van de Valisera. Vond er niet eentje eruit springen. Nergens werd het echt steil. Verwacht geen couloirs. Belangrijk is de sneeuwkwaliteit. Oude sneeuw maakt de routes wat minder leuk natuurlijk.
Leukste vond ik bij de Versetta.
Je neemt eerste de sleeplift Burg, vervolgens loop je een stukje het pad omhoog om af te dalen. We namen de route boven de r55. Vaak nog lekkere poedersneeuw.
Aan de andere kant vond ik de routes R4 en R5 leuk.
Gargellen was ook leuk voor een dag. Enige nadeel vond ik wel de lengte van de afdalingen. Je bent toch vlot beneden. Maar de skiroutes maken het gebied zeker de moeite waard. We gaan overigens wel met pieper enz
Maar voor alleen de skiroutes hoeft dat niet. Maar je bent nogal geneigd om even dat mooie lekkere stukje met mooie sneeuw te pakken.

Fijn dit topic. Wij vertrekken aanstaande vrijdag naar Montafon (st. Gallenkirch). Hoe staat het met lawinegevaar op de skiroutes? Is een skiroute gelijk aan geprepareerde piste of moeten we het als off-piste beschouwen?

Ski routes zijn geen offpisteroutes, maar gecontroleerd op lawinegevaar.
Wel op max 20? meter van de markering blijven…
Bij lawinegevaar sluiten ze de routes.

Ik lees zonet dat ook de skiroute naar Gaschurn (R60b) vanaf vandaag is geopend.

Golm
De skiroute door het Gauertal is inderdaad erg mooi. Niet perse moeilijk (persoonlijk uiteraard).
Het eerste deel ski je grotendeels dwars op de berg en vond ik niet lastig, dan komt er een stuk bospad wat ik dan weer wel lastig vond aangezien het smal, best steil is en uitgesleten haarspeldbochten kent. Aan het eind van het bospad kabbel je vrij rustig naar Latschau, soms wat bijprikken.
Stop sowieso even bij Gauertalhaus, biologische schutzhutte. Je kunt er heerlijk eten.

De skiroute helemaal naar beneden naar Tschagguns is niet heel vaak open, dus pak je kans als-tie open is.
Hoewel er dit jaar waarschijnlijk genoeg sneeuw ligt :)

*bericht bewerkt door FLS70 op 08 jan 2019 09:29

Fun Lovin' Skier

Ik ga bijna ieder jaar naar Montafon en een van mijn favoriete skiroutes is toch wel de R22 (zie onderstaande afbeelding). Het is niet een hele lange afdaling maar wel een vrij pittige vooral als de condities wat slechter zijn. Door de nieuwe Silvretta lift is deze route ook een stuk toegangekelijker geworden om hem meerdere keren te doen.

null

*bericht bewerkt door smartie op 08 jan 2019 12:43

Plaats een reactie