Vorarlberg (Au/Schoppernau - Damuls/Mellau - Warth)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Damüls - Mellau, Warth - Schröcken en Schoppernau

Daar @CJAHulskamp zijn kamp in Damuls heeft verlaten neem ik het stokje vanuit de Vorarlberg wel over.
Vannacht om 4:00 vanuit 't Limburgse W. vertrokken en om 12:00 bij schoonouders in Alberschwende gestopt om gezamenlijk te lunchen. Zij verblijven daar 2 weken en wij zijn na het happen doorgereden naar Schoppernau. Ons 4e verblijf in die plaats alweer, zelfde appartement als vorig jaar, toen goed bevallen en nou een gevoel van thuiskomen.
De heenweg vlot gereden (in acht genomen dat we een kleine van 15 maanden bij hebben en derhalve een lange stop dienden te maken), vanaf grofweg Karlsruhe sneeuw gezien en onder Ulm begonnen er vlokjes uit de lucht te vallen. Na de Arlbergtunnel bleef het sneeuwen en hoe dieper we in de bergen kwamen hoe heftiger het werd. In Schoppernau afgelopen nacht al zo’n 40 cm gevallen en vandaag overdag is het fors door blijven vlokken.
De sneeuwpret vanmiddag begonnen met van een bergje afglijden met een slee, genoeg fun voor m’n kleine bengel en voor mij en m’n ega genoeg om bekaf te zijn rond het typen van dit stukje.

Voor morgen een relatief rustige start op het programma. Ikzelf wil morgen ochtend omhoog bij Diedamskopf, ons huisgebied, vrouwlief doet uitslapen en voor de kleine zorgen en in de middag gaan we “opwarmen” in Schetteregg, een klein ski-gebiedje vooraan in het Bregenzerwald. Opa moet nog ff checken of z’n ribben na de val afgelopen kerst in Flachau nog op de goede plaats zitten en of hij de latten weer recht kan houden.

Zo mogelijk morgen weer meer verslag, anders later in de week wel ergens.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 13:29

… Arlbergtunnel? Ik neem aan dat je de Pfändertunnel bedoelt?

Anyway, maakt ook niet uit. Veel plezier en ik ben reuze benieuwd naar je verslag(en). In de krokus straks ook daar naar toe. Have fun.

Ook wij zijn aangekomen in Bezau, zo’n 5 km van Mellau. Makkelijke reis, om 5:30 vertrokken en om 5:40 nog een keer maar nu inclusief sneeuwkettingen. Nog niet nodig gehad, al hadden we de laatste 50m veel moeite om het gigantische appartement (we zijn franse gewend) te bereiken. Net na aankomst begon het hevig te sneeuwen.
Ben benieuwd of we morgen met de auto weg komen, anders wordt het de skibus.
@bertusm idd Pfändertunnel

…Makkelijke reis, om 5:30 vertrokken en om 5:40 nog een keer maar nu inclusief sneeuwkettingen…[/post]

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik ben daar in de zomer eens geweest om te wandelen… maar is dit in de winter een druk bezocht skigebied Vorarlberg?(algemeen vraagske ) dank u

Buiten vakanties valt dat erg mee, wanneer NL, CH en zeker D vakantie heeft en in weekenden bij goede situatie, kan het erg druk zijn.

Mogguh! Oeps, ja, Pfändertunnel bedoel ik. Die eerste lange als de de oostenrijkse grens over bent gegaan. Het was laat kuch voor mij ;)
@Flipper echt druk vind ik vooral Diedamskopf nooit, zelden langer dan 5 minuten bij een lift moeten wachten. Mellau (en in mindere mate Damuls) was in de ochtend druk door de trage, kleine gondellift, maar daar staat nou een nieuwe, moet ik nog uitzoeken hoe druk die is. De rest van dat gebied is wel wat meer bezocht maar ook daar zelden lange wachttijden meegemaakt. Warth/Schrocken is door de aansluiting met Lech wel wat drukker geworden maar ook daar valt het allemaal volledig in het niet met wat ik in Flachau gewend ben.
Zoals ook @Userd aangeeft: in de weekenden met mooi weer is het hier druk, zeker ook in de aanrijroute naar het dal, door dagjesmensen uit Duitslands.

ondertussen na een kleine rit van 8 uur weer terug. Tot 15.00 uur geskied daarna omgekleed en terug gereden. Ondanks de sneeuwval was het wel drukker als door de weeks. Maar langer als 3 stoeltjes wachten was het niet.

