SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental 6 - 10 maart 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

verblijfplaats: Scheffau, Skiwelt Wilder Kaiser, Oostenrijk
hotel: Chalethotel Leitenhof
companie: collega’s
niveau: goed tot zeer goed
materiaal: nieuwe ski’s Fisher Motive 80 (lengte 182 cm)

Elke jaar gaan wij met enkele collega’s skiën en vorig jaar was mijn oog gevallen op Skiwelt toen ik er door reed op weg naar Zell Am See. Normaal gaan we in januari maar wegens omstandigheden moesten we dit jaar verplaatsen naar maart.
Reeds in september boekten we ons hotel en sindsdien was het aftellen. Met de huidige winter zag het er allemaal zo beloftevol uit, we wisten dat we wel wat chance moesten hebben voor de sneeuwcondities maar alles leek in orde te komen. Tot een week op voorhand de eerste berichten kwamen van Föhn. De eerste paniek sloeg toe, al een geluk dat Rogier dan ook nog even kwam met een artikeltje dat sneeuw wel wat aan kon. Tja, we konden niets anders doen dan af te wachten, we zouden wel zien.
Maar het weekend voor vertrek kwam er vanuit een onverwachte hoek slecht nieuws, ons hotel was overboekt en ze vroegen ons om een week later te komen wat uiteraard onmogelijk was. Na veel over en weer getelefoneer en wat druk uitoefenen bij ons reisbureau kregen we een oplossing. De eerste nacht zouden we in de aanpalende jeugdherberg slapen, tja, beter als niets he. We konden niet wachten om te vertrekken.

Woensdag 6 maart:
aanreisdag: tot 19 graden onderweg, duimen gekruist en wachten tot de thermometer daalde eens we de bergen naderden. Jammer, dit gebeurde maar niet.
De jeugdherberg was zeer basic, maar de spirit was dik in orde, we hadden er goesting in.

Donderdag 7 maart:
Een straalblauwe hemel lachte ons toe en om 9.00 stapten we de eerste lift in. Aangezien het gebied zo groot was zijn we gewoon in het wilde weg gaan skieën. Uiteindelijk trok onze tocht tot Söll. 's Middags uiteindelijk gegeten op de Höhe Salve in een zalig zonnetje. Met temperaturen die opliepen op de berg tot + 13 graden kan het natuurlijk niet dat de sneeuw achteruit ging. Echter dit was relatief eenvoudig te omzeilen door zoveel mogelijk op de noordhellingen te blijven, hier viel het allemaal echt wel mee (jawel sneeuw kan inderdaad redelijk was verdragen). Tegen 16.15 uiteindelijk de dalafdaling ingezet naar Scheffau, toegegeven eens het middenstation gepasseerd werd het echt wel werken. 's Avonds uiteindelijk onze chalet gehad en werden we om 19.00 op het gala-diner verwacht (jaja, het hotel was echt wel dik in orde).

Vrijdag 8 maart:
's Morgens onmiddellijk richting Brixen Im Thale geskied. De dalafdaling hier ligt pal op het zuiden en zelfs om 10.00 was het al heel zwaar werken, deze witte tong in het groene landschap zag echt wel serieus af. Eens in het dal de overkant genomen en het skigebied van Westendorf gecheckt. Hier voor heb ik een woord: wow. Wat een pistes, super kwaliteit en zo rustig, dit is absoluut mijn favoriet van het gebied. Uiteindelijk ook de afdaling ingezet richting aansluiting met Kitzbuhl, hier werd het iets zwaarder maar echt alles viel super mee. Na de middag stilaan teruggekeerd en zijn we richting Elmau getrokken, dit vond ik persoonlijk de mindere kant (veel blauw en hier zag de sneeuw echt wel af). Tegen 16.30 weer een super dag afgesloten en konden we gaan uitblazen in de sauna.

Zaterdag 9 maart:
ramp o ramp, bij het ontwaken zagen we dat het regende. Allen hoopten we dat het boven zou sneeuwen maar gezien de beperkte hoogte was het eigenlijk regen tot bovenaan. Bij de kwaliteit moet ik dan ook geen tekening maken, regen maar de sneeuw zwaar en vermoeiend. Toch hebben we nog een super dag gehad, af en toe kwam de zon er toch een beetje door en tegen de middag stopte het toch met regenen. Een ganse dag nog nieuwe pistes (Söll) gevonden, maar de zware sneeuw vroeg toch zijn eerste slachtoffers. Desalnietemin nogmaals doorgeskied tot 16.30, maar op het einde waren we echt allen stikkapot.

