Jochbahn en pistes daar naar toe

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Beste allemaal,

Ik bezoek minimaal 1x per jaar de Skiwelt Wilder Kaiser. Dan ski ik vanuit Brixen im Thale. Wat vinden jullie eigenlijk van de nieuwe (2 seizoenen nu) jochbahn en met name van de piste daar naar toe?

Persoonlijk vind ik het een verslechtering. Voorheen konden beginners vanuit Brixen eenvoudig verder het gebied in via de oude jochbahn, ik vind de nieuwe afdaling helemaal niet zo geschikt voor beginners. Wat vinden jullie?

Ik ben er slechts 1x een week geweest sinds de nieuwe lift; maar ik snap wel wat je bedoelt. Het lagere deel van de piste is vaak al aardig kapotgeskied in de loop van de ochtend. Het is ook erg druk op die piste. Hopelijk wordt het in de toekomst beter met een extra piste of een alternatieve lift.

Ik vind het nieuwe deel van de piste heerlijk, daarna als het weer samenkomt is het gewoon een grote drama.
@Daffie Niet mee eens. Je hebt een mooie alternatieve route om richting Scheffau e.d. te gaan: Via de Filzbodenbahn en de Aualmbahn, beide ook mooie pistes en je hebt nog wat extra kilometers erbij ook ;)

Carnas on Tour

@Svennoo Jouw alternatief is zeker goed en prettig skieen; maar t ging om de beginners. En er is toch niets mis met een extra piste of lift in die hoek?

@Daffie Als je terugkeert naar Brixen heb je anders ook niet veel keuze uit steilere pistes. Als je een extra piste aanlegt blijf je alsnog met het probleem zitten dat het bij de samenvoeging weer een enorme drama is. Daarnaast, waar zou je een extra lift willen bouwen in die hoek?

Carnas on Tour

Beste @Bart14 Je kunt ook naar de Jochban via de Zinsberglift en piste 6a .De Jochbahn piste 6 is onderin wel wat stijl maar er was geloof ik een lus dat je dit kon vermijden.Wij waren hier 3 weken terug ,met veel zon en behoorlijk hoge temperaturen.Dan is deze piste op het zuiden gauw kapot geskied ,en wordt het werken geblazen. Voor de rest vind ik het een mooie piste.

Er is toch nog een stuk wat voor beginners echt lastig is. Zelf heb ik daar geen moeite mee, maar als hobby begeleid ik verstandelijk gehandicapte skiers en voor een behoorlijk deel van die groep is dat stuk echt lastig. Hetzelfde geldt voor de route via de aualm (wat ik zelf een heerlijke piste vind)

Ik noem het altijd “de blunder” van skiwelt. Wij zitten altijd in Westendorf en dat laatste stuk terug naar Brixen is een ramp. Totaal kapot eind van de dag. Je ziet beginners dan ook echt worstelen om beneden te komen, met alle gevolgen van dien. Ik had de lift niet zover richting dal laten zakken, maar hem iets korter gehouden denk ik.

Bij de beslissing om de nieuwe jochbaanlift te bouwen (twee jaar geleden) heeft de factor “vriendjespolitiek” meegespeeld , tenminste dit heb ik vernomen van een plaatselijke inwoner. Het heeft iets te maken met een zoon van een van de twee boerderijen waar de lift nu uitkomt. Deze zoon zou in het bestuur of zelfs directeur zijn van de “skiwelt bergbanen”.
De inwoner welke me dit “roddeltje” vertelde is zelf ook skileraar en was ook niet blij met deze nieuwe baan omdat de verbinding naar Scheffau nu voor beginners gewoon niet meer te doen is. Tevens vondt hij dat de investeringen beter rondom de gondel aankomst bij de “skihutte” uitgegeven hadden kunnen worden omdat daar al 30 jaar de tijd stil heeft gestaan.

*bericht bewerkt door Ron4 op 07 mrt 2017 13:48

niet roetsjen maar skieen

@Daffie Als je terugkeert naar Brixen heb je anders ook niet veel keuze uit steilere pistes. Als je een extra piste aanlegt blijf je alsnog met het probleem zitten dat het bij de samenvoeging weer een enorme drama is. Daarnaast, waar zou je een extra lift willen bouwen in die hoek?

Svennoo op 6 mrt 2017 16:53

Ik kan mij in de toekomst een 2e gondel voorstellen in Brixen met het dalstation beneden bij 1C (wel een paar sneeuwkanonnetjes neerzetten) en bergstation ergens boven bij de jochberg. Naar het middenstation kan dan mooi een blauwe piste worden aangelegd.

Tot 10:30u is dit een heerlijke piste, daarna meestal DRAMA!!

De route via de Aualm is inderdaad op papier wat lastiger, maar in de praktijk na 10:30u altijd de beste optie als je met wat minder geoefende skiërs onderweg bent!

Het voordeel van de aualm is voor mij wel dat deze heel erg breed is. Als ik dan een groepje beginners moet begeleiden, heb ik in ieder geval de ruimte om een rustig spoor naar beneden te pakken zonder andere skiers te hinderen

Als je met beginners de Aualm afgaat, is het een beetje afhankelijk van de tijd van het jaar, maar je moet je niet laten afschrikken doordat het soms stijl lijkt. Komend vanaf de Filzboden, oversteken, zo’n beetje richting de Schneefabrik. Dan heb je mooi al een overzicht gehad hoe de Aualm erbij ligt. Ik kies met vermoeide of beginnende skiers de kant van de Aualm lift. Totdat het restaurant onderaan goed in zicht komt. Het wordt dan wat stijler. Steek dan weer over en maak de ruime bocht om het restaurant naar de lift.

Inderdaad is de Jochbahn zo vlak voor de lift een drama… wel leuk dat de Biwak nu een stuk leuker is geworden zo zonder die rij wachtenden ervoor. Vroeger kwam ik er nooit, nu drink ik er wel es een biertje.
Gasthof Nieding is er niet beter op geworden zo. Daar kom ik nu juist niet meer…

Mee eens dat dit geen vooruitgang is. Ik neem aan dat hij normaal gesproken goed geprepareerd wordt, maar toen ik hem geskied heb stonden de sneeuwkanonnen overdag vol aan met als gevolg enorme bulten sneeuw op de piste, en een smal paadje met enorme buckels langs deze bulten. Ik ski al jaren maar dit was een van de ergste pistes die ik ooit gedaan heb, laat staan voor echte beginners…

Maar is het niet mogelijk door een stuk landschapsaanpassing om dit probleem op te gaan lossen? De infrastructuur aan te passen met verbeterd systeem van sneeuwkanonnen?

Plaats een reactie