May the ski force be with you !!

Lekker dagje gepoederd op mijn board. Vanochtend de skibus maar genomen want geen zin in auto uitgraven en kettingen omleggen (Zeker 40cm op de auto sinds gistermiddag). Zicht was matig, en omdat we voor het eerst in Damuls/Mellau zijn wat moeite gehad om de mooie afdalingen te vinden. De Damuls kant was beter, diepere poeder en vooral minder wind. Aan de locals te zien zijn er best mooie, veilige ski-routes offpiste te vinden, maar ik heb er me niet aan gewaagd. Omdat de wind steeds meer werd op tijd gestopt en in Mellau in een cafe nog wat gegeten/gedronken. Daar was een plaatselijke zangvereniging neergestreken en heeft ons nog op een concert getrakteerd. Zoiets overkomt ons in Valtho nou nooit…
Eerste indruk: goed liften systeem, maar wat vlakkere pistes dan ik gewend ben. Toch vaak mijn board los moeten maken om een stukje te steppen. Maar komt natuurlijk ook een stukje door de onbekendheid met het gebied, en het mindere zicht.

In tegenstelling tot @Hakke2 heb ik vanmorgen de auto wel uitgegraven. Tussen de middag nogmaals en op 't end van de middag voor de 3e en gelukkig laatste keer. Het sneeuwde behoorlijk vandaag.
Zoals gisteren reeds gemeld vanmorgen ff “hier” omhoog gegaan, Diedamskopf mag dan niet groot zijn maar het is soms gewoon een lekker gebied en voor een ochtend warm draaien vaak ideaal. Nou was dat vandaag toch een tikje anders. De liftbediende onder gaf al aan dat er “zu viel Schnee” was, boven gekomen zag ik dat er verschillende pistes alsnog gesloten waren en onderweg van middelstation naar de top zwiepten de gondelbakjes lekker op en neer. Zicht variërend van een beetje tot erg weinig, ook op de pistes een straffe wind die de sneeuwvlokjes goed vaart gaf zodat ze stevig pikten in m’n stukje vrije huid.
Nou heb ik inmiddels zo’n 5 seizoenen ski-ervaring, meest 2 a 3 keer per seizoen in de sneeuw met veel lessen erbij. Maar op “off piste” poeder tot over m’n ski-schoenen OP de piste, daar had ik nog geen ervaring mee. Als eenzame skier maar een beetje in de buurt van groepjes gebleven, geprobeerd rustig te blijven skiën maar toch een paar keer gevallen waarbij 1 memorabel momentje (plat voorover omdat mn ski in de diepe poeder bleef steken en m’n kop zo’n 20cm onder de sneeuw verdween. Whooooops!). Heftig werken als je dergelijke omstandigheden niet gewend bent. Meer “50/50” staan, toch druk houden, ski’s iets verder onder je uit laten roetsjen zodat de bochten makkelijker gaan. Goeie tips allemaal, maar de praktijk is hard. Maar goed, na een paar afdalingen boven het middenstation toch de dalafdaling (Waldabfahrt, ca 10 km) gemaakt. Best lekker geprepareerd en daarop een 15 cm verse poeder met enkele sporen erdoor. Weinig wind, mooie omgeving, ik kreeg er zowaar echt zin in! Wel eenzaam zo in de vroege ochtend. Zonder problemen onder gekomen, m’n auto weer eens uitgegraven en weer richting appartement gegaan waar vrouw en kleine inmiddels ook stilaan ski-klaar waren.

