Welke pistes aan te raden voor beginners

Dit onderwerp gaat over de bestemming Auffach

Hoi,

Wij gaan begin maart naar Auffach om 5 dagen te skien. We zijn nog redelijke beginners en dat wil zeggen (11 lessen op de rolbaan indoor) en 2x indoor een dag gaan skien in Landgraaf. Het gevoel op een rolbaan is helemaal anders dan sneeuw maar het voordeel is da je de techniek heel snel en goed leert. Op de sneeuw in Landgraaf was het even wennen maar dat was maar een klein half uurtje. Daarna redelijk snel en vlot naar beneden.
We gaan dus al direct naar Oostenrijk naar Auffach. Ik heb gelezen en gezien dat er daar veel rode pistes zijn die heel breed en heel goed te doen zijn voor beginners. Welke rode pistes zijn aan te raden en zijn niet al te steil? Ik hoor vooral verhalen dat de ene rode de andere niet is kwa steilheid en dat er soms blauwe soms steiler zijn dan bepaalde rode pistes wat ik best kan geloven. Aan de andere kant zijn er ook een heleboel blauwe waar we natuurlijk ook naartoe kunnen met de verschillende gondels die met elkaar verbonden zijn.

Iemand tips/ervaringen met pistes in dat gebied?

Niet om lullig te zijn, maar als je nog geen ervaring hebt met echte sneeuw in de echte bergen, laat je dan de goede pistes zien door een skileraar. De meeste rode pistes daar hebben stukken erin zitten die echt wel rood zijn. Dan is 100m ineens lastig. En is de km ervoor snel vergeten.

Dus doe jezelf een plezier en neem les.

Ik heb tien jaar geleden gesnowboard in Oostenrijk maar dat is niet hetzelfde als skien. Snowboarden was voor mij veel makkelijker. Dat ging toen heel vlot. Skien is toch iets meer techniek.

Ik moet zeggen dat de indoor skilessen op een rolbaan echt wel goed zijn hoor.

*bericht bewerkt door Coob op 24 jan 2019 08:45

In november heb ik hetzelfde gedaan. Ook 11 lessen op de rollerbaan. Ik ging wel naar een gebied die ik al jaren ken, en snowboard al lang. Hierdoor ken ik de pistes en kan de sneeuw goed lezen. Je zal van een goed geprepareerde rode piste goed afkunnen. Zodra er hobbels ontstaan wordt het lastiger. Dus wil je van de rode af doe het dan sochtends. Ken je het gebied niet en/of ben je nog nooit op wintersport geweest neem dan les. Trouwens les nemen is altijd goed. Zelfs al ben je gevorderd. Het is tenslotte een investering in de toekomst. Je wordt er altijd beter van.

From a galaxy far far away.............

Hoeveel les raden jullie aan? Hoever kom je met 2 volledige dagen les?

Als je daarmee start heb je al een beetje van het gebied kunnen zien en wat vertrouwen op kunnen bouwen. Met de basis die je al hebt opgebouwd kom je dan de meeste rode pistes in Auffach wel af. Waarschijnlijk red je het dan wel.
Belangrijkste is dat je voorkomt dat het plezier verdwijnt doordat er te lastige omstandigheden ontstaan.

*bericht bewerkt door Bennie op 24 jan 2019 09:08

Bedankt! Waar wordt er egenlijk les gegeven? Direct op de piste met de liften in het gebied of op eenzelfde plaats waar je constant het zelfe pistje naar beneden komt?

Als je geen echte beginner meer bent (en aan die definitie voldoe jij niet meer) dan word je gewoon in een klasje van je eigen niveau ingedeeld en ga je het hele gebied vaak door. Je leert minder dan op de rolbaan, maar skiet wel lekker veel en leert het gebied kennen. Zou ik zeker 2 a 3 ochtenden doen, is ook gewoon leuk.

Mij is ooit verteld dat je minimaal moet blijven lessen tot je overal veilig beneden komt, zodat je nooit in de problemen komt. Dat kan natuurlijk prima over meerdere vakanties, maar als echt minimum is dat nog niet zo gek.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

2 weken geleden 6 dagen in Alpbach/Auffach/Niederau geboard.

In het kort gemakkelijke pistes:
Auffach: 4 Blauw, 3 Rood, 2a Rood, 1 Rood (dalafdaling)
Alpbach: 67 Rood, 62 Blauw
Niederau: Veel echte beginner/kinderpistes, niet waard te reizen als je de 2 zwarte afdalingen niet pakt.

Niederau/Alpbach hebben meer beginnerpistes als in blauw licht werk met een ankertje. In Auffach is het zeker bovenin toch allemaal wat steiler en al snel “Buckelliger”.

Om te beginnen zou ik in Auffach vanaf het middenstation de blauwe 4 oefenen tot je je op je gemak voelt om wat uitdagenders te pakken. Vervolgens verder omhoog met de gondel en Piste 2a pakken dit is een rustig bospad dat verbind met piste 3 alvorens terug te kruisen naar piste 2 weer en naar het middenstation, een rustige afwisselende route die wij als geoefende boarders/skiërs erg relaxed vonden. Piste 3 is ook heel goed te doen, niet populair doordat hij uit het zicht ligt door een ankerlift bedient wordt, deze blijft de hele dag goed.

Mocht je naar Inneralpbach gaan is de 67 een hele rustige overzichtelijke rode piste om op te oefenen, ligt apart en dus niet door de hoofdmoot gebruikt. Echter om hier te komen moet je vanaf Auffach de 6 afdalen (ietswat steil) en met stoeltje omhoog om de inneralpbach gondel te nemen… niet ideaal jammergenoeg want de 67 is de perfecte oefenpiste wijd en rood.

Verder is dit een prachtig gebied, geniet van je tijd daar, veel plezier!

*bericht bewerkt door Sneeuwplank op 24 jan 2019 09:37

Bedankt voor de reacties.
Dan denk ik dat we 2 volledige dagen gaan nemen ipv 3 ochtenden.

Kan natuurlijk ook, is effectief ook meer les! Veel plezier in ieder geval!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Met alle respect, maar je zult zien dat je opgedane ervaring nog niet zoveel zegt.
Eenmaal in de bergen zul je versteld staan van de hoogteverschillen, de snelheden, de steiltes etc. Pistes kunnen heel zacht zijn, maar ook blauwig van het ijs…
Je hebt nu simpelweg geen idee.
Een pittige rode piste kan voor een beginner compleet traumatisch zijn, en je vertrouwen onderuit schoffelen. En bedenk je vooral dat een piste nooit over de gehele lengte dezelfde steilte heeft. Een piste kan vlak beginnen, maar ‘om de hoek’ de diepte induiken. Eerst lekker zacht, maar plotseling kneiterhard. Enzovoort, enzovoort. Allemaal dingen die je niet beleeft in NL. En die echt voor grote verrassinge, en ja ook, ongelukken kunnen zorgen. Bedenkje daarbij ook dat je niet alleen op de piste bent. Mocht jij een ongeluk veroorzaken op een piste waar je gezien je ervaring niet thuishoorde, dan kun je aansprakelijk gesteld worden.
En veel skiers zullen het beamen: de mooiste herinneringen heb je aan je eerste skiklasje. Ik zou serieus overwegen langer les te nemen.
Sterker nog: neem de komende 10 jaar les. Skiën is een zeer technische sport die steeds mooier wordt naarmate je techniek verbetert. Geen grap!
You’re worth it! 😉

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 24 jan 2019 11:53

Plaats een reactie