Route Sölden zonder file

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Beste Ski liefhebbers,

Wij vertrekken zaterdag 20 december voor de eerste keer naar Sölden. Wij rijden over Stuttgart, Kempten (Allgäu), en bij Füssen de grens over.

Heeft iemand enig idee waar we file kunnen verwachten? Zo ja, zijn er alternatieve routes om de file te vermijden?

Alvast bedankt

Sirous

Op het laatste moment oa. hier even kijken voor up to date fileinformatie.

http://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/duitsland

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

wij vertrekken as woensdag richting Solden en rijden ook deze route. Indien er geen sneeuw valt bij de fernpas is deze route gewoon goed te doen.

Wij rijden altijd via de arlbergschnelstrasse naar solden. Is wel wat om en je moet wat tol betalen, maar gaat veel vlugger. De fernpas is continue optrekken/remmen en als je achter een touringcar zit is het helemaal vervelend.

Als er op dit traject file staat is het inderdaad waarschijnlijk voor de pas of de tunnel ervoor. Verder zal het als je het een beetje handig timed wel meevallen.
Ik denk dat nu met weinig sneeuw en veel mensen die twijfelen of ze gaan het mee zal vallen met de drukte op de pas maar ik zou de keuze pas op het laatste moment maken. Het kan altijd opeens gaan sneeuwen deze week. Goed naar de radio luisteren, woorden als Blok Abfarth zijn een slecht teken, en bij het laatste kruispunt (Memmingen) de knoop doorhakken.

Over Bregenz is ongeveer uur langer rijden en google geeft aan dat er op dit moment werkzaamheden zijn. Wellicht dingen om mee te nemen in de beslissing (wel ff controleren, vertrouw google maps niet zo).

Beste Ski liefhebbers,

Wij vertrekken zaterdag 20 december voor de eerste keer naar Sölden. Wij rijden over Stuttgart, Kempten (Allgäu), en bij Füssen de grens over.

Heeft iemand enig idee waar we file kunnen verwachten? Zo ja, zijn er alternatieve routes om de file te vermijden?

Alvast bedankt

Sirous

Sirous52 op 13 dec 2014 17:26

Hoe is de reis bevallen (en welke optie heb je gekozen)? Ik vertrek 23/24 januari die kant op. Ben benieuwd

powwowwow jippie yoo jippie yee

Ik vertrek 23/24 januari die kant op

Da’s buiten het drukke seizoen, ik zou mijn keuze dan laten afhangen van het weer:

  • (veel) sneeuw => Lindau/Bregenz/Arlbergtunnel
  • geen/weinig sneeuw => Fernpass

Het weer is nu redelijk bekend…
Wat is “veel sneeuw”? Er wordt een flinke dump verwacht, maar in hoeverre heeft dat invloed op de sneeuwhoogte die in de Fernpass gaat vallen?

We rijden vanuit regio Eindhoven rond 22:30 aan (vrijdag 16jan) en verwachten rond 6:30 (zaterdag 17jan) de Fernpass te tackelen. Is dat te doen rond die tijd… of kunnen we beter de omweg maken?

Wil je zeker zijn ga via bregenz en de Arlberg tunnel. Maar indien je zo vroeg bent en als je goeie winterbanden hebt zal de fernpass wel ook lukken.

Kijk anders even op waze 50km voor je de splitsing moet nemen.

Buiten de seizoenen neem ik tot nu toe altijd de Fernpas al 9 jaar zelfs bij lichte sneeuwval goed te doen,als escape zou ik via Bregenz rijden,zodat je tot Imst zonder kettingen af kan. In de diverse dalen zijn altijd wel stukken waar je ze wel nodig kan hebben.

Kijk anders voordat je vetrekt, of desnoods onderweg in Duitsland anders ook hier eens naar:

https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerha…

Kun je ongeveer inschatten hoe de situatie is op de Fernpas.

Kort gezegd bij Memmingen dus even checken hoe de Fernpass erbij ligt, anders via Bregenz/Arlberg tunnel!?
Vetrekken vrijdagnacht rond 04:00 vanuit regio Haarlem en hopen rond 14:00 uur aan een late lunch in Sölden te zitten :)

powwowwow jippie yoo jippie yee

RFE14 voor moet je het niet weten om 15u kan je gratis de berg op met je skipas die vanaf zondag ingaat !

Hallo, zojuist Sölden geboekt van 21-3 t/m 28-3. We rijden het liefst via de Fernpass, maar moet je ook op 21-3 vroeg in de morgen aan de Fernpass beginnen om files ter vermijden of valt 21-3 ietwat buiten het drukke seizoen? Vorig jaar reden we aan op een woensdag half april dus dat is niet te vergelijken.