Na wat happen maar weer de auto uitgegraven (anderhalf uur, dik 5 cm bedekking met een of ander wit poeder op m’n mooie zwarte auto) en een kleine 20 km terug het dal in gereden: Schetteregg. Een zeer klein gebiedje, 2 persoons oude stoeltjeslift, paar sleepliften en wat blauwe en 2 rode afdalingen. Over het aantal kilometers gaan we het maar niet hebben. De weg erheen begint in Egg, steil omhoog en klimt gestaag. Met de sneeuw die ook daar bleef vallen was de weg in het begin nog wel te doen, maar op zo’n 3 kilometer van het gebeuren wilde m’n Zafira toch niet meer verder. Dus toch maar die rotkettingen erop gelegd, blij dat ik braaf had geoefend thuis, 10 minuutjes later weer verder omhoog en in een paar minuten ter plaatse.
Schoonvader was vast boven geweest, ook daar waren de pistes in de nacht geprepareerd en lag er ene pak van 20 cm verse poeder. Het zicht was wel wat beter dan in de ochtend, maar ook hier trok het van tijd tot tijd zeer dicht en zag je amper wat. Toch met 3en een anderhalf uur wat “meters” gemaakt, het poedergevoel een beetje beter kunnen krijgen en er inmiddels echt lol aan gekregen. Na een heerlijke goulash soep nog wat gehapt en als laatste de stoeltjeslift omhoog om nog 1 keer de inmiddels verstoorde “rode” piste te doen. Gewoon ff goed gevoel krijgen en daarmee de dag afsluiten.
Schetteregg is echt zo’n gebiedje waar je met kleine kids (3 - 7) goed weg kunt komen. Lesschool aanwezig, overzichtelijk, simpele hellingen met af en toe wat pittigers. Ook voor “opa’s” die ff een dagje moeten opstarten een goed gebiedje. Maar voor de rest van de wintersporters is het na een middagje echt over en out daar.

Na de berg af gehobbeld te zijn, kettingen er eindelijk af (ging sneller dan verwacht! Yeah, lang leven oefenen!), weer richting Schoppernau gereden en in Au bij de Ur-Alp gestopt voor het avondeten. Nou kun je met een kleine erbij weinig uitgebreid eten en keuren, maar het viel in de smaak, leuke en grote tent, gezellig en aan de kids is daar goed gedacht. Minpuntje kan zijn dat ze geen Mohrer van Fass hebben, alleen uit de fles, maar ook de Egger is drinkbaar.

Dag 1 compleet. Morgen meer zon, afspraak is rond 9:00 bij de lift van Diedamskopf. Kijken of ze de pistes daar dan wat beter hebben gekregen en of het zicht wat opgetrokken is.
Voor nou: douche, pint, schouder intapen en pitten.

NB: waar is de handleiding foto’s uploaden?

@Hakke: de mooiste afdaling in Damuls is die langs het kerkje, de 5 en/of 7 (blauw). Aan die kant vindt je ook 8/10 (blauw) en 9 (rood) wat meestal vrij rustige en toch best leuke pistes zijn.
De ski-routes zijn normaal gezien redelijk te doen, half geprepareerd en wel gezekerd. Voor vandaag denk ik dat het wel flink poederen zal zijn geweest.

Stralend blauw, witte sneeuw, strak geprepareerde pistes en een jonge dame in dirndel bij het middag-eten.

Vanmorgen rustig wakker geworden, liftstress zit er sinds de kleine niet meer in. Rustig ontbijt, alles bij elkaar geraapt en de auto ingestapt. Weer uitgestapt en alle ruiten gekrabt, weer ingestapt en aan de binnenkant nog een poging gedaan om de ruiten vrij te krijgen, wat bij -18 niet zo snel gaat. Dan maar rustig 10 minuutjes wachten en toen het zicht voldoende was de paar kilometer naar de piste gereden (en nee, hier op de GrasAlp komt geen ski-bus).
Eerst maar een nieuwe zonnebril gescoord (de oude was gebroken en in NL geen fatsoenlijk en betaalbaar exemplaar kunnen vinden) en met d’n gansche familie in de gondel gestapt om uit te stappen in het sprookjesgebied van Diedamskopf. Dit zijn van die mazzel-dagen op een ski-vakantie. De sneeuw die kraakt, de zon die schijnt en de ski’s die nog scherp overal doorheen snijden. Met ons trio wat meters gemaakt in de ochtend, vooral de 9 was kwijlend lekker. Aan de kant van de Breitenalm hebben ze nou een video gebeuren (CClines) op het slalomparkours gezet. Dat was sowieso altijd al leuk om eens te doen, dit keer nog leuker dus 2x over gegaan (mijn tijd met 2 seconden verbeterd. Morgen onder de 30 seconden?? :D ) waarbij mijn ega na het laatste poortje opeens in de diepe sneeuw erlangs verdween. Iets met bocht niet meer kunnen maken en poederhappen.
Na een goede lunch op het bergstation van de gondel (Schinken & Kase platte met wat soep vult goed en is zeker zo lekker als de standaard worst met friet) weer de ski’s onder geklikt en helemaal naar beneden geskied. De dalafdaling over de pistes is hier vaker niet dan wel open, dus maar eens gedaan. Pittig rode stukken erin, bovenin met nog veel grip, onder al op enkele plaatsen gras gemaaid, hard werken! Met de gondel weer omhoog (wachttijd van 0,01 minuut ;) ) en via het middelstation weer richting Breitenalm en binnendoor weer naar boven. Soms weet je niet wat je wil en soms wil een kleine onze aandacht. Opa met oma in de gondel gezet (omlaag) en met 2en in een rustig tempo omlaag geskied via de 6 en de Waldabfahrt. Die laatste was nou wel makkelijker dan gisteren en ondanks dat het een lang saai bospad is heb ik er meer lol aan gehad dan aan de piste-afdaling.

