Auffach

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau

Is er iemand weleens naar auffach geweest met wintersport en zo ja, ervaringen?

Beste Bram,

Zelf ongeveer 6 jaar wezen skien in Niederau (een van de andere dorpen uit het Wildschonau gebied).
Auffach is het grootste skidorp uit het gebied gevolgd door Niederau, Oberau en dan is er nog een dorpje waarvan ik de naam niet meer weet.

Het is al een tijd terug dat ik er ben geweest maar wij gingen meestal 1 of 2 dagen skien in Auffach aan het einde van de week. Ik ben er namelijk als kind geweest en had het begin van de week altijd les in Niederau.

Ik weet dat het 's morgens druk kan zijn bij de gondel bij Auffach maar dat het verder bij de liften altijd wel meeviel.

Ga ook zeker eens een dagje skien in Niederau. Oberau heeft eigenlijk maar 1 berg om op te skien, dus dat sloegen wij altijd over.

Niederau heeft in ieder geval:

  • 1 gondel
  • 1 stoeltjeslift
  • 4 sleepliften in het dal
  • 2 sleepliften boven

Maar dat was de situatie 8/9 jaar geleden, kan natuurlijk veranderd zijn! Veel plezier!

Wij gaan al een paar jaar naar Auffach. Een rustig dorp, paar kroegen, paar restaurants. Geen groot skigebied, maar wij vermaken ons prima. Sneeuw op de berg is altijd van goede kwaliteit, pistes prima geprepareerd. Prijs/kwaliteit-verhouding vinden wij goed. Het is 's morgens inderdaad druk bij de gondel, maar verder eigenlijk geen wachttijden bij de liften. De meeste pistes liggen lekker beschut tussen de bomen. Heb je een specifieke vraag over Auffach?
Voor algemene info kijk eens op
http://www.auffach.com
http://www.schatzbergbahn.at
http://www.wildschönau.com

wat de makkelijkste route is om naar Auffach te rijden en of er alternatieven zijn ivm drukte op de weg door schoolvakanties.

Is Auffach kindvriendelijk?

3 jaar geleden met name in Oberau geweest maar dit gebied is niet zo grootschalig zoals bijv. Zell am See. Voor de kinderen dus prima.
Vooral voor kleine kinderen is Oberau erg overzichtelijk en leuk. Later in de week gingen ze nog een keer naar Niederau wat meer mogelijkheden/pistes heeft. Auffach is voor mij onbekend. Daarom een aanvullende vraag. Is Auffach voor kinderen van 8-11 jaar (met redelijke ski ervaring) geschikt of is Niederau wat beter? Ik heb gezien dat auffach erg weinig blauwe pistes heeft en daarom wellicht wat moeilijk is voor de kinderen? Ik hoor het graag.

@ Bram
Wij hebben een kind dat wagenziek is, dus wij gaan niet van de snelweg af om via alternatieve, hobbelige wegen, met bochten in Auffach te komen. Ik kan je daar dus niet over adviseren.
Wij vinden het een heel kindvriendelijk gebied, echt een familieskigebied.Voor de schoolvakanties worden er altijd Nederlands skileraren aangetrokken, dus grotere kans dat je kind in het Nederlands les krijgt. Het skigebied is wellicht klein, maar daardoor ook overzichtelijk.

@Patrick
Mijn kinderen vonden de rode pistes niet echt moeilijk. Zitten soms er wat stijlere stukken in, maar dan zit er meer naar links/rechts altijd een stuk wat makkelijker is. Skiklasjes uit Niederau en Oberau komen in de 2e helft van de week vaak naar Auffach, omdat er meer variatie is in afdalingen en omdat de sneeuw er beter is.

@Sylvia

Je maakt het me wel moeilijk ;-)
Mijn dochters van 8 en 11 dus maar meteen bij een skischool in auffach ipv niederau?

Heb je nog een tip voor een skischool?