Als het sneeuwt kan het chaos zijn! Ook eind maart… mijn collega heeft een keer 's nachts 6 uur stil gestaan voor de fernpass richting wintersport door sneeuwval en ik reed de ochtend erna naar Nederland zonder oponthoud de fernpass over, weliswaar met veel verkeer maar geen file enzo. Daarna nog wel veel sneeuwval en opstoppingen in Duitsland gehad Door sneeuw.

Het ligt gewoon aan het weer en niets is zo veranderlijk als… Juist ja, het weer ;-)

🏂

Hallo, zojuist Sölden geboekt van 21-3 t/m 28-3. We rijden het liefst via de Fernpass, maar moet je ook op 21-3 vroeg in de morgen aan de Fernpass beginnen om files ter vermijden of valt 21-3 ietwat buiten het drukke seizoen? Vorig jaar reden we aan op een woensdag half april dus dat is niet te vergelijken.

Jolanda6 op 7 feb 2015 07:55

Het is inderdaad wat @Martin9 zegt; bij sneeuwval hoopt het verkeer zich snel op. Even de webcams checken van de pas, stukje voor memmingen, en vervolgens besluiten om of via de pass te rijden of via Bregenz (Arlberg). Ikzelf ben op zaterdag 24-01 rond het middaguur over de pass gegaan, was goed te doen. Terugweg, zaterdag 31-01 om 06:00 uur (met sneeuw) vertrokken… half uurtje vertraging gehad.

Have fun!

powwowwow jippie yoo jippie yee

Okay, thanks , we gaan t in de gaten houden !

Ik ben vorig jaar in Obergurgl geweest (dorpje verder dan Solden) en ben, ook buiten de vakantieperiode, niet over de fernpass gereden maar via Bregenz. Op de heenweg was er een kleine aanrijding, precies waar de snelweg 1 baans is, maar verder geen vertraging. Terug wilden we via de fernpass maar zijn we na een uur file omgekeerd om toch via Bregenz te rijden.

Op de heenweg rond een uurtje of zes uit Nederland weg, terug rond een uur of 9 uit
Obergurgl, met beide keren mooi weer. Op de heenweg hoorden we op de radio al dat de Fernpass erg druk was, terug stonden we er dus in. Als ik weer zou gaan, zou ik sowieso via Bregenz rijden. Is iets om, maar rijdt, over t algemeen, veel beter door. Nadeel is dat je een tollsticker nodig hebt (is maar een tientje ofzo) en dat je voor de Arlberg tunnel moet betalen. Als je zelf brandstof moet betalen, komt dat er ook nog wel bij op.

Overigens denk ik dat een andere tip nog beter is, als je dat tenminste kan boeken, ga van zondag tot zondag. Al geloof ik dat hotels in Oostenrijk daar niet heel happig op zijn, maar toch.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Even dit topic wat nieuw leven inblazen. Wij vertrekken vrijdagavond richting Solden en hopen zaterdagochtend aan te komen. Aangezien het dan voorjaarsvakantie is en bovenstaande posts vooral over buiten het seizoen gaan, vraag ik me af of het verstandig is om dan de Fernpass te nemen of toch via Bregenz te gaan. Het is de eerste keer dat wij naar Solden gaan, dus ik heb zelf geen idee. Wat denken jullie?

Even dit topic wat nieuw leven inblazen. Wij vertrekken vrijdagavond richting Solden en hopen zaterdagochtend aan te komen. Aangezien het dan voorjaarsvakantie is en bovenstaande posts vooral over buiten het seizoen gaan, vraag ik me af of het verstandig is om dan de Fernpass te nemen of toch via Bregenz te gaan. Het is de eerste keer dat wij naar Solden gaan, dus ik heb zelf geen idee. Wat denken jullie?

Als je 's nachts rijdt en het sneeuwt niet gewoon Fernpass! Er van uitgaand dat je dan voor 8u 's ochtends over de pass uiteraard: vanaf half acht, acht uur begint het daar stilletjesaan te stokken.

Precies wat Skiwi zegt.
Afgelopen 2 jaar gedaan - geen enkel probleem. Ook als het sneeuwt valt het mee, mits je er een uurtje vroeger bent.

@sneeuwman Ik neem al jaren de Fernpass en ik heb zeker, sinds ze die weg verbreed hebben, zelden opstoppingen. Maar die hadden we ook nooit als we over Bregenz reden.
Wel is het zo dat wij meestal al heel vroeg op de bestemming willen zijn, dus zeg maar om een uur of half 6 's morgens Oostenrijk binnen rijden. Dan ben je de drukte vaak nog wel voor.
En handig is natuurlijk om het nieuws in de gaten te houden. Files worden altijd goed aangegeven, is mijn ervaring.

Peter Pos

Een eeuwenoud blog nog even terug onder het stof halen:
https://www.wintersporters.be/weblog/bericht/1993/De-alterna…

;-)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Plaats een reactie