Inmiddels tijd voor het eten, in het appartement zelf dus van sjef kok ikke, en morgen wordt het of wederom Diedams of Mellau met het achterliggende Damuls. Afhankelijk wat het weer gaat doen.

Leuk verslag tot nu toe. Benieuwd naar je foto’s, dus hierbij een handleiding:

Uploaden via Wintersporters.nl:

  1. Ga naar ‘plaats een reactie’;
  2. Klik op het camera-blokje naast ‘reactie plaatsen’;
  3. Selecteer een foto en upload deze;
  4. Zet er een leuke bijschrift boven of onder;
  5. Voila! (Meerdere foto’s mogelijk, alleen wel één per keer)

Uploaden via een externe uploader:

  1. Upload je foto’s via een externe site, zoals photobucket.com of via een eigen website;
  2. Kopieer de link van de afbeelding naar jouw reactie die je gaat plaatsen;
  3. Zet ook hier een leuke bijschrift bij;
  4. Enjoy!
Carnas on Tour

Geweldige dag. We zijn nogmaals in Mellau begonnen. De skibus van 8:30 genomen en ja, daar was de poederstress wel zichtbaar bij een hoop gasten. Nul wachttijd bij de gondel en ook verder vandaag eigenlijk niet. Op 2 of 3 na alle liften in het gebied gedaan. Geweldige pistes en van de kou niets gemerkt, hooguit dat mijn board niet helemaal optimaal gleed met een universele wax erop. Paar stukjes poeder meegepakt en aan het eind van de middag de dal-afdaling naar Mellau gedaan. Heerlijke lange en mooie afdaling, maar nu al weer hier en daar wat ijzig.

De 5,6,7,8,9,10 afdalingen een paar maal genomen en inderdaad lekkere stukjes. Alleen het bovenstuk is net niet zonder steppen te halen. Andere lekkere piste was de 25 in Mellau.

Morgen wordt het wat minder weer. We willen nog een keer naar Warth/Lech (Dat kost wel wat extra geloof ik) maar dat doen we dan later in de week wel, dan beloven ze nog een paar mooie dagen. Ik zal morgen mijn nieuwe skies (Elan 16 TI) eens uitproberen. Ben benieuwd.

@hakke2, @interjrs,

Staat Faschina bij jullie nog op het programma?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30 bij ons in elk geval niet. Te klein gebiedje waar we te ver voor omhoog moeten rijden.

@hakke: 2 jaar geleden betaalden we 20 euro extra om onze 3talerpas ook in Lech te kunnen gebruiken. Als je er nog nooit geweest bent: zeker doen. Der Weisse Ring is goed ski-baar in 3/4 dag.
De weg naar Warth is een flink pittige waar je met sneeuwval zo goed als zeker je kettingen nodig zult hebben. Als je de keuze hebt zou ik donderdag of vrijdag die kant op gaan.
Sowieso bij slecht weer ook Diedamskopf mijden wegens de beruchte mist daar!

Dan maar eens proberen om wat foto’s erbij te krijgen.

edit: lukt niet, deze mag weg. Waarschijnlijk te trage upload op de wifi hier. Foto’s volgen dan thuis wel!

We zijn al ooit eens in Lech geweest toen we bij St. Anton zaten. We vonden dat en de Weisse ring een stuk leuker dan St Anton zelf. Vandaar dat we daar nog eens heen willen. We gaan het eind van de week proberen, desnoods met de skibus. Kunnen evt. ook naar Schrocken gaan, is dat makkelijker?

