Nieuwe gondel Gigijoch

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Hallo,
Vorige week een heerlijke week gehad in Sölden. De taxichauffeur vertelde me dat ze deze zomer de huidige gonder Gigijochbahn eruit gaan halen en volgend seizoen moet er dan een nieuwe gondellift staan met grotere gondels.
Hij zei dat er nu ongeveer 2600 mensen per uur vervoerd kunnen worden, en volgend jaar 3500.
Is dit bij meer mensen bekend ? ik zie er niks over vinden op internet.

Je moet wel een beetje Duits verstaan, maar dit is inderdaad al langs gekomen op alpinforum: http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=38575&a…

Het wordt een 10-persoons gondel, in het officiële “bescheid” is er zelfs sprake van een maximale capaciteit van 4500 p/h: https://wwwstatic.tirol.gv.at/t3tiro/uploads/media/Bescheid_…

De “oude” Gigijochbahn verhuist overigens naar het skigebiedje van Oëtz, waar die de nog oudere Gigijochbahn (die nu Ochsengartenbahn heet) gaat vervangen

Klopt helemaal ik ben alleen bang dat de wachttijden bij de stoeltjes liften boven gaan oplopen,als er veel meer mensen per uur naar boven komen.

Klopt helemaal ik ben alleen bang dat de wachttijden bij de stoeltjes liften boven gaan oplopen,als er veel meer mensen per uur naar boven komen.

Dat zal nog wel meevallen denk ik: de gecombineerde capaciteit van de 3 stoeltjesliften aan de Giggijoch is bijna 9000 p/h en dan tel ik de Rosskirpl nog niet mee.

Hooguit de wachtttijd op silberbrunnl die oploopt, de andere twee liften kan je normaal zo inlopen.

Mooi doorschuifsysteem trouwens, de oude giggijoch hangt nu dus in Oetz, en nu de giggijoch vernieuwt word, vervangen de huidige giggijoch dus weer de oude giggijoch… Wist ik niet, wel humor…

Silberbrunnl, Einzeiger en Gletscherexpress zullen ook wel binnen tien jaar vervangen worden, gezien het de verbindingen met de laagste capaciteit zijn.

❄️

Slim om de gondel opnieuw te gebruiken. Ik denk dat ze wel wat moeten doen aan de liften op de Giggijoch. Zelf had ik het liefst een derde gondel gezien halverwege het dorp, dan verspreid je de drukte meer en is de afhankelijkheid van de silberbrunnl en hainbachkar lager. Uiteraard zie ik ook graag dat ze het pitztal gaan verbinden. Dat is denk ik de enige goede uitbreidingsmogelijkheid.

Zou het juist zonde vinden en zie de meerwaarde niet van de aansluiting met het Pitztal. Het zal zeker niet de drukte sneller verspreiden.

May the ski force be with you !!

het zal inderdaad niet echt helpen voor de drukte, maar maakt de gletscher wel veel interessanter om naartoe te trekken. Voor mij zou dat ook een reden zijn buiten het seizoen die kant op te gaan.

Meer KM maken een skigebied meteen beter. Daar kwam ik afgelopen keer ook weer achter. Maar goed, we dwalen af van dit topic.

May the ski force be with you !!

Op de Livecam Giggijoch is het goed te volgen (als het zicht goed is), http://panocam.skiline.cc/giggijoch
Het bergstation is al voor en groot deel gesloopt.

Ik had per ongeluk een nieuw topic begonnen maar hier heb ik nog een beetje info over de Giggijochbahn in Sölden

http://www.gruenwald-resort.com/news/Die-neue-Giggijochbahn/…

En een fototje van het Dal station wat er nu niet meer is

null

Groetjes, Rom :-)

Het zal ongetwijfeld voor minder wachttijden zorgen aan het dalstation, maar je kan je toch afvragen hoe druk het op de pistes gaat worden met zo’n reusachtige aantallen skiërs.

Het zou een groot voordeel zijn als ze direct van het bergstation een doorgang richting piste 11 maken, dus richting Gaislach dal… Dan ben je heb je weer een wegstroom mogelijkheid meer.

Is het niet lucratiever dat ze de gondel niet meteen door laten lopen tot de top van de Rotkogljoch? Ik denk dat de doorstroming van de skiërs een stuk voordeliger uit zou pakken.

