Pistes vanaf Ellmau

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Hoi! Ik ben benieuwd hoe de pistes zijn vanaf de richting Ellmau. Als je dan naar boven gaat heb je een groot skigebied met blauwe pistes – zijn dat allemaal mooie --brede-- pistes? Of zijn er veel smalle bospaadjes?

Alvast bedankt voor jullie berichtjes :)

Vorig jaar zat ik met kerst in Ellmau en ben daar dus ook vaak geweest (ben ook dagen ergens anders op de lift gestapt of in een totaal ander skigebied in de buurt). Toen ik daar was was er alleen maar kunstsneeuw en voor de rest niks, dus voor jou zal het (hopelijk) allemaal nog een stuk breder zijn. Niet alle pistes waren besneeuws/open, maar alle verbindingen en de meeste afdalingen wel.

Alle pistes waren goed geprepareerd en alhoewel minder breed dan normaal (niet genoeg sneeuw) nogsteeds redelijk breed op de meeste stukken. Juist rondom Ellmau was eigenlijk alles wel open, behalve de 97 (97b wel). Wanneer het gewoon normaal besneeuwd is zal het hier prachtig breed zijn op goed geprepareerde pistes.
Het is daar wel altijd druk. Bij afdaling 87 en 91 wel wat minder dan bij de rest. Als je graag iets rustigere pistes ziet kan je het gebied bij de Astberg eens bezoeken.

Aan de kant van Westendorf was er op de 2 dalafdalingen na niet echt wat open, maar voor de rest heb ik een redelijke impressie van het hele gebied en lijkt Ellmau mij toch wel het beste deelgebied.

De pistes in skigebied Wilder Kaiser zijn in het algemeen breed maar relatief kort.
De dalafdalingen vanaf de Hartkaiser richting Ellmau zijn wel lekker lang. Het zijn prachtige pistes, echter ik vermijd het liefst de blauwe variant, zeker in drukke periodes. Iets te veel stuntelende mensen. Er zitten namelijk 1 of 2 rode (dus steilere) stukken in.
Het probleem van Ellmau is, dat het contrast tussen de oefenweides en de blauwe afdalingen vaak erg groot zijn.
De meeste blauwe pistes zijn mooi glooiend en zeker geschikt voor minder ervaren skiers maar bij bijna alle exemplaren is ook een venijnig rood stuk te vinden, en daar beginnen de problemen voor beginners. In rustige periodes is dit natuurlijk geen issue. De pistes aan Ellmau kant (noord zijde) blijven wel altijd redelijk goed van conditie met warmer/zonnig weer, in tegenstelling tot de afdalingen richting Brixen.

De dalafdaling vanaf de Astberg richting Going is inderdaad een mooie en lange blauwe afdaling, echter om terug te komen in het gebied van Ellmau, dien je een rode variant te nemen (of te klunen via de oefenweide)

Wij gaan graag skiën in Ellmau, echter we vermijden het hoofdseizoen.

*bericht bewerkt door Jst81 op 08 dec 2016 13:04

Ben 1 keer in Ellmau geweest en in mijn herinnering waren de pistes inderdaad erg breed en glooiend (dus niet erg moeilijk). Vergeet ook Going niet, leuk gebiedje! Het was maart 2015 en er lag voldoende natuursneeuw, best mogelijk dat ze in de sneeuwarme kerstperiode de (kunst)sneeuw wat minder breed kunnen uitsmeren.

als het mogelijk is moet je eens DE FRANKALM op de helling Brixen-Filzboden 7a bezoeken echt iets unieks !!

als het mogelijk is moet je eens DE FRANKALM op de helling Brixen-Filzboden 7a bezoeken echt iets unieks !!

rob16 op 15 dec 2016 18:21

Echt een aanrader om te bezoeken! Gisteren teruggekomen van een weekje Ellmau en een aantal keren de Frankalm bezocht (op de kaart Jausenstation Frankalm). De Brenner Alm in Going is ook het bezoeken waard.

Ik stond er afgelopen versteld van hoe goed ze de pistes hadden geprepareerd. Twee dagen last gehad van erg ijzige pistes, waardoor de grip slecht was. Over het algemeen waren het allemaal brede pistes, maar ik denk wel wat lastig voor beginners. Persoonlijk vind ik het een geweldig gebied!

*bericht bewerkt door dorusjansen op 31 dec 2016 16:42

Plaats een reactie