Skibus is uiteraard een optie (geen ervaring mee).
In Schrocken zelf zit geen lift, vandaar uit zul je dan sowieso met de bus moeten. Eerste parkeerplaats is de Salober bahn, ruime parkeerplaats, niet ver lopen naar de lift en het restaurant en als je daar omhoog gaat kun je boven gelijk naar onder skiën (Sonnenkopf meen ik) en daar de Auenfeld verbinding naar Lech pakken.
Als je Warth nog nooit gedaan hebt denk ik dat je ook daar wel een dag vooruit kunt zonder veel dubbel te doen. Er zitten sowieso enkele mooie afdalingen daar, maar ik weet niet meer precies welke nummers. Waar is @Jesper als je hem nodig hebt??

Weet iemand ook hoe lang het met de bus is van Mellau naa Warth/Schrocken?

Xx10

Bedankt voor de info.
Vandaag een off-day. Grijs, 3e dag en spierpijn. Voor het eerst op mijn nieuwe skies en dat viel niet mee. Afgelopen 3 jaar nauwelijks op skies gestaan. Wat een lang onding is zo’n ski en nog wel 2 daarvan die onafhankelijk van elkaar willen bewegen. Is ff wennen.
Het zicht was ook matig en er viel motsneeuw/ijzel die direct op je bril vastvroor.
We zijn alleen aan de Mellau-kant gebleven. De sneeuw is nog erg goed, en ook de dalafdaling (misschien wel de leukste en mooiste afdaling in dit gebied) was beter dan gister, daar was duidelijk aan gewerkt.

Grijs, nevelig dus vanochtend maar relaxt naar Mellau gereden, helaas @hakke2 niet herkent. Bij ons weinig tot geen spierpijn en van echt 3e dag gevoel niets te merken, gelukkig.
Prachtige nieuwe gondel, het dalstation is wel extreem vandalisme bestendig gemaakt: kaal beton. De wachttijd was een paar seconden en ook de snelheid naar boven is hoger dan voorheen. In no-time dus boven. Ega heeft oma en kleine geïnstalleerd in het grootste restaurant aan de Rostelle baan en ondertussen zijn opa en ik langs die Rostelle een paar keer op en af gegaan. Heerlijk vlakke blauwe piste, alleen opletten met de minder ski-vaardigen die kriskras over de piste bewegen.
Nadat we compleet waren omhoog de Wildgunten op en daar de prachtige blauwe 31 (hallo mooie boom, daar zijn we weer!) en de zwarte 33 (eigelijk diep rood) enkele keren gedaan. Het zicht was in de ochtend nog redelijk, zeker als je net onder de top kwam. Rond de middag weer omlaag naar het restaurant om te lunchen. Culinair niet het beste daar, duurder dan Diedamskopf, maar die gast bij de kassa is wel een lollige Henk!
In de middag een rondje getourd, Rostelle - Gipfelbahn en zo Damuls in. Al heel vlot bleek het zicht sterk te zijn terug gelopen en vooral de 13/14 omlaag liep niet soepeltjes. De 1 (hey, weer blauw? Ja, we maken het ons lekker makkelijk vandaag!) ging alweer een stuk beter en de 10 is gewoon een brede autobaan: carven tegen de wind en lekker vaart maken om die heuvels weer over te komen. Omdat ik de 8 nog niet had gedaan (want die Furka lift is een oude trage 4 zitter zonder kap die bijna altijd vol in de wind hangt) die nog ff extra gedaan en daarna met de 7/5 langs het kerkje om weer onder in Damuls te komen. Met de Uga omhoog om daarboven er achter te komen dat het weer steeds slechter is geworden. Op de kop van Hohe Wacht zit het potdicht en als we in het dal erachter kijken zien we niets. Reden genoeg om de 23 te skippen en met de gondel terug naar Mellau te gaan.
Gesterkt met een schnaps en ski-wasser oma met de kleine bengel in de gondel gezet en zelf via Rostelle / Wildgunten naar de dalafdaling. 7 kilometer zeggen ze, rood zeggen ze, maar gewoon een leuke afdaling, afwisselend steilere stukjes “piste” en bospaden. Op het end wel ff gas geven anders moet je nog 500 meter lopen/prikken.
Al met al een leuke dag gehad.

Voor morgen hebben we een halve rustdag ingepland. In de ochtend met de kleine bengel op de slee rondlopen en in de middag naar “zen oord” Alberschwende. Zen vanwege de antieke 1-zitter stoeltjeslift die er een kwartier over doet om je naar de top te brengen. Afdalingen zijn daar niet spannend of zwaar, maar vanwege de rustieke omgeving kijk ik er al naar uit! Gemutlichkeit!
@xx10: nooit met de bus gegaan, maar van Mellau tot Warth doe je met de auto ruim een half uur over. De bus zal dus met alle stops wel tegen 't uur aan zitten.