Gondel door tot de Rotkogl zou echt het mooiste zijn maar daar ontbreekt het m aan de ruimte om te bouwen denk ik…

Is het niet lucratiever dat ze de gondel niet meteen door laten lopen tot de top van de Rotkogljoch? Ik denk dat de doorstroming van de skiërs een stuk voordeliger uit zou pakken.

Tim. op 13 mei 2016 00:11

Als het echt lucratiever was hadden ze het wel gedaan .Ze hadden al een gondelbahn over. Alleen ik denk dat dan gelijk veel skiërs gelijk doorgaan richting gletsjer,en de 4 persoons Einzeiger stoeltjeslift is ook niet de snelste.

Mooie update. Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van het nieuwe dalstation.
@Rom1973, de verbindingspiste die jij noemt lijkt me een geweldige toevoeging. Dat zou een piste zijn ik ook zelf vaker zou pakken en qua vorm van de berg past het denk ik goed. Wél wordt de Langegg dan drukker.

Een lift doortrekken/bijbouwen op de Giggijoch lijkt me lastig, die is namelijk al best wel vol.

Ik opteer voor een gondel dalstsation Langegg-dalstation Rettenbach, daarmee ontlast je de Golden Gate en de Langegg… en Hainbachkar en Silberbrunnl zijn genoeg dan samen. Piste Giggijoch-Langegg zou een pad worden, er zit een dal dwars…

❄️

Ik heb nog geen afbeelding van het nieuwe bergstation kunnen vinden. Iemand anders wel?
Als de verbinding met het Pitztal er gaat komen, dan zal de verbinding vanaf de Giggijoch naar het gletschergebied toch ook wel moeten worden verbeterd.

er is algemeen erg weing bekend van dit bouwproject, ben ook wel benieuwd wat er nog meer verbouwd gaat worden

Wat ook wel een hit zou kunnen zijn is als ze bv. (In de buurt)Van de Hünnersteign naar ergens bij het schwarzkogl (restaurant) of bij de golden gate lift een verbinding zouden maken… Dan krijg je ook meerdere doorstroom mogelijkheden…

https://www.facebook.com/107430835953410/photos/a.1112203089…

joop67 op 16 mei 2016 10:05

@ joost67 Deze was al getoond http://www.gruenwald-resort.com/news/Die-neue-Giggijochbahn/…
maar van her bergstation nog geen plaatje gezien. heb je die ook?

Ik zit dicht bij het vuur, ik zal zodra er nieuwtjes zijn iets posten of af en toe foto’s maken en dan in dit topic plakken.

Foto’s van Facebook.
Het dalstation en het bergstation.
Ik weet alleen niet of die link werkt eigenlijk. Daarom heb ik mezelf maar weer een minnetje gegeven terwijl ik wilde editten.:-(

https://goo.gl/photos/Fp9ieNMpVSwaGAR97

Er staan nu nog veel meer foto’s van de afbraak van de Giggijochbahn op de Facebookpagina van Sölden… voor de geïnteresseerden!

Je kan ook op de webcam van de Giggijoch alles van de hele dag nog terug zien op time lapse . hier kan je kiezen uit 20 beelden of alle beelden .

Hierbij een foto,s van hoe de nieuwe Giggjochbahn eruit gaat zien.

null

null

null

Ik vind het er opzich best stijlvol uitzien. Vooral dat dalstation vind ik wel mooi, het valt erg op. Veel beton natuurlijk maar door het gebruik van glas is het ook niet echt lelijk vind ik.

#proudtobepartofleswintersporters

Ziet er modern uit

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

Prachtig om even te lezen dit…volgens mij hadden de besluitvormers omtrent de bouw van deze nieuwe lift beter eerst toestemming kunnen vragen hier op Wintersporters.

Is de verbinding wel goed?
Genoeg capaciteit?
Design, okay of matigjes?
Wordt het niet te druk in het gebied?
Wat zou een betere aansluiting zijn in het gebied t.o.v. de huidige verbinding?

Voordat het Bescheid is opgesteld, de volgende keer graag dit soort vragen hier op Wintersporters neerzetten.

Mijn mening, mooi om te zien dat er in ieder geval wordt geïnvesteerd in betere capaciteit, komt het liftpasgeld toch nog goed. 1 van de vele redenen waarom ik die dal ‘ellende’ in Oostenrijk al jaren probeer te vermijden. Ski-in en Ski-out, geen auto meer nodig, ik ben helemaal en finaal overstag echter dat is mijn persoonlijke voorkeur en overweging. :-)

Plaats een reactie