@Patrick
Ik weet niet wat de ligging is van jullie hotel/appartement. Ik kan me voorstellen dat het makkelijker is om te kiezen voor skiën en skiles “om de hoek”. Auffach ligt een klein kwariertje rijden van Niederau af. Er gaat ook zeer regelmatig een skibus, maar die zit wel goed vol. Er zijn genoeg mensen die eerst lessen nemen in Niederau/Oberau en daarna nog 1 of 2 dagen vrij komen skiën in Auffach. Ik kan niet oordelen over Niederau en Oberau, we hebben er nooit geskiet; altijd veels te veel plezier gehad in Auffach.
Ik ken dus ook geen skischolen in Niederau.
In Auffach zitten er 2:
http://www.skischule-wildschoenau.at
http://www.tonis-schischule.at
Toen wij in Auffach kwamen, zat alleen de eerste skischool er; hebben wij prima ervaringen mee. Daar is later een 2e skischool bijgekomen (hoor ik ook positieve verhalen over), maar wij zijn toen bij de 1e skischool gebleven.

Als je kiest voor de 1e skischool: boek online je lessen. Wij kwamen ons vorig jaar melden voor skiles, toen kregen we te horen dat er geen plek meer was… Andere jaren gingen we gewoon bij de receptie les regelen, nu kregen we te horen dat het vooraf online boeken zo’n enorm succes was, daar hadden ze niet op gerekend…
Het is overigens toen nog wel goedgekomen hoor, met de skiles!

Hoe moeilijk is de rode dalafdaling naar Auffach? Mijn kinderen van dan 7 en 8 gaan voor de 3e keer een week op les. Vorig jaar was pittig blauw nog best wel (te) moeilijk voor ze, vooral voor de jongste.
Ze vinden het vooral moeilijk wanneer het erg oneffen is, dus buckels door intensief gebruik.
Ik vraag me af of ze in staat zullen zijn deze afdaling te nemen?

Niemand die hier antwoord op kan geven?

Ik heb hem vorig jaar een keer geskied. Omdat het de enige dalafdaling is naar Auffach is het wel te verwachten dat er aan het eind van de dag de nodige buckels ontstaan. Je kunt natuurlijk met de gondel terug naar het dorp.

Overigens zijn er maar een paar blauwe pistes is het skigebied. Alleen rond het middenstation.

Aftellen maar!

@Taan
Het is al een paar jaar geleden hoor maar als ik het me goed herinner zitten er stukken in die je als blauw kan typeren maar zeker ook steilere stukken, wat mij een paar jaar geleden opviel was dat op het laatste stuk met behoorlijke snelheden geskied wordt maar omdat het vlak uit loopt willen daar nog wel eens ouders met kinderen tussen hun benen aan het oefenen zijn. Dat was de eerste keer wel even schrikken als dat vlak voor je ineens schuin de piste over steekt.
Het allerlaatste stukje idd grote kans op buckels maar dat is echt maar een kort stukje.

In de review van het gebied op deze site heb ik gezien dat je “rood” met een korrel zout moet nemen.
Ik vind het ook niet erg voor mijn kinderen als de pistes wat moeilijker zijn, anders gaan ze alleen maar als kamikaze naar beneden :)
Nu hoop ik dat ze het wat beheerster doen en daardoor beter leren skiën.

*bericht bewerkt door Taan op 22 dec 2016 15:14

Wij gaan pas met Carnaval, willen een dagje naar Skijuwel. Maar vermits ik hoor dat het wel even aanschuiven is aan de cabinelift van Auffach, dacht ik verder op de autosnelweg te rijden en dan naar de Wiederbergershorn te rijden.
Vraagje: is daar een kassa waar je de Allstarcard kan kopen?
Plus: voor de 8 daagse versie heb je een foto nodig, nemen ze die ter plaatse electronisch?

Glij blij door die brei :-)

Plaats een reactie