Dank je wel voor je reactie!
Fijn om te weten. We gaan in de krokus. Jippie

Xx10

Ben nogal druk op het moment met m’n gear & toetsweek haha. Ik zal even wat leuke afdalingen in Warth noemen:
-w20 zwart en rood boven de Pünschütte (hut e). Leuke afdalingen die niet heel erg voor de hand liggen.
-Skiroute w2, leuk terrein bij goede condities (zoals nu)
-Hele salober noordkant (w1,2,3), mooie pistes met een niet al te steile, maar wel fijne hellingsgraad.
-w8 zwart en rood
-w27, mooi steil
-w22
-Dalafdaling Warth (w21 overlopend in w20)

Dit zijn naar mijn mening de leukste pistes waar je mooi vanaf kunt scheuren.
Pistes die ik zo veel mogelijk zou vermijden zijn de pistes tussen de Jägeralp express en de Saloberkopf in. Nogal vlak terrein hier, niet heel interessant.

Dalafdaling w6 naar Schröcken schijnt ook erg leuk te zijn maar heb deze zelf nog nooit gedaan.

Gang is alles

@Hakke: de mooiste afdaling in Damuls is die langs het kerkje, de 5 en/of 7 (blauw). Aan die kant vindt je ook 8/10 (blauw) en 9 (rood) wat meestal vrij rustige en toch best leuke pistes zijn.
De ski-routes zijn normaal gezien redelijk te doen, half geprepareerd en wel gezekerd. Voor vandaag denk ik dat het wel flink poederen zal zijn geweest.

interjrs op 17 jan 2016 19:53

De pistes bij de lift in Oberdamüls zijn zeker hele fijne goed lopende afdalingen. Verder zijn de pistes vanaf Hohes Licht naar dalstation Hasenbühl (4 en 5 - rood) zeker de moeite waard; afwisslender: soms glooiend, soms korte Steilhang, maar meestal behoorlijk breed. Vooral de 4 bovenin van Hohes Licht tot dalstation Ragazer blanken is een mooi stuk natuur, met prachtige vergezichten. De 4 en 5 zijn meestal geprepareerd, maar niet altijd, vandaar dat ze als route in het skigebied zijn aangegeven.

MfG,

Familie wintersport is ook: een ochtend NIET op de latten maar met de kleine bengel in de sneeuw Slayeren. Hell Yeah!

null

(en gewoon wat meer geduld voor het uploaden van de foto doet het! :D

Nice :-)

Fantastische dag. 20cm verse pulverschnee. Begonnen in de mist in Mellau maar na doorsteken naar Damuls helder. Snowboard van mijn zoon gepakt (Bataleon Unidsputed). Fantastisch voor deze omstandigheden. Carved en drijft heerlijk. Na een valpartij van mijn ega een aantal afdalingen alleen vanaf de Ragaz langs de piste en offpiste gedaan en dat was errug lekker.
Terug in appartement zelfgestookte schnaps gedronken met Die Fraue en in ons beste Oostenrijks een heel eind geluld.
Wat willen we nog meer… Topweek dit.

@interjrs Als je 's middags maar wel bent gaan skiën dan :D

Heb op wepowder nog wat off piste routes in kaart gebracht voor de geïnteresseerden (naar beneden scrollen)
http://wepowder.nl/forum/topic/53468