Zondag 10 maart:
ook vandaag regende het nog, boven zagen we dat het sneeuwde maar de goesting was er wel stilaan uit en we besloten toch maar op 's morgens ineens door te rijden. Tegen 18.00 zaten we allen terug veilig en wel in ons belgenlang.

Algemene impressie skigebied:
Geweldig mooi en heel uitgestrekt. Gezien de omstandigheden voor ieder wat wils van beginner tot expert. Echter denk ik wel dat het een beetje uitdaging mist als alle pistes strak liggen. Ik kom in ieder geval terug met vrouw en kind(eren).

Algemene impressie hotel:
Super, heel lekker eten, heel verzorgd. De chalets zijn dik in orde, alleen 1 badkamer voor 7 personen is echt wel weinig, zeker als de wc dan ook nog eens in de badkamer is (niet zo in alle chalets). Sauna is een fijn pluspunt. Al bij al, prijs/kwaliteit een absolute aanrader (75 € obv half-pension + korting, denk dat we uiteindelijk maar een 70 € per nacht betaalden, min de eerste nacht waar we enkel het eten hebben betaald)

Impressie van mijn nieuwe ski’s:
na jaren op slalomlatten te hebben gestaan zo tevreden om terug op langere en iets bredere latten te staan. Met de condities ook een zalige keuze, wederom zeer tevreden

Kortom, het was een toptripje. Nu nog 3 weken wachten en ik kan terug maar ditmaal met de familie naar Alpe d’Huez.

better to be off piste, then to be pisted off

Leuk verslag ;-)
Wij zijn ook aan het overwegen om hier volgend jaar met een groep de krokusvakantie te plannen op voorwaarde dat er ook voor de niet-skieërs iets te doen valt?
juist het nadeel van de hoogte en dat krokus volgend jaar laat valt baart ons een beetje zorgen.
Dit jaar in Kaprun gezeten maar een gletsjer kan je natuurlijk niet vergelijken met een lager gebied als dit.

@ Coudron: algemene impressie après-ski: In Scheffau is er absoluut niets te vinden. Beneden aan de skipiste vind je een bar, maar daar heerste eerder een rust dan uitbundige ambiance. Enkel zaterdag was toch wat sprake van après-ski, misschien dat dit tijdens de vakantieperiodes anders is.

better to be off piste, then to be pisted off

Coudron, in een gebied met zoveel kilometers is er zeker nog veel te doen voor niet-skiërs. Het ligt er een beetje aan wát. Willen deze mensen mee de berg op om te wandelen of in de zon te zitten, willen ze winkelen, willen ze welness? Je zult een beetje moeten zoeken. Houd er welk rekening mee dat het in de krokus echt heel druk kan zijn (veel zit nu al vol in de vakantieperiode!)

Wij gaan altijd in de krokus (eind februari, begin maart) en hebben nog nooit gehad dat er echt slecht geskied kan worden. Wel gaan er na een week temperaturen ver boven nul pistes dicht op de zuidhelling, en een aantal pistes zonder kanonnen op noord (bvb dal scheffau linksom) maar er blijft zoveel moois over.

Persoonlijk ben ik wel fan van Ellmau. Prachtige brede dalafdalingen die zeker 's morgens echt heel mooi en overzichtelijk zijn. Ook de afdaling naar de Hexen6 is meestal fantastisch. Ook de korte dalafdalingen naar Going zijn vaak supermooi en relatief rustig. Op die naar Ellmau toe, waar de sneeuw bij de wegovergangen vaak dikke prut is. Kortom wanneer de pistes aan deze kant strak liggen is het heerlijk om hier naar beneden te knallen. En dan bedoel ik ook echt knallen. Ook de 7 langs de rennstrecke is een favoriet. Net als de dalafdaling van Hopfgarten bij goede sneeuw (zuidhelling…)

Scheffau is mijn favoriete opstappunt. Met een 8 persoons gondel én de oude 4 persoons ‘in de spits’ heb ik hier nog nooit langer dan een minuut in de rij gestaan tijdens de topdrukte 's morgens. En die ene minuut is dan alleen de wandeltijd van het inchecken in de poortjes naar de gondel.

Correctie: Hexen6 moet natuurlijk Elmi zijn…

Wij overwegen om voor Pasen nog een paar dagen naar Scheffau te gaan. Kan iemand mij vertellen wat de sneeuwcondities op dit moment zijn en of de verwachting is dat er aan het einde van volgende week ook nog wat te skien valt.

Plaats een reactie