Gang is alles

Mitwoch, hier slaat de 3e dag op de 4e toe. Vanochtend dus lekker een uurtje met de slee met m’n kleine d’r uit zodat mama ook ff rust had. Daarna appartement op orde gemaakt, alles weer een beetje georderd voor de rest van de week en gegeten en na de lunch naar Alberschwende gegaan. Mijn lijf wilde steeds minder, liever ook in bed liggen maar hey, we zitten in Oostenrijk, er is verse sneeuw en m’n ski’s beginnen te roesten bij de gedachte dat ik ze niet zou gebruiken. Dus ja @Jesper, vanmiddag weer op de latten gestaan en wel in een zwaar mistig Alberschwende.
De geschiedenis aldaar: mijn schoonouders zijn in ver verloren tijden (>30 jaar geleden) met 4 koppels in een busje gestapt (toen paste dat nog) en naar oostenrijk gereden. Na de door mij fout benaamde tunnel zijn ze nog een beetje doorgereden maar de heren hadden dorst en zodoende zijn ze gestopt en gaan overnachten in Alberschwende. De volgende dag ski’s aldaar gehuurd, want A. was op Warth en Damuls na het enige dorp in Vorarlberg wat toen een Sessellift had. Nou, sinds die tijd zijn ze daar blijven komen. Een aantal jaren nog met 8en, maar al snel werd dat een kwartet en weer later noodgedwongen een duo. Mijn schoonouder verblijven nou inmiddels al jaren bij de dochter van de appartementsouders van destijds, een band met de familie, dorp en omgeving is dus behoorlijk opgebouwd. Ook mijn vrouw heeft daar d’r eerste sneeuwervaringen en ski avonturen (zonder les!) gehad. Old-Skool, met dochter van de appartementhouders en meer van dien. Enfin: ook ik kom er alweer 4 jaar en vind het gewoon gezellig en leuk om ouwe koeien en verhalen aan te horen en de daarbij behorende pistes, liften en het gebied te verkennen.
Vanmiddag dus in A. Onze kleine bij oma in het appartement achter gelaten, doorgereden naar de lift, ski’s onder en met een rotvaart in de nostalgische 1-zitter lift omhoog. Een kwartier ZEN verder bleek het boven potdicht te zitten. 2 Stoeltjes voor je zien was al lastig, op de piste nog minder zicht. Maar met 2 ervaren rotten in het gebied was dat niet zo’n probleem, gidsen kunnen ze allebei, alleen wilde mn spieren en ademhaling niet veel meer. Ziek en dan ski je op reserves met de handrem. Niks aan te doen.
Niettemin, 2e ZEN lift en we besloten de Rundfahrt te doen, omdat die er pas een paar jaar is en mijn vrouw die nog altijd niet heeft gemaakt. Ook nou nog alles potdicht, dus in plaats van de piste-afdalingen die er tussen zitten maar het pad gevolgd. Wel leuk, relaxt, maar ik wil 'm wel eens doen met beter zicht. In de rondreis zitten 2 sleepliften, stijl en absoluut niet voor boarders aan te raden, maar met elk ernaast een heerlijke blauwe/licht rode piste. Met een zonnetje erbij moet dat echt genieten zijn. Mocht je deze trip maken, dan na de laatste sleeplift flink vaart maken, want je komt net wat lager dan de lift in Alberschwende weer uit.
Na terugkomst weer omhoog, uit de stoeltjeslift een klein eindje omlaag geskied en daar een korte sleeplift gepakt. Je komt dan boven aan de top uit, een klein dalletje voor je en een oude schuur op de andere kant. Daarin zetelt Alfriede alweer bijna 40 jaar met een kleine Stube. Flessen bier, schnapps, verse Torte en een dagsoep kun je er krijgen. Ook hier weer door familie invloed een tijdje zitten bomen over de kleine, massa toerisme, skiën algemeen en de waan van de dag. En dat bij een paar Mohrer. Gemutlichkeit enzo. En daarna, als laatste, om half 5 omlaag, de mist inmiddels wat opgetrokken, mijn lichaam wat door 't bier/warmte/gezelligheid weer een stuk beter aanvoelde en dan omlaag. Niemand behalve een duo met sleeen die omhoog wandelen te zien, sneeuw die heerlijk pakkend is en pistes die zelfs dan nog curdoroy bevatten: hemels!

Onder gauw alles inladen, naar appartement van schoonouders, omkleden en met hun EN appartement-eigenaren naar een restaurant (Taube, tegenover de kerk, normaal gesloten op woensdag, vandaag wegens speciale gelegenheid toch open zodat we ook nog ff mochten komen van Lothar) om daar goed te eten, schnaps erbij, plat oostenrijks lullen en vrouw die naar huis rijdt ;)

Misschien niet het ge-ijkte ski-verhaal, niet veel kilometers, geen spannende zwarte afdalingen, maar wel pistes die strak zijn, erlangs veel ongespoorde sneeuw om nog wat mee te pikken, gezelligheid en rustiek. En vooral dat laatste is tegenwoordig zeldzaam in de skigebieden die hier genoemd worden. Dus: kom vooral niet hierheen! :D

Leuk verslag :D

Overigens geldt: hoe steiler de sleeplift, hoe leuker. Anders is het zo saai ;)

Gang is alles

Plaats een reactie